Het systeem werkt ondertussen prima. Ik heb het schema behoorlijk aangepast, omgebouwd naar 5 volt. Dit omdat ik daar nog een flink aantal relais voor had.
De NE555 kon blijkbaar niet hebben dat er 12V op de trigger ingang stond, 5V gaat echte prima. Hiervoor heb ik 2 extra relais gebruikt om het contact te detecteren. De 5V pak ik van de computervoeding zelf.
Verder is mijn moederbord niet geschikt om gebruik te maken van de power led. Dit is namelijk geen powerled meer, maar een status led. Vandaar dat er niet echt een anode en kathode is. Vandaar dat een optocoupler niet echt lekker werkte. Dit heb ik opgelost met nogmaals een 5V relais en een usb aansluiting.
Verder blijft er 1 probleem, windows sluit vaak niet helemaal netjes af, vandaar dat ik een extra schakelaar tussen een relais heb geplaatst. Mocht het niet automatisch lukken, haal ik de spanning er handmatig af.
Allen, met name Slenders, hartelijk bedankt!
Het niet automatisch afsluiten wat blijft haperen kan eventueel ook automatisch gebeuren door met een timer de na X seconde/minuten de spanning alsnog te onderbreken.