hoi,

Heb een blaupunkt mx-70 eindversterker uit eind jaren '80.

Nu valt ie direkt in protection mode, ook als ik niets aan heb gesloten.

Weet iemand van jullie wie er nog verstand van deze goede ouwe heeft, of een idee heeft?

Ik heb nog alle schema's op cd erbij, maar heb te weinig ervaring met deze elektronica.

Hij is oorspronkelijk uit de Yamaha stal is mij enige tijd geleden vertelt maar heb begrepen van Nikko liefhebbers dat de Nikko Alpha 450 ook op dit chassis opgebouwd is.

DC op de uitgang, grote kans op doorgeslagen eindtransistors.

heb het forum nog even nagelezen en kwam het volgende tegen:

* Ik ken de Alpha 400 niet van binnen, maar bij mijn 440 zaten er 6 flinke transistoren op een grote sink geplaatst met tussenin een print.
Op deze print zaten een aantal emitterweerstanden, en ook een stuk of 4 elco's van 1uF 100V naar massa. Deze zou ik zeker vervangen. Bij mij waren deze ernstig verlopen en of maakten sluiting.

Heb net nog even gekeken bij mijn versterker en zo te zien heb ik een soort gelijke print met 6 transistoren erin zitten, en op 1 printplaat zijn de transistors al kapot( 3 transistoren van de 12 slaan al door).Pff wordt me wel een klusje zie ik.

[Bericht gewijzigd door joerie02 op (15%)]

heb er vandaag maar gelijk 12 nieuwe besteld (6x c3263 en 6x a1294) (was 16.50euro kwijt incl. verzending!!!), meeste transistor's waren niet lekker.

Maar onder elke de transistor zit een soort blauw/groen stukje "tape".

Is dit gewoon een soort isolatie "tape"??

Is dit iets wat ik speciaal moet kopen of kan het ook makkelijker?

Trouwens, waardoor gaan die eindtransistoren defect? Kunnen ze door iets opgeblazen worden?

De tape kan siliconenrubber zijn, voor isolatie. Vervangen door micaplaatjes en koelpasta. Van te voren alles goed schoonmaken.

Waarom gaat iets stuk: Te heet door overbelasting of verlopen instelling van de versterker.

Na het ombouwen altijd een gloeilamp in serie met de 230V zetten, http://www.circuitsonline.net/forum/search

okee,

dus als ik het goed begrijp mag ik de 6.3a zekering bij het primaire relais eruit halen en hier een gloeilamp van 100 of 150watt in serie tussen zetten als ik de nieuwe eindtorren heb geplaatst?

En op de dezelfde print waar de 6 eindtransistor's zitten zit ook nog een enkele 2sd882 power transistor (30V 3A 10W).

Wat heeft deze als functie en kan ik die ook maar beter vervangen?

Op 25 februari 2010 23:21:14 schreef joerie02:
okee,

dus als ik het goed begrijp mag ik de 6.3a zekering bij het primaire relais eruit halen en hier een gloeilamp van 100 of 150watt in serie tussen zetten als ik de nieuwe eindtorren heb geplaatst?

6.3A lijkt met een secundaire zekering, en dat gaat niet.
De lamp moet primair komen, en 40-60W is voldoende.

En op de dezelfde print waar de 6 eindtransistor's zitten zit ook nog een enkele 2sd882 power transistor (30V 3A 10W).

Wat heeft deze als functie en kan ik die ook maar beter vervangen?

Vermogenstransistors moeten aangestuurd worden, vaak door lichtere vermogenstransistors, doormeten kan geen kwaad.

ik heb de 12 transistor's gekregen.

Maar:

6 (c3263)waren van het merk SANKEN(orginele trans.),en de andere 6 (a1294) zijn van een ander merk, wat ik niet ken.

Staat een soort krulletje met daarachter een sierletter H op.

Op de foto van hun website stond wel een SANKEN a1294.

Wat zal ik doen? Zal ik ze plaatsen of terugsturen en de orginele SANKEN ergens anders kopen of eisen van hun? (Heb die webwinkel al een mail gestuurd maar nog niets terug ontvangen)

En klopt het volgende:

Emitter weerstanden gaan alleen defect als de eindtrappen defect raken.

