ombouwen van een Rigol DS1052E

Beste mensen, ik zwerf hier al een tijdje rond zonder veel te posten, maar nu ben ik wel op iets zodanig interessants gestuit dat ik het wel moet delen...

Een tijdje geleden heb ik een Rigol DS1052E gekocht in china, naar aanleiding van de vele positieve kritieken en reviews dat dit scoopje kreeg op het internet, en ook hier.

Ik was erg tevreden van men scoop, dit was gewoon (als arme student ;) ) 280 euro goed besteedt.

Toevallig kwam ik afgelopen weekend op het internet tegen dat ze gevonden hadden hoe je van een DS1052E een DS1102E kon maken. Men had al langer die vermoedens maar nu waren die bevestigt:
De DS1102E is een DS1052E met (lichtjes) andere firmware (en visa versa) :)

Hoe? Beschouw de commandoset om de rigol met je PC te besturen, inclusief commando's die rigol liever niet online ziet: link

de interessantste zijn de volgende:

code:


:INFO:SERIAL?
Returns the serial number.
:INFO:SERIAL 12345
Sets the serial number returned by "*IDN?" and shown in the "System Info" dialog.
:INFO:MODEL DS1xxxx
Sets the model returned by "*IDN?" and shown in the "System Info" dialog

De truc is nu de volgende: door de scoop te setten met een ander serie nummer en een ander modelnummer, gaat hij denken dat hij echt een ander model is. Het leuke is natuurlijk dus dat er hardware matig geen verschil is tussen een DS1052E en een DS1102E.

Hoe de scoop setten legt rigol eigenlijk zelf al voor ons uit in dit pdf document

in het kort:

2 manieren:
* met de RS232 poort en een straight kabel
Dit is zonder twijfel de eenvoudigste manier, maar aangezien ik geen RS232 poort heb op mijn mac heb ik de usb manier gebruikt. Uitleg over de RS232-manier vind je hier.

* Met usb
Aangezien de scoop ook een usb aansluiting heeft naast de RS232 poort en UltraScope (PC besturingsprogramma van Rigol) ook via usb werkt, bedacht ik me dat het flashen ook via usb zou moeten lukken. Vlug even de programmeergids van hierboven doorgenomen en ja hoor :)

Nodig:
* de usbdriver
* de juiste dll's voor de driver
* een beetje gezond verstand :)

Met deze dingen, en de programmeervoorbeelden in visual basic of c++ die je bij rigol zelf vindt, kun je erg snel een klein programma in elkaar boksen dat:

*verbinding legt met de scoop
*het modelnummer aanpast
*het serienummer opvraagt
*een aangepast serienummer set

Dit zijn de commando's die van je DS1052E een DS1102E maken:

code:

:INFO:MODEL DS1102E
:INFO:SERIAL? // dit returned iets van de vorm: DS1ED104702974 -> de 2de D moet een B worden
:INFO:SERIAL DS1EB104702974  // stuur het aangepaste serienummer terug

*opmerking: neem deze serienummers niet over maar gebruik gewoon je eigen serienummer waar je de D door een B vervangt.

Resultaat en bewijs:
http://img690.imageshack.us/img690/1876/spa0286.th.jpg http://img440.imageshack.us/img440/4263/spa0288.th.jpg
*opmerking ik heb mijn eigen serienummer gephotoshopt, ik ben niet zo gecharmeerd van het idee dat mijn serienummer op internet staat.
Op de tweede foto is te zien dat de timediv nu tot 2 ns gaat, waar dit voorheen maar 5 ns was.

Ik ben nu dus de tevreden eigenaar van 100 MHz DSO voor het luttele bedrag van 280 euro :D
Het programma waarmee je de rigol via usb kan flashen ga ik niet posten, iemand anders moet dit maar even doen, het mijne zit allang in de digitale papiermand. Het is echt simpelweg een van de programmeervoorbeeldjes van rigol zelf aanpassen (die in visual c heb ik gebruikt).

