Hallo allemaal,

ik loop al een tijdje met het idee om een klapschakelaar te maken, maar wel een die alleen reageert na 2 klappen binnen een bepaalde tijdsbestek.

Om dit te doen heb ik het volgende schema bedacht en ik zou hier graag jullie (al dan niet ongezouten) mening over hebben:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dubbel-klapschakelaar.jpg

Mijn gedachtegang achter deze schakeling:
De schakeling is opgebouwd rond de NE/LM556 waardoor ik 2 timers tot m'n beschikking heb. Beide timers staan ingesteld als monostabiel. Het trigger signaal komt zowel op timer 1 als timer 2 binnen. Reset2 wordt gestuurd door Out1.

R1, R2, R3, R4, P1 en T1 vormen de versterker voor de electret microfoon (dit gedeelte is overgenomen van het LED lichtorgel). Het enige verschil met de lichtorgel versterker is dat ik hier een PNP tor gebruik: de 555 wordt getriggerd door het signaal op trigger laag te maken.

R7 en C3 vormen het RC netwerk voor de eerste 555. Output1 blijft na triggering ongeveer een seconde hoog.

Zodra Output1 hoog wordt laad deze C4 via R10 op. C4 voedt Reset2. Doordat C4 enige tijd nodig heeft om op te laden, blijft Reset2 lang genoeg te laag om de eerste triggerpuls te missen.

Om Timer 2 te triggeren moet er dus binnen een seconde een tweede puls volgen. Out2 wordt dan hoog en blijft dit eveneens voor max. 1s(R12 en C5). Hierdoor wordt de 74LS74 getoggled, waardoor vervolgens het relais (af)geschakeld wordt.

Als Out1 weer laag wordt, wordt C4 versnelt ontladen via R11. Hierdoor zal Out2, indien hoog, ongeveer gelijktijdig met Out1 laag worden.

Waarom deze constructie? Door het gebruik van 2 timers op deze manier, probeer ik te voorkomen dat de schakelaar onbedoeld schakelt.

De vraag is nu: gaat dit werken zo? Kan het anders/makkelijker/beter? Ik wil het liefste geen µC gebruiken hiervoor, als het ook met timers kan.