Je mooiste meetapparatuur. Deel 3

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Ik zie het al voor me, Alex heeft u iets aan te geven ? Nee hoor, maar kunt u even voortmaken we hebben haast en kijkt demonstratief op zijn 25 kilo wegende HP unobtanium atoom wrist-watch met waterstof aandrijving.

Halverwege de vlucht moet het toestel een tussenlanding maken om bij te tanken want de boatachors van Mans jagen het verbruik omhoog.
Tidak vindt het niet zo erg en draait de anode cap van zijn tot drankflesvermomde megabuis af en neemt nog een slokje.

Ondertussen duw ik gewoon de kinderwagen met Hermine, Petra, Violetje Nanneke en Annelies door de douane heen. Arme weesjes.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Fred,

Je bedoelt een van deze twee?

http://www.uploadarchief.net/files/download/umac.jpg
Datasheet:
http://www.uploadarchief.net/files/download/u606.gif

http://www.uploadarchief.net/files/download/coketron.jpg

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 27 juli 2010 01:22:23 (16%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

@Tidak. De onderste buis met een speen er op en die komt zonder problemen het land binnen.
De bovenste buis ziet eruit als een moonshine productie onderdeel,
dus voorzichtig daarmee hoor!
Groeten,
Mac.

[Bericht gewijzigd door McDuff op dinsdag 27 juli 2010 01:43:30 (36%)

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

Zozo, mooie meetapparatuur bij jullie op de plank :+

If you want to succeed, double your failure rate.
free_electron

Silicon Member

kom gewoon effe bij mij langs. we doen een uitstap naar slac , stanford , intel museum , computer museum , hp garage , nasa-ames, moffet airfield, hiller aviation museum (waar al de expermienten van nasa staan waaronder het vliegend platform), shockley lab , fairchild lab en gaan langs bij weirdstuff warehouse. iemand een dna sequencer voor 500$ ? ( van esoterisch gesproken .. ) ze hebben daar nog echte st302 harddisks liggen 8 platers teppenmotor 5 megabyte . nieuw in originele verpakking
we springen ook binnen in grin street waar farnsworth zijn tv gemaakt heeft en bezoeken ook de geboorteplaats van swerelds eerste radiostation (doc herrolds )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

* Jochem bookmarkt aanbod voor betere tijden

@ F_E: laat de datum maar weten, ik heb nog wat verlof tegoed op m'n werk :+

Schimanski

Golden Member

@Free: CO uitstapje naar de Valley, lijkt me helemaal top. Nu kijken of het valt te concretiseren voor 2011.

@ScuD: Free biedt natuurlijk geen voorgekookt uitstapje aan. We zullen het zelf moeten uitvlooien en dan met Free afspreken wat-waar-wanneer.

[Bericht gewijzigd door Schimanski op dinsdag 27 juli 2010 22:53:26 (40%)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Eens kijken of we voldoende stoelen voor een vlucht bijelkaar kunnen krijgen. Dan kan je prima kortingen bedingen. Iig krijg je bij 15+ stoelen meestal één gratis.
Is er iemand die connecties in de reiswereld heeft?

Heb ooit het aanbod gehad om in de fabrieken van Eimac/Varian in SLC rond te kijken. Gaat die man voortijdig dood. Erger voor hem en zijn familie dan voor mij, hoewel, we habben een goede relatie.

Op 27 juli 2010 17:22:18 schreef Tidak Ada:
Eens kijken of we voldeonde stoelen voor een vlucht bijelkaar kunnen krijgen.Dan kan je prima kortinegn bedingen. Iig krijg je bij 15+ stoelen meestal één gratis.

Ah, mooi, dan wil ik die betreffende stoel bij dezen graag reserveren.
:)

Nee, die is natuurlijk voor mij (voor de moeite) :D

Zie eerst maar eens 15 man bijelkaar te krijgen ;)

BTW: Ook maar weer een apart topic doen?

