Ja, TS lijkt wat last te hebben met de eenheden...
En ja, we zitten allemaal door elkaar heen hetzelfde te vertellen, ik ga er maar effe tussenuit.
Op 7 juni 2010 15:16:59 schreef weardguy:
500 Watt is het vermogen dat per seconde leverbaar is door die windmolen.
Sorry Guy, die seconde heeft er niks mee te maken. Je brengt de TS in de war op die manier, en hij heeft het al lastig genoeg.
Edit: B.V. zaait dezelfde verwarring door 500 watt per uur te beloven. Terug naar de schoolbanken, lui! Of zal ik jullie verkopen dat mijn autospeakers 50 watt per kwartier kunnen produceren?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (63%)]
weardguy: 500 Watt is het vermogen dat per seconde leverbaar is door die windmolen.
B.V.: ja die windmolen kan dan 500w per uur opwekken.
dat wil dan zeggen dat ik ongeveer met 10 uur volle wind ( dag + nacht)
met dat windmolentje een 5000watt( 5kw) per dag kan binnenhalen?
(als ik reking houd met 10 uur dat het molentje draait op volle vermogen?)
B.V.
Als iets echt niet wil werken dan is de hamermethode de enige oplossing! :-)
Even op een rijtje:
Als de windmolen 500Watt is, dan:
- kun je op het moment zelf 500W afnemen van de windmolen (vb kleine boormachine)
- kun je per uur 0.5kW/h opwekken
Dus als je molentje 10 uren draait en je kan 0.5kW/h opwekken, dan zul je dus 5kWh opgewekt hebben.
[Bericht gewijzigd door B.V. op (21%)]
dat wil dan zeggen dat ik ongeveer met 10 uur volle wind ( dag + nacht)
met dat windmolentje een 5000watt( 5kw) per dag kan binnenhalen?
Ja, je hebt dan op die dag 5kWh binnengehaald.
(Aangenomen dat de overige 14 uur de molen niet draait)
Maar hou er rekening mee dat bij normale windsnelheden het vermogen veeeel lager is. Je moet niet raar opkijken als dat molentje bij windkracht 3 maar 10 Watt levert.
En hoe ga je dat verder verwerken.
Op 7 juni 2010 15:16:59 schreef weardguy:
500 Watt is het vermogen dat per seconde leverbaar is door die windmolen.
Neen, 500 Watt is de energie die per seconde leverbaar is door de windmolen.
Nee. 500w is het af te nemen vermogen onafhankelijk van de tijdseenheid. Of je het nou 1 seconde of 500 uur afneemt, het blijft 500w. 500w energie of vermogen per seconde is een niet kloppende uitspraak.
Als het ding 500w levert, is de energie die je in een uur krijgt bijvoorbeeld 500 watt-uur, in een minuut 8,3 watt-uur of in een seconde 0,13 watt-uur, maar dat betekent niet dat het dingetje gedurende die seconde maar 0,13w levert...
Als je 500 watt-uur aan energie krijgt in een seconde, dan levert de generator 1.800.000 watt.
Wel waar!
ik bedoelde 500W = 500 J/s is "de energie die per seconde leverbaar is door de windmolen", en niet 500 W is "de energie" die per seconde leverbaar is door de windmolen.
De eerste uitspraak lijkt mij toch redelijk te kloppen, niet?
[Bericht gewijzigd door jommeke op (14%)]
okée bedankt iedereen
ik weet nu waar het op neerkomt
bij een molen van 500 watt, kan ik 500 wat per uur binnehalen, dan wel als het molentje op zijn max toeren draait
maar ik ben van limburg belgie, en ik heb niet het vermoeden dat zo een molentje rendabel is.
ik las op marktplaats over een molen van 1.5Kw, dat hij min 2.7m/s opstartsnelheid nodig had, en het gemiddelde van windsnelheid in limburg is 3.6m/s of iets in die aard
Progger
GMT+1
kleine correctie nog, het is geen watt per uur, maar watt maal uur.
Dus na 1 seconde heb je 500 Wattseconde, na een half uur (hour) heb je 500W*½h= 250Wh = 0,25KWh.
hier is bijvoorbeeld van een bepaald model de output weergegeven.
plaatje lijkt het niet te doen, eerste grafiek op de site (is klikbaar).
Je wilt net boven de 10 m/s zitten. 15 m/s is leuk, maar levert niets meer op als 12m/s, maar de molen slijt wel harder.
wat ik hiermee wil zeggen is dat je over een jaar lang misschien maar een tiental procent van je vermogen ook daadwerkelijk beschikbaar hebt.
@ joel: Nee, je kan 500w afnemen, onafhankelijk van de tijdseenheid.
