Met betrekking tot de oscilloscoop heb je inderdaad gelijk Akino. Echter, ik denk dat de multimeter het hardst nodig is en daar ga ik toch waarschijnlijk meteen voor een Fluke (die heb je toch echt bij iedere reparatie nodig). Als het nodig is kan ik wel wat regelen om bij mijn baas de functiegenerator + scoop te gebruiken.
Ik moet inderdaad nog een keer een dummyload in elkaar zetten om te testen, maar dit heeft pas zin als ik ook een scoop heb waarmee ik dan het uitgangssignaal zichtbaar kan maken. Tot zo lang gebruik ik een oude speaker met een erg lage gevoeligheid om wat te testen. Voor ik deze eraan hang, test ik altijd even of er gelijkspanning op de uitgang van de versterker staat. Mocht er toch nog iets geks gebeuren waardoor de speaker er toch aan gaat, is dit niet zon ramp.
Ik had vandaag even de eindtrappen omgewisseld om te kijken of het in de hoofdprint of in de eindtrap zat. Het bleek in de hoofdprint te zitten. Toen ben ik eens gaan meten van de ingang naar de hoofdprint (de kabeltjes zijn tenslotte al behoorlijk oud) en het bleek dat er geen verbinding was. Toen heb ik eens naar de potmeterprint gekeken en het bleek dat er gewoon een kabeltje los was geraakt! Nu doen beide kanten het dus! Ik denk dat ik hem wel nog een keer grondig doorsoldeer en misschien wat kabeltjes vervang om er zeker van te zijn dat ik hem niet over een half jaar opnieuw open hoef te schroeven. Ook neem ik hem denk ik eens mee naar mijn baas om samen met hem even de biasspanningen opnieuw af te regelen.
En als ik dat dan heb gedaan, ga ik eens kijken of ik er een luidsprekerpritectie in kan bouwen. Ik zag dit schema al op de site van Rod Elliot: http://sound.westhost.com/project33.htm
Ik neem aan dat dit een goed schema is?
[Bericht gewijzigd door electrofreak op (14%)]
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Heb jarenlang een zelfbouw kitje van velleman in mijn zelfbouw versterker gehad, werkte prima. Ook toen een van de eindtrappen een keer over zijn nek ging heeft dit kitje zijn werk prima gedaan (luidspreker beschermd). Ook handig te bouwen en in te bouwen (heeft een eigen voeding).
Op 21 april 2010 12:13:00 schreef electrofreak:
En als ik dat dan heb gedaan, ga ik eens kijken of ik er een luidsprekerpritectie in kan bouwen. Ik zag dit schema al op de site van Rod Elliot: http://sound.westhost.com/project33.htm
Ik neem aan dat dit een goed schema is?
Werkt prima.
En nog even terugkomend op de kortsluitbeveiliging, hier wordt het principe daarvan uitgelegd: http://www.circuithut.com/index.php?/circuit/content/view/full/380
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (19%)]
Ik heb inmiddels een kant van de versterker grondig doorgesoldeerd. Grondig wil zeggen: eerst overal met de desoldeerpomp de oude soldeer weggezogen en daarna alle solderingen opnieuw gemaakt met verse soldeer.
Ik ga komende week eens langs bij de Regenboog in Sittard om te kijken of ze me daar aan dat kitje van velleman kunnen helpen (ik denk dat daar toch niet tegen op te bouwen valt als je alles bij elkaar op telt).
Zaterdag gaat de versterker mee naar mijn werk om de bias af te regelen.
@Henry: Dat is een interessante link! Het is niet makkelijk, maar ik geloof dat ik ongeveer de werking ervan begrijp. Ook de rest van de uitleg is best interessant.
Op 11 april 2010 17:56:45 schreef Akino:
Belangrijk,voor het inschakelen,na het oplossen van het defect,de trimmers dichtdraaien,volume knoppen dicht.
Koud starten,binnen 30 seconden een kant op 13mV zetten.
uit..ontladen,ff wachten
Andere kant instellen,zelfde verhaal.
Op laten warmen kwartier 20 minuten,met de knoppen dicht,en niet ff stukje gaan lopen met de hond o.i.d meter(s) in de gaten houden.
Als het goed is,stijgt het naar 22mV (5mV tolerantie) en na het aftesten weer op rusttemperatuur,...altijd ff nameten.
En aftesten....zie service verhaal,het is een Jap,dus houd je eraan.
Na het testen aan laten staan,ff 10 minuten wachten en weer de ruststroom nakijken.Niet vergeten op zowel de testpunt op het drivrboard,als de uitgangen zelf te meten,...zeggen ze ook 0 t.e.m 50mV. 50mV is al aan de hoge kant.
