Op 29 maart 2010 22:42:24 schreef flipflop:
In digitale schakelingen doe je normaal ook alleen de C. Die moet nl alleen maar piekstromen opvangen.
Kleine kanttekening: in feite maak je met die ene C een LC-netwerkje. Traces, leads, etc.
Op 29 maart 2010 22:42:24 schreef flipflop:
In digitale schakelingen doe je normaal ook alleen de C. Die moet nl alleen maar piekstromen opvangen.
Kleine kanttekening: in feite maak je met die ene C een LC-netwerkje. Traces, leads, etc.
Op 29 maart 2010 23:04:48 schreef Henry S.:
Heb je een scoop?
Nee, sorry.
Dat ontkoppelen begint mij wat duidelijk te worden. Die choke is dus eigelijk een spoel die hoogfrequente rommel wegfiltert, beetje hetzelfde als een condensator in parallel? Die weerstand, welke waarde heeft die ongeveer? 10K ofzo?
En die condensator van 2,2 uF ... is dit gewoon om n0g is extra hoogfrequent te filteren? Heel erg bedankt voor alle hulp. In het weekend kan ik verder gaan bouwen en zal ik eens kijken hoever ik geraak ...
voor de weerstand zou ik maximaal 10 ohm pakken. Anders zakt je voedingsspanning teveel in. die 2 condensatoren zorgen voor 2 kantelpunten (hoog en laagfrequent).
Als je toegang tot een scoop kunt krijgen meet dan je voeding eens op standje AC, zo meet je alleen de rimpel.
mzzls
[Bericht gewijzigd door JustME125 op 30 maart 2010 15:17:05 (25%)
Je moet echt nooit, maar dan ook nooit de voedingsspanning als Vref nemen. Je hebt dan namelijk 0,0 ruis onderdrukking van de voedingsspanning. Elke ruis op je voedingsspanning wordt gewogen vermenigvuldigt met je ingangssignaal. Beter is het dus een schone referentie aan te bieden. Wat ook heel belangrijk is voor een nette conversie is de manier waarop de schakeling bedraad is, verwacht geen hele nette resultaten met een broodplank en een hoop draadjes
Mijn ervaring met diverse 10 bit MCU ADC's is dat ze hele nette prestaties leveren als je zorgt voor een schone stabiele referentiespanning, je bereik goed schaalt, voeding goed ontkoppelt en een goede bedradingsstrategie toepast. Vermijd vooral elke vorm van gemeenschappelijke impedanties in het signaalpad.
Moderator
Ik heb uren zit klooien met een wazige ADC uitlezing, heel onstabiel. Bleek de voedingsadapter die ondanks minimale belasting een reuze rimpel veroorzaakte. Werkte door tot op de gebruikte stroombron. Genoeg om aan de laagste bits te rommelen.