Die emitter weerstanden, kunnen dat bij mij de 12, (Voor elke eindtor 1?) brede witte weerstanden zijn?:

Op de weerstand staat:

R G C 22
0.1ohm kx2
noble u78

Zie op het schema dat deze 2 watt zijn? Dus het zullen wel emitter weerstanden zijn.
Kan ik deze gewoon doormeten zoals een normale weerstand?

Kan hier op internet niets over vinden.

Zal ik trouwens de transistoren plaatsen van dat ander merk ipv de orginele SANKEN(2sa1294)?

Is dat verstandig?

De twee NEC 2sd882 power transistor zijn ook defect, en zijn in bestelling. Tot nu toe dus de complete eindtrap opgeblazen.

De 12 emitter weerstanden heb ik doorgemeten en deze zitten tussen de 0.2 en 0.4 ohm. Is dit nog binnen het bereik? of zijn ze al te ver verlopen?

Hopelijk kan ik eindelijk eens beginnen met reaparatie als alles een keertje binnen is.

[Bericht gewijzigd door joerie02 op (18%)]

Op 20 maart 2010 14:29:14 schreef joerie02:
Zal ik trouwens de transistoren plaatsen van dat ander merk ipv de orginele SANKEN(2sa1294)?

Is dat verstandig?

Dat merk je vanzelf. Ze kunnen even zo goed zijn, maar ook immitaties. Maar alleen gewilde transistors worden geimmiteerd.

De 12 emitter weerstanden heb ik doorgemeten en deze zitten tussen de 0.2 en 0.4 ohm. Is dit nog binnen het bereik? of zijn ze al te ver verlopen?

Zet de pennen van de multimeter eens tegen elkaar, wat meet je dan? Conclusie: Je kan dat niet zomaar even meten. Als ze niet onderbroken of verkleurd zijn, dan kan je er van uitgaan dat ze goed zijn.

ik heb ze allen losgesoldeerd en toen doorgemeten.
Ze zien er verder allemaal nog goed uit.

[Bericht gewijzigd door joerie02 op (52%)]

pff,

Vandaag alle 12 eindtransistoren, 4 1uf condensatoren en 2 lichtere aanstuur transistoren van beide eindversterker printplaten vervangen.

Lamp in serie er tussen gehangen, maar versterker valt nog steeds direct in protection mode.(Heb nog even alle eindtorren nagemeten, maar deze zijn volgens mij goed en niets wordt warm)

protection relais blijkt ook niet plakken.

Toch de fout maar ergens voor het protection circuit zoeken?

[Bericht gewijzigd door joerie02 op (11%)]

waarschijnlijk toch nog steeds dc op uitgang(en).
meet eens de plus en min spanningen van eindtrap,deze moeten gelijk zijn.

gr, weetal

linker eindtrap heb ik 162 volt(AC)? en rechter helemaal niets(Ik heb op de blauwe(B-) en rode(B+) meetpennen gemeten waarvan de draden naar de beide printplaten lopen.

Als ik de multimeter op de luidspreker terminals(A&B) hou, heb ik resp. 2,3 volt en 8,1volt(DC) op de uitgang.

Alleen het protection relais doet helemaal niets(en de andere 2 relais ook niet), hij wordt niet eens even bekrachtigd, is dat normaal?

Maar wat wordt er nu precies met DC op de uitgang bedoelt?

Pff, toch lastig allemaal als je een amateur bent. :)

[Bericht gewijzigd door joerie02 op (11%)]

Een meetpen van je meter aan massa (behuizing) leggen, en met de andere meetpen op de emitter weerstanden, dus voor het relais, meten.
De spanning mag maar een handvol milivolts zijn.
Omdat het relais niet aangetrokken wordt, heeft het geen nut om op de speakerterminals te meten (die zweven dan)

Met "geen DC op de uitgang" wordt bedoeld dat er op de emitterweerstanden t.o.v massa geen spanning staat.

Emitter weerstanden voor het relais?? Heb alleen maar 2 witte langwerpige weerstanden van 6.8ohm in de buurt van het relais zitten, alleen hier zitten maar 2 pootjes aan en de andere langwerpige witte weerstanden die op de versterkerprint zitten, hebben alle 3 pootjes.

De 2 witte van 6,8ohm laten 14mv zien bij een ingeschakelde versterker.

Lijkt me beter om maar wat foto's te maken van alles, anders kom ik er nooit uit met die namen.