Het is denk ik een echte beginnersvraag, maar over welke spanning heb je het hier? Heb je het over de spanning op de emitter van TR16 en TR18 t.o.v. massa?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (44%)]
Ik heb net een fonkelnieuwe Fluke 77 gekocht via marktplaats voor een aantrekkelijk prijsje, dus ik heb nu een goede multimeter waar ik een leven lang plezier van zal hebben als het goed is. Ik hoop vanavond de hele versterker te hebben doorgesoldeerd en de signaalkabeltjes te hebben vervangen, dus dan kan ik de bias gaan afregelen.
Ik wilde net de reparatie af maken door de bias goed af te regelen. Een kant (A) krijgt netjes 15 mV, maar de andere kant krijgt 108 mV! Als ik aan de potmeter draai, maakt dit niets uit, de bias verandert niet (ook niet als ik dit bij kanaal A probeer). Hoe kan dat?
Mijn meetopstelling: versterker in serie met 100 W lamp op het net. Meter aan een kant aan de massa en aan de andere kant op de aansluiting PE van een van beide eindtrappen.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Als ik aan de potmeter draai, veranderen de spanningen over TR11 wel, dus dat zal het waarschijnlijk niet zijn. Wat ik ook vreemd vind is dat bij het goed metende kanaal ook niets verandert aan de bias als ik aan die pot draai. Ik vraag me of het wel inderdaad de biaspotmeter is?
Ik heb het probleem gevonden: de transistors TR1, 2 en 8 van het 'slechte kanaal' waren vervangen door respectievelijk 2N3906 (vervangt dus 2SA872A, echter heeft een te hoge hFE volgens mij) en BC547C. Ik heb deze drie transistors omgezet naar het goede kanaal en daarmee is het probleem mee verhuisd, dus dat wordt andere vervangers zoeken. De potmeters zijn volgens mij niet voor de bias, maar waar ze wel voor zijn is mij een raadsel?
edit: zoals al eerder iemand zei: het zoeken van vervangers wordt een hele klus!
edit 2: ik heb bij Farnell 2 keer 2SA1016KF en BC637 besteld als vervangers, volgens mij kunnen deze hier toegepast worden.
[Bericht gewijzigd door electrofreak op (11%)]
DJohnny
Dat zal ik eens proberen als ik de nieuwe transistors erin heb. Ik zal de potmeter in ieder geval maar zo afregelen dat de spanningen over TR11 kloppen, dan zal het wel goed zijn denk ik.
Ik heb inmiddels de nieuwe transistors binnen grekegen en erin gesoldeerd. Aan de 'slehcte kant' is de bias nu rond de 30 mV en op de andere kant nog steeds netjes rond de 17 mV. De spanning is dus al een factor 3 gedaald, maar nog steeds bijna het dubbele van wat ze in het service manual hebben geschreven. Kan dit kwaad?
Edit: Ik kan misschien ook eens gewoon duurtesten en kijken of hij warm wordt?
[Bericht gewijzigd door electrofreak op (11%)]
DJohnny
Ik heb de versterker inmiddels weer helemaal in goed werkende staat. Ik heb de eerder genoemde transistors (welke orrineel 2SA872 waren) nu vervangen door 2SA970, omdat deze qua specs beter overeen komen dan 2SA1016KF. Nu zijn alle spanningen netjes zoals in het service manual vermeld staat.
Ook heb ik de luidsprekerbeveiliging van Velleman (K4700) in de behuizing ingebouwd, om mijn speakers te beveiligen als er weer een storing zou optreden.
De versterker ligt nu fijn te spelen in mijn 19" rack naast de PC. Het enige dat ik nog een keer wil doen, is de ongebalanceerde XLR-ingang ombouwen naar bebalanceerd.
Inmiddels is mijn uitrusting voor dit soort klussen ook bijna compleet: ik heb voor een zeer interessante prijs een 4 kanaals 60 MHz scoop op de kop getikt. Tevens was mijn (Skytronic) soldeerstation gesneuveld in de tussentijd (verwarmingselement kapot). Deze gelegenheid heb ik aangegrepen om mij meteen een station te kopen dat een leven lang mee gaat (Weller WS81).