[Bericht gewijzigd door alex278 op woensdag 28 juli 2010 09:57:33 (46%)

Op 26 juli 2010 20:50:47 schreef alex278:
Nog eentje: ucite (gevonden door te zoeken op een typenummer, 366-0497-00 in mijn geval).

Heeft iets meer dan qservice. Wel weer VS-gebaseerd, en ik heb geen idee van hun verzendkosten.

Vandaag kwam de postbode met een USPS-envelop met daarin de tektronix-knoppen van ucite.Als ik de tracking volg heeft 't ding drie weken in de VS liggen wachten tot er voldoende post in de bak zat om naar 'olland te worden verstuurd -- 16 augustus vertrok-ie uit de VS. Knoppen zijn verder OK -- als nieuw.

Ah kijk, is toch altijd een gok zoiets. Maar het lange wachten is dan wel beloond :)

Ik vermoed dat 't voor de verzender ook gewoon gokken is -- als je bij USPS naar de verzendtijden kijkt staat d'r bij geen enkele categorie een tijd van langer dan een week; alleen 'first class mail' is onbestemd ('afhankelijk van de andere postmaatschappij voor internationale verzending'). Met first class mail verstuurde pakketjes en CD's heb ik altijd met een week tot 10 dagen in huis, dus dit was even 'zweten'.

Maar goed, 't is wel prettig om een extra 'adresje' te hebben voor dit soort spul.

ben eens bezig geweest om de accu's van de scopemeter 123 het langer vol te laten houden terwijl het ding niet in gebruik is . en ik heb een werkende toepassing gevonden die de 1ma stbystroom helemaal afgooit zodat de accu's alleen de eigen zelfontlading hebben aan belasting .

ik heb 1 knop een dubbele functie gegeven door er een drukknop achter te zetten die de print spanning geeft om daarna aangezet te kunnen worden . als de meter uitgaat of word uitgezet dan koppelt deze schakeling zelf de accu's los .

het werkte prima alleen maakte ik bij het inbouwen een sluiting ergens en toen werd het een reparatie ipv verbetering .

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_0053.jpg

dit is de print sinds de meter na het "ongelukje " een aanpassing nodig had gezien hij niks meer deed op de accu en alleen met de oplader eraan nog beeld gaf zonder enig contrast erin . na een hoop uitvlooien bleek de accu niet te werken door de accuident lijn die het apparaat resetette als deze net aanstond . dan zijn er een hele hoop dingen die de processor bijhoud , zoals laadstroom , laadspanning , verbruik van de meter en hoeveel er dan nog in de accu kan , enz. na weer meer meten bleek dat de framelijn de contraststerkte aanstuurt met een sinus die er niet meer was . tevens was de battidentlijn een instabiele spanning geworden die veel meer processen beinvloedde via de databus waar ook de lcdtemp ed over gemonitord werd . nadat ik de processor had ontkoppeld van de battidentlijn en die niet de instabiele spanning afgaf , bleef er nog de 74hc4051 over die 8 analoge lijnen omzet naar 1 digitale lijn , uiteraard had ik de smd variant niet , maar wel de gewone 4051 die met een aanpassing ook erin kon en lap alles werkte weer zoals het moest .

de stbyaanpassing was een zelfgewikkelde spoel voor een reedrelais waar de meter mee in serie staat , dus als er geen stroom loopt gaat het reedrelais uit , met de knop kon dit overbrugd worden om de meter aan te zetten en een diode over het reedrelais zorgde dat de accu nog geladen kon worden . de spanningsval over de spoel was maar 200mv en kon nog minder zijn met wat dikkere koperdraad .

nu zag ik in het doc dat het accupack ( dit was de bp120 ) een 0ohm draad heeft om de meter te laten weten dat er een nicd accu aangesloten is , maar de bp140 is een nimh accu en zou een andere weerstand moeten hebben om de processor om te schakelen naar nimh laadeigenschappen . ik kan niet terugvinden wat deze weerstand is en gezien ik er nimh in heb zitten zou dat wel handig zijn . iemand een bp140 in z'n meter of de scopemeter 124 die er al een bp140 in heeft standaard ?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
joopv

Golden Member

Op 13 september 2010 21:58:00 schreef testman:
.... die de 1ma stbystroom helemaal afgooit zodat de accu's alleen de eigen zelfontlading hebben aan belasting .

