Hoi iedereen,

Ik heb weer een nieuw reparatieproject op de kop getikt: een Yamaha P2100.

foto:
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_0003%20%5B1024x768%5D.jpg

De versterker geeft op beide uitgangen zijn voedingsspanning (50V). Ik heb eens geprobeerd wat er gebeurd als ik dit een beetje belast. Dit heb ik gedaan d.m.v. een 40 W lamp (230V) aan de uitgang te hangen, hierbij zakte de spanning maar een beetje in (samen met de voedingsspanning) en de lamp gloeide zelfs een beetje.

Nu heb ik hem uit elkaar gehaald zodat ik makkelijk bij de componentjes kan. Visueel is er nergens een aanwijzing te vinden, geen verbrande weerstandjes, condensators die hebben gelekt etc.
Het eerste wat ik heb gedaan is alle fusible resistors eruit gesoldeerd en doorgemeten, hiervan blijkt er een behoorlijk verlopen (400 ohm i.p.v. 330).
Wat zou nu de meest logische volgende stap zijn?
Ik heb alle transistors en diodes al eens gemeten terwijl ze nog op de PCB zaten. Er waren in ieder geval geen transistors die een kortsluiting maakten.

Het schema is hier te vinden: http://www.uploadarchief.net/files/download/yamaha_p2100%20sch.pdf

Wederom alvast bedankt voor jullie hulp.

Groetjes, Niels

Op 11 april 2010 14:11:40 schreef electrofreak:
Ik heb alle transistors en diodes al eens gemeten terwijl ze nog op de PCB zaten. Er waren in ieder geval geen transistors die een kortsluiting maakten.

Meet nog eens, nu uit de schakeling.

En in het schema staan allemaal meetpunten, kijk en vergelijk.

als er op de uitgang een gelijkspanning staat die stroom kan leveren , dan denk ik aan eindtorren die kapot zijn.

Als de versterker DC-gekoppeld is, kan het ongeveer elke transistor in het signaalpad zijn. Als hij niet DC-gekoppeld is kan het bijvoorbeeld ook een elco zijn die lekstroom vertoont.

Zeker als de eindtorren niet in harde sluiting liggen, zou ik het eerder verder terug zoeken.

Ja,en zoal de service manual aangeeft,als ie wat ouder word,kan ie gaan verlopen,ondertussen is al erg oud.
Weerstanden,elco's niet belangrijk

Eindtransistors nakijken,...daar wat defect,...emmiterweerstanden,diodes op de stuurtrap.
In deze service manual staan ook nog meetwaardes en punten.

Belangrijk,voor het inschakelen,na het oplossen van het defect,de trimmers dichtdraaien,volume knoppen dicht.

Koud starten,binnen 30 seconden een kant op 13mV zetten.

uit..ontladen,ff wachten

Andere kant instellen,zelfde verhaal.

Op laten warmen kwartier 20 minuten,met de knoppen dicht,en niet ff stukje gaan lopen met de hond o.i.d meter(s) in de gaten houden.

Als het goed is,stijgt het naar 22mV (5mV tolerantie) en na het aftesten weer op rusttemperatuur,...altijd ff nameten.

En aftesten....zie service verhaal,het is een Jap,dus houd je eraan.
Na het testen aan laten staan,ff 10 minuten wachten en weer de ruststroom nakijken.

Niet vergeten op zowel de testpunt op het drivrboard,als de uitgangen zelf te meten,...zeggen ze ook 0 t.e.m 50mV. 50mV is al aan de hoge kant.

Ding zit vol japanse niet meer te krijgen torren,ondertussen al aan de vervangers van de vervangers bezig.Wil je 2 werkende gelijkwaardige kanten hebben,gaat het al snel doortikken,dus bij te veel kosten,Ampje op marktplaats,en vervangen door wat anders leuks met meer vermogen/gangbare onderdelen.Voor je straks een vermogen kwijt bent en 2 maanden bezig bent.

Sucses,het is en blijft een rare jap,en de kleinste van de serie.

EDIT:
Maar het zijn leuke versterkertjes,voor ik de indruk wek nogal negatief over te komen over dit apparaat.

Heb diverse oude Yamaha P series hersteld. De kans is groot dat er een eindtrap uitligt. Ook even alle spanningen van de voedingen controleren.

wow,een luidspreker sloper!
geen beveiliging voor gelijkspanning op uitgangen.
of zie ik dat verkeerd.

gr, weetal.

Vandaar dat ik zei dat hij de spanningen even moest controleren, geloof dat het protectie gedeelte een aparte spanning aangeboden krijgt. Of er moet al geknoeid zijn.

Op 12 april 2010 00:00:19 schreef DJohnny:
Vandaar dat ik zei dat hij de spanningen even moest controleren, geloof dat het protectie gedeelte een aparte spanning aangeboden krijgt. Of er moet al geknoeid zijn.

dat zeg ik.... waar zie jij een beveiliging dan?

gr, weetal.

