maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Vergelijkbaar, maar of ze gaan werken is de vraag. Zoals ik al waarschuwde, zal de low-sat eigenschap van de originele tor belangrijk zijn. Dat wordt dus even zoeken in datasheets.
Ik ben nog een beetje een lake op het gebied van elektrotechniek dus wat bedoel je precies met low-sat en waar moet ik dan opletten?
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Low sat bedoeld hij de collector emittor spanning die over blijft als de transistor gestuurd wordt. Over welk merk auto en systeem gaat het?
VanDee
I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
Op 19 maart 2010 17:38:33 schreef maartenbakker:
De 2SD826 zou ene vervanger zijn.
Die staat in de lijst van Stuut&Bruin maar wil niet zeggen dat ze die nog kunnen leveren, even met ze bellen.
Heb de sheets van BD785,BD177,BD189,BD787,BDX35 vergeleken en de BDX35 komt nog het meest dichtbij maar zit nog een tikkeltje te hoog.
De andere komen niet eens in de buurt.
Hoi,
Ik ben nieuw op dit forum, maar al wel een paar jaar in de elektronica werkzaam.
Voor een gloei-bougie heb je een aanzienlijke stroom nodig, deze stroom wordt meestal geleverd door een transistor met een hele lage VCEsat, volgens de wet van ohm is het gedissipeerde vermogen U*I, dit betekent dat je transistoren bij een wat hoge stroom en een hoge VCEsat enorm heet worden. aak is dit de reden van overlijden.
Afhankelijk van de stroom en de locatie van de genoemde transistor, (zit er b.v. nog een emittervolger achter), kun je deze dus wel of niet vervangen door een transistor met een andere VCEsat.
De genoemde BDX35 heeft een VCE sat van 900mV bij 5A, van de 2SD1691 ligt deze op ongeveer 200mV.
Je gedissipeerde vermogen bij 5A is dus al 4 tot 5 maal groter dan bij de originele transistor.
Zo maar vervangen kan niet, dit betekent vaak ook uit je schakeling.
By the way, volgens mij is deze transistor te bestellen bij
http://www.powercomponents.nl/webshop/index.aspx?a=3&artcode=2SD16…
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (9%)]
Paul Welther
Ik denk dat deze tor niet direct een gloeiplug zal aansturen, meestal is het een powerFet of een IGBT. En het is een PWM sturing denk niet dat die 2SD1691 dat kan. Daarom mijn vraag aan de TS welk auto cq systeem het over gaat.
Paul heeft hier gelijk.
Ik denk dat deze tor niet direct een gloeiplug zal aansturen, meestal is het een powerFet of een IGBT. En het is een PWM sturing denk niet dat die 2SD1691 dat kan. Daarom mijn vraag aan de TS welk auto cq systeem het over gaat.
Het mooiste zou zijn als je even het schema optekende en dit poste, als je n.l. een FET of IGBT aanstuurt maakt de VCEsat niet zo heel veel meer uit, dit omdat er dan geen stroom loopt naar de Gate.
Het is dus erg belangrijk wat er aan de transistor hangt.
Paul Welther
Zou wel kunen dat die tor het gloeirelais aanstuurt dan maakt het ook niet zo heel veel uit welke tor je gebruikt.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hoe dan ook, mijn ervaringen met low-sat torren sluiten aan bij de uitleg van EHBO. In bepaalde toepassingen valt er gewoon teveel spanning en kan de boel er net zo vlot weer uit knallen.
Dat gezegd hebbende, Japanners schijnen van low-sat torren te houden en gebruiken ze ook wel eens als het niet echt noodzakelijk is. Of je monteert een gewone tor op een koelplaatje als daar ruimte voor is.
Het is een ssangyong korando uit 2004. Dit onderdeel maakt deel uit van een schakeling dus zit er niet rechtstreeks op de gloei-bougies. Het is duidelijk te zien dat er twee transistoren door zijn gebrand om dat daar allemaal van die troep is uitgelopen (de ander is trouwens een 7805 transistor die ik zo kon vinden). Ik zal morgen als het lukt wel even een foto plaatsen.
Een 7805 is geen transistor maar een spanningsregelaar.
Troep uit een TO220 behuizing gelopen? Dat lijkt mij sterk.
Hugo heeft gelijk, halfgeleiders worden in een thermoharder vermengd met silicium korrels gegoten.
Het is dus onmogelijk dat er spul uit een 7805 loopt.
