Hallo,
vanmorgen kwam ik er achter dat mijn Bosch koelkast niet meer goed koelt. Het koelgedeelte was op kamertemperatuur en het vriesgedeelte begon te ontdooien.
Ik voelde dat het tussenschot wat het koel met het vriesgedeelte scheidt, warm was.
Daarna heb ik de koelkast ijsvrij gemaakt en uit het stopcontact getrokken, na een uurtje weer ingestoken en zo een paar uur laten staan.
Nu is de koelkast nog niet echt koud te noemen. heb hem net van de muur af geschoven (zonder te kantelen) en voelde dat de compressor nogal warm was. Ik kon er met mijn hand niet langer dan 2 seconden aankomen.
Ik zie of ruik verder niets raars aan de koelkast, en heb geen idee of de compressor zo warm hoort te zijn... hij maakt ook totaal geen geluid, maar de koelkast was altijd eigenlijk al een muisstil beestje.
Heeft er iemand suggesties waar ik naar kan kijken? De koelkast is ongeveer 8-10 jaar oud.
Crusiaal is draait de compressor, zo niet startrelais of hij zit vast. Zo ja dan is het koelmiddel eruit of de compressor is helemaal aan zijn eind(bouwt geen druk op ). Het enigste wat redelijk te herstellen is , is het startrelais.
Meestal begin je bij een koelkast bij de thermostaat, gezien die vaak kapot gaan. Heb je dat gedaan en is hij goed dan kun je bij de compressor kijken.
Voel je de compressor draaien als de stekker in het stopcontact zit?
Zo nee, dan moet je kijken of hij misschien elektrisch is vastgelopen (burnout).
Ik neem aan dat hij wel in een geaard stopcontact zit? Zo niet heb je namelijk kans dat je niet veel merkt van de burnout, behalve dat de compressor loeiheet wordt.
Kijk hier hoe je dat kan meten met een multimeter ( http://www.youtube.com/watch?v=6IiIIMcAVGE ) Vergeet dan niet de stekker eruit te halen!
Mocht dit goed zijn dan heb je ook nog kans dat hij meganisch is vastgelopen. Dit is helaas moeilijk vast te stellen.
Dat de compressor normaal behoorlijk warm is klopt wel. Daarom zit er vaak ook bovenop de compressor een bakje wat het condenswater uit je koelkast opvangt, wat door de warmte van de compressor zo in de ruimte verdampt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik gok op de thermostaat die gaar is . veelal is 10 jaar de max voor een mechanische thermostaat . en die langer werken zijn van mensen die nooit op de temperatuur letten binnin , en die wordt al gauw 10+ graden dan en vlees en melk halen de datum echt niet meer dan .
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Alhoewel mijn carrière als koeltechnicus bij Bosch reeds dateert van de jaren '70 is er al die jaren erna niet veel veranderd op het gebied van de koeltechniek in huishoudapparatuur:
Er wordt nu regelmatig gebruik gemaakt van elektronische thermostaten i.p.v. hun mechanische tegenhangers, en het oude mechanisch/magnetisch startrelais is meestal vervangen door een PTC- versie, het vroegere CF2CL2 (R12 - Dichlorodifluoromethaan) koelgas is tegenwoordig verboden en vervangen door andere gassen (veelal propaan/butaangas met een lager koelrendement).
Ik weet niet of het vroegere mechanische clixon (met bimetaal) actueel nog steeds gebruikt wordt.
I.i.g. ga ik grotendeels mee met de meningen van DE OLDE en Shiptronic:
- Een geblokkeerde/vastgelopen of door een defect startrelais niet startende compressor zou normaal gezien niet zò heet moeten worden omdat het clixon de motorwikkelingen beschermt door overstroom (het clixon probeert - na afkoeling van het bimetaal - de compressor om de paar minuten te herstarten en onderbreekt telkens weer de spanning naar de motor als dit niet lukt).
- Als de compressor draait maar de koelkast niet koelt zijn er twee mogelijkheden:
Lek in het koelcircuit (te weinig of geen koelgas meer), of de compressor bouwt geen druk meer op (versleten of defecte in-of uitlaatklep in het cylinderblok).
In beide gevallen draait de compressor continu 24/24 en wordt hierdoor heet (70-80°C zijn normaal, ook tijdens normaal bedrijf).
Vervangen van een defecte clixon/startrelais is nog rendabel.
