fake HF-torren

Zijn er hier meer mensen met ervaring met fake HF-torren? Ik ben bezig een eindtrapje te maken, een aantal torren die ik had blijken totaal niet te werken. Sterker nog, van de 6 is er maar eentje die werkt. (ze waren allen nog gloednieuw)
Ik neem aan dat dit eraan ligt dat de torren fake zijn.

Het gaat om 2n3866's en 2n3553's. Ze leveren beiden gewoon geen versterking op. bijv. 2n3866: (10mW@144MHz in; <1mW uit)

De niet werkende transistoren zitten allemaal in mooie glimmende behuizingen met slechts het typenummer opgedrukt. De goede tor zit in een dofgeslagen behuizing met een fabrikantcode+typenr erop.

Ik kan de 2n3866 wel openzagen om te kijken of er wat fout zit, maar ik vind het een beetje jammer om mijn enige werkende 2n3866 ook te slopen, dan heb ik helemaal niets meer... De 2n3553 ga ik niet mee bezig, daar zit berrilium-oxide in.

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op 30 april 2010 17:55:25 (17%)]

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Ik heb dezelfde hier liggen, het is net alsof de behuizing gepolijst is met inderdaad alleen een type nummer. Ik heb er 1 opgeblazen en de andere heb ik nog niet gebruikt. Ik heb m even doorgemeten en de diode test gaat goed dus ik ga ervan uit dat ie goed is.

Overigens is het wel zo dat de eerste, voordat ie werd opgeblazen, ook geen vermogen leverde... maar hij werd erg heet en ik denk dat het daardoor fout ging.

Waar rook is, is stroom

Die van mij test qua diodes goed, maar de hfe-test geeft een hele lage waarde.

+/- 4 voor de 2n3866

+/- 20 voor de 2n3553 (is laag, maar ligt binnen de specs)

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op 30 april 2010 18:14:52 (36%)]

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Wat is de Hfe van die dingen? Ik heb ze hier ook, sommigen hebben een Hfe van 5 ... (En dat zijn dan nog de betere :( )

ja, zie edit...

Jij hebt dan inderdaad dezelfde zooi...

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op 30 april 2010 18:26:51 (23%)]

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Hugo Welther

Moderator

Ik heb ook maar eens gemeten in mijn voorraad:

2N3553
Philips ==> Hfe 30
Onbekend ==> Hfe 37 (ook van die glimmend gepolijsde)
SGS Ates ==> Hfe 9 (dit zijn zeer oude torren met zwart uitgeslagen pootjes)

2N3866
Motorola ==> Hfe 50
ST ==> Hfe 118

Neem het leven niet te serieus - je overleeft het toch niet. Elbert Hubbard (1856-1915)

Ik verkoop die dingen, bron nedis, maar ik heb geen spul om ze door te meten. Als iemand dat voor me wil doen stel ik een zakje torren ter beschikking, dan weet ik of ik ze kan blijven verkopen.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Hugo Welther

Moderator

Wouter, volgens mij komen mijn onbekende bij jou vandaan.
Maar ik wil wel van 10 de Hfe meten.

Neem het leven niet te serieus - je overleeft het toch niet. Elbert Hubbard (1856-1915)

Àlleen de Hfe zegt natuurlijk weinig al is het een indicatie, je zal dan ook een testschakeling moeten maken om de gain op b.v. 145 MHz te bepalen.

Hugo Welther

Moderator

Je zou de testschakeling uit de datasheet voor 145MHz kunnen opbouwen.
Maar dan moet je ook weer de nodige apparatuur hebben om op die frequenties iets te kunnen meten.

Neem het leven niet te serieus - je overleeft het toch niet. Elbert Hubbard (1856-1915)

Op 30 april 2010 19:20:15 schreef Hugo Welther:
Wouter, volgens mij komen mijn onbekende bij jou vandaan.
Maar ik wil wel van 10 de Hfe meten.

mail me je adres maar. 3553 en 3866?

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Op 30 april 2010 19:58:00 schreef Hugo Welther:
Je zou de testschakeling uit de datasheet voor 145MHz kunnen opbouwen.
Maar dan moet je ook weer de nodige apparatuur hebben om op die frequenties iets te kunnen meten.

Misschien dat je dan Fred101 of FET eens zou kunnen benaderen.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Hugo Welther

Moderator

Op 30 april 2010 20:22:15 schreef Wouter van Ooijen:
[...]

mail me je adres maar. 3553 en 3866?

Ik heb je een mailtje gestuurd.

