Aan de vakmensen:

sinds gisteren wil mijn Philips DVP 520 niet meer zo.
Als ik hem aan zet, gaat gelijk de lade open, maar ook weer gelijk dicht.

Krijg ik al een mogelijkheid om een dvd te plaatsen dan speelt deze een paar seconden en gooit hij weer zijn lade open.

In het ergste geval sluit hij weer zijn lade en blijft in deze lade "open/dicht loop" hangen.

Waar kan hem dat in zitten?

Groetjes,
Willy

Voor open/dicht zit er een eind schakelaartje...

waarschijnlijk reinigen..

bedankt Intake voor de tip, gaan we vanavond gelijk proberen!

Ook kan de loadingsnaar niet meer goed zijn en slippen, dan komt de lade ook weer naar buiten.

Intake: eindschakelaar gemeten en gecontroleerd.
Dat is helemaal in orde.

De loadingsnaar....mm hij is inderdaad niet aan de stille kant qua geluid bij het laden. Slipgeluiden zat, maar wie vermoed dat daar dan de pijn zit? (dat slippen hoor ik al jaren bij mijn philips cd speler van de 2e generatie uit 1983 die nog steeds perfect werkt. Slipdoof geworden om het zo maar te zeggen).

Dat ga ik checken William!

Nooit een vermoeden gehad dat een lade zich opent bij teveel weerstand in de snaar. Kijk, dat zijn nog eens antwoorden!

Nog bedankt voor het meedenken.

Groetjes,
Willy

De snaar even met een wattenstaafje met alcohol reinigen is een tijdelijke oplossing, als hij dan wel goed werkt wel een nieuw snaartje erop zetten.

Mm, beide opties van andere medelezers zijn het niet.

Vreemd. Hij krijgt bij het aanzetten een commando wat niet hoort.

DVD aanzetten: loading...binnen 1 sec EJECT. Terwijl de eindschakelaar voor open/dicht perfect werkt. Ik weet niet waar het commando OPEN vandaan komt.

De eject schakelaar op het frontpaneel, doet toch (gemeten) goed zijn werk.

Ik vermoed dat statische lading deze DVD speler teveel is geworden en een van zijn IC's een eigen leven is gaan lijden.

Iemand nog zo'n gevalletje gehad? Of richtingzoeker?

Helaas, ik dacht in de goede richting te zitten.

Maar nu ben ik achter heel wat anders gekomen wat ik niet zo fijn vindt.

Ik verzorg defecte apparaten altijd met een randaarde. Het huis koppelen met aarde. En warempel, de dvd speler kwam weer enigsinds tot leven.

Uit voorzorg gemeten en wat blijkt?

Het huis staat onder een 100V wisselspanning.

Dat heb ik als electriciën nog niet gezien.

In dit forum las ik dat iemand een vraag stelde, waarbij hij suggereerde dat het huis van zijn DVD speler onder spanning zou kunnen staan. Dat was zijn vraag.

Ik meet nu 100V en ik heb vaker een spanning gevoeld bij het aanraken en altijd gedacht dat dit statische electriciteit was, afkomstig van mij. Niet dus. In rust 100V. Dat vind ik toch een zeer slechte zaak van een Philips apparaat.

Wat lekt er nu aan mijn DVD speler zo gigantisch? De trafo aan zijn einde?

Wat denken de vakmensen van de electronica?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (46%)]

Maakt het omdraaien van de netsteker van de cd speler nog verschil uit?

[Bericht gewijzigd door McDuff op (14%)]

Zit er niet een netfilter in? (via een condensator naar massa)

Nee, netsnoer omdraaien (polariteitsverschil) maakt niks uit. Toch bedankt Mc Duff. Eerste wat een electriciën doet... :-)

Via een condensator naar de Nul bedoel je Intake? Dat zou in een gevalletje defecte condensator, wel een gevaarlijk toestel veroorzaken (de zogenaamde zwevende Nul).

Een massa heeft deze DVD speler niet.

Het toestel behoort dubbel geïsoleerd te zijn.

Als hij dubbel geïsoleerd zou zijn, dan moet er in geval van een defect geen spanning op de behuizing komen te staan, tenzij er een draad verbinding met de behuizing zal maken.

't is verstandig, om er inderdaad achter te komen waardoor er spanning op de behuizing komt te staan.

wat hebben die slimmerikken bij Philips nou gedaan? De printen zijn aan de linkerzijde (binnenzijde huis) geïsoleerd opgesteld en aan de buitenzijde aan het huis geschroefd (ongeïsoleerd). Ik kon het ook niet geloven, maar het is zo.

Ik denk dat de nul ergens afwezig is. (netsnoer checken en het interne gedeelte).

meestal zitten er in het netfilter 1/2 condensators naar massa,

is hier niets aan defect?
ik kan me niet voorstellen dat het een "harde"100Volt is?

Daar wil ik foto's van zien :-)

http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/cpindex.pl?scy=BE&slg=NL…

tja.....

