NV_Lambik
Als men in België alle huizen waar de elektrische installatie niet volgens de regels is zonder stroom zou zetten dan kan men een kerncentrale sluiten.
Niks meten, gewoon vervangen. Dat is het allerbeste.
Trouwens, het probleem zit zich bijna altijd aan de auto. Hier kun je ook gewoon kant en klaar setjes voor kopen. Nogmaals, ik zou niks meten, maar gewoon vervangen. Eventueel de draadeinden vertinnen of kabelschoentjes op zetten.
Wat kan de reden zijn dat op die ene massa kabel 5.5 gemeten wordt?
Oxidatie.
Beide uiteinden van die ene massakabel controleren op oxidatie en indien nodig herstellen of vervangen.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
het probleem zit zich bijna altijd aan de auto
Hij meet aan de stekker van de kabel aan de aanhanger.
Het beste even de massa contacten van de achterlichten schoon maken.
En ook de contacten van de lampen, dat oxideerd altijd.
En als het dan nog niet goed werkt de stekker er opnieuw aanzetten of vervangen.
Op 7 juli 2010 19:52:29 schreef pa3gws:
[...]
En als het dan nog niet goed werkt de stekker er opnieuw aanzetten of vervangen.
Gewoon vervangen, die krengen kosten nog net geen 3 euro. Meestal zijn de contactpunten in de stekker verroest. Loont zich helemaal niet om te meten. Bovendien zijn het maar 7 pinnen. Eitje toch.?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als het een 13 polige stekker is , zijn losse contacten "bij het stekkermodel inbegrepen" een 7 polige wil nog weleens vuil zijn , wat contactspray kan helpen . of als je nog nooit deze aanhanger hebt aangesloten op jouw auto kan de penoverzetting in de stekker fout zijn aan 1 kant . dit is rond 2000 veranderd , er zit nu een mistlicht bij op de 7 polige stekker .
Op 7 juli 2010 21:40:05 schreef Stefanh001:
[...]Gewoon vervangen, die krengen kosten nog net geen 3 euro. Meestal zijn de contactpunten in de stekker verroest. Loont zich helemaal niet om te meten. Bovendien zijn het maar 7 pinnen. Eitje toch.?
Stefan, jij hebt zeker aandelen van zo'n bedrijf dat goedkope rotzooi maakt?
Als men vervangt (àls!) dan door iets degelijks, of de ellende is er na de volgende winter terug. Beter eerst uitzoeken wat er eigenlijk fout is.
Meten is weten, daar was TS trouwens ook mee begonnen. Gissen is missen.
Nee, uit ervaring weet ik dat die stekkers vaak verroest en vuil zijn. Meten is inderdaad weten, maar in deze situatie is het hopeloos om te meten. En zeker weerstand meten. Weet jij langs welke weg de multimeter meet?
De massa van de auto is het carroserie. De massa van de aanhanger is een aparte draad. Hang je de aanhanger achter de auto, dan is de carroserie van de aanhanger ook de massa. Het kan dus zijn dat als je de aanhanger van de auto los meet, dat alles goed gaat. Hang je de aanhanger erachter, heb je dus kans dat de stroom niet door de draad loopt, maar via een andere weg. En dan geldt dat de stroom de kortste weg neemt, dus misschien ook via andere lampen naar het carroserie.
Dit kun je dus krijgen door verroeste contacten in de stekker, of in de lampenbak. Normaal gesproken roest de kabel zelf niet.
Je bent vaak uren aan het meten, en in 9 van de 10 gevallen is het sneller en (goedkoper) om de zaak te vervangen.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Wel alle lampjes eruit gedraait? Wanneer je van bijvoorbeeld massa naar een spanningaanvoer meet, zul je altijd weerstand van het lampje oppikken.
Op 7 juli 2010 17:25:19 schreef NV_Lambik:
En waarom ben je beginnen te meten? Wat doen de lampen?
Wanneer ik rechtstreeks aan de lampen met een 12v batterij de lampen test, doen ze het allemaal, dus lampen zijn uitgesloten.
Gemeten tussen stekker aanhangwagen en lamp(en) achteraan de aanhangwagen.
Auto tevens uitgesloten want bij aansluiten 2de aanhangwagen of fietsrek functioneert alles.
Heb 2de massakabel aangesloten op massa van daglicht rechts en mee in de stekker massa aangesloten zonder resultaat.
Momenteel functioneert enkel Mistlicht, daglicht links, pinker links; dus geen remlichten, daglicht rechts en pinker rechts.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
r3dnax
Nieuwe website: http://members.home.nl/xanderhuisman/Sites/Xander/home.html
Oxidatie van de pinnen kan de oorzaak zijn, is ook bij ons gebeurd. Gewoon schoonmaken en weer bekijken.
Pinnen zijn schoon zonder oxydatie, reeds nagekeken.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (66%)]
Op 7 juli 2010 19:01:57 schreef Stefanh001:
Eventueel de draadeinden vertinnen of kabelschoentjes op zetten.
Ga maar voor de laatste optie. NOOIT vertinde draden onder schroefklemmen zetten. Dat is zeker vragen om problemen. Dat gaat gegarandeerd los zitten.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Niet toevallig een breuk in het snoer in de eerste pak hem beet 50cm van de kabel ?
Vaak ligt deze door het frame heen en waar hij het frame uit komt (vlak bij de koppeling) willen ze nog wel eens kapot gaan door het schuren.
Meestal ligt er dan ook nog een extra lus onder de aanhanger zodat je het slechte deel kun afknippen en de stekker er weer aan kan zetten zonder een hoop gehannes.
Heb de 2 kabelbomen (linkse en rechts) beide volledig gedemonteerd tot aan de achterlichten en nagekeken, geen beschadigingen gezien.
Daarna terug gemonteerd in één rechte lijn naar voren met straps en zo tot 1m kabel uitgespaard (dat vroeger rondomrond de middenbuis opgerold zat).
Aan de achterlichten kan ik de kabelboom niet inkorten gezien er een ronde stekker opzit (diam. 20mm), rechts met 4 pinnen en links met 5 pinnen (mistlicht erbij).
Vooraan op de aanhanger zitten wel nog 2 kleine daglichten op de hoeken die elk verbonden zijn op één kabelboom, vermoedelijk zelfde circuit (zwart en bruin) als daglichten.
Beide kleine daglichten branden samen met de daglichten achteraan.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (26%)]
NV_Lambik
Als men in België alle huizen waar de elektrische installatie niet volgens de regels is zonder stroom zou zetten dan kan men een kerncentrale sluiten.
Ik neem aan dat het ooit wel goed gewerkt heeft. Als dat zo is dan kunnen fouten in de aansluiting uitgesloten worden.
Dan moet het een slecht contact of een onderbreking zijn.
Kabelboom links en kabelboom rechts gaan die beide in de stekker of is er nog ergens een aftakking gemaakt?
Beide kabelbomen gaan inderdaad in de stekker, geen verdere aftakking(en).
2 massa kabels(1 in elke kabelboom kleur wit) gaan samen in 1 stekkerverbinding (nr.3).
2 remlicht kabels (1 in elke kabelboom kleur rood) gaan ook samen in 1 stekkerverbinding (nr.6).
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (43%)]
NV_Lambik
Aan de achterlichten kan ik de kabelboom niet inkorten gezien er een ronde stekker opzit (diam. 20mm), rechts met 4 pinnen en links met 5 pinnen (mistlicht erbij).
Zit op elke kabelboom een stekker die in het blok past van de lichten? Zou hier geen slecht contact kunnen zijn?
Klopt, een ronde stekker met diameter +-20mm groene kleur rechts (4-pin) en gele kleur links (5-pin).
Stekkers kunnen jammer genoeg niet uit elkaar gehaald worden wegens rubber dat erover gegoten zit om waterdicht te maken.
Zou kunnen dat fout daar ligt, indien zo slechts 1 oplossing: nieuwe kabelboom...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (39%)]
NV_Lambik
Om absoluut zeker te zijn zou je kunnen meten of een paar testen kunnen doen.
Ik vermoed dat er iets fout is met de massa draad van de rechter kant omdat daar niets brandt. Je zegt wel geen remlichten dus links remlicht brandt ook niet? als dat zo is dan moet iets anders fout zijn aangezien elk remlicht zijn eigen draden heeft.
Gisterenavond verder gezocht en fout gevonden in kabelboom dat van rechterachterlicht naar klein daglicht vooraan de aanhangwagen.
Nieuwe kabel doorgetrokken en fout opgelost.
Bedankt voor jullie reacties!
Op 7 juli 2010 22:29:29 schreef Stefanh001:
Nee, uit ervaring weet ik dat die stekkers vaak verroest en vuil zijn. Meten is inderdaad weten, maar in deze situatie is het hopeloos om te meten
Klaarblijkelijk had TS in dit geval 100 nieuwe stekkers kunnen kopen en dan nog had het niet gewerkt na dit advies 
En dan geldt dat de stroom de kortste weg neemt,
Nope, de weg van de minste weerstand.. 
Op 9 juli 2010 10:01:07 schreef matt888:
Gisterenavond verder gezocht en fout gevonden in kabelboom dat van rechterachterlicht naar klein daglicht vooraan de aanhangwagen.
Nieuwe kabel doorgetrokken en fout opgelost.
Bedankt voor jullie reacties!
Jij wordt hartelijk bedankt om de afloop te melden, niet iedereen is zo beleefd.
Er kunnen weeral wat lesjes geleerd worden!
Op 9 juli 2010 15:22:02 schreef pia:
[...]Klaarblijkelijk had TS in dit geval 100 nieuwe stekkers kunnen kopen en dan nog had het niet gewerkt na dit advies
[...]
Nope, de weg van de minste weerstand..
Ja, je hebt gelijk. Dat bedoelde ik maar zei het anders
Alle problemen die ik heb opgelost met aanhangerverlichting was de stekker of de stekkerdoos. De kabelbundels enzo komen ja niet veel krachten op als ze goed zijn bevestigd.
In 90% van dit soort problemen zijn de kabels niet goed aan gesloten.DUS 1=L kniperlicht,2=achterlicht,3=Massa,4=R Knip.5=remlicht,6=achterlicht,7=caravan verlichting.