Onzinartikel, het heeft ook niks met hacken te maken. Dit kan met iedere moderne auto.

Het lijkt me dus ook geen discussieonderwerp, het zijn redelijk algemeen bekende feiten met een spannend sausje. Had je ook een vraag?

Een beetje sensatie om niets. Als je een node in een computernetwerk zet met kwade bedoelingen, en dat netwerk is niet bedoelt om kwaadwillende nodes uit te sluiten, kun je dingen verzieken. No shit, Sherlock. Dat is niet alleen bij auto's zo, maar bij het overgrote deel van de veldbussystemen, waar de CAN bus van de automobielindustrie ook onder valt.

Dat ze de remmen kunnen uitschakelen lijkt me sterk, tenzij ze via dat kabeltje ook de remolie laten weglopen.

Hmm. Als je het ABS kan beïnvloeden kan je volgens mij de remmen onklaar maken, tenzij je door het ABS heen kan trappen. Daar heb ik geen verstand van.

Als motor niet loopt en het contact staat ook uit dan nog werken de remmen.

In een ouderwetse auto wel ja (minus de bekrachtiging).
Maar dan een moderne auto met ABS... Ik denk dat als je er in slaagt het ABS te laten denken dat de wielen geblokkeerd zijn, dat je remmen dan niet meer werken.

Ach, dan kun je altijd nog aan de handrem gaan hangen.

Typisch sensatie artikel.

De remmen werken altijd, voertuigeis van RDW.
Als het contact afstaat en de motor niet loopt hebt je inderdaad geen ABS en rembekrachtiger meer.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (17%)]

De remmen blijven in dat geval inderdaad werken, kan het zelf bevestigen. En bij lagen snelheden kun je nog redelijk goed afremmen zonder bekrachtiging ook. Dus dat is een beetje onzin, aangezien de abs niets doet als de bekrachtiger uitschakelen, en niet het hele remsysteem.

In de nieuwe Volkswagens (en een heleboel andere), heb je een elektrische handrem, welke er overigens weer af springt als je deze per ongeluk met 120 op de snelweg activeert. Het precieze weet ik niet, maar volgens mij controleert een sensor de kracht op de remblokken in de draairichting van de wielen/remschijven. Je kan namelijk "door de handrem heen" rijden bij het optrekken.

.1 alle CAN signalen van elke auto zijn anders, dus het feit dat het op vrijwel elke auto kan lijkt mij redelijk onzin als je tenminste van dezelfde bron code uitgaat.

.2 je zou een situatie kunnen bedenken waarbij je de ABS kunt laten ingrijpen: je kunt dan idd niet meer remmen!!!!! Dat is dus in Theorie mogelijk. ABS sluitnamelijk de remleidingen af tussen de hoofdremcylinder en de remklauwen. echter dit is volgens mij niet via de CAN bus mogelijk: dit is in de module zelf geregeld.... je kunt wel de pomp aansturen via CAN.

ofwel. ergens iets met een klok en een klepel of een kok en een lepel en daar een leuk verhaal omheen geschreven.

ik zie dit niet zomaar gebeuren. een CAN bus is niets iets wat je zomaar even kraakt........ daar ben je wel even zoet mee. en dat voor elke auto... SUCCES

Ik ken de aansturing van abs niet maar het lijkt mij logischer dat het abs systeem de remmen enkel en alleen kan laten pulseren, niet volledig uitschakelen. Dus een mechanisme dat de remmen maar voor een fractie in tijd kan lossen, zodat als er iets mis gaat, je toch echt niet zonder remmen kan zitten.

Maar goed, het is dus blijkbaar een stuk moeilijker geworden de remmen te saboteren.

Vroeger knipten ze gewoon de leidingen stuk (althans, in de boekjes van Dick Bos en zo).
Als dat niet meer kan zijn we er dus op vooruit gegaan qua veiligheid, niet achteruit. :)

Die leidingen zijn er nog meestal wel.

Sensatieverhaal, verder niet iets voor CO.