de test opstelling

http://www.uploadarchief.net/files/download/p1010501.jpg

wat betreft die rest ruimte. als je niet altijd het zelfde maakt heb je daar natuurlijk altijd last van.

ik heb nu een koelkast motor staan. dat ding trekt berhoorlijk vacuum maar wel heel langzaam. maar ik kan natuurlijk een buffervat vacuum maken en dat met een kogelkraan openen.

Op 4 april 2010 13:44:40 schreef Jan klaasen:
de test opstelling

[afbeelding]

wat betreft die rest ruimte. als je niet altijd het zelfde maakt heb je daar natuurlijk altijd last van.

ik heb nu een koelkast motor staan. dat ding trekt berhoorlijk vacuum maar wel heel langzaam. maar ik kan natuurlijk een buffervat vacuum maken en dat met een kogelkraan openen.

een omgekeerde tafelgril heb ik al eens meer gezien.
Ik schat jou werkvlak ong. op A4 formaat.
Hoe ondersteun jij jou kunstof plaat? en is jou vacuumkamer goed afgesloten? Ik mag aannemen dat die naden goed afgekit zijn, anders gaat het niet echt goed werken (ronde hoeken)
Denk eens aan een luchttank van een oude vrachtwagen als buffervat, zoals die er aan de zijkant onderhangen, ze zijn niet zwaar en goed verkrijgbaar.

uiteraard is het allemaal dicht gekit (aan de binnenkant).... door de tape die je ziet heb ik het effectieve oppervlak nu verkleind. Tussen de twee zijkanten zit 51 cm... dat betekend dat ik platen van 50 breed kwijt kan (de praxis verkoopt hier platen PS van 50x100cm) effectieve diepte is nu zo´n 40 cm.

het kunstof word nu helemaal niet vast gehouden.....en dat is niet ideaal, maar het is een test. aan de bovenkant zie je wat frutsels die ik even snel van rest spul in elkaar heb gezet

qua tank zat ik ook te denken aan een expansievat van een CV installatie. of iets dergelijks

Op 4 april 2010 14:26:34 schreef Jan klaasen:
uiteraard is het allemaal dicht gekit (aan de binnenkant).... door de tape die je ziet heb ik het effectieve oppervlak nu verkleind. Tussen de twee zijkanten zit 51 cm... dat betekend dat ik platen van 50 breed kwijt kan (de praxis verkoopt hier platen PS van 50x100cm) effectieve diepte is nu zo´n 40 cm.

het kunstof word nu helemaal niet vast gehouden.....en dat is niet ideaal, maar het is een test. aan de bovenkant zie je wat frutsels die ik even snel van rest spul in elkaar heb gezet

qua tank zat ik ook te denken aan een expansievat van een CV installatie. of iets dergelijks

Een expansievat....is een goeie, lekker licht en hopelijk groot genoeg.
Wat vragen ze bij praxis voor zo'n plaat? en hoe dik zijn die?

10 euro, volgens mij is hij 3 of 4 mm dik. Ik zal er vanavond de schuifmaat eens op zetten.

Een expansievat is lekker licht, maar dat geeft eigenlijk al aan dat het misschien niet de juiste constructie heeft om onderdruk aan te kunnen, of zou dat wel meevallen? Het gaat tenslotte nooit om meer dan 1 bar.

Op 4 april 2010 15:02:24 schreef maartenbakker:
Een expansievat is lekker licht, maar dat geeft eigenlijk al aan dat het misschien niet de juiste constructie heeft om onderdruk aan te kunnen, of zou dat wel meevallen? Het gaat tenslotte nooit om meer dan 1 bar.

Het gaat vooral om de vorm (rond) en het mooie is, dat er al een mooie aansluiting op zit voor een kogelkraan.
Wel ff de membraam eruit slopen

10 euro, volgens mij is hij 3 of 4 mm dik. Ik zal er vanavond de schuifmaat eens op zetten

ik waag me voorlopig op een maximale dikte van 2 mm.

