Heey,
Thuis heb ik zo'n radio cd speler staan die je aan kon sluiten op zowel het lichtnet als op 8 van die grote batterijen van 1.5 volt.
Deze 8 batterijen zouden in serie staan wat dus 12 volt opleverd.
Nu had ik ook een scooteraccu staan thuis.
Deze had ik dus aangesloten op de goede + en - pool. Ik dacht dit zal wel gewoon werken want 12v = 12v of dit nu van 8 batterijen in serie komt of van 1 grote batterij.
Blijkbaar zat ik verkeerd want er knalde een condensator? Er stond op: 3300uF 25V
Nu doet de radio het uiteraard niet meer 
Wat is er hier mis gegaan en hoe kan ik het goed doen de volgende keer?
En zal de radio weer werken als ik er een nieuwe condensator in soldeer?
M.v.g.
Thijs
Wat moet ik me voorstellen bij een ompoling?
Gewoon op het lichtnet werkte de radio wel perfect dus lijkt me raar dat de elco al kapot was. :s
Werkt deze radio nog als je hem op het lichtnet aansluit? Als dat zo is, dan is gewoon een ontstoringscondensator van de batterijaansluiting kapot.
Je kan het eens proberen om er een nieuwe condensator in te solderen. Ga wel voor een low-ESR condensator, kwestie van ongelukjes te vermijden.
Is er geen risico op dat ik nog meer dingen doorbrand of kortsluiting veroorzaak in het hele huis ofzo?
Wat is een low-ESR condensator als ik vragen mag?
Zou 1 van de volgende voldoen:
elco's
Als je kortsluiting veroorzaakt in het hele huis, zal je zekering/automaat uitvliegen. Dus probeer maar gerust 
Neen, serieus, de kans bestaat altijd maar het is nodig om de juiste diagnose te stellen.
Een dokter kan zijn patiënt ook zieker maken terwijl hij een biopsie doet, maar soms is het nodig.
Ik kan je link van Conrad niet zien.
Ik zal het eens proberen straks als m'n ouders niet op zitten te letten
Die hebben allebei 2 linker handen en zijn bang dat alles stuk gaat 
Die link van conrad was gewoon bij conrad zoeken op:
elco 3300 25v
Dan krijg je er 5
Maar bij geen van die staat specifiek dat die low esr is. (en van googelen word ik ook niet erg veel wijzer welke condensator nou wel en welke niet low esr is)
Moet het perse een elco zijn? Kan het niet evengoed een tantaal zijn?
Anyway, een low-ESR ga je misschien niet direct nodig hebben. Eerst zien of het gewoon dient om de batterijspanning te ontstoren.
Ik lees net op wiki dat tantaal elco's vrij klein zijn??
Dan lijkt mij dit een gewone, het is de grootste die in de hele radio zit
1.6cm diameter bij 2.5 a 3 cm hoog.
Zal zo even de radio weer in elkaar zetten en in t stopcontact duwen (en hopen dat er geen brand uitbreekt 
Op 1 juli 2010 14:26:36 schreef thijs123:
Wat moet ik me voorstellen bij een ompoling?
Plus en min verwisseld. Dat is een vrij effectieve manier om een elco uit elkaar te laten spatten.
Deed de radio het wel op die accu, voordat de elco kapot ging?
ah 
Nee heeft nooit gewerkt op de accu elco spatte meteen uit elkaar.
Weet wel vrijwel zeker dat ik de - op de - en de + op de + had. Of moet het juist andersom?
Dan was dat de fout iig.
Testen op t lichtnet zal ik vanavond of morgen moeten doen aangezien wasmachine's etc nu draaien
Nee, het moet niet andersom. Gewoon plus op plus, en min op min.
Ik vermoed toch dat je het verkeerdom hebt aangesloten.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 1 juli 2010 15:05:40 schreef Agro:
Moet het perse een elco zijn? Kan het niet evengoed een tantaal zijn?Anyway, een low-ESR ga je misschien niet direct nodig hebben.
Een tantaal van dat formaat? Het zal vast bestaan, maar ik kan me niet voorstellen dat dat in een radio/cd speler gebruikt wordt. Mede daarom lijkt een low-esr me ook nogal overbodig.
Ik denk dat het gewoon een voedings-ontkoppeling elco is, en dat de voedingsspanning toch verkeerd om aangesloten is: zoals gezegd is dat een effectieve manier om een elco op te blazen.
Op 1 juli 2010 13:10:29 schreef thijs123:
En zal de radio weer werken als ik er een nieuwe condensator in soldeer?
Die kans is klein geworden.
Als je daadwerkelijk omgepoold hebt, dan is de kans dat er meer schade is in de radio heel groot.
Ik weet niet wat voor radio het is, maar in veel simpele radio's zit totaal geen ompoolbeveiliging. Dus dan stond alles lekker op een verkeerde spanning. Dan kan er een hoop kapot zijn
Op 1 juli 2010 21:48:15 schreef thijs123:
Heb je daar een beetje uitleg bij?
Halfgeleiders houden totaal niet van ompoling.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Toch zegt TS dat ie niet omgepoold heeft. Het verhaal klinkt inderdaad van wel, maar we kunnen de oorzaak toch niet gaan opdringen. Of wel?
TS, weet je zeker dat je op de juiste polen de zaak hebt aangesloten? Het kan zijn dat niet alle cellen in serie staan, maar dat er een slimme truc is uitgehaald om een bepaalde spanningscombinatie in de radio te krijgen. Kijk nog eens goed hoe het zit.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Wat is toch die hype op low ESR elco's?
Een gewone elco voldoet hier ook prima, bovendien zit de ESR van die dingen vaak ook gewoon laag, zeker bij de grotere waarden. Ik heb wel eens een gewone 100uF uit de rommelbak van school aan de LRC meter die ernaast stond gehangen. Weet niet meer de exacte waarde, maar 't was verrassend laag (onder 2 Ohm). ESR van een klein keramisch condensatortje daarentegen was weer verrassend hoog (boven 40 Ohm) , maar dat zal wel door de kleine condensatorwaarde komen (hoge impedantie).
In een schakelende voeding, op hoge frequenties, wordt het anders. Dan is wel een low ESR elco nodig. Ik heb me zelfs laten vertellen dat op hoge frequenties het gedrag van een condensator zelfs op een spoel gaat lijken, door de constructie van opgerold folie en stomweg de aansluitingen/pootjes.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
ELKE condensator wordt een spoel bij hoge frequenties. Wat "hoog" is, hangt weer van de C af. Bij nog hogere frequenties kan het weer een C worden ook. Maar niet de waarde die erop gedrukt staat.
In een radio lijkt me een low-esr inderdaad vreselijk overkill.
Op 2 juli 2010 19:47:08 schreef flipflop:
Toch zegt TS dat ie niet omgepoold heeft. Het verhaal klinkt inderdaad van wel, maar we kunnen de oorzaak toch niet gaan opdringen. Of wel?
TS, weet je zeker dat je op de juiste polen de zaak hebt aangesloten? Het kan zijn dat niet alle cellen in serie staan, maar dat er een slimme truc is uitgehaald om een bepaalde spanningscombinatie in de radio te krijgen. Kijk nog eens goed hoe het zit.
Ik zal morgen of overmorgen nog eens goed kijken naar de batterijaansluitingen en eens een paar foto's maken.
Dacht toch echt dat ik de polen goed aangesloten had...
maakt eens een foto van de binnenkant.
staan die 8 batterijen allemaal op een rij, of zijn er 2 rijen batterijen van 4.
t zou kunnen dat de radio de batterijen per 4 parallel schakelde zodat je 2 grote accupacks had van 6V (ipv 1 grote op 12V). hetgeen flipflop hierboven aanhaalde.
heb je de spanning op de scooteraccu eens nagemeten? hoe weet je daar precies wat + en - is (bij een auto accu zijn de klemmen een verschillende grootte, bij een scooter zijn die kleine klemmen met een vijske door.) of stond het er goed en duidelijk op gedrukt
(t is al niet de eertste keer dat ik mij mispak door een lader aan een auto accu te hangen. lang leve lader zekeringen
)
zit er achteraan op de radio geen losse aansluiting van 12V ofzo? meestal radios die op batterijen werken hebben ook een 12V aansluiting achteraan op zo een ronde aansluiting. dat is dan heel handig om via een kabeltje in de caravan op de sigaretteplug van de auto aan te sluiten (of interne caravan accu)
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Nou heb ik niet al teveel scooters van 'binnen' gezien (2 stuks totaal) maar ik heb altijd accu's met fast-on connectors gezien...
[Bericht gewijzigd door weardguy op (55%)]