hallo,
ik wou graag een windmolen kopen, voor het opwekken van stroom
ik vind bv een 500 watt windmolen
maar wat is die 500 watt juist?
er zitten ook omvormers bij om naar het lichtnet te gaan.
maar wat houdt die 500 watt nu in?
Progger
GMT+1
500 watt is vermogen.
500 Watt is 0,5 Kilowatt (zoals 500 meter een halve kilometer is)
500 watt in een uur tijd is 0,5 Kilowattuur. (net zoals een halve kilometer in een uur 0,5km/h is.)
hoeveel 500 watt nou is? kijk maar naar je stofzuiger, de meesten zijn tegenwoordig al 1200/1800 watt. deze gebruikt dus per seconde 2~3X wat jouw molentje opwekt.
is hoeveel je kan opwekken(P), P = U * I
als de molen 50 volt levert, kan hij 10A stroom leven. Als je een omvormer gebruikt om naar 230V te gaan, dan heb je nog iets van een 2A (min nog een paar verliezen).
MVG
Ojeke
edit, te laat
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Kleine windmolens zijn niet efficiënt, beter zonnepanelen kopen:
hallo,
alvast bedankt voor de reacties
maar die 500wat wat stelt die nu voor?
is dat 500watt dat die windmolen per uur kan leveren?
per dag?
ik heb al zonnepanelen liggen;) (5000Kw)
mvg
Wat die 500W exact betekent zal moeten blijken uit de documentatie: het is het vermogen dat eruit komt - of dat er KAN uitkomen want je begrijpt wel dat het afgeleverde vermogen afhankelijk is van de windsterkte. Wees overigens op je hoede want de fabrikanten van dergelijke molentjes schijnen nogal uitzonderlijk onrealistische opbrengsten te beloven.
Men leest inderdaad her en der dat dergelijke kleine molentjes weinig zin hebben, sommigen beweren zelfs dat ze meer energie kosten om te produceren dan dat ze in hun hele nuttige levensduur kunnen ophoesten - dat lijkt mij dan toch ook weer sterk.
Edit: uw vraag "watts per uur" is zinledig. Watts geven een vermogen aan, geen energie. Een gloeilamp van 60 watt is een gloeilamp van 60 watt, of ze nu brandt of niet. Als ze brandt dan neemt ze 60 watt op. Als ze één uur gebrand heeft dan heeft ze 60 watt.uur opgenomen - en die 60 watt.uur dàt is energie.
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (21%)]
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
500 Watt is het vermogen dat per seconde leverbaar is door die windmolen.
5000 kW aan zonnepanelen? Je hebt ergens een denkfout gemaakt, of je woont in de woestijn met een complete zonnecentrale in de achtertuin...
B.V.
Als iets echt niet wil werken dan is de hamermethode de enige oplossing! :-)
Ja die windmolen kan dan 500W per uur opwekken.
Opgelet: dit hangt af van de windsnelheid! Sommige verkopers van zo'n windmolens geven het max vermogen. Dit wil dus niet zeggen dat de windmolen constant 500W produceert.
edit: big_fat_mama was me net voor
Ja, TS lijkt wat last te hebben met de eenheden...
En ja, we zitten allemaal door elkaar heen hetzelfde te vertellen, ik ga er maar effe tussenuit.
Op 7 juni 2010 15:16:59 schreef weardguy:
Sorry Guy, die seconde heeft er niks mee te maken. Je brengt de TS in de war op die manier, en hij heeft het al lastig genoeg.
Edit: B.V. zaait dezelfde verwarring door 500 watt per uur te beloven. Terug naar de schoolbanken, lui! Of zal ik jullie verkopen dat mijn autospeakers 50 watt per kwartier kunnen produceren?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (63%)]
weardguy: 500 Watt is het vermogen dat per seconde leverbaar is door die windmolen.
B.V.: ja die windmolen kan dan 500w per uur opwekken.
dat wil dan zeggen dat ik ongeveer met 10 uur volle wind ( dag + nacht)
met dat windmolentje een 5000watt( 5kw) per dag kan binnenhalen?
(als ik reking houd met 10 uur dat het molentje draait op volle vermogen?)
B.V.
Even op een rijtje:
Als de windmolen 500Watt is, dan:
- kun je op het moment zelf 500W afnemen van de windmolen (vb kleine boormachine)
- kun je per uur 0.5kW/h opwekken
Dus als je molentje 10 uren draait en je kan 0.5kW/h opwekken, dan zul je dus 5kWh opgewekt hebben.
[Bericht gewijzigd door B.V. op (21%)]
dat wil dan zeggen dat ik ongeveer met 10 uur volle wind ( dag + nacht)
met dat windmolentje een 5000watt( 5kw) per dag kan binnenhalen?
Ja, je hebt dan op die dag 5kWh binnengehaald.
(Aangenomen dat de overige 14 uur de molen niet draait)
Maar hou er rekening mee dat bij normale windsnelheden het vermogen veeeel lager is. Je moet niet raar opkijken als dat molentje bij windkracht 3 maar 10 Watt levert.
