@(Z)weetvoetje: Geknoei met aceton is in theorie precies even nuttig als de Rdson meten: door beide methoden kan je te weten komen of je FET waarschijnlijk geschikt is voor waar je hem wilt gebruiken. Vooropgesteld dat je het eventueel later opgedrukte nummer er inderdaad met aceton af zou krijgen en daar een andere aanduiding onder staat natuurlijk. In dit geval lukt dat niet en kan je inderdaad beter meteen gaan meten.

Overigens geef ik jou en grotedikken groot gelijk dat je je er gewoon niet blind op moet gaan staren. Verreweg de meeste onderedelen zijn geen vervalsingen. Als het bovendien werkt en als het de specs die jij nodig hebt haalt, is het natuurlijk voldoende. Zeker voor hobbygebruik.

In geval van grotedikken vraag ik me nog steeds af of hij wel iets leest voordat hij antwoordt. Ik heb waarschijnlijk al mijn voorbeelden voor de viool van de kat zitten geven, als alles wat hij daaruit kan concluderen is dat vervalsingen handig zijn voor TV-monteurs die iets over het hoofd hebben gezien en een toestel repeat krijgen. Omdat het bij de eerste keer aanzetten met de vervalste tor al sneuvelde, iets dat een monteur normaalgesproken toch echt doet voordat het toestel naar de klant gaat.

@Luckyboy: door een realistische belasting (bijvoorbeeld 1A) aan je FET te hangen en hem vervolgens met een realistische gatespanning (bijvoorbeeld 12V) open te sturen. Je meet dan de spanning over de FET (tussen drain en source), controleert eventueel nog even of er echt 1A loopt, en berekent vervolgens met de wet van ohm de Rdson. In datasheets kom je vaak cijfers voor meerdere gatespanningen en belastingsstromen tegen. Je zou de spanningen en stromen uit de datasheet van een BUZ11 kunnen gebruiken; dan kan je jouw exemplaar makkelijker vergelijken.

Met een weerstand in serie met de drain, en genoeg spanning op de gate. Meet de stroom en meet de spanning die over drain en source overblijft.

Of je maakt je minder druk en gebruikt dat ding gewoon... Topic gestart om niks.

Ik denk dat de TS juist de enige is die zich niet drukmaakt hoor ;-)

Maargoed, ik vind het toch wel leerzaam om wat informatie te zien langskomen. Kan ook nuttig zijn voor iemand die zo'nzelfde tor tegenkomt en eraan twijfelt. En voor mensen die over het algemeen twijfelen aan onderdelen waarvan de herkomst minder duidelijk is, die weten dan dat het echt alle kanten op kan en ze zicht niet altijd zorgen hoeven te maken.

Sinds kort merk ik ook veel onderdelen op, van ST die een stempel hebben met "MOROCCO" erop, en die helemaal niet overeenstemmen met het plaatje in de datasheet.

Morocco is een van de populairste fabriekslocaties van ST, dus dat zegt opzichzelf niets.

Zoals gezegd, 99,9% van de onderdelen zijn geen fake.

Lucky, als het gewoon werkt dan is het niets om je TE druk over te maken ...

Ik heb zelf ook wel eens gerelabelde torren gehad ( van nedis, ook met het ST logo ) en die voldeden gewoon niet aan de specs.

Op 29 mei 2010 18:44:17 schreef Luckyboy:
Sinds kort merk ik ook veel onderdelen op, van ST die een stempel hebben met "MOROCCO" erop, en die helemaal niet overeenstemmen met het plaatje in de datasheet.

Op 29 mei 2010 18:14:44 schreef maartenbakker:
@

In geval van grotedikken vraag ik me nog steeds af of hij wel iets leest voordat hij antwoordt. Ik heb waarschijnlijk al mijn voorbeelden voor de viool van de kat zitten geven, als alles wat hij daaruit kan concluderen is dat vervalsingen handig zijn voor TV-monteurs die iets over het hoofd hebben gezien en een toestel repeat krijgen. Omdat het bij de eerste keer aanzetten met de vervalste tor al sneuvelde, iets dat een monteur normaalgesproken toch echt doet voordat het toestel naar de klant gaat.

Ik heb je stukjes echtwel gelezen hoor.
Maar wie geen grapje van ernst kan onderscheiden kan vast ook geen fake van echt uit elkaar halen. :- ;-)
Maar het zou niet de eerste keer zijn dat een reparatuer iets vervangt dat terug stukgaat omdat de oorzaak niet weggenomen werd.

Maar ik blijf toch lekker bij mijn standpunt: Voor wie zou men die transistoren namaken. nep-Lacoste t-shirts gaan vlot van de hand op zonnige bestemmingen, die wel.
Maar volgens mij worden transistoren in zenders al een kwart-eeuw niet meer toegepast. Halverwege jaren 80 gebruikte men voor Marifoons, VHF)UHF amateurzendertjes mobilofoons en dergelijke al steeds Mitsubishi hybride eindtrappen.
Ik heb nog een Raacokastje vol met zendtorren liggen.
Ik ben overtuigd, moest ik die gratis weggeven dat de CO-leden niet eens de postzegel zouden wilen betalen om ze toegestuurd te krijgen.

Wedden van wel? Kom maar op met die torren.

Tja GD, blijkbaar is er toch markt in. En echt niet alleen maar in speciale semi's

zelfs koolfilm weerstanden labelt men al vals als metaalfilm, met recycled SMD condensatoren die een fractie van een cent opbrengen.