Hopelijks hebben nog enkele mensen er hier in dit forum er iets aan:)

@wartos

Dat je softwarematig de tijdbasis kleiner hebt gekregen bewijst nog niet dat je een 100MHz scope hebt. Dat geloof ik pas als je ook hebt aangetoond dat je -3dB punt is opgehoogd. Maar het goochelen met zo'n ding blijft altijd leuk natuurlijk ;)

Inderdaad, doe eens even een 50 en 100MHz blokgolf onder elkaar :)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Dat hebben andere mensen al voor mij gedaan ;) (Dat hele topic is de moeite waard om te lezen)

http://i969.photobucket.com/albums/ae171/Xie_07/pulserespDS1052Ei.jpg

Maar, fair enough, ik ga donderdag in het lab op school enkele testjes doen. Naar ik gelezen heb zou het -3dB punt ergens rond de 150MHz liggen als ik het me goed herinner :)

Voor de mensen met een DS1052E, iemand die dit al vroeger kan bevestigen? (iemand die dus thuis een functiegenerator oid heeft die meer dan 100MHz aankan)

Deze knakker heeft er ook naar gekeken.

/e
It's the same dude...

[Bericht gewijzigd door WoeLiMaster op maandag 29 maart 2010 21:01:20 (13%)

Inderdaad, hij is diegene die alles zo een beetje in gang gezet heeft.
Het is trouwens op het forum van zijn blog dat de hack ontdekt is

Als het softwarematig kan, waarom zitten deze kwieten dan met de hardware te stoeien?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Die kwieten zaten fout.

Het volgende staat een paar paginas verder te lezen...

Hello everybody.

I am new to the forum - but I think I have to correct a few things here...

The circuit between pins 8 and 9 and the ADC amp indeed limits the bandwidth to about 20MHz - when you activate the "BW limit" from the channel menu!

When you take a close look on the part in the middle (D1), you see a small grey bar on the right hand side - as this is neither a cap nor a coil, but a diode, supposedly a varactor diode! And the parts at the upper and lower end of the "filter" are no caps either, they are simple resistors (R1 and R2). R1 goes to ground, R2 is HF-shunted to ground via C3. The control signal comes from somewhere via R3 and biases the diode.

The series circuit of C1, C2 and D1 is a small condenser in the range of well below 1pF to some pF - depending on the control voltage and thus the capacitance of D1.

When you remove C1 you do not only remove this serial capacitance that limits the bandwidth in any case (at any value of the control voltage) - but you also disable the BW Limit function from the menu altogether!

Btw., when you look at the real circuit, it now is obvious, that after removing C1 a removal of C2 doesn't change anything more...

Andreas

Hier trouwens nog een foto van iemand die een gehackte DS1052E naast een echte DS1102E gezet heeft:
http://img715.imageshack.us/img715/5026/test1102e1052et.th.jpg

[Bericht gewijzigd door wartos op maandag 29 maart 2010 22:28:46 (10%)

Ik heb het zeer interessant gevonden, maar welke zijn de risico's?
Garantie niet meer geldig? Als er iets fout gaat, is het mogelijk de oorspronkelijke firmware weer opladen?

Het zou mogelijk moeten zijn hem in de oorspronkelijke staat te herstellen als je uitgaat van bovenstaande informatie.

De foto's zijn wel overtuigend, als daar werkelijk een DS1052E naast een echte DS1102E staat. Verschil is niet te zien. Maar hoe was het plaatje dan eerder, met een niet-aangepaste DS1052E naast een DS1102E, met gelijke tijdbasis?

[Bericht gewijzigd door Jochem op dinsdag 30 maart 2010 12:29:35 (11%)

If you want to succeed, double your failure rate.

@ Emilien
De risico's zijn mijns inziens erg laag, er kan denk ik niks mis gaan. Wanneer je fout flasht, zal de scoop na een herstart opnieuw de oude firmware laden. Dit gebeurt ook als je maar 1 van de 2 parameters aanpast trouwens. Het is dus nodig om ze allebei tegelijk te setten.
Garantie heb ik geen idee van, maar ik verwacht sowieso al niet veel van de garantie uit China...

@Jochem
Op die foto's is wel duidelijk te zien wat het verschil is tussen de 2 scoops hoor, je moet gewoon even doorklikken en inzoomen ;)

Maar overmorgen ga ik in het lab op school een hoop testen doen, en dan neem ik alle foto's die je wil. Ik ga alleen mijn scoop niet meer terugflashen ;)

Nah, garantie kun je wel vergeten. Dat heb je niet meer... Ik ben nog niet klaar met het lezen van die thread maar het is wel een heel leuk topic. Wat ik alleen nog niet snap waarom niemand de bestaande fan heeft vervangen voor een stillere, ze hadden hem toch al open.

Misschien vat je m'n opmerking verkeerd op. Ik zeg meer dat ik geen verschil zie in de gemeten signalen.
Ik vraag me dan dus alleen af hoe het plaatje was met een niet-aangepaste DS1052E naast een DS1102E.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 29 maart 2010 19:45:41 schreef wartos:
Een tijdje geleden heb ik een Rigol DS1052E gekocht in china, naar aanleiding van de vele positieve kritieken en reviews dat dit scoopje kreeg op het internet, en ook hier.

Offtopic:
En ging dat allemaal goed/makkelijk? Hoe lang moest je wachten op de scope uit China?

DX meestal een week of 2 naar Nederland, mogelijk kosten bij douane (BTW + administratie enzo).

If you want to succeed, double your failure rate.

Ja erg goed allemaal, geen toeslag ofzo moeten betalen. Enkel de 404 dollar aan DealExtreme. Na anderhalve week kreeg ik hem al thuis.:)

Super!

Zag in het filmpje(1) wel dat er ook een analoge attenuatie was in de 1052 voor de ADC. Dus helemaal een 1102 wordt het niet, begrijp ik.

(Maakt niet uit, 50Mhz lijkt me voorlopig voldoende. Maar het is een leuke truc!)

(1) http://www.eevblog.com/2009/10/12/eevblog-37-rigol-ds1052e-oscilloscop…

Toch wel, das juiste het leuke aan deze truc Knifter!
Dave merkte al op in het filmpje dat de 100MHz versie en de 50MHz identiek waren qua hardware en hij concludeerde daaruit dat het verschil moest zitten in een componentje met een andere waarde, maar nu is dus gebleken dat dit niet het geval is.
De firmware van de 50MHz scoop gaat vermoedelijk ergens een opampje regelen zodat de bandbreedte van het analoge deel plots op 50MHz komt te liggen (zoals je ook kan doen door de bandwith limit aan te zetten in de software) en de firmware van de 100MHz scoop doet dit niet.

Blijkbaar is zelfs de firmware identiek, en wordt er alleen gekeken naar welk model hij is om te weten hoe hij zich moet gedragen. (maar dat is enkel speculatie van mijn kant)

Ja het is zeker mooi. Ik was nog aan het twijfelen op langere termijn een DS1102E te kopen. Voorlopig genoeg aan 50Mhz maar gezien de toekomst wilde ik dan het maar meteen goed doen. Deze truc maakt het erg intressant toch een 1052 te kopen en dan, na de garantie en wanneer nodig, deze aanpassing te doen.

Ook je adres in China was ik niet van op de hoogte. Dus al met al erg blij met je topic!

Grt Tijs

fred101

Golden Member

Waarom zouden ze dan niet de concurrentie in keer buitenspel zetten en de 100MHz voor de prijs van de 50MHz uitbrengen ?

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=80&t=1183

Hier staat een excel sheet van wat bandbreedte metingen aan mijn 100MHz rigol. Ik heb ook een 100MHz blokgolf generator dus als je plaatjes wil hoor ik het wel.

Ik vind het best een leuk scoopje. Jammer dat hij niet zo precies is als het lijkt met die cijfertjes achter de komma. Mijn 30 jaar oude HP1740 meet heel wat preciezer amplitudes.

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 30 maart 2010 18:33:12 (21%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 30 maart 2010 18:30:33 schreef fred101:
Waarom zouden ze dan niet de concurrentie in keer buitenspel zetten en de 100MHz voor de prijs van de 50MHz uitbrengen ?

Wat dacht je van ook jezelf buitenspel zetten? Nu hebben ze jouw extra centjes voor een DS1102E mooi binnen!

If you want to succeed, double your failure rate.

Zouden de probes van beide modellen gelijk zijn?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
fred101

Golden Member

Probes zou een verschil kunnen ziijn.

Jochem: Daar heb je gelijk in maar als dit echt waar is, waar het wel op lijkt, dan kun je er vergif op in nemen dat je klanten gezien hun interesses en kennis er snel achter komen. Dat betekent dat ze nu aan mij een scoop hebben verkocht maar dat ik bij aanschaf van iets anders in ieder geval niet meer naar Rigol zal kijken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
GJ_

Moderator

Het is niet ongebruikelijk om apparatuur met volledige software uit te rusten waarvan sommige opties uitgeschakeld zijn. En voor software moet je net als voor hardware betalen.

Inderdaad, ik weet nog wel hoe ik de DVD-recorder van m'n ouders destijds gemakkelijk met de extra opties van het duurdere model heb uitgerust, of de eerste Speedtouch 'Home' modems ineens tot een 'Professional'-versie kon patchen.

Desondanks kan ik me voorstellen dat je je goed genaaid voelt Fred. :(

If you want to succeed, double your failure rate.