Beste forumleden,
Ik ben op zoek naar een schakeling voor in de auto. Deze heeft een elektrisch te openen dak (cabrio). Hiervoor is een microswitch in de console gebouwd. Nu werkt het zo dat ik deze aan de bovenzijde ingedrukt moet houden om het dak te openen. Hierna moet ik deze loslaten en opnieuw indrukken om de ramen te sluiten. Ik zoek nu een schakeling die deze handelingen samenbrengt.
Wat moet het doen:
Bij een puls gedurende 20 seconden spanning houden, dan 2 seconde rust en dan weer 15 seconden spanning houden. Wat er dan gebeurt is dat de ramen neer gaan en het dak open gaat (is één actie) en bij het volgende moment de ramen weer omhoog gaan.
Om alles te sluiten moet weer hetzelfde gebeuren. Bij een puls gedurende 20 seconden spanning houden om de ramen te laten zakken en het dak te sluiten, dan 2 seconden rust en dan weer 15 seconden spanning houden om de ramen omhoog te laten gaan.
Ik heb de console nog niet open gehad en de microswitch dus nog niet kunnen bekijken. Ik ga er nu nog even van uit dat het een wisselschakeling is met een midden(rust)stand.
Is er iemand die mij aan een schema kan helpen? Misschien dit wel wil bouwen? Ik ben erg benieuwd naar de reacties.
Eelco Hoff
Zaandam
De gedachte achter het gedwongen ingedrukt houden van de schakelaar is dat de bestuurder van schrik de knop zal loslaten (en het mechaniek dus tot stilstand komt) als een ijzingwekkende schreeuw klinkt. Zo kan een elektrisch autoschuifdak vaak met een korte druk op de knop helemaal open en maar zelden dicht met een korte druk.
Misschien gaat het bij andere auto's wel volautomatisch, maar je weet niet welke veiligheidssystemen andere auto's hebben die jouw auto moet ontberen. Niet doen dus.
Hallo Plankgas,
Dank voor je reply. Ik ben bekend met de veiligheidsmaterie. Ik ben de enige bestuurder en achterin komt niemand te zitten. Het dak kan alleen bediend worden bij stilstand, de ramen gaan altijd eerst naar beneden en het zou alleen een risico vormen als er bij al die bewegingen net iemand zijn vingers tussen de dichtgaande ramen zou steken. Dan alleen nog de 'schaarramen' achter. Ik kan het risico op ongelukken hierbij op een uiterst laag en zeker aanvaardbaar niveau brengen. Dus ik wil er voor gaan, op zeker.
wat gebeurt er als je de knop te lang ingedrukt houd ? oftewel: zou 25-10-25 het ook doen ? Of 25-25-25 ?
Hallo Plankgas,
Wederom bedankt voor je reply.
Wat er gebeurt als het bijvoorbeeld 25-10-25 of 25-25-25 is? Wel, om te beginnen moet ik dan wachten
. Verder denk ik niets.
Het te lang ingedrukt houden van de knop heeft geen gevolgen.
Ik heb een getimed en ik kom uit op 30-1-10. Daarmee bedoel ik dat voor het neerlaten van de ramen en het openen of sluiten van het dak 30 seconden nodig zijn. Daarna laat ik de schakelaar los (zeg maar 1 seconde) en druk deze opnieuw in. Dan zijn er 10 seconden nodig om de ramen omhoog te bewegen. Deze waarden gelden voor het openen en sluiten van het dak en de ramen. Het sluiten duurt enkele seconden langer dan het openen.
Ik ga de komende dagen de microswitch uitbouwen om de bedrading te bekijken. Ik ga er nog even van uit dat er drie draden zijn aangesloten: een voeding, één voor het openen en één voor het sluiten. Maar zoals zo vaak kan je aardig verrast worden bij de autoelectr(onic)a.
Kan je hier iets mee? Hoor graag en alvast bedankt voor de moeite.
Eelco Hoff
Zaandam