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (79%)]

Gadget Inc en Intake: foto's heb ik. Met 100V continue erop.Foto's moet ik op mijn flicker page zetten alvorens ik ze hier kan posten.

Intake, naar massa...Er is geen massa, het toestel is dubbel geïsoleerd. Het symbool staat vet op de achterkant van het toestel.

Maar: die slimmerikken zoals ik al schreef hebben de rechterzijde van de print middels een schroef verbonden met het huis. Die verbinding maakt direkt contact met de blauwe condensators gelijk na de binnenkomende netvoeding!

Ik vind dit ongelofelijk. 0 Ohm tussen schroefverbinding en condensator.

Trouwens: de zekeringhouder was zwart geblakerd. Heb ik ook nog nooit gezien. Toestel is nooit uit elkaar geweest en ongeveer 5 jaar oud. Zeer slechte kwaliteit zekeringhouder.

Dat ze dit toestel door de keuringen hebben gekregen, daar begrijp ik niks van. Dit toestel is niet dubbel geïsoleerd.

Dat wordt "een rondje Philipsen", want als E-man kan ik dit niet zomaar de revue laten passeren. Het zal je kind maar wezen, die even een dvd-tje gaat kijken..

Nou ja.....

Ik doelde er dan ook op dat als dit soort vragen voorkomen op de FAQ.site.

(kan het zo zijn dat jij de vraag geplaatst hebt omtrent de lade ? (gezien de datum)

Van mij mag dit verhaal idd. wel een staartje krijgen als het zo is zoals je beschrijft !

de vraag heb ik hier gepost, niet bij Philips gadget Inc.
Mijn storing begon met de lade...

Klacht ligt al bij Philips op de tafel. Dit kan echt niet.

Ik houd jullie op de hoogte, want dit bewijsmateriaal raak ik niet meer aan, als je begrijpt wat ik bedoel.

En de foto's zien jullie wel verschijnen t.z.t.

Toch bedankt!

Groetjes,
Willy

(met massa bedoelde ik de metalen behuizing)

Succes met het verdere verloop..

Beetje warrig verhaal. Heb je gemeten hoeveel stroom er loopt? Opzich klopt 100V natuurlijk wel met een normaal netfilter. Is geen defecte condensator, maar gewoon een capacitieve spanningsdeler. De stromen die daar kunnen lopen zijn in principe ongevaarlijk.

Overigens is het gewoon hardstikke fout om zelf een aarde te modden aan apparatuur die dat niet heeft, of begreep ik dat verkeerd?

Op 19 juni 2010 06:36:00 schreef maartenbakker:

Overigens is het gewoon hardstikke fout om zelf een aarde te modden aan apparatuur die dat niet heeft, of begreep ik dat verkeerd?

Bij een kunststofbehuizing heb je daar helemaal gelijk in.

Dit is een metalen behuizing.

En denk nu eens andersom. Was het een kunststof behuizing geweest, had er geen spanning op de behuizing kunnen staan. Maar helaas is dit niet het geval en staat er spanning op het huis.

Dat is volgens de NEN1010 ten aller tijde, niet toegestaan. En dat bij een defect. Maar dit is geen defect, dit is een constructiefout.

Iedere keer als ik een scart kabel moest omsteken, pakte ik deze dvd speler vast en kreeg een flinke opdonder. Nu weet ik waarom.

Nu ben ik een flinke man, met een flinke weerstand.

Dat hebben kinderen niet. En daar gaat het mij om.

Ik denk dat je overdrijft met je veroordelingen naar philips.
Komt de opdonder niet voort uit het feit dat je tv verbonden is met cai (aarde).
De gebruikte condensators zijn veiligheidscondensators en die zitten in bijna elk apparaat met een geschakelde voeding.
Mischien is er in jouw apparaat sprake geweest van een "lus"bij bliksem ontlading via de cai kabel naar de scart en dan via de condensator naar het net, daarom de geblakerde zekering houder.
Komt in de praktijk regelmatig voor.
De schok die jij voelt is misschien 1 ma (ik zou zeggen meet hem) dat was vroeger met de crt tv's een veel voorkoment probleem met het aansluiten van de cai.

En ook een kunstof apparaat kent de zelfde risico's immers via de afscherming is al je randapparatuur (metalen versterker) met de massa verbonden.

Daar gaan ze bij Philips van wakker liggen :) :)
Ward

[Bericht gewijzigd door Wardje op (71%)]

snameroc, ik ben bang van niet. Het toestel staat in mijn werkplaats zonder Cai aansluiting, zonder enige externe aansluiting momenteel.

Kijk zelf maar.

http://www.flickr.com/photos/45457790@N03/sets/72157624307566316/

Die zekeringhouder is niet "geblakerd" maar geoxideerd, dat zie je wel vaker.

Groeten, Bram

Volgens mij hoort het gewoon zo hoor?!
Laat is foto's van de onderkant van de print zien