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
wellers zijn fijn en gaan lang mee . ik moet het velleman station op t werk ook nog eens van de werkbank laten waaien , of zou hij wel binnen 10 minuten warm zijn op dat rode stopcontact
:)
Ik heb helaas vandaag een minder prettige ontdekking gedaan: de versterker is nog lang niet helemaal in orde. Ik heb vandaag een luistertest gedaan en toen bleek dat kanaal A vervormt. Ik heb daarna mijn dummyload en mijn scoop aangesloten op de versterker en met de laptop (die op dat moment op de accu liep om aardlussen en andere storingen te voorkomen) een sinus op de ingang gezet. De scoopbeelden staan hieronder:
Kanaal A, net onder clipniveau (1,218 V RMS):
Kanaal A, clippend (1,8 VRMS)
Kanaal B, net onder clipniveau (2,96 VRMS):
Kanaal B, clippend (5,123 VRMS)
Zoals jullie zien gaat de versterker ook erg gauw clippen (kanaal A al bij ongeveer 1,3 VRMS (dus 0.2 Watt) en kanaal B al bij zo'n 3 VRMS (dus 1.1 Watt)). Dit terwijl de versterker een opgegeven vermoegn heeft van 2 x 85 Watt. De RMS spanningen heb ik gemeten met mijn nieuwe multimeter op AC aangesloten op de uitgang.
Iemand enig idee wat ik nu het beste kan doen? Signaal de versterker in volgen en kijken waar het clippen begint?
je zegt eerst dat je versterker fijn aan het spelen was in je 19" rack.
en nu zeg je dat die al clipt bij 3VRMS aan de uitgang? 3V hoor je amper spelen op een luidspreker. waarom meet je de uitgang met een multimeter in AC stand (is je sinus wel 50Hz?), en waarom bereken je dat niet vanuit de scoopbeelden (..V/div x het aantal blokjes).
als het een 2kanaals scoop is, zou ik 1 aansluiten op de ingang, en 1 op de uitgang en dan beide signalen ook vergelijken als het clippen begint
wat is je dummy load?
De scoop heb ik zelf gekalibreerd aan de hand van mijn multimeter. Als ik op kanaal 1 hetzelfde signaal aansloot als op kanaal 2, kreeg ik toch behoorlijke verschillen in signaalgrootte te zien.
Waarom zou ik die spanning trouwens niet met de multimeter (Fluke 77IV) kunnen meten? Het is een sinus van 1 KHz wat ik erop heb gezet, en mijn multimeter geeft ook 1 KHz aan. Ik neem dus aan dat hij op deze frequentie ook netjes RMS spanning kan meten.
Ik had inderdaad op kanaal 1 het ingangssignaal. Met dit ingangssignaal gebeurd niets als de versterker begint te clippen. Ik heb uiteindelijk het ingangssignaal weggelaten op de foto, zodat het uitgangssignaal duidelijker bleef.
Ik had bij mijn eerste test waarschijnlijk al te veel geconcentreerd geluisterd (een tijd met koptelefoon op gemixt) om te horen dat het vervormde.
Mijn dummyload bestaat uit weerstanden, die resulteren in een totaalvermogen van zo'n 90 watt en een vervangingsweerstand van rond 8 Ohm).
[Bericht gewijzigd door electrofreak op (18%)]
Ik heb vandaag eens wat tijd uitgetrokken om aan de Yamaha te meten. Het resultaat staat hieronder:
klik
Wat ik ook heb gemerkt is dat kanaal A invloed heeft op kanaal B. Als ik de potmeters niet in gelijke stand zet, en ik zet signaal op de ingang, vervormen de uitgangen veel eerder. Je ziet dan op een gegeven moment ook de lamp (die in serie met de netaansluiting is opgenomen) begint te branden, dus het lijkt erop dat hij ergens zijn vermogen in zichzelf dissipeert. Ik heb het gevoel dat het ergens aan een slechte (massa-) verbinding ligt. Zou dat kunnen kloppen? Ik zou ook niet weten hoe de kanalen elkaar anders zouden kunne beïnvloeden.
Alle metingen zijn met lamp, omdat ik bang ben dat anders iets kan sneuvelen, aangezien de versterker blijkbaar nog niet 100 procent oké is. Maakt dat iets uit voor het zoeken van de fout?
Nog een kleine extra toevoeging: met de 1k instelpotmeter zou ik de emitterspanning van TR11 moeten kunnen veranderen, maar in de praktijk werkt dit niet. Na het insolderen van de nieuwe transistors werkte dit wel nog, toen heb ik de waardes netjes ingesteld zoals in het manual wordt beschreven. Nog een rede om te denken dat het een los contact is, aangezien ik daarna alleen nog maar de versterker terug in elkaar heb gezet. Ook dat het in beide kanalen op treedt is voor mij een reden om te denken dat het ergens een losse verbinding is.
[Bericht gewijzigd door electrofreak op (68%)]
Na lange tijd heb ik me toch nog eens aan deze versterker gezeten. Gelukkig werkt hij nu weer. Het bleek een probleem met de isolatie van twee stuurtorretjes die op het koellichaam gemonteerd waren. De versterker staat alweer een paar weken in mijn rackje. Ik moet zeggen dat hij erg goed klinkt. Ik heb sterk het idee dat er aan de uitgang precies uitkomt wat je er aan de ingang in stopt.