Sorry inderdaad weer een topic over fm bugs

Ik heb hier een FM bug gevonden http://users.skynet.be/sille/elo/schakelingen/fmzender/index.htm
mijn vraag is deze goed en stabiel of kan ik toch beter
de betere FM bug van (Z)weetvoetje gebruiken
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/38/1

ik ben namelijk nogal nieuw op dit gebied mijn bedoeling is om een zo klein mogelijke FM bug te hebben die ik kan plaatsen op mijn Robot
Fm stoort hem niet

als jullie nog beter hebben zijn deze natuurlijk altijd welkom

Alvast Bedankt

Ik heb die van die link gemaakt, en moet je waarschuwen voor een fout die mij 2 weken bezig hield!

in het schema, staat rechts bovenin een 1k weerstand, dit is fout. dit moet een 56 ohm zijn.

Verder zijn bugs nooit stabiel en hebben ze erg last van harmonische en spurrious emmisions, van bugs moet je gewoon niet veel verwachten, aangezien ze al afwijken als je ernaar kijkt.

Hij werkte overigens wel redelijk.

tnx voor je snelle reactie
wat is dan een stabielere manier om
een kleine fm zender te maken?

Juiste forum, juiste tijd he :P

kort na 3 bugs heb ik deze gemaakt:
http://members.multimania.nl/radiorob007/images/schema/fm/kleinfmzendertje.JPG

van de 4 creaties die ik heb gemaakt, werkt deze nog het beste.
Gewoon zwevend bouwen boven een blanco printplaat, werkt super!
Alhoewel zou ik je niet aanraden om gelijk bij je eerste bouwsel het dingetje te versterken, kan leuk zijn maar ook hoop gedonder geven!

Veel succes!

[Bericht gewijzigd door Peerke128 op (18%)]

valt de Frequentie bij een bug te bepalen of heeft dit een vaste Frequentie

(sorry als ik wat dom overkom maar ik ben 14 en op dit gebied volkomen nieuw ookal is mijn kennis in elektronica beter dan op school)

Frequentie wordt doormiddel van de trimmer afgesteld. Op het plaatje "TR"

En vragen is nooit dom!

ik heb ook gelezen dat je een soort plop moet horen waar kan je deze horen door het afstellen van een condensator???

Ja, tijdens het draaien zou je een plop moeten horen en zodra je deze hoort heel langzaam terug draaien, je zou hem weer moeten horen maar iets langer en dan weer iets vooruit draaien totdat het compleet stil is op de radio.

oke bedankt ik wacht nog wat overige reacties af
heb ik in het begin van de vakantie weer iets om te doen

Op 11 juli 2010 17:19:49 schreef Peerke128:
Ik heb die van die link gemaakt, en moet je waarschuwen voor een fout die mij 2 weken bezig hield!

in het schema, staat rechts bovenin een 1k weerstand, dit is fout. dit moet een 56 ohm zijn.

Twee weken? ;)
Ik heb toen, meteen toen het topic me opviel, gezegd dat die 1k volgens mij fout moest zijn, en dat was meteen die zondag al. Dat is dus eerder twee dagen dan weken.

Of was je al twee weken aan het zoeken voordat je de vraag toen postte? Op de printfoto was een 56 ohm weerstand te zien, als ik me goed herinner. :)

Bij wijze van ;) volgens mij bleek het iets meer als 2 uur uiteindelijk. Stalen geheugen trouwens!

Maargoed, hopelijk is mijn tijd met bugjes voorbij. Ik waag me nu liever aan iets met meer stabiliteit! Hoe stabiel zijn RDVV zendertjes over het algemeen?

weet er iemand nog iets over de betere FM bug van (z)weetvoetje
klik hier voor de Beter FM bug

[Bericht gewijzigd door rick6213 op (43%)]

Rick, wat zou er nog meer over die betere FM-bug geschreven moeten worden? Het artikel is enorm uitgebreid en helder. Koop gewoon de onderdelen en bouw hem na. Kost maar een paar euro, en het gevoel dat je krijgt als je voor het eerst een werkende zender hebt gebouwd... Kippevel!

Mij een beetje onduidelijk ik
heb de pdf gedownload v3 (klik-er-de-klik)

maar daarin kan ik geen lijst met de juiste onderdelen vinden

ook schaam ik me ervoor dat ik het schema niet begrijp
veel snap ik maar met schemas ben ik echt een ramp
maar ik ben pas 14 dus ik heb nog wel even de tijd

[Bericht gewijzigd door rick6213 op (28%)]

Op 12 juli 2010 14:04:42 schreef rick6213:
...
maar daarin kan ik geen lijst met de juiste onderdelen vinden
...

Print de pagina met het schema, pak een pen en een vel papier.
Streep de onderdelen af vanhet schema terwijl je het opschrijft op het velletje papier.
Ga met je papiertje naar de elektronicaboer en laat deze je onderdeeltjes bijeen zoeken.