Fotos!
http://www.garagejackbakker.nl/Afbeeldingen/IMG_1382.JPG http://www.garagejackbakker.nl/Afbeeldingen/IMG_1377.JPG http://www.garagejackbakker.nl/Afbeeldingen/IMG_1378.JPG
http://www.garagejackbakker.nl/Afbeeldingen/IMG_1379.JPG
http://www.garagejackbakker.nl/Afbeeldingen/IMG_1380.JPG
http://www.garagejackbakker.nl/Afbeeldingen/IMG_1381.JPG
http://www.garagejackbakker.nl/Afbeeldingen/IMG_1383.JPG
Mod-edit: Dat zijn geen foto's, maar posters. En die horen niet op een forum.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (18%)]
Ow.. iemand had mijn verteld dat ze waarschijnlijk waren door gebrand. Maar dan wordt het denk wel een beetje lastig om uit te gaan zoeken waar het probleem nu dan ligt...
maartenbakker
Golden Member
Die print is van 2009 (opmerkelijk dat er een vrij oude PIC controller opzit, maar dat terzijde). Kan je het ding niet gewoon onder garantie omgeruild krijgen?
Dat is het vervelende, hij is nog geen half jaar uit en stuk. Nieuw kost hij ruim 160 ex en volgens me baas willen ze deze niet meer omruilen te garantie. Al vind ik dat hij dat wel gewoon moet gaan proberen want dit kan natuurlijk eigenlijk niet!
AronV,
kun je de klacht omswchrijven?
wat doet het circuit wel en wat niet?
Anders is het misschien verstandig om even de spanningen te meten.
op de PIC pin 2 en 4
uA7805 vooraanzicht Vin massa Vuit.
wat ook nog wel een sneuvelt zijn de resonator, als die stuk is dan doet je pic niets meer en werkt de schakeling niet meer.
daarom kies ik normaal voor een atmega met intene klok, maar ja de fabrikant dacht hier duidelijk anders over.
succes en hou ons op de hoogte.
Paul Welther
Doe eerst wat EHBO zegt, maar ik vind het al vreemd dat er een 7805 gebruikt is ipv een low-drop spannings regelaar. Zeker als de accu wat zwak is samen met de spanningsval over de bedrading op moment dat de gloeipluggen bedient worden kan het wel eens kritiek worden de 5v valt dan weg zodat de pic opnieuw opstart of misschien niet.
De hele print doet mij eigenlijk niet echt aan 'automotive' denken.
Lijkt meer iets van een generator oid.
Edit: Maak ook eens een foto van de onderkant van de print, zou ook gewoon een breuk kunnen zijn.
[Bericht gewijzigd door Paul Welther op (10%)]
De grote stroom wordt zo te zien gewoon met een printrelais geregeld. Verder zou ik gaan controleren of de 7805 nog wel 5 volt afgeeft. Als dat meer is lijkt er mij weinig hoop voor de rest.
Allereerst bedankt voor jullie reacties. Op de vraag van EHBO, het voor-gloeien doet hij niet of nauwelijks en het lampje in de auto dat hij aan het voor-gloeien is gaat ook niet meer aan. Ik ga eind van de middag even langs om wat jullie hebben gezegd even na te meten. Ik zal dan ook meteen even een foto van de onderkant maken.
De A7805 geeft 5 volt af dus dat ik perfect. Op pin twee meet ik niks, op pin 4 4.97 volt dus dat lijkt mijn ook goed. Verder gaat het gloei-lampje in de auto knipper als je het circuit er helemaal af haal en dan weer der op zit. Is het erg dat pin twee geen stroom krijgt of is alleen pin 4 al goed genoeg?
Ps. Ik heb wel even naar de achterkant gekeken kan geen breuk ondekken, sorry ben vergeten foto te maken
Paul Welther
5v is er dus. Als het gloeilampje gaat knipperen zal er denk ik nog een ecu voor de rest van de motor inzitten die dus een fout melding geeft op dat moment. Teken dat er toch nog wat werkt op de print.
Meet de spanning eens aan de 2SD tor Met de tekst naar je toe links de basis tijdens gloeien moet daar +/- 0,8v of anders 0v staan de middelste tijdens gloeien 1v rechts is de emittor die zal aan de massa zitten.
Maar als het gloeilampje niks doet of even snel opflitst kan het ook de watertemp sensor zijn. Heb je die al eens gemeten?