Neem het leven niet te serieus - je overleeft het toch niet. Elbert Hubbard (1856-1915)

Ik heb hier een aantal tortesters, een gecalibreerde Tek 577 transistor curvetracer, en nog wel wat meer spul (scopen, vna's, enz) om aan torren te meten.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Op 30 april 2010 22:35:27 schreef fred101:
Ik heb hier een aantal tortesters,

stuur me dan ook maar je adres

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Dat staat in zijn profiel ;)
Hehehe, ohh je bedoelt post adres :)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Ik wil ze ook best testen, heb hier een schakeling staan waar het gewoon direct door de mand valt. De slechte doen niets, en de goede doen het wel, en ik heb qua 2n3866 goed referentiemateriaal. 2n3553 heb ik (volgens mij) alleen maar slechte. Maar ook dat is natuurlijk vrij duidelijk. We hebben het hier niet over '30% minder versterking' ofzo, maar gewoon alles of niets.
Misschien dat je een 2n3553 open kan breken. Als het spul wat erin zit zoet smaakt zit er echt berrilium-oxide in, en dan zal ie wel werken. (waarschuwing, berrilium-oxide is ZWAAR giftig!)

karakteristieken opmeten is niet alles, want dan meet je het HF-gedrag niet. Een bc546 in andere behuizing zou dan nog gewoon goed doorkomen.

Ik heb er geen probleem mee dat te doen, als je zin hebt. Me adres is:
Roeland Dilz
Kanaalweg 197
3533HL Utrecht

Aan de andere kant heeft fred weer een mooie curvetracer, en met zijn VNA's moet hij met (met wat moeite) in staat zijn om ongeveer de hele datasheet op te stellen. (goed, met mijn vectorvoltmeter kan dat ook wel, maar is het meer gedoe)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Ja "fake" torren komen meer voor,

Lijn eindtrap/ HF enz..

soms gelijk overleden,andere voldoen niet aan de spec's..

(ook van Nedis)of andere..

Ik ben alvast in mijn torrenbak gedoken. Ik had 3 2n3866's. twee glimmende met bovenopdruk en 1UH0 ofzo erbij Die waren best triest.
Ik had een 2n3553, dat is een soort mini kanon en als vergelijkje er een stel 2n3019's in geduwd. Een motorola en de rest SSS. Deze heb ik allemaal in de tek577 gestoken.

Ik heb niet alle combinaties uitgerekend maar ik denk wel dat ik zo ongeveer de max heb gevonden. ( ik had geen datasheet zo snel dus ik durfde niet zo hoog te gaan maar ik kan ze er mee roosteren als het moet)

De tortester die ik gebruikt heb is een philips uit 1955 dus relatief best bruikbaar maar ik weet niet of de waarden kloppen

2n3866 glimmend: beide HFE max 35 (70mA/2mA) op de philips tortester 18 (bij een 0,25mA Ib), na de test op de curvetracer kwam nummer twee niet verder dan 9 op de tortester en daarna was het ook niet veel meer dan 15 op de curvetracer. Een zwakke broeder blijkbaar.

2n3866 van SSS en oud. Beta 77: 77mA/1mA bij 2mA basis kwam er nog maar 96mA uit (beta 48) Dus 77 is echt wel de max. Op de tortester 48 (bij 0,5mA)

2n3553: wat een beest, ik weet niet hoe ver die kunnen maar ik ben gestopt bij 200mA en 1,8mA op de basis, dat is dus 111 !!! Op de tortester is het 56 (0,7mA drive)

2n3019: de uitschieter was een motorola 222: (200mA bij 0,9mA drive) en dat was wel zijn top want hij deed nog maar 335mA bij 1,8mA (ook geen onaardige 186) De rest SSS lag tussen de 83 en 105.

Ik kom bij restauraties ook wel eens half overleden torren tegen. De hfe is dan bijna niets meer maar de diode test is goed. Meestal pikt de tortester ze er wel uit en bij twijfel zie je het zo op de curvetracer. Zo'n ziek geval test ik wel eens tot zijn limiet en meestal haalt hij dat niet en is lang daarvoor definitief dood. Ik las dat laatst in een boek (wat alleen over torren gaat) dat powertorren vaak uit een heleboel transistors bestaan en dat langzaam maar zeker de een na de ander er aan gaat bij overbelasting gaat het dan hard. Maar ik weet niet of dat ook over dit soort torren gaat.

[Bericht gewijzigd door fred101 op 30 april 2010 23:53:39 (17%)]

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Ik ben dan benieuwd hoe ze op HF scoren bij jou, fred. Je zou ze eens aan de vna moeten hangen. Ik weet niet of je de S-parameters kunt vinden op het web van deze torren. (staat misschien niet in de datasheet)
Maar je kunt in ieder geval testen of er versterking is, wat tegenkoppelcapaciteit is enz enz. Gewoon een bias erop, bijv. Ic van 100mA, en dan gewoon vna aan de basis en collector hangen. Ik zal het zelf voor de grap straks ook even meten voor de beide torretjes, op een frequentie van 150MHz.
Vooral bij hogere frequenties merk je echt enorme verschillen. Vaak doet een bc546 dan ook meer dan zo'n fake.

Op LF kunnen ze eventueel nog redelijk zijn. Die 2n3866's van jou lijken me bijvoorbeeld ook niet echt helemaal jofel. Mijn goede heeft een hfe van 100, maar ik weet niet wat voor bias me multimeter heeft, zal wel iets van 0.1mA zijn ofzo.

