Ik ben alvast in mijn torrenbak gedoken. Ik had 3 2n3866's. twee glimmende met bovenopdruk en 1UH0 ofzo erbij Die waren best triest.
Ik had een 2n3553, dat is een soort mini kanon en als vergelijkje er een stel 2n3019's in geduwd. Een motorola en de rest SSS. Deze heb ik allemaal in de tek577 gestoken.
Ik heb niet alle combinaties uitgerekend maar ik denk wel dat ik zo ongeveer de max heb gevonden. ( ik had geen datasheet zo snel dus ik durfde niet zo hoog te gaan maar ik kan ze er mee roosteren als het moet)
De tortester die ik gebruikt heb is een philips uit 1955 dus relatief best bruikbaar maar ik weet niet of de waarden kloppen
2n3866 glimmend: beide HFE max 35 (70mA/2mA) op de philips tortester 18 (bij een 0,25mA Ib), na de test op de curvetracer kwam nummer twee niet verder dan 9 op de tortester en daarna was het ook niet veel meer dan 15 op de curvetracer. Een zwakke broeder blijkbaar.
2n3866 van SSS en oud. Beta 77: 77mA/1mA bij 2mA basis kwam er nog maar 96mA uit (beta 48) Dus 77 is echt wel de max. Op de tortester 48 (bij 0,5mA)
2n3553: wat een beest, ik weet niet hoe ver die kunnen maar ik ben gestopt bij 200mA en 1,8mA op de basis, dat is dus 111 !!! Op de tortester is het 56 (0,7mA drive)
2n3019: de uitschieter was een motorola 222: (200mA bij 0,9mA drive) en dat was wel zijn top want hij deed nog maar 335mA bij 1,8mA (ook geen onaardige 186) De rest SSS lag tussen de 83 en 105.
Ik kom bij restauraties ook wel eens half overleden torren tegen. De hfe is dan bijna niets meer maar de diode test is goed. Meestal pikt de tortester ze er wel uit en bij twijfel zie je het zo op de curvetracer. Zo'n ziek geval test ik wel eens tot zijn limiet en meestal haalt hij dat niet en is lang daarvoor definitief dood. Ik las dat laatst in een boek (wat alleen over torren gaat) dat powertorren vaak uit een heleboel transistors bestaan en dat langzaam maar zeker de een na de ander er aan gaat bij overbelasting gaat het dan hard. Maar ik weet niet of dat ook over dit soort torren gaat.
[Bericht gewijzigd door
fred101
op vrijdag 30 april 2010 23:53:39
(17%)