Ik ben van plan om voor mijn quad flitsers ( knipperende ledjes ) in de knipperlichten te maken.

Nu is mijn idee, om ze 3 keer snel te laten knipperen, dan een korte pauze en dan weer hetzelfde.

een paar eisen waar de schakeling aan zal moeten voldoen;

hij moet op 12Volt kunnen,
het moeten 4 setjes worden, die allemaal te gelijk aan en uit gaan,
en 3 ledjes per set, dus itt 12 ledjes.

ik heb al een beetje rond gezocht, maar ik kon zo geen schakeling vinden die voldeed.

ik zat mss een beetje moeilijk te denken maar dit was mijn idee,

2 schakelingen,
-een die na bijv 1 seconde uit gaat, zodat ze 3 keer hebben kunnen knipperen, en dan gaat hij weer 1 seconde aan om nog 3 keer te knipperen enz.

-een die de ledjes regelbaar kan laten knipperen.

feitelijk zou ik 2 dezelfde (regelbare) schakelingen kunnen maken, een die om de seconde knippert en een die om de 33 honderdste knippert,

ik hoop dat iemand snapt wat ik bedoel en me kan vertellen wat ik allemaal nodig heb voor die schakeling en hoe die inelkaar hoord.

danku ;)

Hier ben je vast wat mee ;)

http://www.m-voorloop.nl/experimenten/exp15-experiment15.gif
Datablad van IC opzoeken, schakeling modificeren naar hetgeen jij wilt, leuke torretjes aan de uitgangen hangen, en klaar.

Kwa zichtbaarheid is de vraag hoeveel vermogen je wil: ik zou toch zeker voor een paar 3 Watt LED's of iets dergelijks gaan.

misschien handig om de IC's er wel bij te vermelden weardguy ;)

IC1 = 555
IC2 = 4017

Je zou het ook kunnen doen zoals jij zei Dboy:
bouw deze schakeling 2 keer:
http://www.instructables.com/files/deriv/FCV/MQEP/45MEY95SFBK/FCVMQEP45MEY95SFBK.MEDIUM.gif
verbindt bij de 2e de reset met de output van de eerste, i.p.v. de Vs. Je zal moeten spelen met R1,R2 en C1 om tot een goede snelheid te komen.

Hier zijn wel wat formules die je kunnen helpen:

The time period (T) of the square wave is the time for one complete cycle, but it is usually better to consider frequency (f) which is the number of cycles per second.

T = 0.7 × (R1 + 2R2) × C1
f = 1.4 /((R1 + 2R2) × C1)

T = time period in seconds (s)
f = frequency in hertz (Hz)
R1 = resistance in ohms ()
R2 = resistance in ohms ()
C1 = capacitance in farads (F)

The time period can be split into two parts: T = Tm + Ts
Mark time (output high): Tm = 0.7 × (R1 + R2) × C1
Space time (output low): Ts = 0.7 × R2 × C1

http://www.circuitsonline.net/schakelingen/13/lichteffecten/ne-555-kni…
zou deze schakeling, als ik er 2 achter elkaar zet voldoen?
Ik weet niet in hoeverre de waarden te bepalen zijn?

iemand die dit weet?

Die schakeling van weardguy, ic1 is een ne555 en ic2 een 4017. Kun je veel makkelijker de pauze inlassen als je wilt. Simpele schakeling waarmee je makkelijk de pauze langer of korter kan maken. Probeer hem op een breadbord, echt het proberen waard

Op 30 mei 2010 10:07:28 schreef loopycoaster:
misschien handig om de IC's er wel bij te vermelden weardguy ;)

Oei... ja. Dank je, was ik inderdaad vergeten.

Verder is de 555-4017 schakeling wel veel makkelijker: daar hoef je weinig aan te rekenen: je plakt gewoon met wat diodes 3 uitgangen aan elkaar, en zet naar believen de reset aan een van de uitgangen of gewoon aan massa, om de pauze na 3 flitsen te bepalen.

Let op dat die 4017 schakeling zonder voorschakelweerstanden van de LED's niet op iets anders dan een 9V-batterij mag worden aangesloten!

Overigens gaan 3W LED's sowieso niet werken zonder drivertrapjes (een FET met een pulldownweerstandje aan de gate en eventueel een stopweerstandje zal volstaan).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]

De schakeling van weardguy is inderdaad een goede basis om je schakeling te creëren.

Hij telt van Q0 tot Q9 en begint daarna weer overnieuw.
Je kunt hem ook eerder laten terugspringen, verbind de reset ingang met een uitgang, hij begint dan weer opnieuw.
Als je b.v de reset met Q7 verbind dan gaat ie t/m Q6 en daarna weer na Q0.