Versterker waar DC op z'n uitgang staat nooit nooit een speaker aanhangen of wat anders.
Vraag waar nu de speakerbeveiliging zit is niet relevant,ook niet voor de TS
Oorzaak klacht vinden,oplossen,en zo verder.
Ook al zat ie er op was de klacht nog steeds niet opgelost.

Luister naar Johnny,luister naar Henry S.

Het is geen speelgoed waar we het hier over hebben,of een hifi ampje.
Stukje geschiedenins en ook ook al een deel nostalgie.

Van welke pagina begin jij meestal te tellen ? ;)

De enige protectie die in deze versterker zit is een simpele oververhittingsprotectie. Misschien dat ik zelf nog een luidsprekerprotectie erin wil bouwen als ik hem klaar heb. Een ander nadeel is dat de XLR ingangen niet gebalanceerd zijn. Op zich zou dat makkelijk zelf te maken zijn met een paar opampjes.

Maar goed, dat is van latere zorg, ik ga vanmiddag na school weer eens het een en ander meten.

Kijk eens goed naar het schema,...d'r zit dan misschien geen "moderne" mechanische kortsluiting beveiliging op,maar in het stuurcircuit zit weldegelijk een kortsluit bescherming,en nog wel meer beschermingen.

(of ik zie het verkeerd in het schema verkeerd op,wat kan ook hoor,net "wakker" maar denk zelf van niet,en Jappen zijn dan misschien raar,maar niet dom)

Bij gebalanceerde ingangen erin bouwen er op letten,dat je z'n ingangs gevloeligheid hetzelfde houd.

om te beginnen zou ik tr16/18 en tr17/19 demonteren(van beide trappen).
deze torren meten.
je kunt de versterker zonder deze torren proberen-wel lamp in serie met primair voedingstrafo- als alle spanningen zich normaal instellen dan zijn voortrap en drivers goed.ik zou dan eindtorren vervangen en met lamp primair alle spaningen kontroleren.

gr, weetal

Ik heb vandaag de eindtorren gedemonteerd en doorgemeten: deze waren nog oké. Ook heb ik al een hoop transistors en diodes doorgemeten van de hoofd-PCB, alleen heb ik nog geen defecte exemplaren gevonden. Later deze week zal ik verder gaan met uitsolderen en meten van alle halfgeleiders.

Edit: de uitspraak over de beveiliging had ik hiervandaan http://pqltd.blogspot.com/2008/02/yamaha-p2100-amplifier.html.
Zelf heb ik nog niet genoeg kennis om echt de functie van een stuk schema te doorgronden.

[Bericht gewijzigd door electrofreak op (28%)]

Ook even de voedings condensatoren checken, staat me iets van bij dat wanneer een defect/versleten was je ook rare fratsen op de uitgang kon krijgen. Hoeveel V staat er overigens op de uitgang, en heb je dit over beide kanalen?

Ik heb helaas geen capaciteitsmeter tot mijn beschikking, dus die condensator kan ik dan niet controleren. Ik denk wel dat ik een hoop condensators uit voorzorg gewoon vervang.
Op de uitgang staat de enkele voedingsspanning, zo'n 50V. Dit heb ik op beide kanalen.

Uit voorzorg vervangen,zonder te weten waar nu de oorzaak zit,totaal nutteloos.Vervang dan gelijk alles wat er inzit.
Je hebt alles wat je maar nodig hebt en moet weten in het schema staan.Doe er dan wat mee,in plaats van een potje gokken en prutsen.

Zo kan je condensatoren in de signaalweg ook op lek controleren met een ohmmeter, en slechte afvlakelco's kan je zien aan een rimpel op de voedingsspanning (met een scope, of als de rimpel groot is zelfs met een multimeter).

Hoe meet je overigens de halfgeleiders door?

Andere mogelijkheid is om met een lamp in serie gewoon onder spanning te meten met het schema ernaast.

Als je het schema niet snapt, is dit misschien juist een prima gelegenheid om daar wat over bij te leren.

Op 12 april 2010 00:32:45 schreef weetal:
[...]
dat zeg ik.... waar zie jij een beveiliging dan?

De spanning over de emitterweerstanden wordt bewaakt. Lastig Japans grapje.

Op 13 april 2010 13:21:50 schreef maartenbakker:

Hoe meet je overigens de halfgeleiders door?

Andere mogelijkheid is om met een lamp in serie gewoon onder spanning te meten met het schema ernaast.

Als je het schema niet snapt, is dit misschien juist een prima gelegenheid om daar wat over bij te leren.

