Ik ben bezig met het maken van een elektronich slot in combbinatie met een Velleman-kit (elektronisch codeslot). Dit slot geeft, wanneer de goede code wordt ingetoetst, een puls. Met dit slot wil ik een elektronisch slot open/dicht laten gaan. Het principe moet dus ongeveer werken als bij het knopje op een cd-romspeler. Puls open en wanneer deze open is met de volgende puls weer dicht. Het mechanische deel heb ik aardig in mn hoofd hoe dit moet gaan werken, maar de elektronica kom ik niet helemaal uit. Het moet dus een soort flipflop zijn, maar dan uitgebreider.
http://img.photobucket.com/albums/v202/Gnuitenjong/photo.jpg
Dit is een beetje wat ik in gedachten heb (de uitwerking wordt mooier dan de tekening ;)): het tandwiel beweegt het 'uitgerolde' tandwiel naar links of naar rechts (en dus het slot open/dicht), tot deze een microschakelaar raakt. Bij de volgende puls moet de motor die het ronde tandwiel aandrijft de andere kant op draaien tot hier de microschakelaar wordt geraakt etc. Wie kan me helpen met een schemaatje of iig een eindje op weg helpen? Op zich krijg ik het voor elkaar om het motortje te laten draaien en te laten stoppen, maar hoe ik ervoor zorg dat de motor bij de volgende keer de andere kant op draait.. daar kom ik niet uit.

ik weet niet hoeveel kennis je hebt van elektronica en programmeren, maar ik zou zelf daarvoor een kleine microcontroller gebruiken. maar dit moet dan natuurlijk binnen jou kennis zijn.

Ik heb nog niet eerder met microcontrollers gewerkt, dus dat wordt vrij lastig. Maar dit is toch redelijk simpel, is een microcontroller dan niet een beetje overkill?

ja dit moet kunnen wanneer hij de onderste schakelaar raakt stopt de stroom. met een diode in tegengestelde richting zorg je ervoor dat de motor eventueel weer andere kant kan opdraaien;)

dit kan zeker zonder microcontroller:D

Waarom zo moeilijk met een tandwiel en tandheugel. Je zegt dat je velleman_kit al een puls geeft als de code goed is, waarom zet je er geen elektrisch slot achter, die kan je zo kopen.

Zonder microcontroller kan het ook. Laat je hierdoor leiden.
Dr1 komt te vervallen.
De puls van je codeslot komt op Pin3 van IC1. Als dat een 5V-puls is, en het motortje (en dus ook de 4013) werkt op een hogere spanning, dan heb je uiteraard een level-shifter nodig.

Waarom zo moeilijk met een tandwiel en tandheugel. Je zegt dat je velleman_kit al een puls geeft als de code goed is, waarom zet je er geen elektrisch slot achter, die kan je zo kopen.

Klopt, maar die dingen zijn best prijzig en kan het ook prima zelf doen.. tenminste dat dacht ik. Alleen een diode klinkt goed, dat moet ik kunnen, maar ik snap niet helemaal wat je precies bedoelt :D

Kleine laagspannings motortjes met reductie vind je op de schroothoop in electrisch bediende autospiegels,koplampregeling,centrale deurvergrendeling.
Zoomdrive's uit oude camera's,enz..
Beter geen eindeloopschakelaars, maar een werktijd geven.Zo voorkom je dat iets in rook opgaat als de einde koers schakelaar door een obstakel niet wordt bereikt.Schakelaar alleen als eventuele controle.

Dat kan natuurlijk ook, maar leek mij nog weer lastiger. Hoe zou ik dat dan moeten aanpakken?

1000 uf over een printrelais en je komt al vlug aan 2sec.