Beste mensen, ik zwerf hier al een tijdje rond zonder veel te posten, maar nu ben ik wel op iets zodanig interessants gestuit dat ik het wel moet delen...
Een tijdje geleden heb ik een Rigol DS1052E gekocht in china, naar aanleiding van de vele positieve kritieken en reviews dat dit scoopje kreeg op het internet, en ook hier.
Ik was erg tevreden van men scoop, dit was gewoon (als arme student ) 280 euro goed besteedt.
Toevallig kwam ik afgelopen weekend op het internet tegen dat ze gevonden hadden hoe je van een DS1052E een DS1102E kon maken. Men had al langer die vermoedens maar nu waren die bevestigt:
De DS1102E is een DS1052E met (lichtjes) andere firmware (en visa versa)
Hoe? Beschouw de commandoset om de rigol met je PC te besturen, inclusief commando's die rigol liever niet online ziet: link
de interessantste zijn de volgende:
:INFO:SERIAL?
Returns the serial number.
:INFO:SERIAL 12345
Sets the serial number returned by "*IDN?" and shown in the "System Info" dialog.
:INFO:MODEL DS1xxxx
Sets the model returned by "*IDN?" and shown in the "System Info" dialog
De truc is nu de volgende: door de scoop te setten met een ander serie nummer en een ander modelnummer, gaat hij denken dat hij echt een ander model is. Het leuke is natuurlijk dus dat er hardware matig geen verschil is tussen een DS1052E en een DS1102E.
Hoe de scoop setten legt rigol eigenlijk zelf al voor ons uit in dit pdf document
in het kort:
2 manieren:
* met de RS232 poort en een straight kabel
Dit is zonder twijfel de eenvoudigste manier, maar aangezien ik geen RS232 poort heb op mijn mac heb ik de usb manier gebruikt. Uitleg over de RS232-manier vind je hier.
* Met usb
Aangezien de scoop ook een usb aansluiting heeft naast de RS232 poort en UltraScope (PC besturingsprogramma van Rigol) ook via usb werkt, bedacht ik me dat het flashen ook via usb zou moeten lukken. Vlug even de programmeergids van hierboven doorgenomen en ja hoor
Nodig:
* de usbdriver
* de juiste dll's voor de driver
* een beetje gezond verstand
Met deze dingen, en de programmeervoorbeelden in visual basic of c++ die je bij rigol zelf vindt, kun je erg snel een klein programma in elkaar boksen dat:
*verbinding legt met de scoop
*het modelnummer aanpast
*het serienummer opvraagt
*een aangepast serienummer set
Dit zijn de commando's die van je DS1052E een DS1102E maken:
:INFO:MODEL DS1102E
:INFO:SERIAL? // dit returned iets van de vorm: DS1ED104702974 -> de 2de D moet een B worden
:INFO:SERIAL DS1EB104702974 // stuur het aangepaste serienummer terug
*opmerking: neem deze serienummers niet over maar gebruik gewoon je eigen serienummer waar je de D door een B vervangt.
Resultaat en bewijs:
*opmerking ik heb mijn eigen serienummer gephotoshopt, ik ben niet zo gecharmeerd van het idee dat mijn serienummer op internet staat.
Op de tweede foto is te zien dat de timediv nu tot 2 ns gaat, waar dit voorheen maar 5 ns was.
Ik ben nu dus de tevreden eigenaar van 100 MHz DSO voor het luttele bedrag van 280 euro
Het programma waarmee je de rigol via usb kan flashen ga ik niet posten, iemand anders moet dit maar even doen, het mijne zit allang in de digitale papiermand. Het is echt simpelweg een van de programmeervoorbeeldjes van rigol zelf aanpassen (die in visual c heb ik gebruikt).
Hopelijks hebben nog enkele mensen er hier in dit forum er iets aan:)