En hoe ga je dat verder verwerken.
Op 7 juni 2010 15:16:59 schreef weardguy:
Neen, 500 Watt is de energie die per seconde leverbaar is door de windmolen.
Nee. 500w is het af te nemen vermogen onafhankelijk van de tijdseenheid. Of je het nou 1 seconde of 500 uur afneemt, het blijft 500w. 500w energie of vermogen per seconde is een niet kloppende uitspraak.
Als het ding 500w levert, is de energie die je in een uur krijgt bijvoorbeeld 500 watt-uur, in een minuut 8,3 watt-uur of in een seconde 0,13 watt-uur, maar dat betekent niet dat het dingetje gedurende die seconde maar 0,13w levert...
Als je 500 watt-uur aan energie krijgt in een seconde, dan levert de generator 1.800.000 watt.
Wel waar!
ik bedoelde 500W = 500 J/s is "de energie die per seconde leverbaar is door de windmolen", en niet 500 W is "de energie" die per seconde leverbaar is door de windmolen.
De eerste uitspraak lijkt mij toch redelijk te kloppen, niet?
[Bericht gewijzigd door jommeke op (14%)]
okée bedankt iedereen
ik weet nu waar het op neerkomt
bij een molen van 500 watt, kan ik 500 wat per uur binnehalen, dan wel als het molentje op zijn max toeren draait
maar ik ben van limburg belgie, en ik heb niet het vermoeden dat zo een molentje rendabel is.
ik las op marktplaats over een molen van 1.5Kw, dat hij min 2.7m/s opstartsnelheid nodig had, en het gemiddelde van windsnelheid in limburg is 3.6m/s of iets in die aard
Progger
GMT+1
kleine correctie nog, het is geen watt per uur, maar watt maal uur.
Dus na 1 seconde heb je 500 Wattseconde, na een half uur (hour) heb je 500W*½h= 250Wh = 0,25KWh.
hier is bijvoorbeeld van een bepaald model de output weergegeven.
plaatje lijkt het niet te doen, eerste grafiek op de site (is klikbaar).
Je wilt net boven de 10 m/s zitten. 15 m/s is leuk, maar levert niets meer op als 12m/s, maar de molen slijt wel harder.
wat ik hiermee wil zeggen is dat je over een jaar lang misschien maar een tiental procent van je vermogen ook daadwerkelijk beschikbaar hebt.
@ joel: Nee, je kan 500w afnemen, onafhankelijk van de tijdseenheid.
500w gedurende een jaar, seconde of uur. Maakt niet uit.
De energie die je kan binnenhalen om in accu's te stoppen ofzo is 500Wh per uur ofwel 0,5kWh per uur. 5kWh per 10 uur.
@ jommeke: die uitspraak klopt ja.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Op 7 juni 2010 15:32:51 schreef B.V.:
Even op een rijtje:
Als de windmolen 500Watt is, dan:
- kun je op het moment zelf 500W afnemen van de windmolen (vb kleine boormachine)
- kun je per uur 0.5kW/h opwekkenDus als je molentje 10 uren draait en je kan 0.5kW/h opwekken, dan zul je dus 5kWh opgewekt hebben.
Rammel rammel, ondanks de opmerking van big_fat_mama blijf je doorbalken met onzin...
10 uren keer 500W is 500Wh 5000Wh.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 7 juni 2010 17:44:49 schreef Fuzzbass:
VIJF DUIZEND KILOWATT???
Ofwel 5 MegaWatt! Een kerncentrale is er niks bij... Laat ze maar kletsen dat zonne-energie niet rendabel kan zijn in Nederland 
[Bericht gewijzigd door flipflop op (18%)]
Op 7 juni 2010 19:43:27 schreef Henry S.:
[...]
Rammel rammel, ondanks de opmerking van big_fat_mama blijf je doorbalken met onzin...10 uren keer 500W is 500Wh.
Deze inbreng van B.V. vond ik nou wel netjes correct Henry, hij leek me erg zijn best te hebben gedaan. Waarvoor dank en appreciatie, ten andere. Hoogstens kon men verlangen dat er kW.h stond ipv kW/h maar dat wil ik nog onder de notatieverwarring klasseren.
Enne, heb je zelf misschien niet ergens een factor 10 in je zak gestopt?
Edit: wat de eenheden betreft sluit me wel helemaal bij u aan. Uren maal Watt geeft Watt-uren.
B.V.
Excuseer Henry maar ik probeer ook maar mijn best te doen hoor.
(Zie mijn signature: zelfs een moderator kan al eens de mist in gaan)
Op 7 juni 2010 20:33:21 schreef B.V.:
(Zie mijn signature: zelfs een moderator kan al eens de mist in gaan)
Bij deze... idd de 10x vergeten... Maar jouw post valt onder 'het topic niet goed lezen'.
Maar W/h ipv Wh... Aan het vermogen zit geen tijd aan vast, behalve in de definitie: J/s.