Lees dit maar eens :

http://pmchallenge.gsfc.nasa.gov/docs/2010/Presentations/Hughitt.DiMas…

En de transistors waar ik ooit mee bezig was ( TO3 NPN darlingtons ) waren 100% fake, gezandstraald hoedje met nieuwe text er op, en die piepten dus ook ruim onder hun rating door.

Op 27 mei 2010 19:14:09 schreef free_electron]
- het logo klopt niet ( daar zijn ze heeeel picky over )

http://i49.tinypic.com/35ib11h.jpg

Dont shoot me, maar ik zie weinig verschil?

over die logo's, het valt me bij verschilplaatjes tussen echt en nep altijd op dat het logo veel scherper is.

Ik snap wel dat er imitaties verkocht worden. Stel dat je een lada neemt, en je plakt er een paardje op en je zegt vervolgens dat het een ferari is. En je vraagt er een ton voor. Dat lijkt me big business.

oftoppic:
GD, als je van die torren af wil... Ik betaal wel meer dan alleen de verzendkosten.

Bah, is iedereen me al voor met zijn transistor-bestellingen bij GD. :(

Maar ook ik houd me aanbevolen, ik betaal je er met plezier nog een tientje bij!

@Maarten: Nouja, als de RDSon klopt, dan wil dat zeggen dat de tor hoogstwaarschijnlijk wel min of meer hetzelfde vermogen aan kan. Oftewel, als het fake is, dan hebben ze een min of meer even duur component ervoor in de plaats gestopt (wat vreemd is).
Het kan dan natuurlijk wel nog steeds afgekeurd spul zijn dat toch is doorverkocht.

Aangezien free zelfs al een LeCrap scoop thuis heeft staan zou het me niet verbazen als zijn broodheer ST tegenwoordig de torretjes door wat louche types in de binnenlanden van China laat bakken. :9

De schakeling die ik hier boven heb gezet, werkt.

nu wil ik dus het fijne van die BUZ11 weten.

nee, waarom is ie zo anders dan het origineel?, fake?,wat houd dat nu juist in?

Dat houdt in dat ie zich niet houdt aan de in de datasheet vermelde gegevens.
(behuizing daargelaten, dat is niet zo belangrijk; maar elektreisch gezien...)

Je bent wel geobsedeerd door dat torretje he :P

Als je dat echt wilt weten zoek je een "echte" ST buz11 ( good luck with that ) en je maakt een testopstelling waar je ze parametrisch vergelijkt.

Dan weet je het echte verschil tussen de twee.

Of je gebruikt het ding gewoon, het kan zomaar een vergelijkbaar gerelabeled component zijn, of gewoon doodsimpele namaak, who knows .. en daar ga je ook niet achter komen ben ik bang.

@zweetvoetje, niet perce, hij zou best vergelijkbaar kunnen presteren.

De parameters van de oude BUZ11 kan je vermoedelijk voor het grootste deel gewoon uit de datasheet halen.

Op 29 mei 2010 21:10:04 schreef eagle987:
[...]
[afbeelding]

Dont shoot me, maar ik zie weinig verschil?

ons logo is niet uniform. het is een traject wat gelaserd word. als je het uitvergroot moet je de individuele lijntjes zien ... en dit hier is uniform vlak ...

@gd : 1990 .. tijd om je kalender te verversen. we zijn 2010 ... de grote namaak is pas begonnen met de techno-boom van 2000.

ga maar eens zien bij maxim , national en google op 'fake parts' je vind volledige websites over namaak.

wat er veelal gebeurt is dat ze goedkoop prul ( comercial 10 to 70 graden ) herlaseren naar industrial ( -25 naar +120)

in china doen ze alles als ze er 2 centiemen kunnen aan verdienen. ze strippen zelfs lood van poten , hertinnen ze en verpatsen als loodvrij...

we hebben zelf ons gat verbrand een paar maand terug door fake altera's te kopen... der zat iets totaal anders in. tegen dat we konden reageren was telefoonlijn al afgesloten....
bij sparkfun hebben ze ook hun gat verbrand zo. fake atmel processors.

die BUZ van de TS vertrouw ik voor geen meter. Ik zeg niet dat het geen BUZ is , ik zeg alleen dat de kans heeeel klein is dat het om een echte ST gaat. de prodcutiedatum klopt niet , de body klopt niet en de markings ook niet ( verkeerde font voor letters en logo is geen laserscribe, dit lijkt op een sandblasted logo )

het metalen tab is ook niet juist ( wij hebben schuine hoeken ) en de body mist de kenmerkende afschuining en twee ronde inkepingen.

wij hebben maar een paar assemblagelijnen voor TO220 en die staan in Aain Sebaa (Tunesia). vroeger was er ook Malta maar daar down ze anderen nu.

ik mis ook de origin marker op de body... ( wij hebben meer tekst op onze parts staan... )

ik heb ook een 7812 van ON met productiejaar 1989, ON is toch gestart in 1999?.

waarschijnlijk niets ergs, die BUZ11 werkt toch.

Heb je het merk en de datumcode wel goed gelezen? Anders zou een (scherp, goed belicht, macro en fatsoenlijk bijgesneden) foto wel interessant zijn.

Ebay.com is beter en goedkoper dan een ebay van je eigen land. Koop ook alleen producten waar ook bij staat dat er al meerdere van verkocht zijn, zit je 99% goed :) 4 dollar voor 1100 keramische condensatoren vind ik toch wel een koopje..

2neuwbieguarantee. Dit is na ruim 4 jaar niet echt zinvol.
De rode tekst niet gelezen?

Slotje.