digitale volumeregeling

CO'ers,

voor een kunstproject is mij gevraagd volgend product te ontwikkelen.
De kunstenaar wil in een ruimte werk ophangen, en in het midden 1 stoel neerzetten. Mensen gaan 1 voor 1 naar binnen, er klinkt zachte muziek, en als de persoon op de stoel gaat zitten zal de muziek in 5 minuten van zacht naar duidelijk hoorbaar gaan (deze grenzen zijn erg vaag, moeten dus instelbaar worden). Wanneer de persoon weer opstaat zal de muziek weer in 5 minuten in volume dalen.
Audio zal van een MP3 speler oid komen.

Aangezien dit redelijk snel opgeleverd moet worden (2 weken), dacht ik om gebruik te maken van een standaard chipje, bijvoorbeeld PGA2311PA (datasheet).

Deze is dan via SPI simpel aan te sturen. een PIC-je, welke om de zoveel tijd kijkt naar een knop(?) in de stoel, wanneer de persoon zit volume + tot max, anders - tot min.

Mijn vraag is vooral, is dit een simpele en goedkope oplossing, of weten jullie een eenvoudiger/goedkoper alternatief?

Als iets niet duidelijk is, vraag gerust.

ik zat ook naar zo iets te zoeken maar ik kan het ic bijna niet te vinden en het is ook nog een 9 euro per ic. (behalve Farnell)

toen ik verder zocht kwam ik bij volti uit. dit heeft de IC-TDA8425-DIP en de IC-TDA8196-DIP. de TDAQ8425 kan zelfs met de I2C bus worden aan gestuurd. ze zijn maar 2.26 voor stereo.

Waarom digitaal als het snel en simpel moet? Gewoon een potmetertje pakken ;)

Doel van product gelezen?
lijkt me niet oplosbaar met een potmeter, maar als jij een idee hebt, tell me!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 9 april 2010 19:03:17 (45%)

prima oplossing die je zelf heb toch?

desnoods pak ipv zo'n chip 2 weerstanden netwerken en een handjevol FET's. Dat kost je echt geen drol meer.

das gewoon een zelf gebouwde digitale potmeter.

enneh, als het goedkoop moet pak dan geen PIC want die zijn DUUR.

[Bericht gewijzigd door VWG3JB op 7 april 2010 15:50:45 (15%)

Op 7 april 2010 15:23:03 schreef DJJo:
ik zat ook naar zo iets te zoeken maar ik kan het ic bijna niet te vinden en het is ook nog een 9 euro per ic. (behalve Farnell)

toen ik verder zocht kwam ik bij voti uit. dit heeft de IC-TDA8425-DIP en de IC-TDA8196-DIP. de TDAQ8425 kan zelfs met de I2C bus worden aan gestuurd. ze zijn maar 2.26 voor stereo.

ik kwam inderdaad ook op die 9 euro bij farnell, redelijk prijzig, maar TI had de mogelijkheid tot samplen. Dit heb ik aangevraagd, maar heeft iemand een idee hoe lang dit gaat duren? ik wil eigenlijk dit weekend er een hebben. Kan ik als particulier nog steeds bij farnell bestellen?
vroeger wel eens gedaan, nu kan ik er niets meer over vinden?

De producten van voti zien er ook leuk uit, iig zelfde functie, even kijken naar de specs. prijs is iig stuk beter.

de aangevraagde sample van de PGA2311PA bij TI is al onderweg, verwacht hem dit weekend. Het ontwerp zal daarop gebaseerd worden.

Nu heb ik echter nog een vraag omtrend de voeding. Voor het analoge deel moet dit ±5 Volt zijn, symmetrisch dus.

Volstaat een voeding a la deze Symmetrische minivoeding?

Of moet ik dit anders aanpakken?

Pas op met de voeding! TI schrijft er niks over in het datasheet,maar als je het datasheet van de Cirrus Logic CS3310 bekijkt,staat daar duidelijk in te lezen dat de digitale voeding niet eerder aanwezig mag zijn als de analoge.Mischien dat TI z'n circuit immuun heeft gemaakt tegen latch-up maar je weet maar nooit.Een gewaarschuwd man telt voor twee.

De CS3310 was als eerste op de markt.TI heeft een pin compatibele kloon uitgebracht.

MC6800, dank voor de tip.

Wat is nu slim, twee aparte voedingen maken, 1 voor het analoge (met als uitgang + 5V en -5V) en 1 voor het digitale (met enkel +5V), of kan ik het digitale deel samen met het analoge + deel voeden?

De datasheet raad aan analoog en digitaal te scheiden, zowel voeding als ground. Daaruit opmakend lijkt mij de beste oplossing 2 voedingen met 2 trafo's etc.
Is dit het slimste?

Hoe kan ik er dan voor zorgen dat het digitale deel later opstart dan het analoge?

Digitale voeding dmv tor/fet door je uC schakelen.

Ik heb in het verleden in een versterker de PT2258 gebruikt. Geen high end maar wel goedkoop en simpel (I2C) aan te sturen.

http://www.futurlec.com/ICSFOthers.shtml $0.60

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op 9 april 2010 14:34:12 (64%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Goed, dankje.

Ik heb een beeld van hoe het geheel moet worden. Ik zal dit weekend eens beginnen met schema tekenen.
zodra ik iets heb zal ik het hier zetten ter controle. Dan pcb ontwerpen, etsen, solderen en programmeren, hopelijk lukt dat in 1,5 week.

Ik heb voor de analoge voeding een LP2985 en een LT1964.Voor de digitale voeding een aparte LP2985,waarvan de on/off pin door de analoge 5V wordt bestuurdt.
Zo heb je gescheiden voedingen en voorkom je dat er allerlei digitale troep in het audiosignaal komt.Tegelijkertijd garandeert deze opzet dat de digitale 5V als laatste wordt ingeschakeld.
Ja ja dit zijn SMD componenten,ik weet het maar ten koste van alles op tru-hole blijven is toch niet de manier,ook niet voor de hobby.
De LT1964 is niet gemakkelijk te krijgen,maar gekozen vanwege low-noise eigenschappen.Kan ook met een 79L05.

Henry S.

Moderator

Op 7 april 2010 16:02:43 schreef hvwieren:
[...]
ik kwam inderdaad ook op die 9 euro bij farnell, redelijk prijzig, maar TI had de mogelijkheid tot samplen. Dit heb ik aangevraagd, maar heeft iemand een idee hoe lang dit gaat duren? ik wil eigenlijk dit weekend er een hebben.

Tot weken.

Kan ik als particulier nog steeds bij farnell bestellen?
vroeger wel eens gedaan, nu kan ik er niets meer over vinden?

Niet over te vinden?
http://www.circuitsonline.net/shops/view/52

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Henry, particuliere voorwaarden heb ik inderdaad gevonden.
De sample bij TI heb ik nu al binnen! verraste mij ook erg.
zal wel een toevalligheid zijn ;)

Henry S.

Moderator

Dat is rap, en dat is wat je bij ontwikkeling ook wilt hebben. Maar sampleorders worden ook wel eens verzameld en eens per week verzonden.

Vraag omtrend dit circuitje:
Symmetrische minivoeding

Waarom zitten er om de brugcel condensatoren?
is dit gebruikelijk, en kan het kwaad als ik ze in ontwerpen niet toepas?

Henry S.

Moderator

Die zijn er tegen schakelruis, diodes staan maar even open en dat levert storingen op.

De ratelcondensator.

Bij audio en HF zou ik die wel toepassen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 9 april 2010 20:18:28 (17%)