help
heb ruis op het linkerkanaal van mijn phillips fr 951. de ruis komt op zetten na de start zodra je met source select een keuze hebt gemaakt. als je aan de source select draait is terwijl je draait geen ruis te horen maar zodra het relais aantikt komt de ruis opzetten.

als ik dit overzie constateer ik dat het probleem (tegen beter weten in) of op het relais op ervoor zit. (hij doet het bij elke poort of deze bezet is of niet)

verder worden de koelelementen (met rood omcirkelt in de afbeelding) erg heet naar het weten van mijn vader. dus is aan te nemen dat de spullen die eraan zitten dat ook doen (mijn tekortkoming: ik weet niet hoe die heten) verder staat de blauw omcirkelde elko een beetje bol (evt doormeten. Hoe?)
https://mail.google.com/mail/?ui=2&ik=28b3fc7952&view=att&th=129136ed7a60d5ac&attid=0.1&disp=inline&realattid=f_ga5kjjny0&zw
is dit normaal of een probleem?

mijn koeler is verder nog nooit aangeslagen (het grote koelelement is ook nog niet heet geweest +-25c)

ik heb wat ervaring met solderen op printplaten en heb mensen in mijn omgeving die printplaten maken dus is het mijn bedoeling het zovere het kan zelf te doen

gaarne wat hulp

ik zie dat het uploaden van de afbeelding niet gelukt is.
ik heb hem via mijn mailopslag gepakt maar dat is mislukt
kan iemand me hier ook bij helpen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (6%)]

Via je mailopslag gaat niet omdat die beveiligd is. Probeer dit: http://imageshack.us/ (of consorten)

on-topic:

Worden de koelelementen van het linker- en rechterkanaal even heet? (of heeft je amp daar geen verschillende chips voor?)

De elco is verder een goede kandidaat. Is het echt een ruis? Of meer een brom? Wat staat er op de elco? Of hoe groot is deze?

okay hier is de afbeelding

http://img52.imageshack.us/img52/2327/cimg0411compr.jpg

http://img704.imageshack.us/img704/8337/cimg0411compribest.jpg

meer ruis als brom
gr aj

de directe fotolink gebruiken op de fotosite .

de fr951 heeft last van de freqentie van het display die instraalt op de kabels binnenin , als je het front voorover klapt is het dan niet weg ? ook de connector nasolderen naar het display toe die zit nogaleens los in de soldeer .ook de eindtorren nasolderen scheelt weleens .

dat heb ik meer gelezen.
hoe krijg ik het front los??
welke conector naar het display?
wat zijn de eind torren (die 7 tegn het grote koelblok gok ik??)

@testman
ik heb trouwens de singapoure variant wat volgens uw topic in X-2-2010 ook over een fr951 ging

verder gelezen dat je om het "display probleem" te reduceren w602 en w411 moet schrappen

w602 is los maar ik kan w411 niet vinden (zit die op het front??)
zo ja waar komt deze uit het front?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (49%)]

Relais schoonmaken met wat contactspray. Lossolderen, kapje eraf, stukje papier inspuiten en dit voorzichtig tussen de contactpuntjes doorhalen.

ik ga morgen aan de slag
zit nu aan cp
ik zal morgen laten weten of het gelukt is
gr aj

Alles even goed doorsolderen, vooral de warme componenten zoals die 2 ICs met koelblokje. Ook de connector headers laten los helaas.

Relais gewoon vervangen, kosten bij dick best slechts een euro per stuk, dan weetje zeker dat het weer werkt.

Ik heb ze geprobeerd schoon te maken maar blijven problemen geven helaas.

Bijna alles gaat loszitten in een FR951, dus lekker veel doorsolderen ;)
Ook vaak veel losse contacten op de 'displayprint' waar de balans/bass/treble potmeters op zitten.

bij mijn fr951 waren de draadbruggen op het front al weg vanuit de fabriek . het enigste wat hielp tegen het janken over de speakers was een stuk aluminiumfolie 4x vouwen en met tape isoleren en 1 draadje eraan maken die aan de massa zit van de versterker . en dat achter het display steken tussen de print en het koelbok in .

Ik blijf ook de rechter print op de foto een amusante oplossing vinden. (Niet echt leuk om aan te werken echter)
Waarschijnlijk paste de print niet, en heeft een van de ontwerpers voor de grap gezegd "dan vouwen we hem toch op?"
Helaas hebben ze dat letterlijk genomen...

Hallo.

W411 is de massa verbinding naar kristal pos. X401.

