In mijn ford focus zit achter het dashbord een hele printplaat, maar uiteindelijk zit de toerenteller met vier polen aangesloten op deze printplaat.

Ik wil het toerental hier graag uit kunnen afleiden, om zo aan digitale informatie over het toerental te komen.

Nu is mijn vraag wat voor een type meter dit kan zijn? Ik heb al wat zitten meten t.o.v. de massa van de auto, waarbij 2 polen steeds ongeveer 1V blijven terwijl de 2 andere polen van 10V naar ongeveer 2V zakken bij een hoger wordend toerental.

Ik denk dat het een soort draaispoelmeter is, maar dan snap ik niet waarom er 4 polen op zitten.

Alvast bedankt.

Het zou een stappen motortje kunnen zijn, alhoewel ik daarbij de gemeten spanningen niet kan verklaren.

Kan je een foto van deze print maken ?

Ik zal zo weer eens het 'instrumentenpaneel' zoals ford dat noemt er uit halen en wat foto's maken:)

Twee voor de aandrijving en twee voor de verlichting??
De uiteindelijke elektronica zal in je computer zitten.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (35%)]

De verlichting is apart met 4 (gloei)lampjes op de printplaat.

Meter met CAN-bus electronica er in. Wat je dan meet met je DVM zijn datasignalen.

Ik heb deze spanningen gemeten echt bij de aansluitingen van de meter zelf, lijkt me sterk dat daar ook nog steeds digitale signalen gebruikt worden. Die lijken me eerder door de rest van de printplaat te worden verwerkt. Foto's komen morgen denk ik;)

Misschien is het een soort van servomotor.

[Bericht gewijzigd door theove op (14%)]

Meestal wordt er 1 spoel voor rechstom en 1 voor linksom gebruikt.
Maar komt ook voor dat er maar 1 spoel gebruikt wordt. Zo bespaar je weer een soort. Bij de benzine en temperatuur meter zijn wel 2 spoelen in gebruik. De spoelen moeten aan een brug hangen en die wordt weer vaak door een microprocessor gestuurd. Als je het jaartal en type geeft kan ik kijken of dit dashboard bus gestuurd is of niet. In het laatste geval kun je gewoon een TD signaal ergens op de stekker vinden.

Het is een ford focus TDCI 115pk (common rail diesel) uit 2002, na de facelift, maar voor 08/2002 (wat volgens de TIS een ander model is).

Ik heb zelf het ford TIS (Technical Information System) uit 2004. Dus ik heb wel alle werkplaatshandboeken, elektrische schema's enz. Hierdoor weet ik ook dat het dashboard met een bus met het motormanagement is aangesloten, maar of hier het toerental zo tussen zit is mij onduidelijk.

De snelheid heb ik al kunnen vinden bij het motormanagement, een draad van de snelheidssensor met een blokvormig signaal (0-14V) met de frequentie recht-evenredig met de snelheid.

Maar het toerental heb ik nog nergens in de buurt van het motormanagement (binnen) kunnen vinden, alleen bij de injectorregeling bij de motor zelf waar meer sensoren zitten.

Het is noujuist dat ik graag alle elektronica binnen de auto wil ipv dat ik bij de motor ga rommelen.

Dit zijn hall en\of VR sensoren, vandaar die blokgolf.

Maar kan je je toerental niet van je ontsteking afpakken? Oh.., het is een diesel zie ik nu ... :)
Naja, maar over die vier pinnen welke je gevonden hebt, wat meet je hier over? :)

EDIT
En het toerental moet je kunnen vinden bij je ECU, dit is het belangrijkste signaal en MOET gewoon aanwezig zijn daar. :)

EDIT
Post anders eens de datasheet\werkplaatshandboek van je ECU. :D

De snelheidssensor vind ik wel goed, die stond ook duidelijk in dit schema.

Het probleem is dat de nokkenaspositiesensor enz. op de branstofinjectormodule zit. Die module zit op de motor, wat niet echt fijn werkt.

Vanaf 08/2002 zitten deze sensors wel op de PCM aangesloten, maar die heb ik eenmaal niet.

Daarom wil ik graag het signaal bij het dashbord vandaan halen, maar daarvan is alleen dit schema beschikbaar voor de toerenteller.

(De links verwijzen naar de elektrische schema's van die onderdelen volgens het TIS.)

Arg..., dan is de tellerbak uit mijn Alfa uit '95 toch een stuk makkelijker. :)

Maar kan\mag je solderen aan je tellerbak of niet? Als dit geen probleem is kan je misschien het signaal aftappen van het spoeltje van je toerenteller. Dit spoeltje wordt dmv PWM aangestuurd.., althans, bij mijn "oude" tellerbak wel. :D

Ik heb vandaag toch de foto's kunnen maken (allemaal klikbaar).

Op de eerste foto is de achterkant van de printplaat te zien, zoals je die ziet als hij op de tellers gemonteerd zou zijn. Bovenin is de witte connector die naar de rest van de auto gaat (vooral motormanagement).
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/forddb1.jpg

Op de tweede foto zie je de voorkant van dezelfde printplaat, je kan hier duidelijk de 4 klemmetjes per meter (4 meters) zien die in een ruitvorm staan.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/forddb2.jpg

Op de laatste foto zie je aansluitingen van de tellers, hierbij gaat het dus om het 3e paar pinnen van links. (rechts-midden op de foto).
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/forddb3.jpg

Op deze pinnen heb ik dus een veranderende spanning gemeten, ik heb alleen geen frequentie meter op mijn MM, dus ik weet niet wat het precies is. Ook heb ik geen scoop o.i.d. dus het signaal bekijken is ook moeilijk.

