Hallo,
Zou iemand mij kunnen helpen aan een soort schema / onderdelenlijst om het volgende te bouwen:
Standaard staan de knipperlichtenvan een auto UIT als deze niet gebruikt worden, en knipperen ze tussen 0% en 100% als ze worden gebruikt. Wat ik wil maken, is een soort schakeling die ervoor zorgt dat de knipperlichten op 40%(ofzo) lichtsterkte branden als deze "UIT" staan. En dan tussen 40% en 100% knipperen als deze gebruikt worden.
Iemand een idee?
Progger
GMT+1
is dit wel legaal?
of wil je dit gebruiken bij een wedstrijd oid als volgwagen?
bij oudere wagens is dit geregeld met een knipper relais. zodra dit aangestuurd word door je hendel (enkel) of alarmschakelaar (beide) wordt dit relais gevoed en knippert het.
je zou dit relais kunnen gebruiken om in combinatie met een stel weerstanden de Motorregeling tussen 40 en 100% te schakelen. deze voedt dan de knipperlichten (wel 2x uitvoeren) zodra je dan je contact aanzet gaan ze 40% aan, als het knipperrelais hoog wordt 100%
bij nieuwere auto's wordt dit electronisch gedaan en geef ik je weinig hoop. tenzij je de bolletjes zelf loshaalt en dit er tussen zet. (wat waarschijnlijk een foutcode oplevert, maar goed)
[Bericht gewijzigd door Progger op (14%)]
Het gaat om een Honda Civic '94.
Maar voor knipperlichten is dit niet echt van belang volgens mij. Zou een apparaatje moeten worden die vlak voor het knipperlicht komt. Welke bij 0V (knipperlicht uit) een bepaald voltage geeft(8V ofzo), en bij 13.8V(knipperlicht aan) het volle voltage van 13.8V doorgeeft.
EDIT: Terwijl ik dit aan het typen was kwam er een reactie bij. Lijkt me een goed idee, ik ga me hier even op inlezen. Bedankt!
[Bericht gewijzigd door Istria op (18%)]
Ik zou eerder zeggen normaal aan, tijdens knipperen, de ene uit en de andere gewoon vol aan en uit knipperen.
Uiteraard is dit niet helemaal street legal in NL en zul je het voor de APK (tijdelijk) moeten herstellen.
Progger
GMT+1
toevallig heb ik ook een Civic en het onderhoudsboek.
ik zal er eens in bladeren. maar goed, volgens mij zijn die lampen 21W oid dus zouden ze bij 8v zo'n 3A trekken. dan zou je de 5A voeding 4x moeten bouwen. lijkt me een beetje overkill.
nogmaals, heb je al uitgezocht of dit mag, en zo nee, heb je een heel goed excuus of niet?
Als je GJ_'s oplossing wilt is het makkelijk. bouw na het knipperrelais nog een relais wat de lampen voor rechts UITschakelt als het knipperrelais AAN is. bij links en rechts afslaan zal je hier niets van te zien zijn, en bij alarmlichten zullen ze om en om aangaan.
Ik heb het uitgezocht, Runninglights is stadsverlichting oid. ik dacht dat je het over een renwedstrijd had ofzo 
hoe dan ook, met een relais kan het natuurlijk ook op de manier van GJ, als het knipperlicht uitstaat overbrug je het relais, anders niet.
[Bericht gewijzigd door Progger op (18%)]
Het is inderdaad niet legaal, en juist daarom wil ik niet dat de lampen op volle sterkte branden als de knipperlichten niet gebruikt worden, maar meer gedimd. EN over dat idee van AAN=UIT en UIT=AAN heb ik inderdaad ook al nagedacht. Maar de lampen zijn dan echt te fel, vooral 's nachts hebben andere weggebruikers daar veel last van vermoed ik.
Ik heb dit wel gevonden.
http://www.civicclubholland.nl/forum/viewtopic.php?f=13&t=32448
Kost €25,- voor een setje. Mooie prijs.
Maar ik maak zulke dingen liever zelf, geeft een stuk meer voldoening dan "kopen en monteren".
EDIT: Met Runninglights worden (in de autowereld dan) meerdere dingen bedoeld. O.a. bovenstaande verhaal met de knipperlichten. Maar bijv ook dat remlichten samen met de normale lichten branden (als er niet geremd wordt op 50% kracht bijv, en bij remmen volle 100%). Runninglights zou je vrij kunnen vertalen met "doorlopende lichten". Ik bedoel idd niet zo'n knipperend fietslampje die je op je rug plakt met hardlopen =p
[Bericht gewijzigd door Istria op (27%)]
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 21 mei 2010 16:24:02 schreef Istria:
Het is inderdaad niet legaal, en juist daarom wil ik niet dat de lampen op volle sterkte branden als de knipperlichten niet gebruikt worden, maar meer gedimd.