Groeten, Ron.

heb w411 geschrapt (afgetaped)
heb ook een 5dubbelgevouwen stuk aluminiumfolie geisoleerd met isolatieband (die vulcaniserende tape) over de volle lengte enm diepte voor het koelelement gedaan en geground. heeft niet geheholpen (het beetje ruis op het rechterkanaal wat minimaal was is weg)
een elco op de surroundprind was met zijn kop tegen een van de koellichamen gekomen en verbrand. heb ik vervangen maar geen suces
na wat zoeken kom ik erachter dat de relais aleen de eindtrap aanschakelen zodat je de knal van het aanschakelen van de pre-amp niet hoort
verder heb ik met de koptelefoon op de koptelefoonpoort gezet en ik hoorde de ruis alsnog op het linkerkanaal.
dus zit het probleem in de voortrap en voor de source direct (keuze knop)

ik heb een brandblaar op mijn rechterwijsvinger van de kloelichamen van de torren die ik rechts in de afbeelding had omcirkeld
(volgens mij is dat gedeelte met die grote elco's een soort geregegelde voeding)
verder geven de surroundpoorten niet voldoende kracht om 65watts bose boksen aan te sturen (wat ze wel zouden moeten kunnen toch?)
mijn idee was dat die torren mischien stuk waren en vervangen moesten worden, maar volgens mijn pa kunnen die dingen bijna niet stuk en zit het probleem ervoor of erna.
als jullie nog ideeen hebben graag want ik heb geen idee meer wat het kan zijn.
heb het hele ding uit elkaar gehad en vind niks opvallends wat er stuk uitziet.

een kennis sugesteerde om te meten met een ossiloscoop maar dan heb ik een schema nodig. weet iemand die te vinden? ikl heb het schema van die fr940 al maar daar schiet je niet heel veel mee op

mvg AJ

(ps moet ik mischien een nieuwe topic starten??)

je kunt er wel achter komen of het uit de voortrap komt of de eindtrap , beiden kanalen hebben een eigen kabel naar de eindtrappen lopen met een plugje op het grote board , als je deze 1,5v pre uitgang op een versterker in de aux ingang stuurt is het ruisen er dan nog? zo ja zit het in de voortrap zo nee is het de eindtrap .

heb je die heet wordende torren wel nagesoldeerd , die zitten vaak los met de jaren en zeker na vervoer .ook de displaykabel op het grote bord vooraan kan los zitten op de print .

ook kun je de beide kanalen wisselen met de kabels naar de eindtrappen toe dus wordt links rechts en andersom is het ruisen dan nog links ?

ik herinner me ook dat vanwege massa redenen de cinchconnectoren achterop niet aan het chassis mogen komen met de buitenkant van de cinch , dan komt er ook ruis . bij meerdere versterkers is dit zo .

[Bericht gewijzigd door testman op (14%)]

okay is dat een grijze kabel mischien??
en moet ik dan de kabel naar de printplaat op het koelelement hebben (komt van de surroud printplaat onder de volume knop) of op de grote printplaat (komt van het tone/bass eq gedeelte)

ik kan die torren nog wel effe nasolderen maar ze zien er goed uit van de onderkant.

met de clinc conectoren heb ik al geregeld. maar de antenne van de tuner zit aan het cassis vast
mvg aj

Je kunt bijna niet zien of iets loszit. Neem maar aan dat alles wat warm wordt bijna los gaat zitten na verloop van tijd. Gewoon de bodemprint even goed doorsolderen.

ga ik morgen eens proberen en dan kijk ik of het is gelukt

bedankt
mvg aj

Hallo.

Als je je mail adres in je profiel openbaar maakt dan stuur ik je iets.

Groeten, Ron.

ik kan het ook zo doen.
XXXX
maar dit adres word binnenkort opgeheven (over twee weken) dus heeft het weinig zin het iedereen te laten weten
kan ik mijn adres hier op het forum veranderen?
mvg aj

Hallo.

Het is niet verstandig je mail adres hier te posten ivm. spam. Je kunt het in je profiel zetten.
Hoe dan ook, er is een mail naar jou onderweg.

Groeten, Ron.

hartelijk bedankt
heel bijzonder dat u hem heeft want iedereen is er naar op zoek
zal m'n mail weer uit het bericht editen
mvg aj

edit
@ arco geen sucses
hij blijft warm worden

[Bericht gewijzigd door PRINCE0810 op (17%)]

@Rontronix

Als dat soms het schema is wat je hebt, ben ik ook zeer geinteresseerd... :9
(Het linker kanaal van een van de audio ingangen van m'n FR951 is dood...)

Hallo.

Dat zal wel liggen aan een van de LC7821's denk ik.

Groeten, Ron.

héééé die dingen achterin onder de video en spdf chip????
ik zat eraan te denken om die mischien te vervangen.....
gr aj

heb een scoop op me voorversterker gezet
heb hnu een filmpje gemaakt
kan ik dat ergens uploaden?
gr aj

EDIT:
heb filmpje geupload op imageshack

hier de linken (weet de juiste niet)
http://yfrog.com/45cimg0691z

http://img149.imageshack.us/img149/3410/cimg0691.mp4

<embed src="http://img149.imageshack.us/flvplayer.swf?f=Mcimg0691" width="640" height="380" allowFullScreen="true" wmode="transparent" type="application/x-shockwave-flash"/>

mischien wat knudde gedrag met de scoop maar ik "weet" ook pas sinds 2 uur hoe dat aparaat werkt.

ziet er raar uit.....

ik zit eraan te denken het schema te volgen en hem ergens op de plaat weer op te prikken (en ga in de buurt van die lc7821's beginnen
gr aj

EDIT:

moet nu weer stoppen
koellichamen van de eindtrap (de twee kleine) en die van de torren (beide eerder aangegeven) koken

ga over een uur weer eens wat proberen

ben zo nu en dan online
gr aj

[Bericht gewijzigd door PRINCE0810 op (13%)]