In de meters zie ik wel wat spoelen zitten, maar op welke manier deze precies zijn aangesloten weet ik niet.

Ik was dus van plan hier het signaal uit te halen, maar ik wilde graag eerst weten wat voor signaal hier op kan zitten.

Hoe heb je die spanning gemeten? Met een analoge meter, een digitale meter of met een scoop?

Het laatste zal mogelijk het enig juiste zijn, want die 'spanning kan bijvoorbeeld ook een PWM signaal of een pulsen trein zijn en dat kun je alleen op een scoop waarnemen.

Dat is noujuist mijn probleem, ik heb alleen digitale multimeters. Dus ik kan wel zien dát er iets wordt aangestuurd, maar niet hoe precies.

Mijn vraag is dus eigenlijk wat voor meters dit kunnen zijn met 4 aansluitingen. Dat het PWM of analoog is maakt niet veel uit, maar waarvoor 4 polen nodig zijn vind ik moeilijker.

Stel dat ik maar 2 polen had, dan ging ik wel iets maken om dit uit te zoeken. Maar met 4 polen neemt het aantal mogelijkheden al snel toe en probeer ik liever iemand te vinden die snapt hoe deze meters werken.

Probeer ergens een scoop te lenen, of naar iemand toe te gaan, die er een heeft, of die iemand naar je toe te lokken, bijv. met een biertje :9 (ik woon te ver weg). In Helmond moeten toch een helebooel scoops staan......>:)

In een vorige post had ik al uitgelegd hoe deze meters werken.
Het dashboard werkt via een VPW bus, variable puls wide, is weer iets speciaal Ford, in het type na juni 2002 zit een Can-bus. En ook maar 1 ecu.
Pas op met je dashboard voor je het weet is het stuk. Die driver ic's van die meters zijn vaak moeilijk te vinden. Soms zit er wel een toerental uitgang op de ECU maar wordt niet altijd gebruikt.
Je zou dan de ongebruikte pennen kunnen controleren maar dan wel met een scoop. Ik denk dat het slimmer is de nokkenas positie sensor te gebruiken.

Ik heb even zitten googlen, en heb het volgende document over VPW gevonden: http://www.freescale.com/files/microcontrollers/doc/app_note/AN1731.pd…
Maar omdat er dus meerdere signalen over 1 kabel lijken te lopen zal ik hier niet zomaar de informatie uit krijgen?

Loopt er ook een kabel van de injectormodule naar de ECU met het toerental misschien? Want ik wil best de nokkenas positie sensor gebruiken, maar wel liever binnen in de auto ergens het signaal vandaan halen.

Volgens het schema lopen er 2 draden naar de injector ecu, ik vermoed dat het een serieele bus is.
Met een ELM327, die gebruikt wordt in universele obd2 lezers, kun je vpw decoderen. Maar ik denk die elm jouw auto nog niet ondersteund. Diesels werden pas veel later OBD2 compatibel. Je zou toch eerst een scoop erbij moeten halen om wat signalen te gaan meten. Kan best dat er toch ergens een RPM signaal staat.

Ik ben laatst ook bezig geweest met die spoeltjes, en de pest is dat je ze allemaal zal moeten gaan meten.

Als ik het nog goed heb heb je de volgende combinaties, 1<>4, 2<>3, 3<>2 en 4<>1. Bij elk stapje loopt je metertje een kwart verder, je kan dus niet vanaf een setje pinnen het gehele toerenbereik meten.... :(

1
2   3
  4 

Dat is goede informatie;) Dan kan ik eens gaan bedenken hoe dit het makkelijkste te meten is:)

Edit:

Eigenlijk is dat wel logisch, als je op een paar een 'sinus' aansluit, en op het andere paar een 'cosinus' zou je het hele bereik kunnen aansturen.

Ik ga vanavond mijn meters er maar weer eens uitpakken en testen of ik ze aangestuurd krijg, dan heb ik in ieder geval iets:)

Volgens de beschrijving van Michiel heb ik het volgende plaatje gemaakt, zou best logisch zijn zo:

http://www.uploadarchief.net/files/download/forddb4.png

(Dit is gezien vanaf de achterkant, daarom gaat de wijzer 'linksom')

Ik ben dus ook met mijn dashboard bezig, deze gaat op enkele microcontrollers draaien.
Toen ik dacht de toerenteller lekker analoog te maken door te PWMen naar het spoeltje, maar kwam er al snel achter dat dit dus niet zo gemakkelijk is. :(

Je moet dus inderdaad switchen en draaien wil je 360' kunnen draaien..., ben nu maar voor een stappenmotor gegeaan.lol. :P

Maar wat je nu heb gepost ziet er inderdaad logisch uit, top! :)

EDIT
Kan je niet alle vier de pootjes dmv een diodes en een weerstandjes bij elkaar trekken? Aan het signaal kan je dan toch je toeren terugrekenen.., of niet? :D

1-----------[D]-[R 10 Ohm]---|
    |-2   3---------[D]-[R 20 Ohm]------|
    |   4-----------[D]-[R 30 Ohm]-------------------------o
    |---------------[D]-[R 40 Ohm]---|

Ik denk dat de spoelen in een H-brug hangen wat ik hier al eerder langs zag komen. Dus 4x een A/D convertor eraan die van 0 tot 15V gaat en het valt wel uit te rekenen denk ik;)

Wat ga je er eigenlijk mee doen. Ik bedoel, hoe precies moet het allemaal zijn? :D