Ward: ik kan me weldegelijk een frustratie van een verkoper voorstellen, als een klant met een afgerookt toestel binnenkomt en de verkoper, c.q. reparateur op zijn klompen aanvoelt, dat de beveiliging bij de klant niet in orde is en hij de zwarte piet krijgt toegeschoven.

Daar zou ik ook kwaad om kunnen worden. Daarin geef ik hem, mocht dat zo zijn, helemaal gelijk.

Maar je gaat me toch niet vertellen dat je het doodnormaal gaat vinden dat bedrading in brand vliegt?

Toestelbeveiliging / groepbeveiliging / aardlekbeveiliging / hoofdzekering. Geen van 4 heeft dan zijn werk goed gedaan. De selectiviteit van alle 4 t.o.v. elkaar was dan hartstikke fout.

Op 20 juni 2010 20:44:47 schreef snameroc:
Hoezo zonder nul? free electron.
Er zijn vele apperaten die dit zo hebben zelfs de holland electro stofzuigers uit 1970 hadden al een y condensator naar massa.
Maar ook een moderne boormachine heeft dit

Ik denk toch dat jij ook wat door elkaar haalt

nope.
Een toestel zonder aardpin (nul is ene verkeerd woord.) mag geen verbindingen hebben tussen de binnekomende stroomvoerende geleiders ( fase en of nul ) en naar buiten toe bereikbare verbindingen.

als er een input filter staat en de boel zit in ene metalen kast dan mogen die condensatoren van het inputfilter niet naar het chassis !

@D.W.70

Brand in een toestel onstaat gewoonlijk door een slechte verbinding.
Klemmen die niet goed aangedraaid zijn steekverbindingen die te krap berekend zijn enz. Gewoonlijk op plaatsen waar veel stroom vloeit.
T t z door oververhitting.Het kan gaan
smeulen zonder dat er een zekering springt of een aardlekschakelaar werkt.

Om die redenen wordt in bedrijven thermische controles gedaan van de schakelkasten en zekering kasten. Met een speciale kamera (infrarood ?) worden te warme plaatsen opgespoord en zichtbaar gemaakt om tijdig te kunnen ingrijpen.

Ward

Nou free electron ik denk toch echt dat je wat gemist hebt in dit topic.
Waren we er samen uit begin jij opnieuw.
Voor mij is het goed zo, ik zie de apparaten regelmatig voorbij komen met de keuringsnormen op de condensators in de voeding., ik laat het hierbij.
Het verhaal nul en aarde is natuurlijk een verspreking van je en dat mag gerust hoor.
Maar zoals getoont heeft de condensator fabrikant de regels begrepen.
En nu kun je zeuren natuurlijk wat is een verbinding en valt een condensator daaronder?

Ward:

Brand in een toestel onstaat gewoonlijk door een slechte verbinding.
Klemmen die niet goed aangedraaid zijn steekverbindingen die te krap berekend zijn enz. Gewoonlijk op plaatsen waar veel stroom vloeit.
T t z door oververhitting.Het kan gaan
smeulen zonder dat er een zekering springt of een aardlekschakelaar werkt.

Je hebt het over constructieve fouten. Daar is produktaansprakelijkheid van toepassing voor de producent.

En in het onderste stuk over installaties. Hiervoor is de machinerichtlijn. Daaraan heeft een installateur te voldoen die de kasten maakt. Ook die installaties worden beproefd. Isolatietesten en visuele inspecties halen soepzooi eruit.

Maar blijf a.u.b. niet "gewoonlijk" zeggen.

Dit is wel heeel erg offtopic.

Jazeker Henri S.

Martijn A:

Jarenlang zijn bepaalde dingen als normaal/veilig beschouwd, en nu moet ik als ik iets wijzig in de huisinstallatie ineens overal geaarde wcd's plaatsen, wat een onzin.

o, je wist dit nog niet?

Ik zou zeggen, bel maar eens een installateur op. Stel je hem dezelfde vraag als je een groep gaat bijplaatsen.

En daarbij laat ik het moderator Henri.

Beste DW

Ik wil je niet persoonlijk aanvallen, ik ken je niet dus klaar uit.
Het gaat mij er om dat je een probleem aankaart wat op zich geen probleem is MITS er juist mee omgegaan wordt.
De gestelde uitgebrande wasdrogers (clixons en element en gasstof vorming)) de wasmachines (bedrading) en ward noemde het TV merk al zijn in ieder geval zaken van veel ernstiger aard.
Nog zoiets wat ik absoluut niet vind kunnen zijn modernde WCD met klemverbindingen (waar zijn de oogje,s) de lasdoppen waar een te kort afgestripte vmvk in gaat ohohoh waar zijn de oude lasdoppen van het liefst porselein?
Allemaal goedkoper maar voel voor de gein eens aan de lasdop naar de wasmachine in vol verbruik en je schrikt je kapot
Bij mij in de douche was er dus zo,n ding uitgefikt en ja er hing op die plek niets maar anders ben je dus wel de sjaak.
Zo kan je nog wel even doorgaan MICRO sops voor de oplader van je telefoon? kosten zijn laag wat verwacht je? een veilig apparaat?
Ach de tijd zal het leren
PHILIPS maakt nu trouwens LCD toestellen waat echt bijna geen staal meer in zit, een 47 incg weegt dan ook nog maar 9 kilo
Dit hebben ze niet gedaan uit veiligheidsoverwegingen! :)