Halfgeleiders meet ik door ze eruit te solderen en dan met de multimeter in diode-meetstand controleren of er (in het geval van een transistor) maar op twee manieren een overgang is (met de juiste drempelspanning).
Ik zal inderdaad later deze week eens gaan meten met de lamp in serie en dan de spanningen vergelijken met de spanningen in het schema.
Ik heb deze versterker inderdaad gekocht om er wat van te leren. Mijn vorige reparatie (Peavey M-3000) was ideaal om mee te beginne omdat deze goed te servicen was en het schema niet erg complex. Hier heb ik dan ook al wat van geleerd.

Ik heb de versterker inmiddels weer gedeeltelijk in elkaar gezet om de spanningen te kunnen meten terwijl hij aan staat (wat overigens nog niet mee viel). Ik ben beginnen meten bij een van de eindtrappen. Hier klopten de spanningen best goed. Ton heb ik nog eens op de uitgang gemeten, wat blijkt: geen DC op de uitgangen?! Kan het probleem simpelweg een slecht contact/soldering zijn geweest (ik heb alleen maar een gedeelte van de halfgeleiders eruit gesoldeerd en getest en een verlopen 'fusible resistor' vervangen), of zal er toch meer aan de hand zijn? Ik zal morgen nog eens wat verder meten en eventueel eens testen met een speaker.

Edit: ik heb natuurlijk getest met een lamp in serie met de netspanning om schade te voorkomen.

Edit 2: kant B ziet er iets minder mooi uit. Ik zal de gegevens die ik tot nu toe gemeten heb hieronder zetten.

Ub	Uc	Ue

Kant A	
Tr18		0,417	47,5	0,016
Tr19		-0,401	-47,5	0,017
Tr16		0,421	47,5	0,017
Tr17		-0,402	47,5	0,016

TR11		0,433	-0,34	1,024
TR8		-53,9	-51,4	-54,6
TR1				0,701
TR2				0,708

Kant B	
Tr18		0,507		0,109
Tr19		-0,298		0,108
Tr16		0,507		0,109
Tr17		-0,297		0,107

TR11		0,479	-0,19	1,069
TR8				-54,8
TR1				0,828
TR2				0,827

[Bericht gewijzigd door electrofreak op (25%)]

De meeste lege velden,da's zeker omdat je meter niet gevoelig genoeg is?
Kant B heeft geen collectorspanning,rara... waarom klopt er dan verder ook geen drol meer van je metingen.

Beetje inzicht waar je mee bezig bent,en chronologish en nadenkend te werk gaan en niet zoals nu ff torretje hier meten,en dan een torretje daar meten, TR1 en TR2 en dan....?het volgende nummer is.............tja,....voor dat soort geluk moet je meespelen bij de bingo of de lotto,misschien win je dan nog eens wat.

De waardes staan op papier/schema, wat naast je ligt als je aan't meten bent (als het goed is),eventueel schrijf je je meetwaardes erbij,om jezelf te controleren,paar procent afwijking van wat op papier staat moet kunnen.Van hieruit kan ik ook niet zien hoe je gemeten hebt,en of je wel weet wat welk pootje is.. en dat soort fratsen.Schema hebben en er iets mee kunnen en doen is echt een wereld van verschil.

Op 18 april 2010 08:52:12 schreef Akino:
De meeste lege velden,da's zeker omdat je meter niet gevoelig genoeg is?
Kant B heeft geen collectorspanning,rara... waarom klopt er dan verder ook geen drol meer van je metingen.

De reden dat ik die collectorspanning weg had gelaten bij TR16 - TR19 van kant B, is omdat dit gewoon de voedingsspanning is. Deze was gewoon aanwezig op de torren.

Mijn meter vertrouw ik inderdaad eigenlijk niet als het gaat om spanningen van kleiner dan 1 volt.

Ik heb steeds gemeten met 1 pen op de massa van de versterker.

Ik zal vandaag eens proberen om over alle torren de spanningen te meten en in het schema te noteren.

Wat ik dus al opmerkte,ik kan niet zien wat en hoe jij meet,met halve gegevens posten,is het dan ook niet mogelijk goede raad te geven

Goed gereedschap is het halve werk,dus als ik jou was,eerst eens wat meet en test gereedschap op de kop tikken in plaats van defecte defecte versterkers,waar zonder het goede meet en test spul in huis te hebben,gewoonweg niet goed te herstellen valt.

Ik heb net even getest: kanaal A werkt gewoon, kanaal B werkt niet, daar komt alleen een beetje brom uit. Nu kan ik dus gericht in kanaal B de spanningen vergelijken met die in het schema en eventueel de spanningen die ik meet in kanaal A.

Een nieuwe multimeter staat op de planning, dat is het eerstvolgende wat ik ga kopen als ik geld heb (daarna komen een scoop, functiegenerator etc. ooit aan de beurt). Ik heb net de gerepareerde Peavey M-3000 verkocht, dus dat is al een beetje een begin.