Nieko
LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
Beste Mensen,
Ik heb bij Dick Best deze paneelmeters aangeschaft:
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=16…
Prachtige metertjes voor mijn voeding. Echter, na het inbouwen heb ik al 2x 2 stuks opgeblazen. Ik heb er 2 nieuw gekregen van Dick omdat ze defect waren gegaan.
Ik begrijp nu alleen niet wat het probleem is. Dit is het schema (ik heb met name de voeding en de aansluitingen met de meters even getekend);
Ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen wat ik verkeerd heb gedaan. Ik gok dat het komt doordat ik 1 van de wikkelingen op de trafo heb genomen die ook voor de voeding gebruikt wordt waarvan ik de stroom en spanning meet.
Ik ben mooi klaar met dit gezeik. Wat een ***** voeding!
Alvast bedankt,
Niek
De voeding en meet spanningen MOETEN gescheiden zijn bij dit type meter.
Dus niet alleen een eigen burgcel / stabilisator, een heel eigen trafo wikkeling.
Wat je hier hebt gemaakt zal inderdaad paneelmeters slopen.
In jou opstelling zal dus ook elke paneelmeter een eigen voeding nodig hebben.
[Bericht gewijzigd door Sine op (15%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je had natuurlijk ook even de handleiding kunnen lezen voordat je begon:
"De voedingspanning van 9v kan niet afgetapt worden van een spanning die gemeten moet worden!"
En let op met de backlit aansluiting van deze meters.
Alleen de rode draad aansluiten. Een kortsluitbrugje (jumpertje) over de pinnen van backlit aansluiting kan ook. Dan werkt de backlit ook.
Nieko
LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
Dus dat houd in dat ik nog 2 aparte trafo's moet plaatsen. Of in ieder geval 1 trafo met 2 aparte wikkelingen en 2 7809 (en bijbehorende componenten) er bij moet plaatsen?
Backlight had ik al werkend, de manual had ik ook wel doorgelezen, ik had alleen niet door dat de meters compleet aparte wikkelingen nodig hadden.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 6 februari 2010 19:54:49 schreef Hugo Welther:
Een kortsluitbrugje (jumpertje) over de pinnen van backlit aansluiting kan ook. Dan werkt de backlit ook.
Beter nog is om daar een weerstandje te zetten. Meet voor de gein de stroom maar 's (ipv kortsluitbrugje een stroommeter). Ik heb 70mA gemeten. (het zou wel kunnen dat dat met defecte led was, dat was nl de reden dat ik was gaan meten)
Waarschijnlijk stond er in de beschrijving dat ie galvanisch gescheiden moest zijn .
En ts er maar denken wat houd nu weer in ???
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Er zijn ook voltmeters, die het wel kunnen, maar die zijn véél duurder.....
Andere oplossing: Galvanisch gescheiden schakelende DIL voeding er bij plaatsen (c.a. Eur 10) of een batterijtje.