1mA is erg weinig. Volgens mij is de zelfontlading van dat accupack al meer dan dat.

reken maar eens wat 1ma doet na 2 weken , dan is het al 336ma geworden en icm zelfontlading erg veel . en wat heb ik aan geheugen wat toch weer leeg is als de accu's leeg zijn ? dan net zo goed meteen al geen geheugen .

als de accu's leegraken loopt de stroom ook op , net als de meter doet bij gebruik , wat nog sneller het leegraken beinvloed . nimh is al niet goed met leegstand zoals de nicd's waren dus is voorkomen beter , en kan er altijd nog eneloop's inzetten dan doet hij het nog na een 8 maanden :P

Op 13 september 2010 21:58:00 schreef testman:
iemand een bp140 in z'n meter of de scopemeter 124 die er al een bp140 in heeft standaard ?

Uit mijn hoofd: 820 ohm

en ik heb een werkende toepassing gevonden die de 1ma stbystroom helemaal afgooit zodat de accu's alleen de eigen zelfontlading hebben aan belasting

Leuke aanpassing! Je bent dan alleen de setups kwijt die in de RAM staan en de waarde van de RTC. Die 1 mA bestaat overigens voor het grootste deel uit de stroomopname van de digitale Asic.

[Bericht gewijzigd door RobHoi op maandag 13 september 2010 23:47:36 (45%)

42

ah mooi , dat zal ik eens toepassen op het pack . wat is de rtc waarde eigenlijk ?

Op 14 september 2010 00:02:06 schreef testman:
ah mooi , dat zal ik eens toepassen op het pack . wat is de rtc waarde eigenlijk ?

Hangt er vanaf wanneer je kijkt...

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
joopv

Golden Member

rtc = real time clock, oftewel het ic wat de datum en tijd bijhoudt.
Nergens voor nodig om puzzelspelletjes te spelen hier.

Op 13 september 2010 23:30:52 schreef testman:
reken maar eens wat 1ma doet na 2 weken , dan is het al 336ma geworden en icm zelfontlading erg veel . en wat heb ik aan geheugen wat toch weer leeg is als de accu's leeg zijn ? dan net zo goed meteen al geen geheugen .

als de accu's leegraken loopt de stroom ook op , net als de meter doet bij gebruik , wat nog sneller het leegraken beinvloed . nimh is al niet goed met leegstand zoals de nicd's waren dus is voorkomen beter , en kan er altijd nog eneloop's inzetten dan doet hij het nog na een 8 maanden :P

Ja 1 mA gedurende 2 weken is inderdaad 336mAh, maar een gewone NiCd of NiMH cel heeft een zelfontlading die in dezelfde orde van grootte ligt. Iedereen die die dingen gebruikt weet dat je die dingen moet opladen vlak voordat je ze gebruikt, of continu in de druppellader moet laten zitten.

De nieuwe generatie Low-self-discharge cellen zoals de sanyo Eneloop hebben dat probleem inderdaad niet meer. Als je die gebruikt heeft zo'n modificatie natuurlijk wel zin.

[Bericht gewijzigd door joopv op dinsdag 14 september 2010 08:46:59 (81%)

Tweak hem met een klein zonnepaneel eraan :D

Op 14 september 2010 00:02:06 schreef testman:

10k bij 25 graden.

Op 14 september 2010 08:40:05 schreef joopv:
rtc = real time clock, oftewel het ic wat de datum en tijd bijhoudt.
Nergens voor nodig om puzzelspelletjes te spelen hier.

Sorry, beroepsdeformatie.

42

Dit topic is gesloten