Ja, dat wist ik wel, anders gaf ik het niet aan!
toch blijf ik het overbodig en onzinnig vinden.
Daar laat ik het dan ook maar bij.

"Gewoonlijk" verdient zo'n topic een slotje.

Groetjes

Ward

In de wereld van DW 70 behoort ALLES perfect te zijn.
Veiligheid hoog in het vaandel.
DUPONT was zo,n bedrijf VEILIGHEID voor alles LAAT ME NIET LACHEN!!!
Zonder bril het terrein op HANGEN, rennen HANGEN, trapje op HANGEN.
MAAR ondertussen gaat de een na de ander aan kanker kapot.
Valt dit onder de NEN regels? ingecalculeerd bedrijfsrisico?

Man in wat voor wereld leef jij?

JA slot er op maar wel grappig om zulke vreemde figuren hier te treffen.
En het begon over een dvdr 520, wereld ding met nieuwe software, maar geen goed beeld en geen goed geluid, MAAR waar naar zijn geld dat dan weer wel.:)
Blijven lachen

Op 22 juni 2010 23:00:49 schreef TV Don:

Blijven lachen

Doen we dan ook Don .... gewoonlijk toch :) :)

Ward

kom ik toch weer terug bij de dvd speler.

Schakelaars doorgemeten, prima
Gedacht dat er een sluiting in de frontprintplaat zat (bedieningspaneel), maar dat is niet zo. Bedrading 1 op 1 doorgemeten, prima.

Wat zijn nu de sympthomen? Netsteker erin, schakelaar aan, gelijk de lade open.
Het bedieningspaneel van het frontje, reageert dan nergens op.

Per toeval hang ik mijn multimeter tussen de randaarde van mijn wcd en de meetpen op 1 van de pootjes van de ejectschakelaar.

Zie daar, de lade sluit en alles werkt weer uren naar behoren. Alles. Ook de ejectschakelaar.

De dag erna, zit hij weer in zijn eerst "foute loop". Zelfde truuk met de meter en ja, hij doet het weer.

Er zweeft hier ergens iets rond, wat niet correct afgevoerd wordt.
Toch is de overstekende bedrading van het frontpaneel 1 op 1 in orde. Dus +, - en Ground zijn ok.

In welke richting kan ik het zoeken?

En voor TV Don; ik lees iedere keer een tegenspraak. Je zegt dat ik in de perfecte wereld van de electrotechniek leef, maar komt zelf met voorbeelden zoals het zeker niet hoort.
Dat die electriciën een wcd afmonteerd en niet weet dat de draad 11mm moet worden aangestript, daar kan ik toch niks aan doen? Aan die vakonbekwaamheid?
En dat mensen oranje lasdoppen van de gamma in hun centraaldozen duwen. Terwijl Wago het beproefde merk is. En dat operatiekamers nog steeds twistlasdoppen krijgen vanwege de hoogste bedrijfszekerheid?

Dupont ken ik TV don. Ik heb het er zelf mogen ervaren. Precies wat jij vertelt. Zwemvestje aan als je langs het bassin loopt voor de sprinklerinstallatie (dat ziet er pas onnozel uit zeg). :-)
Er valt inderdaad geen prestatie voor de dag te leveren. Maar daarom werkt ook iedere aannemer in regie. Alle uren worden betaald, zolang men er werkt.

Man in wat voor wereld leef jij?

In de wereld die ervoor zorgt, dat mensen o.a. niet in hun slaap verrast worden door een brandend huis, vanwege constructieve fouten.

Om t even on-topic te houden:

Ik heb eens met een dvd speler iets vergelijkbaars gehad.

Die sprong spontaan op pauze of play en dan reageerde het hele bedieningspaneel niet meer. Schakelaars waren gewoon in orde.

Bleek uiteindelijk 2 elcootjes te zijn op t bedieningspaneel.Deze vervangen en toestel speelt nu alweer een jaar of 2.

Groeten Ronald.

Het kan ook nog zo zijn dat er een elko in het secandaire deel te weinig capaciteit heeft of een te hoge esr waardoor de primiare schakelpieken gemener zijn.
Dus zoals altijd in zulke gevallen esr van de voedings elko's meten.

vanwege constructieve fouten.

Vraag me af of de juristen van Philips er zo ook over denken :-).

Groeten, Bram