hoi hoi iedereen , heb dmv gebruik te maken van solid state relais best een makkelijke i-face om zware apparaten aan te sturen alleen het probleem wat zich nu voordoet is als ik mijn pc boot dat de relais een aantal keer bekrachtigd worden door de loopspanning ( bij booten pc kijkt mb of poorten aanwezig zijn ),is dit op te lossen dmv een schakeldraad ofzo extra te plaatsen .. groetjes werner
AmAx
HobbyAfwijking van dit forum: Levende Google-Bot worden, like me!
Gewoon de psu van u relais switchable maken, dan kunt ge hem manueel aanzetten als uw boot sequence over is
heb ik ook aan gedacht amax, probleem is alleen dat de bedoeling van dat ding is dat het op een kerktoren ofzo komt samen met wifi accespoints, wordt uiteindelijk een aansturiong/rebootcontact voor de accespoints, met als kans dus dat de pc zelf ook boot als deze dat doet gaan de accespoints ongeveer 12 rebooten door het booten van de pc niet echt goed... ()kunnen ze niet altijd tegen ) toch bedankt alvast voor de repost
is er geen enkele pin die niet gek doet tijdens booten?
Anders moet je een gcodeert signaal naar een van de pinnen schrijven, waarna je de relais "enabled"
nop helaas doen alle pinnen gek, wat bedoel je juist met een gecodeerd signaal dat je relais aanzet ? wist niet dat het mogelijk was om een solid state uit/aan te zetten m,et een code, voor de duidelijkheid heb een solid-state rechtstreeks(optisch gescheiden maja) aan de parport gehangen die dan een relais aanstuurddus als ik op een manier de solid state vanaf afstand kan uitzetten en met code na het booten van het os (linux) weer kan aanzetten zou iig erg fijn zijn ... mja totaal geen id hoe, wist niet eens dat dit kon nl..
je stuurt bijvoorbeeld een signaal 101100101 Noem maar even iets, heb je 1 stukkie nodig om dat af te vangen en de relais aan te schakelen. Ik geef toe dat het niet rechtstreeks meer is neej, dat kan ook niet meer dan
Juist!
Zo met dat coderen doe ik ook altijd. Dat werkt het beste EN je kunt extra uitgangen maken
Ik gebruik hiervoor een PIC16F628. Zo kun je de pc zo vaak opstarten als je wilt en je lampen blijven in de stand wat ze waren (aan of uit). Dit is natuurlijk de beste oplossing. Ik heb dat aan/uitgaan van lampen onder het booten altijd maar niets gevonden 
Atmoz
atmoz thnx voor de tip maareh is het mogelijk om hierover een klein schemaatje en of meer info te geven ik vind het nl erg interessante oplossing, of is het gewoon 1 in 1 uit ? je kan het mailen naar werner2u@hotmail.com
alvast bedankt !
PowerPC603
4096 LED's of meer afzonderlijk sturen met parallelle poort? Easy...
Ik gebruik hiervoor een schuifregister, dat gekoppeld is aan een 8-bits comparator.
De data-ingang van mijn schuifregister hang ik aan datalijn D0, terwijl de klok aan D1 hangt.
Wanneer de data in dit schuifregister overeenkomt met de ingestelde waarde, dan stuurt die comparator een paar AND-poorten, waardoor de andere lijnen pas doorgeschakeld worden als die code correct is.
Elke andere code schakelt dan de AND-poorten uit, waardoor
geen data naar uwe hardware kan gestuurd worden.
Schema:
http://users.pandora.be/vge/CircuitsOnline/CommunicationProtect.GIF
[Bericht gewijzigd door PowerPC603 op ]
Misschien dat je een pinnetje van een seriele poort als enable voor je relais kan gebruiken. Als er 1tje is die laag blijft tijdens het booten zet die je die gewoon hoog als het booten klaar is.
Dit is niet toevallig voor dbinet??
Willem
nee is niet voor een commercieele toepassing, bedoeld voor de vrije wifi projecten die ook met dezelfde problemen zitten maar hiervoor geen dure oplossingen voor kunnen hebben ,
bedqankt alvast iedereen voor de nuttige tips, ga vanavond meteen een hoop uitproberen 
Op 11 februari 2004 11:53:44 schreef werner2u:
atmoz thnx voor de tip maareh is het mogelijk om hierover een klein schemaatje en of meer info te geven ik vind het nl erg interessante oplossing, of is het gewoon 1 in 1 uit ? je kan het mailen naar werner2u@hotmail.com
alvast bedankt !
Ik heb er geen schema van gemaakt, maar ik zal dit eens tekenen in paint, dan zet ik het online hier. (zodat ook andere hier gebruik van kunnen maken).
Koen Van Vlaenderen
De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.
Je kunt een tri-state buffer gebruiken. Dan met een RC netwerkje de enable besturen zodat er een aantal seconden/minuten niets aangestuurd wordt.
edit: 74HC244 = tri state buffer
[Bericht gewijzigd door Koen Van Vlaenderen op ]