Een defecte thermostaat in het geval van de TS betwijfel ik tenzeerste.
@testman: In heel mijn carrière bij Bosch (3.5 jaar) heb ik misschien drie (mechanische) thermostaten vervangen, waarvan één met een lekke sonde (fout van de klant) en twee die niet meer inschakelden (mechanisch probleem met de schakelkontakten).
Die mechanische thermostaten zijn/waren héél betrouwbaar en gaan gemakkelijk tientallen jaar probleemloos mee (voor zover de rest van de koelkast nog normaal werkt).
Compressors heb ik integendeel met duizenden (!) vervangen.
Door een fabrikatiefout in de compressors van 1975-76 heeft Bosch toendertijd een coulanceregeling ingevoerd waarbij de waarborg (normaal 1 jaar) opgetrokken werdt naar 3 jaar voor de compressor alleen.
Anekdote:
Tijdens een herstelling bij een klant vernam ik dat hij nog een werkende maar niet meer gebruikte Bosch koelkast van net na de 2e wereldoorlog in de garage had staan (erfenis van zijn overleden moeder), en of die ik die mee kon nemen want stond in de weg.
Ik was zelf al jaren op zoek naar zulk een in goede staat verkerende oude koelkast dus de beslissing was snel genomen (ter info: een Bosch koelkast kostte in de jaren '40 een klein jaarsalaris van een gemiddeld arbeider/bediende!).
De koelkast was in nagenoeg perfecte staat op wat normale gebruiksporen na (afgesleten verf op de deur rond de deuropener, barsten in het kunststof van de binnendeur, versleten deurdichting).
Via mijn werkgever (Bosch) kon ik gelukkig voor een héél zacht prijsje een originele nieuwe binnendeur en deurdichting, en zelfs een nieuw deurtje voor het vriescompartimentje op de kop tikken (voor een model van 30+ jaar oud!).
De koelkast heeft nog jaren perfect gewerkt (de compressor was nog een onverslijtbaar 1500 toeren/minuut model i.p.v. de actuele 3000RPM) maar bij de vernieuwing van onze keuken wou ik de koelkast een nieuw likje verf geven.
Koelkast compleet gedemonteerd (je kon op dit model nog het volledige koelcircuit in één stuk verwijderen zonder te moeten lassen).
De lege koelkast is toen bij een bevriend garagist helemaal geschuurd, in een spuitcabine in de primer gespoten en vervolgens afgewerkt met drie lagen metallic oranje autoverf.
Op de dag dat ik de lege koelkast mocht terughalen belde de garagist mij om me zéér verveeld mee te delen dat één van zijn klanten tijdens het manoeuvreren in de garage achteruit in mijn koelkast gereden was...
Koelkast total loss...
Na een tik op de compressor te hebben gegeven en de stroom er af te hebben gehad koelde hij weer prima, tot vanochtend. de spullen beginnen weer te ontdooien ondertussen...
Het kunnen dus een paar dingen zijn: startrelais, compressor, thermostaat, koekgas..
Ik moet toegeven dat ik een leek ben en geen verstand heb van multimeters etc..
Heeft er iemand tips eventueel met foto's waar ik het eerste aan kan beginnen??
Alvast dank!!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik weet dat vooral whirlpool veel thermostaten heeft die al na 3 jaar erg gaan afwijken , en dan is 15 graden in de koelkast niks bijzonders . gewoon omdat dat ding gaat afwijken als een gek . ik heb toen meerdere kk gehad met dit probleem en ik dacht ook aan open deuren en thermostaat te laag . ik heb er uiteindelijk 4 vervangen en weg was het probleem aldaar . ook gaan thermostaten sneller stuk als de motor inductief schakelt , een mkp over het contact zorgt al voor een oudere wordende thermostaat . die motoren heb ik ook zat gezien die vastgelopen waren of niet meer zat koelden en dan was een nieuwe koeler nodig . maar ook aeg koelers in onderhoud gehad die 20+ jaar oud zijn geworden .met alle originele onderdelen er nog in .
als de motor aanloopt en weer stopt na 5 minuten oid en dat herhaalt valt hij thermisch uit door te weinig koelmiddel of versleten zuiger . en als de koeler dan 10+ jaar is is een motor vervangen niet interesant meer .
[Bericht gewijzigd door testman op (13%)]