Progger
GMT+1
http://www.solacity.com/Scirocco.htm
ik had een plaatje ingevoegd, maar dat is niet weergegeven. kijk eens naar het eerste plaatje. natuurlijk komt die opbrengst niet overeen met de jouwe, maar over het algemeen moeten die gegevens beschikbaar zijn.
wat ik wil laten zien is dat je een maximum hebt en een helling naar dat maximum toe. als je amper wind hebt zal de molen niet op gang komen, en het maximum is ook bepaald. boven dat maximum zal je molen niet meer produceren, maar wel meer slijten.
je moet dus op zoek naar goede gegevens in jouw situatie. dat wordt meten 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 8 juni 2010 19:26:21 schreef mc_joel_2:
of een windmolen rendabel (in limburg belgie)
Nee, een windmolen is niet rendabel. Nooit niet. Niet op de noordzee, niet in limburg, niet 500W niet 2MW.
Je moet je realiseren dat naast de energie die hij opwekt er ook nog onderhoudskosten zijn, en dat als je 3000MW aan windmolens neer zou zetten, we als "nederland" niet 1 kolencentrale van 3000MW kunnen afschaffen ( of niet bouwen): Die kolencentrale moet er toch zijn, voor als het een keer niet waait.
Maar goed, Pas als je op de schaal gaat werken van die mega grote windmolens wordt het mogelijk een beetje rendabel (en dan nog betwijfel ik het als je voldoende rand-effecten meeneemt). Een 500W windmolen komt niet in de buurt.
Je spreekt jezelf tegen. Eerst zeg je dat het nooit rendabel is en daarna dat het mogelijk een beetje rendabel is op grote schaal.
Kun je ook aantonen waarom een kleine windmolen niet rendabel is?
M.a.w. waar zitten de grote kosten voor de hobbyist (onderhoud doet hij toch lekker zelf?)
de 500 watt leveert hij bij het maximale toeren wat de fabrikant opgeeft dit is meestal 500 RPM soms bij de duurdere ook 300 RPM als je niet aan de kust woont moet je een 300 RPM nemen of een zwaardere om de 500 watt te halen.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser