ben eens bezig geweest om de accu's van de scopemeter 123 het langer vol te laten houden terwijl het ding niet in gebruik is . en ik heb een werkende toepassing gevonden die de 1ma stbystroom helemaal afgooit zodat de accu's alleen de eigen zelfontlading hebben aan belasting .
ik heb 1 knop een dubbele functie gegeven door er een drukknop achter te zetten die de print spanning geeft om daarna aangezet te kunnen worden . als de meter uitgaat of word uitgezet dan koppelt deze schakeling zelf de accu's los .
het werkte prima alleen maakte ik bij het inbouwen een sluiting ergens en toen werd het een reparatie ipv verbetering .
dit is de print sinds de meter na het "ongelukje " een aanpassing nodig had gezien hij niks meer deed op de accu en alleen met de oplader eraan nog beeld gaf zonder enig contrast erin . na een hoop uitvlooien bleek de accu niet te werken door de accuident lijn die het apparaat resetette als deze net aanstond . dan zijn er een hele hoop dingen die de processor bijhoud , zoals laadstroom , laadspanning , verbruik van de meter en hoeveel er dan nog in de accu kan , enz. na weer meer meten bleek dat de framelijn de contraststerkte aanstuurt met een sinus die er niet meer was . tevens was de battidentlijn een instabiele spanning geworden die veel meer processen beinvloedde via de databus waar ook de lcdtemp ed over gemonitord werd . nadat ik de processor had ontkoppeld van de battidentlijn en die niet de instabiele spanning afgaf , bleef er nog de 74hc4051 over die 8 analoge lijnen omzet naar 1 digitale lijn , uiteraard had ik de smd variant niet , maar wel de gewone 4051 die met een aanpassing ook erin kon en lap alles werkte weer zoals het moest .
de stbyaanpassing was een zelfgewikkelde spoel voor een reedrelais waar de meter mee in serie staat , dus als er geen stroom loopt gaat het reedrelais uit , met de knop kon dit overbrugd worden om de meter aan te zetten en een diode over het reedrelais zorgde dat de accu nog geladen kon worden . de spanningsval over de spoel was maar 200mv en kon nog minder zijn met wat dikkere koperdraad .
nu zag ik in het doc dat het accupack ( dit was de bp120 ) een 0ohm draad heeft om de meter te laten weten dat er een nicd accu aangesloten is , maar de bp140 is een nimh accu en zou een andere weerstand moeten hebben om de processor om te schakelen naar nimh laadeigenschappen . ik kan niet terugvinden wat deze weerstand is en gezien ik er nimh in heb zitten zou dat wel handig zijn . iemand een bp140 in z'n meter of de scopemeter 124 die er al een bp140 in heeft standaard ?