hallo,

op internet vond ik een scoop met volgende specificaties:

DSO-2090 USB - Specifications
1. Max. sample rate Realtime sampling: 100MS/s
2. Bandwidth 40MHz(-3dB), Single shot bandwidth:40MHz
3. Buffer size 32K samples
4. Channels 2
5. Voltage Range:
- 10mV ~ 5V/div @ x1 probe
- 100mV ~ 50V/div @ x10 probe
- 1V ~ 500V/div @ x100 probe
- 10V ~ 5000V/div @ x1000 probe
7. Timebase range 4ns/div ~1h/div( 1-2-4 sequence)
11. Impedance 1M ohm
15. Resolution 8Bit
16. Range 10 divisions
17. Pre/Post trigger 0% ~ 100%
20. Autoset Yes
22. Trigger level +/-4 divisions
23. Measurements: Vp-p, Vmax, Vmin, Vmean, Vrms, Vamp, Vhigh, Vlow, positive overshoot, negative overshoot, cycle mean, cycle rms, period, frequency, positive pluse width, negative pulse width, rise time(10% ~ 90%), fall time(10% ~ 90%), positive duty cycle, negative duty cycle
24. Cursor Time/frequency difference, voltage difference
25. Math Addition, subtraction, multiplication, division
26. FFT Rectangular, Hanning, Hamming, Blackman Window
27. Interface Universal Serial Bus(USB2.0)
28. Power No external power source required.
29. Calibration Signal Ouput 2V, 1kHz, Square Wave

nu wou ik graag weten of deze scoop zijn geld (135euro) waard is of niet, er zijn ook 2 probes bij.

mvg kristof, en alvast bedankt

Ik denk dat de meeste leden meer zullen hebben aan een linkje.

Als de prijs je uitmaakt kan je beter op marktplaats zoeken.

Ik heb ervaring met de kleinere broer (DSO 220). Werkt prima.
Met twee probes lijkt het me geen slecte deal, want die 209 euro bij Conrad is denk ik zonder probes.

Het enige nadeel is dat Conrad geen enkele support geeft op de software, dus geen updates of zo. En mijn 220 werkt niet onder Windows 7.

Ik zou persoonlijk altijd gaan voor een "losse" scoop en geen usb-scoop. Geen gedoe met software die over 5 jaar niet meer loopt op "Windows 2015" en een PC die je eerst moet opstarten voordat je even iets kunt meten. Bediening van een gewone scoop is vaak ook veel handiger. Mijn 2 centen.

ik ben ook voorstander van losse scoops.

Ik heb zlef een usb scoop van velleman maar is erg lastig
software loopt regelmatig vast en max bereik van je ingang is slecht instelbaar
Ik pak regelmatig mijn oude scoopie er weer bij.

kortom usb scoop is geen aanrader

Natuurlijk heeft een USB scope een aantal nadelen. Maar dat geldt net zo goed voor een losse scope.
Zoals Cruyff al zei "elk nadeel hep z'n voordeel", omgekeerd "elk voordeel hep z'n nadeel".
Het zijn gewoon twee verschillende soorten apparaten.
Het grootste voordeel van een USB scope vind ik dat het beeld door de omvang veel beter is te analyseren en dat je de gemeten gegevens makkelijk kunt opslaan. Voor dat laatste kom je bij losse scopes al gauw in een prijzig segment.

Van vastlopende software heb ik in ieder geval nog nooit last gehad.

Ben het met hadv eens. Ik heb een Velleman PCSU1000. Dit is geen top notch geval maar gezien de prijs een handig ding. De mogelijkheid plaatjes op te slaan gebruik ik geregeld en is zeer handig.

Velleman had vrijwel meteen W7 software beschikbaar.

De PC staat bij de gemiddelde electronicus tegenwoordig toch wel naast je werkplek al was het maar om een datasheet op te zoeken.

Voor 135 euro incluus 2 probes is niet duur. Voor dat geld kan je het nemen, en kan je even vooruit. Ik hoop alleen dat die 100MS/s voor ieder kanaal is anders zou ik er liever niet mee boven de 10MHz mee meten.

Een usbscope is handig voor als je de plaatjes nog in rapportages moet verwerken, een analoge scope heeft een hogere resolutie. Een usbscope wordt (meestal) usb gevoed en kleiner, maar als je de ruimte hebt en verder beelden kan vastleggen met een fototje zou ik toch echt gaan voor een 2ehandse analoge scope. Voor 135 heb je een prima 2ehands scope met hogere specs dan deze.

en: aan een knopje kunnen draaien om iets te veranderen is heeeel handig!

Ik ben het niet helemaal met hadv eens ...

Opslag is al lang niet meer voor top segment scopes, een RIGOL DS1052E heb je al voor minder dan 300 euro ( via DE ) en die doet alles wat een usb scope doet ( incl opslag en FFT ) en meer.
En dat aan 1GS ipv een magere 100. veel lager wil je eigenlijk ook niet hebben.

[Bericht gewijzigd door Sine op (15%)]

Sine, wie/wat/waar is DE? Ik zie hem in de regel voor ca 600 euro.
Die Rigol heeft overigens (nog) geen Win 7 ondersteuning.
[edit] ik zie het al Deal Extreme, 389 dollar, inderdaad net onder de 300 euro.

[Bericht gewijzigd door hadv op (24%)]

Deal Extreme, let wel er zijn wat dingen om rekening mee te houden als je daar besteld.

Ik moet toegeven dat ik het scoopje wel pc gekoppeld heb gehad, maar eigenlijk altijd een USB stick er in prik om screendumpjes op te slaan.
De bediening gaat stukken makkelijker op de scope zelf.
Ofwel ... het kan en het werkt, maar waarom zou je ?

DE = DealExtreme

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.30573

Let wel dat ze hem niet (meer?) via EMS versturen. Ik heb hem 31 maart besteld en is nog niet binnen..