500w gedurende een jaar, seconde of uur. Maakt niet uit.
De energie die je kan binnenhalen om in accu's te stoppen ofzo is 500Wh per uur ofwel 0,5kWh per uur. 5kWh per 10 uur.
@ jommeke: die uitspraak klopt ja.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Op 7 juni 2010 15:32:51 schreef B.V.:
Even op een rijtje:
Als de windmolen 500Watt is, dan:
- kun je op het moment zelf 500W afnemen van de windmolen (vb kleine boormachine)
- kun je per uur 0.5kW/h opwekkenDus als je molentje 10 uren draait en je kan 0.5kW/h opwekken, dan zul je dus 5kWh opgewekt hebben.
Rammel rammel, ondanks de opmerking van big_fat_mama blijf je doorbalken met onzin...
10 uren keer 500W is 500Wh 5000Wh.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 7 juni 2010 17:44:49 schreef Fuzzbass:
VIJF DUIZEND KILOWATT???
Ofwel 5 MegaWatt! Een kerncentrale is er niks bij... Laat ze maar kletsen dat zonne-energie niet rendabel kan zijn in Nederland 
[Bericht gewijzigd door flipflop op (18%)]
Op 7 juni 2010 19:43:27 schreef Henry S.:
[...]
Rammel rammel, ondanks de opmerking van big_fat_mama blijf je doorbalken met onzin...10 uren keer 500W is 500Wh.
Deze inbreng van B.V. vond ik nou wel netjes correct Henry, hij leek me erg zijn best te hebben gedaan. Waarvoor dank en appreciatie, ten andere. Hoogstens kon men verlangen dat er kW.h stond ipv kW/h maar dat wil ik nog onder de notatieverwarring klasseren.
Enne, heb je zelf misschien niet ergens een factor 10 in je zak gestopt?
Edit: wat de eenheden betreft sluit me wel helemaal bij u aan. Uren maal Watt geeft Watt-uren.
B.V.
Als iets echt niet wil werken dan is de hamermethode de enige oplossing! :-)
Excuseer Henry maar ik probeer ook maar mijn best te doen hoor.
(Zie mijn signature: zelfs een moderator kan al eens de mist in gaan)
Op 7 juni 2010 20:33:21 schreef B.V.:
(Zie mijn signature: zelfs een moderator kan al eens de mist in gaan)
Bij deze... idd de 10x vergeten... Maar jouw post valt onder 'het topic niet goed lezen'.
Maar W/h ipv Wh... Aan het vermogen zit geen tijd aan vast, behalve in de definitie: J/s.
Progger
GMT+1
http://www.solacity.com/Scirocco.htm
ik had een plaatje ingevoegd, maar dat is niet weergegeven. kijk eens naar het eerste plaatje. natuurlijk komt die opbrengst niet overeen met de jouwe, maar over het algemeen moeten die gegevens beschikbaar zijn.
wat ik wil laten zien is dat je een maximum hebt en een helling naar dat maximum toe. als je amper wind hebt zal de molen niet op gang komen, en het maximum is ook bepaald. boven dat maximum zal je molen niet meer produceren, maar wel meer slijten.
je moet dus op zoek naar goede gegevens in jouw situatie. dat wordt meten 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 8 juni 2010 19:26:21 schreef mc_joel_2:
of een windmolen rendabel (in limburg belgie)
Nee, een windmolen is niet rendabel. Nooit niet. Niet op de noordzee, niet in limburg, niet 500W niet 2MW.
Je moet je realiseren dat naast de energie die hij opwekt er ook nog onderhoudskosten zijn, en dat als je 3000MW aan windmolens neer zou zetten, we als "nederland" niet 1 kolencentrale van 3000MW kunnen afschaffen ( of niet bouwen): Die kolencentrale moet er toch zijn, voor als het een keer niet waait.
Maar goed, Pas als je op de schaal gaat werken van die mega grote windmolens wordt het mogelijk een beetje rendabel (en dan nog betwijfel ik het als je voldoende rand-effecten meeneemt). Een 500W windmolen komt niet in de buurt.
Je spreekt jezelf tegen. Eerst zeg je dat het nooit rendabel is en daarna dat het mogelijk een beetje rendabel is op grote schaal.
Kun je ook aantonen waarom een kleine windmolen niet rendabel is?
M.a.w. waar zitten de grote kosten voor de hobbyist (onderhoud doet hij toch lekker zelf?)
de 500 watt leveert hij bij het maximale toeren wat de fabrikant opgeeft dit is meestal 500 RPM soms bij de duurdere ook 300 RPM als je niet aan de kust woont moet je een 300 RPM nemen of een zwaardere om de 500 watt te halen.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser