hallo,

ik heb een 12 volt auto-fan boven mijn boot-motor geplaatst om deze wat extra te koelen met dit mooie weer. echter ik wil de fan wat langzamer laten draaien omdat deze nogal een herrie maakt.

weet iemand hoe ik hiervoor een spanningregelaar kan maken? De fan loopt op 12 volt en trekt dus ongveer 20 ampere! vrij veel dus.

thx!

bellens

Deze kun je beter regelen met PWM, hierbij heb je veel minder verlies. Zie bijvoorbeeld de motorregeling van deze site. Wel opletten dat je transistor de stroom aankan.

Indien je motor het aankan is een PWM regeling het meest efficiënt. Er zijn FET's die 20A zonder blikken of blozen kunnen schakelen.
Kijk eens naar de motorregeling die op deze site staat (onder schakelingen)

de BUZ 11 in de schakelingen op CO kan 30A hebben. je moet m wel gaan koelen, denk ik: Rdson is 0.04 ohm, als volledig aangestuurd.
volledig aangestuurd verbruikt hij 16W.

0.04* 20 = spanning = 0.8V
0.8V* 20 = vermogen = 16W

Of je gebruikt een moderne FET van IR, Infineon, NXP, etc. met een Rdson van 5 milliohm of nog minder, dan is het verlies opeens nog maar 20 * 20 * 0.005 = 2W, waardoor je nog maar een heel klein koelplaatje nodig hebt.

Overigens verbaast het met sterk dat dergelijke FETs al een hele tijd gangbaar zijn in de industrie, voor laagspannings toepassingen (Vdsmax van 60V is normaal), maar dat ze nog moeilijk te krijgen en duur zijn voor particulieren.

ok. thx. deze elo-newbie gaat 'm proberen te bouwen:)

De fan loopt op 12 volt en trekt dus ongveer 20 ampere!

Diode over de motor dus ook aanpassen. Bv de mbr2045 (45V / 20A) welke oa bij conrad te koop is, Art.-Nr.: 164070-14

En voor de fet de IRFB4610PBF (100V 73A 190W 0,014 ohm) van Dick Best. Bij Dick zou je ook de diode 40CPQ045 (2 x 20A) kunnen bestellen, incl de rest van de onderdelen.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (32%)]

Heel normaal, vind ik misschien wat overdreven. Het is gewoon Jip+Janneketaal voor stroom (en bovendien een leenwoord, ik denk Frans of Engels, maar Frans was vroeger gebruikelijker). Maar nu je zegt belegen, wil ik het weten ook. Eens kijken of ik iets van de geschiedenis kan vinden.

Denk dat het uit het Frans komt net zoals voltage.
Ik heb deze woorden gewoon op school geleerd (long, long time ago), weet eigelijk niet beter.

ok. bestel-lijst is nu duidelijk. maar waar kan ik het het best opmaken? Het moet wel solide worden. Misschien dus verstandig een behuizing er omheen te zetten?

Diodes
d1,d2 2x 1N4148 Diode 75V 150 mA
d3 Schottky diode MBR1645 TO220A
d4,d5 2x 1N4007 Diode 1000V 1A
Weerstanden:
•R1 = 1 kΩ
•R2 = 47 Ω
•R3 = 10 Ω 5Wa
Condesatoren
•C1 = 1 nF
•C2, C5, C6 = 100 nF
•C3 = 470 uF 25V
•C4 = 220 uF 25V
•C7 = 470 uF 40V
overig
p1 1x M8204 Draaischakelaar 1 Moederkontakt 12 standen BRUGGEND
q1 1x IRFB4610PBF MosfetsN chann mosfet 100V 73A 190W 0,014 ohm TO220A
ic1 ne 555 CMOS555 Product Code: CMOU164
VR1 = 78L12

d3 Schottky diode MBR1645 TO220A , vervangen door de 40CPQ045 (2 x 20A)

aangezien de MBR1645 maar 16A aan kan.

het moet wel solide worden. Misschien dus verstandig een behuizing er omheen te zetten?

Op een boot, lijkt me wel ja...

C3 laten vervallen of een Low ESR type voor gebruiken !

Ik zie dat je voor P1 een 12 standen draaischakelaar neemt. Een potmeter is echt iets anders dan een schakelaar hoor. Tenzij je de contacten van de schakelaar gaat gebruiken om weerstanden te schakelen om zo een potmeter te imiteren.

Ik zou zeggen: koop een echte voltage regulator (7812). Niet de low-power versie (78L12). Je hebt toch al zat TO220 dingen op je printje zitten. Het zal allemaal wel niet ontzettend veel gebruiken, maar toch..

Je zal wel 12V op he voertuig hebben. Als je met een 12V regulator dan 12V probeert te maken, zal dat niet altijd (bijna nooit) precies 12V kunnen worden. Dat is voor deze schakeling niet zo'n ontzettend probleem. Anderzijds, direct op de boordspanning kan door de piekspanningen mogelijk wel voor probelemen zorgen, dus direct op de 10-14V boordspanning aanlsuiten lijk me risicovoller....

Dus dat je daar met een 7812 dan 8-12V van maakt is m.i. prima. :-)

mischien een stom antwoord maar ik ben zelf modelbouw hobbyist en indien u er ook nog iets van hebt is een spannings regelaar voor 40A eenvoudig te vinden in elke modelbouw winkel (30€ max)

ik heb er zelf ik mijn kamer 4 regelaars hangen op lampen, rolluik en dergerlijke en stuur alles aan via 1 van mijn oude zenders..

Het moest maar helpen of u op ideeen brengen

Dat lijkt me geen spanningsregelaar, maar een motorregeling, die in grote lijnen hetzelfde doet als de regeling waar we het nu over hebben, behalve dat daar nog een microcontroller bij in zit om het signaal van de afstandsbediening (waarschijn een 1-2ms pulstrein) te decoderen, en mogelijk nog wat beveiligingen voor overstroom, overtemperatuur, etc.

Het kan natuurlijk een prima alternatief zijn voor een zelfbouw regelaar, maar dat is aan de TS.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (12%)]