In mijn auto peugeot 306 heb ik elektrische ramen en centrale deurvergrendeling. nu wil ik dat wanneer ik mijn auto dicht doe dat de ramen ook vanzelf dicht gaan. ik zat te denken aan een relais die ik kan door verbinden met het motortje van de cv.
de centrale deurvergrendeling motor wordt maar heel kort gevoed volgens mij.
zou het niet makkelijker/beter zijn om het 'deuren op slot' signaal af te tappen en dan een timer of relaisvertraging maken die de ramen ... seconde dicht probeert te doen.
dan kun je hem evt ook zo maken dat hij alleen reageert als je de deuren op slot doet. en niet als je ze van het slot haalt.
dit zal zo maar niet gaan,alleen bij nieuwe autos is dit alles via de boord computer geregeld.als je ze namelijk via een timer aan wild sturen zal de motor door willen draaien ook als het raam al dicht is,en bij oudere modellen zit er geen sensor in die ziet of het desbetrefende raam gedeeltelijk of geheel gesloten is.dit zit uitsluitend in nieuwe raam motoren met miro chip.dus niet doen anders loop je het risico dat alles in de soep draait.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik zou alleen een sensor op de ramen doen (neodymiummagneetje en een reedschakelaar) en een Hall sensor. Daarop een piepertje aansluiten. Dan moetje altijd re ramen bewust dicht doen en loop je niet de kans om een maatje (of iemnad anders) in de knel te zetten als je bijvoorbeeld per ongeluk op het deurkanopje leunt.
Op 31 mei 2010 14:49:09 schreef columbo:
dit zal zo maar niet gaan,alleen bij nieuwe autos is dit alles via de boord computer geregeld.als je ze namelijk via een timer aan wild sturen zal de motor door willen draaien ook als het raam al dicht is,en bij oudere modellen zit er geen sensor in die ziet of het desbetrefende raam gedeeltelijk of geheel gesloten is.dit zit uitsluitend in nieuwe raam motoren met miro chip.dus niet doen anders loop je het risico dat alles in de soep draait.
Dan kan je toch de stroom meten die de motoren trekken en als deze boven een bepaald minimum komt dat je stopt?