Als je het schema niet snapt is niet zo erg, maar is het dan niet iets te hoog gegrepen?
Niet willen lopen voordat je hebt leren kruipen.

misschien wel misschien niet
ik heb wel enige ervaring maar daarbij had
ik het schema van een vader van een vriend gewoon met tekst erbij op printplaat laten zetten (voor robot)

maar ik ga dit zeker doen

Over (Z)weetvoetje's bug, de onderdelen lijst staat op de laatste pagina bij de reacties ;)

@peerke128

dat is de oude onderdelen lijst niet v3 waarvan de pdf link ergens al eerder genoemd is

je kunt het natuurlijk ook gewoon uit het schema halen... Wel zo makkelijk.

Het voordeel aan het ding van mij is dat er het duidelijkst staat hoe de spoel moet worden gemaakt, en daardoor is hij het meest nabouwzeker. Qua moeilijkheid is het eigenlijk bij allemaal ongeveer hetzelfde. Gewoon aan de slag gaan! Echt duur zijn de onderdelen niet, dus je zult je er geen buil aan vallen.

ik woon in een dorp waar alleen maar peperdure auto bedrijven zitten en in de stad vlakbij ben ik eens gaan kijken en er zit geen enkele elektronica zaak dus maar online bestellen iemand nog goede suggesties waar ze alles zeker hebben en je met i-deal kan betalen?

PS: die stad was oosterhout NB

@(z)weetvoetje
dus als ik alles goed begrijp uit het schema deze onderdelen

Diversen
- 1x 1N4007 Diode
- 2x BC546 Transistor
- 1x Expirementele printplaat
- 1x Aan/uit schakelaar
- 1x 9V batterij clip
- 1x 3.5mm audio jack ingang

Weerstanden
- 2x 100k Ohm
- 2x 4.7k Ohm
- 1x 56k Ohm
- 1x 330 Ohm
- 2x 22k Ohm (moet deze nou veranderd worden naar 2.2k?)
- 1x 2.2k Ohm
- 1x 33k Ohm
- 1x 1k Ohm
- 1x 50k regelbare weerstand

Condensators
- 1x 180 pF
- 2x 5,6 pF
- 1x 1 nF
- 1x 3,3 nF
- 1x 100 pF
- 1x Regelbare 4-20pF

Elco's
- 2x 1uF 25V
- 1x 100 uF 25V
- 1x 100 uF 10V
- 1x 4.7 uF 25V

(ik bestel van alles meer zodat ik altijd reserve heb)

en moet de 22k vervangen worden naar 2.2k???

[Bericht gewijzigd door rick6213 op (39%)]

Volgens mij kun je bij Dickbest gewoon met iDeal betalen?

Waar is nu de condensator van 10nF (C3) gebleven?
Loop het schema nog maar eens door.

@rick bij de meeste webshops kan je gewoon online betalen via je bank. Dickbest is idd een goede maar jehebt ook nog Reichelt.de en octamex.de bij die Duitse sites kan je met je IBAN nummer betalen dit is een internationale bank rekening nummer, wat gewoon werkt als een normale online geld overdracht.

Ik zou zeker die duitse sites checken daar heb je ook veel goedkope dingen die hier in NL duurder zijn.

Een tip: koop van elke component 100 stuks zo heb je een grote assortiment in huis. Als het toch ooit mis zou gaan dan kan je het zo weer opnieuw maken. (koop gelijk ook maar een paar asortimentendozen). Succes.

100 van alles lijkt me een beetje veel (en duur) voor iemand van 14 die net begint... Plus dat je lang niet van alles veel nodig gaat hebben.

Zelfs veelgebruikte dingen blijken toch niet zo hard erdoor te gaan als je er eenmaal veel van hebt... 100 bc547/bc557 van technokiddy's ia jaren terug: de meeste liggen nog in hun bakje. En die lowcost led's krijg ik echt nooit op (100 rood/geel/groen. Af en toe eens 1 als indicator, maar de meeste dingen gaat een feller LED in, evt. op minder stroom). En ik ben blij dat ik een deel van de 500 100nf's heb kunnen doorverkopen...

Dus, tenzij je een rijke 14 jarige bent zou ik je aanraden om het toch bij wat bescheidener hoeveelheden te houden.

Wat betreft reserve-onderdelen: het kan wel handig zijn om een paar transistortjes extra te hebben, maar weerstandjes en cermamische condensatortjes en de meeste andere passieve componenten overleven de meeste foutjes wel. Halfgeleiders zijn wat eerder geneigd te roken...

@lucky luke

ik wil ook niet van alles 100 kopen
maar een paar asortimentdozen is wel slim

[Bericht gewijzigd door rick6213 op (35%)]