hallo ben nieuw hier lees al wel ff mee maaar nog nooit aangemeld
maar ik heb nu een vraag ik heb een miele was machine motor en wil deze gebruiken voor een project maar weet niet welke draden ik moet hebben ik heb de condensator er bij .
het betreft de miele motor mrt 34 606/2 heeft iemand een schema ??
dankje
niemand???
volgens mij is de middelste steek stekker bedoeld voor het aantal toeren
loopt deze motor gewoon op 230v of toch op 12 volt??
-chefke-
300 gram motivatie -> kop van de hamer!
Dit is een serie motor met een 2 tal veldwikkelingen. Deze motor werkt op zowel wisselstroom als gelijkstroom. Je moet de veldwikkeling in serie zetten met de koolborstels. dan gaat hij hard heel hard draaien. zonder belasting boven de 20.000 toeren en is hij zo stuk. Je zult deze motor dus met een regelaar moeten sturen zoals in een wasmachine gebeurt. Het voltage variëren werkt al dus een sterke dimmer die inductieve lasten aan kan voldoet.
De motor werkt bijna op alles spanningen van 12 volt tot 230 volt ac en dc en alles wat er tussen zit. Vermogen -/+ 400 watt nominaal bedrijfstoerental tussen de 0 en 12.000 toeren.
Ik ben wasmachine monteur vandaar dat ik de motor ken.
De meest linkse 2 pinnen tachospoel de meest rechtse 2 voor de temperatuurvoeler/beveiliging. De rest ertussen veldwikkeling en koolborstels. Dit moet je controleren want ik doe het allemaal maar uit mijn hoofd.
Motor is trouwens dik 80 à 100 euro waard. Dus zonde als je hem sloopt.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (11%)]
ik heb hem hier liggen als iemand een andere motor heeft die regelbaar is in toeren en wel sterk is mag hij geruild worden !
ik woon in de buurt van groningen
chefke ik weet niet waar jij woont als je er belang bij hebt ben jij de eerste uiteraard
[Bericht gewijzigd door zokatora op (22%)]
-chefke-
Ik woon een magere 200 km zuidelijker en ik heb op de zaak letterlijk een berg liggen van die motoren.
Maar deze is juist heel makkelijk regelbaar ( gewoon een dimmer van 20 tientjes) en dat aansluiten stelt ook niks voor en hij is vrij sterk 400 watt en heel veel koppel vanuit 0 toeren. Geloof me andere motoren zijn veel moeilijker regelbaar dan deze.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]
kee maar zit ik er nog mee moet ik de condensator ook gebruiken ??
en waar sluit ik de nul en de fase opaan??
je merkt het wel ik ben niet zn machine techneut als jij
@-chefke-: Moet je echt alles quoten?
http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys
-chefke-
Nee die condensator is slechts een netfilter en dus niet nodig.
Kijk anders even op Wikipedia voor de werking van serie/universeelmotor.
@chefke ik heb een Miele wasmachine motor type Mrt 37-606/2,
Welke draden moet ik aansluiten om hem laag tourig te laten draaien bv voorbeeld wastoeren?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
@Wins lezen is ook een kunst...
Je zult deze motor dus met een regelaar moeten sturen zoals in een wasmachine gebeurt. Het voltage variëren werkt al dus een sterke dimmer die inductieve lasten aan kan voldoet.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Juist zien dat je de buitenste 2 draden vd veldwikkeling neemt om hem aan te sluiten
Het is een seriemotor dus moeilijk stabiel te houden bij wisselende belasting. Een zeer goede regeling (tacho gestuurd) en een gedegen onderbouwd toepassingsonderzoek zijn nodig. Je kanniet zomaar iets in elkaar flikkeren en dromen van iets werkends...
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Dit is een geschikt controllerboard die ook een tacho aansluiting heeft.
https://www.tindie.com/products/pirlo/regulator-board-on-tda1085c-sold…
Op Ebay staan er ook een aantal, incl. aansluit shema.
https://www.ebay.com/itm/405493097464
En een Youtube filmpje over de Ebay controller
https://www.youtube.com/watch?v=cm0zERk33Lk
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (16%)]
Miele W3114
Motor MRT37
Hallo, mijn naam is Pedro, ik woon in Portugal en ik heb jullie hulp nodig bij een probleem met mijn wasmachine. De machine start op, maar wanneer de trommel begint te draaien, slaat hij na een paar minuten volledig af bij de printplaat. Hij start pas weer op nadat hij een paar minuten uit heeft gestaan. Omdat ik vermoedde dat er een probleem was met het thermische circuit van de motor, heb ik de printplaat omzeild en weer ingeschakeld. Dit heeft uiteindelijk de 120-ohm weerstand op de printplaat doen doorbranden. Ik weet niet zeker of het probleem bij de printplaat of bij de motor ligt. Kan iemand me helpen?
EricN
Op zaterdag 6 december 2025 09:56:19 schreef Ledlover:
En een zeer oude koe.
Zeer weinig gebruikt, zo goed als nieuw.
Op zaterdag 6 december 2025 09:51:16 schreef EricN:
Lijkt eerder een probleem met het voedings IC.
De 120-ohm-weerstand is doorgebrand volgens de test die ik heb uitgevoerd. Ik heb online gezocht en het meest voorkomende probleem doet zich voor bij deze twee componenten; ik heb al vervangende componenten besteld en zal ze testen. Zijn er nog andere componenten die uit voorzorg vervangen moeten worden?
Op zaterdag 6 december 2025 09:51:16 schreef EricN:
Lijkt eerder een probleem met het voedings IC.
[Bericht gewijzigd door Pedro Alves op (51%)]
EricN
Op die leeftijd mss elco's maar ik heb ze nog niet slecht gehad bij dit model. Maar toch oppassen. Heeft met leeftijd te maken.
Diodes die mee stuk gegaan zijn door kortsluiting. Soms zit er een transistor (mini smd) rond de tny. Die ook nakijken.
Soms corrosie. Check de fijne baantjes onderaan. Als er verkleuring in de groene lak zit.
Hallo Eric,
Ik heb de twee onderdelen die ik eerder op eBay had gekocht vervangen, en de machine werkt sindsdien perfect! Bedankt voor je hulp.
Pedro
[Bericht gewijzigd door Pedro Alves op (88%)]