Hoewel je er niets aan hebt (je vraagt er immers niet om) vind ik ook gedimde richting-aanwijzers heeel erg link: zeker sinds ik er ook steeds meer vrachtwagens mee zie rijden vind ik het veel slechter te zien of iemand nou richting aangeeft of niet: in een kort ogenblik lijkt het vaak net of er richting aangegeven wordt, terwijl de richting-aanwijzer in werkelijkheid gewoon op halve kracht brand.
Mijn mening is dan ook om het niet te doen... (op halve kracht laten branden is namelijk ook niet legaal)
Begrijp ik natuurlijk dat het verwarring kan veroorzaken.
Uiteraard ga ik het ook een beetje tweaken met een schakelaartje in de auto om het systeem te kunnen schakelen tussen "normaal" en "zwak brandend"
Progger
GMT+1
tja, ik denk dat je het zelf voor veel minder kan. alles wat je nodig hebt zit in die motorregeling. mocht je willen dat de ander ook echt uitgaat heb je iets meer nodig, maar als je het wil zoals in het filmpje van die kit is het supersimpel.
bouw de motorregeling van de website, sluit die aan op de voeding van je lichten (een voor links en een voor rechts)
in plaats van de potmeter neem je twee weerstanden met 40/60 verhouding, en je schakelt tussen de 40 en 100 met een relais op de orginele knipperspanning.
Op 21 mei 2010 16:39:34 schreef Progger:
tja, ik denk dat je het zelf voor veel minder kan. alles wat je nodig hebt zit in die motorregeling. mocht je willen dat de ander ook echt uitgaat heb je iets meer nodig, maar als je het wil zoals in het filmpje van die kit is het supersimpel.bouw de motorregeling van de website, sluit die aan op de voeding van je lichten (een voor links en een voor rechts)
in plaats van de potmeter neem je twee weerstanden met 40/60 verhouding, en je schakelt tussen de 40 en 100 met een relais op de orginele knipperspanning.
[afbeelding]
Dit gaat hem worden denk ik. Wat bedoel je precies met 60/40 verhouding. Bijvoorbeeld 400 Ohm en 600 Ohm? En hoe kom ik erachter welke waardes ik moet gebruiken in mijn geval?
En ten slotte, watvoor relais moet ik gebruiken om tussen die 40 en 100 stand te schakelen?
Ik heb een jaartje gewerkt in een elektonicabedrijf. We deden heel beperkt wat met elco's. Dus ik ben er wel een beetje algemeen bekend mee. Maar veel verstand heb ik er niet van.
Bijv ik weet wel wat een relais is, en hoe het werkt (kleine stroom zorgt voor een contact die weer een grotere stroom doorvoert). Maar dat is ook zo'n beetej het enige wat ik erover kan vertellen.
Progger
GMT+1
ik heb me vergist, beter gebruik je een stereo-potmeter, van 50K. dus eigenlijk zoals in het oude schema, maar dan met 2 kanalen. met het relais schakel je inderdaad grote stromen, of een signaalvorm.
en dat is wat we hier doen, we schakelen tussen de potmeter (0..100%) en gewoon 100%. als je dit dan twee keer bouwt kun je met een stereo potmeter beide schakelingen tegelijk afregelen. mocht je voor de APK gaan zet je hem op 0% zodat hij tussen helemaal aan en helemaal uit schakelt. daarna zet je hem weer op 4/10 open oid.
p.s. je hoeft mij niet te quoten, want ik weet wel wat ik net gezegd hebt. andere mensen lezen toch van boven van beneden, dus hebben ze het al voorbij zien komen. dat doe je eigenlijk alleen als je op iemand reageert van een tijdje terug.
Zoiets dus?:
Even voor 1 kant dan met een mono potmeter.
Moet ik nog kijken naar de belastbaarheid van de potmeter?
Ik zie staan "Nominaal Vermogen". Dit niet het max vermogen dat hij aankan toch? Maar wat hij "verbruikt"?
Thanks voor alle reacties alvast!
EDIT:
Bijv deze:
http://shop.conrad.nl/componenten/componenten-passief/potentiometers/s…
Belastbaarheid: 0.12W
Betekent dit dat er maximaal een lampje van 0.12W op mag?
[Bericht gewijzigd door Istria op (25%)]
Progger
GMT+1
nee, je moet wel de motorregeling bouwen. dus het hele schema wat ik heb getekend. de uitgang van je knipperrelais zet je op de spoel van het relais, die dan met zijn contacten de weerstand bepaald die de regeling 'ziet'
lampjes zijn 21W, en op die draad zitten er 2. daarnaast nog een lampje aan de zijkant. je hebt dus niets aan alleen een potmeter. je moet 42 watt schakelen!