Op 4 april 2010 15:22:41 schreef Kareltje:
[...]
Wel ff de membraam eruit slopen[...]

Stuk/ flink lek maken lijkt me voldoende ;)

Op 4 april 2010 15:27:03 schreef Fredjuhh:
[...]Stuk/ flink lek maken lijkt me voldoende ;)

dat was mijn idee ook een beetje....een lek expansie vat (met kapot membraam) kan nooit heel duur zijn. bij mij om de hoek zit een cv-monteur

zijn er manometers voor vacuum goedkoop te krijgen?

Op 4 april 2010 15:35:27 schreef Jan klaasen:
[...]

dat was mijn idee ook een beetje....een lek expansie vat (met kapot membraam) kan nooit heel duur zijn. bij mij om de hoek zit een cv-monteur

zijn er manometers voor vacuum goedkoop te krijgen?

Ik ben bang dat die wel erg prijzig zullen zijn.
Kijk hier eens even http://eriks.nl
Het is natuurlijk ook proefondervindelijk uit te zoeken met een tijdklokje erbij
[edit]http://www.mattech.nl/index.php?page=producten.sub&productgroep=Manome…
Hier hebben ze leuke meters voor een betaalbare prijs

[Bericht gewijzigd door Kareltje op (13%)]

Oude brandblussers zijn ook goed bruikbaar als drukvat en hebben ook al schroefdraad...
Vacuummeters voor auto's zijn vrij goedkoop:
http://shop.conrad.nl/auto/auto-styling/styling-interieur/auto-inbouw-…

Vrij goedkoop?? Dan kun je beter deze nemen : 5,40 euro ;)

Op 4 april 2010 18:21:56 schreef Fredjuhh:
Vrij goedkoop?? Dan kun je beter deze nemen : 5,40 euro ;)

precies fredjuhh, die site had ik ook gevonden.
De nauwkeurigheid is voor ons, hobbyisten, niet zo belangrijk, het gaat er toch maar om, dat je kunt zien wanneer je het maximale vacuum hebt gehaald.

Oude brandblussers zijn ook goed bruikbaar als drukvat en hebben ook al schroefdraad

lijken mij een beetje klein.

[...]
Het gaat vooral om de vorm (rond) en het mooie is, dat er al een mooie aansluiting op zit voor een kogelkraan.
Wel ff de membraam eruit slopen[...]ik waag me voorlopig op een maximale dikte van 2 mm.

2,5 mm staat op het stickertje van de plaat.

Op 4 april 2010 15:02:24 schreef maartenbakker:

[...]
Wel ff de membraam eruit slopen[...]ik waag me voorlopig op een maximale dikte van 2 mm.

Een ronde bol is wel het meest effectieve om druk te weerstaan, maar je moet toch een zekere materiaalsterkte hebben ook. Wat druk en vacuum kan bewerkstelligen kan je staan van kijken. Als je oppervlakte van de bol 1m² plaat bevat, en je vacuum is -1bar, dan drukt er 1kg atmosfeer per 1cm², bij die 1m² wordt dat dan 10ton.
Zelfde verhaal bij oude beeldbuizen.
Nu, je kan dat snel zien tijdens bedrijf, het risico is veel kleiner dan bij druk. Als je buffervat ineen schrompelt is het te licht.
Luchtdruk is veel gevaarlijker, als bvb een groot compressorvat op 7bar uiteenscheurd, dat zijn serieuze klappen.

- - big bang - -

Luchtdruk is veel gevaarlijker, als bvb een groot compressorvat op 7bar uiteenscheurd, dat zijn serieuze klappen.

een serieuze big bang dus ;)
Maar denk maar eens aan een colablikje, hoeveel druk kan die wel niet weerstaan.
Ik heb wel mijn vacuumkist moeten verstevigen, die grote vlakken van 50x60 cm (onderkant en bovenkant)van 12 mm mdf, die worden wel degelijk hol getrokken.

[Bericht gewijzigd door Kareltje op (43%)]

Volgende v oorstel voor vacuüm vat
Neem dikke PVC riool buizen 12 a 20 cm in diameter ( wand dikte 3 mm tot 6 mm) Lengte iets van 50 cm of langer
Verstevig deze aan de binnen zijde met kruis(en)(dit kost niet zo veel vacuum ruimte)
Beide uiteinde voorzien van kappen

Het geheel is lekker licht in gewicht en je kan er meerdere aan elkaar koppelen om het volume te vergroten

Voor grote snelle blaas kracht....
Waneer je 4 van deze unit naast elkaar zet en met 15mm aansluit op een grote dikke kraan 30mm
Kan je grote krachten in de eerste halve seconde produceren

Dat is inderdaad ook een nette en goedkope oplossing.

Verstevig deze aan de binnen zijde met kruis(en)(dit kost niet zo veel vacuum ruimte)
Beide uiteinde voorzien van kappen

als je die kruisen bedoeld voor in de buis, is dat niet zozeer nodig.
de krachten op een rond vat zijn overal gelijk, dus die buis zal niet vervormen.
Tenzij je die kruisen in de eindkappen wil lijmen, zodat die niet naar binnen trekken.
Maar zoals ik al eerder in dit topic aangaf, een gewone goede stofzuiger werkt prima met PS platen van 1.5 mm.
En voor die paar seconden hoef je echt niet bang te zijn dat die doorbrand of te heet word, ik heb zo 25 inlayers voor mijn ladenkastje gemaakt.

Op 8 april 2010 16:55:15 schreef Kareltje:
[...] als je die kruisen bedoeld voor in de buis, is dat niet zozeer nodig.
de krachten op een rond vat zijn overal gelijk, dus die buis zal niet vervormen.

Als je perslucht op slaat heb je gelijk ( geen inleg kruisen nodig)
Maar bij vacuum en een"lange" buis zal deze imploderen (net als cola blikje)

Stofzuiger systeem werkt dat weet ik ..maar voor betere hoeken heb je meer kracht nodig ;-)
Veel succes

Voor scherpere hoeken bedoel je. Maar ik denk dat zijn hoeken nu juist wat sterker zijn doordat ze niet pal haaks omgetrokken staan maar een beetje gebogen. Anders wordt de kunststof na jaren sprok en gaat het barsten.

- - big bang - -

kan je die stofzuiger niet gewoon wat valse lucht laten zuigen?

ik heb een stofzuiger gezien, daarin zat een klepje met een veer... als het vacuum te hoog werd, gaat dat klepje open...

ik denk dat dat er ook inzat om de motor koel te houden....

de afgelopen tijd veel te weinig tijd gehad door projecten met meer urgentie (voor anderen) en werk voor de baas. Als ik tijd heb ga ik daar eens mee verder.......kan wel na de zomer worden.

[...]

Ga eens vragen bij een installateur of hij nog een afgedankt vat heeft. Meestal is het juist het membraan dat kapot is gegaan en dan functioneert het niet meer als expansievat, maar is nog prima geschikt voor vacüm.
Er zijn ook kleine expansievaten, die meer bolvormig zijn!

Een oude brandblusser (bijvoorbeeld 6 of 9 kg) is veel veiliger als een expansievat.
Die brandblussers worden normaal getest op 25 bar werkdruk, en scheuren pas bij 70 bar...

Op 27 mei 2010 22:43:08 schreef Arco:
Een oude brandblusser (bijvoorbeeld 6 of 9 kg) is veel veiliger als een expansievat.
Die brandblussers worden normaal getest op 25 bar werkdruk, en scheuren pas bij 70 bar...

Nogmaals: Overdruk is geen vacuüm.
Ze gebruikten in Maagdenburg overigens niet voor niets halve bollen....