Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Je zoekt het helemaal verkeerd hoor.
Om te beginnen ben je niets met een zener, dus zet dat uit je hoofd, en zoek eerder naar de oorzaak. Een autoradio die niet werkt boven de 13V hoort hoogstens in een oldtimer met een 6V net thuis 
Je hebt dus naar alle waarschijnlijkheid iets fout aangesloten. Bijvoorbeeld de mute-in signaalkabel aan het contact in plaats van de ACC kabel? Ik zeg maar iets.
Koppel maar alles eens af behalve 1 speaker, de massa, en de batterijvoeding, en je zal zien dat je al dan niet draaiende motor geen barst verschil zal maken.
En indien wel, rep je naar de winkel.
Ben er al een hele week mee bezig geweest dus kan je wel verzekeren dat ik dat reeds geprobeerd heb (dan wel met alle speakers ipv eentje). Wanneer ik vele verbruikers (achterruitverwarming, zetelverwarming, grootlichten) in de auto inschakel zakt de spanning naar 12.6V - 12.8V en heb ik terug geluid.
Ik denk dat het het beste is om de radio weer terug te brengen naar de winkel, ik bedoel het kan nooit de bedoeling zijn dat de radio ophoud met spelen als je rijd.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
in principe zou de radio wel terug moeten ja, ik heb hem via internet bij NAVAUDIO gekocht. Op zich vond ik het voor de verkoop al een vrij slechte communicatie, en nu de radio in mijn bezit is en het geld in hun bezit krijg ik helemaal geen antwoorden meer op mn mails... Een telefoonnummer hebben ze niet en even langsrijden is 700km dus dat zou ik ook graag vermijden...
Als je met Creditcard betaald hebt, ben je waarschijnlijk wel verzekerd. Kwestie van even bellen.
Verder ze een mail sturen dat je binnen 7 dagen antwoord verwacht anders doe je aangifte van oplichting (een niet werkend/defect product verkocht).
er is 1jaar vervangingsgarantie op. Een telefoonnummer hebben die gasten niet en e-mail beantwoorden is geen favoriete bezigheid van hun. Morgen ga ik eens langs bij Grootaers in Maastricht (is toch vlak bij de deur) als dit op te lossen is door te zorgen dat dat ding niet meer dan 13V krijgt is het voor mij ook al goed, vandaar dit topic. Ik heb geen zin om weer een maand te wachten op een nieuwe radio, dat ding moet verzekerd en aangetekend opgestuurd worden naar hun en als de nieuwe radio dat probleem ook heeft ben ik terug bij af. Het feit dat de radio een ingebouwde voltmeter heeft vind ik op zich al vreemd en dat die afslaat op 13V precies zit dus puur in de instellingen (deze zijn volgens mij op alle radio's van dat type gelijk). Wat ik niet kan begrijpen is dat er dan toch meerdere klanten van navaudio dit probleem moeten hebben.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
is het zo dat de radio uitgaat zogouw je start en is daarna niet aan te krijgen of gaat hij wel aan maar is alles kwijt ?
als de motor start dan gooit het contactslot even de 12v van de rest van de auto af om de startstroom te kunnen leveren . bij een radio die verkeerd is aangesloten kan die wegval zorgen voor een memorywegval . je hebt toch 12v continu ( ook met de auto op slot ) en een geschakelde 12v die op acc zit . in sommige radio's moet bij aansluiten op de vaste 12v alleen in het menu ingesteld worden dat hij dan zelf uitgaat bij indrukken van de offknop .
ook kun je p.o ( per ongeluk )de acc en de vaste 12v omgedraaid hebben .
Een pasklaar antwoord eb ik niet, maar ik koop mijn radio om de hoek!
Misschien ben ik wat conservatief op sommige punten, maar er is mij veel ellende bespaard gebleven.
De radio blijft werken bij een draaiende motor alleen zend hij dan geen geluid meer naar de speakers die via de iso stekker aangesloten zijn. De uitgang naar de versterker blijft wel gewoon signaal geven. Ik dacht dat de veiligheid misschien ergens in de auto zelf richting de speakers zat maar in 4auto's geeft de radio hetzelfde resultaat.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 9 juli 2010 20:53:01 schreef nero987:
...als dit op te lossen is door te zorgen dat dat ding niet meer dan 13V krijgt is het voor mij ook al goed
Paar diodes in serie met de voeding haalt er 0.7V per diode af (ongeveer). Of dat in alle gevallen genoeg is is maar de vraag maar proberen kan altijd.
Ik begrijp uit de posts dat het NavAudio is.
http://www.navaudio.nl/
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
De radio blijft werken bij een draaiende motor alleen zend hij dan geen geluid meer naar de speakers die via de iso stekker aangesloten zijn. De uitgang naar de versterker blijft wel gewoon signaal geven.
Dat had je beter in de startpost kunnen zetten. Het lijkt dus dat er teveel stroom door de eindtrappen van de radio gaat lopen als je de auto start. Probeer eens een losse luidspreker (niet 1 van de auto). Hoe heb je de eindversterker aangesloten? Power signaal van de eindversterker?
In sommige auto's zitten alle - aansluitingen van de speakers aan elkaar of een van de speakers maakt sluiting met het chassis van de auto. Dat kan een oorzaak zijn.
Merk type auto?
het betreft de HU-1077 van Navaudio.
http://www.navaudio.nl/products/Klapscherm-autoradio-met-extra-hoge-re…
Ik ga later vandaag eens proberen met 1 losse speaker.
De versterker is standaard aangesloten + op + (gezekerd natuurlijk), - op chassis, en de remote op de ignition.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het is toch niet zo als met sommige opels dat er een databus over de isostekkers loopt waar je radio op reageert ? er zou op de voedingsstekker moeten staan : - ,+ ,schakeldraad, acc 12v verder niks op de voedingsstekker .
Remote op ignition? is dat de blauw/witte draad, als dit zo is moet u deze zeker afkoppelen, remote is nl om bv een elektrische antenne een puls te geven om omhoog te komen. Geel is ignition, niet te verwaren met geel/zwart,dat us mute. en rood is vaste +
Zwart is de massa, welke ook leuke problemen kan geven, heeft u zeker weten ook een goede massa, probeert u eens te meten van een portiersschroef\bout naar de massa op de volt stand als de motor draait, deze zou nagenoeg 0 moeten zijn.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Met de remote hoor je de versterker te activeren niet verwarren met de + van de versterker.
Edit: merk en type auto graag!
[Bericht gewijzigd door Paul Welther op (15%)]
Een mercedes E-klasse van 13J oud.
De versterker is correct aangesloten, hier ligt het probleem ook niet. Het probleem blijft (met of zonder versterker). Ik heb vandaag in een 4e auto de radio geprobeerd, ook hier krijg ik hetzelfde probleem. Onder de 13V werkt alles, daarboven niet meer. 1 aparte speaker geeft hetzelfde probleem, het is dus echt de radio zelf die het geluidssignaal afsluit vanaf 13V. Het boekje geeft ook een range aan van 11V tot 13V.
Ik heb al minstens 50 radio's aangesloten, dus ik weet wel hoe het moet. Dit heb ik nog NOOIT gezien!
Op 9 juli 2010 20:53:01 schreef nero987:
Een telefoonnummer hebben die gasten niet en e-mail beantwoorden is geen favoriete bezigheid van hun.
De naam NavAudio is nergens officieel terug te vinden.
Het is eigenlijk:
De Bruin Import Electronics
Wilhelminaplein 99
5684 VN Best
06 22606363
Dat ze het telefoonnummer niet prijsgeven is kennelijk omdat ze er niet echt voor voelen om contact met boze klanten te hebben:
=> Support van Navaudio.nl is onvriendelijk en als je het apparaat hebt gekocht kun je niet meer terug. Omruilen / geld terug is niet mogelijk
pas op met Navaudio .
Garantie en service tot aan je voordeur , zodra je de doos opent is het voor hen "gebruikt" , en vervalt
alles wat ze op hun site beweren.
Dat er op de Navaudio site geen telefoonnummers vermeld staan zegt al voldoende , vind je deze toch via wat Google zoekwerk ; verwacht dan geen met je meedenkende behulpzame medewerker.
en sterker nog de service van dit internet bedrijf zuigt.
Dit soort bedrijven maakt de business van al die andere goede internetbedrijven kapot.
even googelen op "ervaring navaudio"
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 11 juli 2010 18:59:54 schreef nero987:
Ik heb al minstens 50 radio's aangesloten, dus ik weet wel hoe het moet. Dit heb ik nog NOOIT gezien!
Ik zeg niet dat het zo is, maar het ZOU kunnen dat je het al 50x verkeerd hebt gedaan, maar dat het op die andere autoradios niet zo veel uitmaakte. Hier wel. Of het zou kunnen dat als je de handleiding van DEZE radio goed leest, deze anders zou moeten. (Rood, plus, zwart, min, toch? Ik heb een WII motion plus uit mekaar gehaald, en daarin is de zwarte de plus en de blauwe de min.)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sowieso wordt er in de autowereld wel eens verwarring gezaaid met bedrading. Bruin voor de massa inplaats van zwart. Merkafhankelijk de rode en gele draad van de radiovoeding omwisselen. Enz.
De ISO stekker is intussen verre van standaard.
Dat zwart standaard voor de min word gebruikt is een beetje een linke aanname. Volgens mij worden namelijk alle kleuren wel eens voor de min gebruikt. Daar zijn ontelbare normen voor te vinden, en die zijn allemaal anders.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Gewoon 2 stevige dioden (6A) in serie met de + lijn. Mocht je een rechtsbijstandverzekering hebben dan kunnen die wat voor je doen.
Vandaag toch maar naar de winkel geweest.
Blijkt fabricagefout te zijn, word een nieuwe verstuurd.
Toch bedankt