2n3866 en 2n3553 kunnen allebei redelijk wat hebben. De ene 200mA en de andere 400mA ofzo. Maar ze kunnen natuurlijk ook wat te warm zijn geworden.

die 2n3553 van mij zal dus ook wel niet lekker zijn.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Ik heb hier nog 3 3866's liggen van RCA. Alle drie gebruikt; eentje heeft een ferritkraal on de basis aansluiting.
Is het interessant om die RCA's in de test mee te nemen?
Ik zal kijken wat ik nog meer aan HF torren heb. Ik gebruik ze toch niet.

Wie moet ik ze opsturen? (mijn adres staat in m'n profiel)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Ik zeg er geen nee tegen, maar als fred wil gaan meten mag hij. Bij hem gaat dat meten allemaal wat makkelijker...

Heb net metingen gedaan, verschillen tussen foute en goede torren is niet eens zo heel groot, maar wel zichtbaar. Morgen zal ik de resultaten wel even geven...

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
maartenbakker

Special Member

Tipje wat betreft Nedis: meestal zijn de artikelnummers die eindigen op een fabrikantnaam zoals -PHI of op /MBR wel echtes. /DIV kan alle kanten op, soms zijn dit prima torren of IC's van Oost-Europese of andere onbekende fabrikanten (ik heb bijvoorbeeld wel eens slecht afgewerkte torren en 7805's gehad van MEV, vermoedelijk Hongaars, die er niet uitzagen maar het uitstekend deden), maar andere keren zijn het niet werkende vervalsingen (bijvoorbeeld BU2520AF met naar ik meen fabrieksaanduiding SH).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 1 mei 2010 02:35:51 (27%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

OK, dit zijn de resultaten tot nu toe. Het is niet dat de foute torren helemaal niets doen, ze doen zoals je ziet nog redelijk wat, maar er is meer fasedraaiing en duidelijk minder versterking.
Opvallend is dat één van de 2n3553's bijna gelijk is aan de foute 2n3866.

Het is mooi te zien dat de bfw92a VEEL meer versterking heeft dan alle andere torren.

Ohja, test is gedaan bij V_c=12V Door een foutje is de referentie impedantie geen 50 maar 100, en alles bij f=150MHz.

\left(
\begin{array}{ccccccc}
 Z_0=100 & I_e & S_{11} & S_{21} & S_{22} & S_{12} \\
 \text{bc546} & 0.022 & -0.404543-0.237163 i & 0.260587+0.715956 i & -0.117021-0.238878 i & 0.00532863-0.0198867 i \\
 \text{2n3866 OK} & 0.021 & -0.420786-0.0811495 i & 0.990512+2.12416 i & -0.318344-0.169237 i & 0.0223503+0.0438649 i \\
 \text{2n3553 ?} & 0.021 & -0.611652+0.0668839 i & 0.936098+1.44147 i & -0.315593-0.206735 i & 0.0234375+0.0405949 i \\
 \text{2n3553 ?} & 0.021 & -0.73601+0.327543 i & 0.466895+0.35183 i & -0.518136-0.220431 i & 0.0132324+0.0573159 i \\
 \text{2n3866 fout} & 0.021 & -0.568009+0.0759573 i & 0.896213+1.27993 i & -0.392578-0.177088 i & 0.0167456+0.0394502 i \\
 \text{BFW92A} & 0.02 & -0.201948-0.208352 i & 0.149569+4.2831 i & 0.42073-0.473474 i & 0.000712542+0.00195769 i
\end{array}
\right)

Of Polair:
\left(
\begin{array}{cccccccccc}
 Z_0=100 & I_e & S_{11}  & & S_{21} & & S_{22} & & S_{12} & \\
 \text{bc546} & 0.022 & 0.47 & 30 & 0.76 & 250 & 0.27 & 64 & 0.021 & 105 \\
 \text{2n3866 OK} & 0.021 & 0.43 & 11 & 2.34 & 245 & 0.36 & 28 & 0.049 & 243 \\
 \text{2n3866 OK} & 0.06 & 0.41 & 42 & 2.15 & 247 & 0.39 & 36 & 0.055 & 240 \\
 \text{2n3866 fout} & 0.021 & 0.57 & 352 & 1.56 & 235 & 0.43 & 24 & 0.043 & 247 \\
 \text{2n3866 fout} & 0.06 & 0.54 & 360 & 1.72 & 233 & 0.41 & 27 & 0.061 & 245 \\
 \text{2n3553 ?} & 0.021 & 0.62 & 354 & 1.72 & 237 & 0.38 & 33 & 0.047 & 240 \\
 \text{2n3553 ?} & 0.021 & 0.81 & 336 & 0.58 & 217 & 0.56 & 23 & 0.059 & 257 \\
 \text{BFW92A} & 0.02 & 0.29 & 46 & 4.29 & 268 & 0.63 & 132 & 0.002 & 250
\end{array}
\right)

edit: Ik ga nu eens bij wat hogere stroom meten.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Zet er ook eens een plaatje van de meetopstelling bij, (schematisch.) Dan kan ik het op de zelfde manier proberen want ik snap de meting niet helemaal. S21 zou toch een aardige gain moeten geven lijkt me. Ik denk dat jij Rho op geeft voor S21 en dan weet ik niet hoe ik naar dB terug kan. Ik weet ook niet of dat kan.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch