Hallo

Ik ben bezig met de 40 watt versterker van de site
Met de herziene schema's uit dit topic http://www.circuitsonline.net/forum/view/44490/1/versterker+print

Nu vroeg ik me af. De versterkers (2 stuks) komen in de speakerkast te zitten. Ik vraag me af hoeveel last die versterker heeft van het magneetveld in de speakers.

En is het anders verstandig om de versterker af te schermen. misschien een huisje van ijzerdraad met alu-folie er overheen plaatsen en aan de ground koppelen.

of is dat allemaal niet zo nodig?

af geschermde boxen zijn ook te koop dat is wel makkelijk want dan hoef je de versterker zelf niet af te schermen

De speakers zelf heb ik al.

Het wordt een soort van speakerkrat maar dan wat ingewikkelder (lithium accu's, actief mengpaneel, ingebouwde computer, en nog wat dingen die ik moet uitwerken)

Maar heeft de versterker überhaupt last van die speakers? Het is een niet zo grote kast. het huidige ontwerp is ongeveer 40*30*35 (b*l*h). Dus het zit redelijk dicht op elkaar

Ik zou niet weten wat voor last elektronica van de magneten zou moeten hebben. Dat is een gelijkveld en induceert dus niets.

Het veld van de spreekspoel zou theoretisch terug kunnen koppelen op bedrading in de ingang van de versterker, maar dat geloof ik ook niet. Dan zou het wel een erg slecht sporenplan moeten zijn, met heel grote lussen erin. :)

Een versterker heeft zelf geen last van permanente magneetvelden, omdat deze niet veranderen.

Wel zou het kunnen dat bij grote vermogens de versterker een "machnetische terugslag" ervaart.
WEL kan de computer er last van krijgen, namelijk zijn Harddrive.

Wat je kunt doen is de speakerkast in twee gebieden "splitsen" door er een staalplaat in te verwerken .

(De kist is hier vanaf boven gezien...
De staalplaat zou best zo groot moeten zijn als de gehele breedteXDiepte van de binnenzijdse opening.

--------------------------------------
|                                    |
| Plaats voor computer en versterker |
| Staalplaat met doorvoer- openingen |
--------------------------------------
|        -----  Luid-  -----         |
|        |   |Sprekers |   |         |
|        -----         -----         |
|        /   \         /   \         |
--------/     \-------/     \---------

Neovo

tja aan die hard drive heb ik niet eens gedacht.

kan ik daarom niet een metalen huisje maken (eenvoudiger dan om de speakers)? of is dat niet effectief genoeg?

Is het magneetveld zo groot?

Dan moet ik inderdaad van die dingen aanschaffen.

maar het kan dus niet om de hd zelf af te schermen? Dat werkt minder goed zeker.

Als je die kappen om de magneet doet, is alles meteen afgeschermd ;)

Harddisks hebben geen last van externe magneetvelden. Die zullen namelijk altijd zwakker zijn dan de neodymium magneten in de kop- en spindelmotoren, en die zitten op enkele millimeters van de platters vandaan...

Die machneten hebben een gericht en ondiep magneetveld.
Zij zijn wel super sterk, maar alleen héél dicht bij de fysieke magneet.
Die "stralen" dus niet door naar de platters.
De behoorlijk forse magneten van de luidsprekers hebben het magneetveld wel op een redelijke afstand rondom de magneet.
Die zouden best wel eens havoc kunnen uitrichten bij een harden schijf daar in de buurt.

Neovo.

ik heb net even gekeken in het ontwerp.

Als ik de hd plat op de bodemplaat dan is de afstand tussen de schijf en de magneet ongeveer 10 cm. dat is wel weinig eigenlijk.

Is, als je er om welke reden ook toch bang voor bent, een solid-state oplossing niet goedkoper en eenvoudiger dan gedoe met afscherming ?
Een effectieve afscherming vereist als je geen afgeschermde units met de gewenste parameters kunt vinden behoorlijk wat ijzer en/of het gebruik van contramagneten. Plus dat een gewone desktopdisk ook qua trillingen wel eens niet zo op zijn plaats zou kunnen zijn in een (verplaatsbare ? ) luidsprekerkast.

solid state is sowieso niet goedkoper. Die dingen zijn superduur.

Het trillen is wel op te lossen door hem niet direct vast te schroeven aan de platen maar in een dempende behuizing.

Het is gewoon de magnetische invloed die een probleem is op dit moment. Dus daar moet ik eerst een oplossing voor verzinnen. (of eigenlijk is die er al)