Klopt hoor. Fred maakte maar een grapje. In jouw geval is het wel goed als hij stil wordt. Maak hem nu maar vooral af. Dan kan je hem tenminste gebruiken, want van een stille ontvanger wordt je niet blij :+

/e iets te laat.

@peerke128
hoe verander ik de frequentie gewoon door aan de trimmer te draaien want als dat zo is zou hij ook gewoon op 87,2 mhz moeten werken???

en bij ons zijn bijna alle zenders bezet door gewone radiozenders bijvoorbeeld slam FM zit van 88 tot 88,4 en ook nog op 98,4 en 99,4
en boven de 102 zitten wat regionale zenders van het dorp de stad en nog een paar dorpen (best druk dus)

[Bericht gewijzigd door rick6213 op (45%)]

Een spoel en condensator zijn resonant op een bepaalde frequentie. Dat kun je uitrekenen. f= 1/(2 x pi x √ (LC))
http://www.ham-radio.nl/cursus/wisselstroom/resonantiefrequentie-kwali…

Als je de spoel groter maakt gaat de frequentie omlaag. Als je de condensator groter maakt ook. Als je met de trimmer dichtgedraaid nog te hoog zit kun je er een Ctje parallel aan zetten of je maakt een iets grotere spoel.

Ik zou sowieso nooit dicht bij de rand van de FM-band gaan zitten, te grote kans dat je dingen stoort. Alhoewel met zo,n klein vermogen moet dat meevallen.

Op 25 augustus 2010 19:56:36 schreef fred101:
Als je de spoel groter maakt gaat de frequentie omlaag.

Maar als je de bestaande spoel een eindje uitrekt, zodat hij langer wordt, gaat de frequentie juist omhoog (en dat is geen grapje). En als je hem indrukt (de windingen dichter opelkaar) dan ga je naar lagere frequenties.
Het kan net genoeg zijn.

Even voor de duidelijkheid, TS, ik bedoelde met groter maken niet uittrekken maar de diameter groter of een winding meer. Maar je kan misschien, zoals FET voorstelt, de spoel nog wat samenknijpen.

iemand de diameter voor 102 mhz? (hoeveel windingen rond welke diameter?)

Hoeveel nH is je spoel nu en precies hoeveel C staat er parallel aan. Zoals je in mijn link kon lezen bepalen die twee samen de frequentie. Niet alleen de spoel. Natuurlijk is het ongeveer te berekenen maar op gaatjes print en met draadjes eraan klopt dat niet allemaal precies meer.
Je zou kunnen proberen de spoel in diameter 1 mm groter te maken, of een winding meer. Een condensatortje van een paar pF parallel zou ook kunnen. Als je nu wat kon meten kon je dat precies berekenen nu zul je moeten gokken. Eigenlijk heb je als je zenders bouwt een scoop en LCR meter nodig. Als de boel aan een antenne gaat ook een spectrum analyser met tracking generator of een directional coupler.

Dus tot die tijd kun je alleen wat proberen. Als je precies de afmetingen van de huidige spoel geeft : binnen diameter, draaddikte, spoellengte dan kan ik wel uitrekenen hoeveel die spoel ongeveer is en hoeveel er dan bij moet maar dat kan je zelf ook leren. De resonantie formule ken je nu. Er zijn heel veel calculatortjes op internet waar je een spoel kan berekkenen dus met die info kan je dat zelf bepallen. Heel leerzaam ;-)

de spoel zijn 4 windingen om een 5 mm boortje de draaddikte is 1mm verzilvert koperdraad

EDIT: de lengte is exact 8,77 mm

[Bericht gewijzigd door rick6213 op (17%)]

http://www.66pacific.com/calculators/coil_calc.aspx

Kun je het eerst zelf eens proberen.

Edit, je moet de binnendiameter van de spoel hebben, niet waar het omgewikkeld is, dat spul veert veer wat uit. Verder vroeg ik ook de spoellengte. Met deze info kan je niet veel.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (50%)]

dan kom ik uit op:
Inductance = 1.1 microhenries

http://www3.telus.net/chemelec/Calculators/LC-Calculator.htm

Probeer die maar eens voor de thomson formule.

Dat lijkt me erg ver van de werkelijkheid. Spoeltje zal ergens rond de 500 nH zijn en je hebt iets van rond de 40nH meer nodig, of iets van 1 a 2 pF. Dat is zoweinig dat de paracitaire elementen in je printje al meer zijn. Zelfs voor de middengolf gebruik je geen mH spoelen. Je wil niet weten hoe groot dat is als luchtspoel ;-)

Edit: probeer eens beter te lezen, die calculator staat standaard in inch, je moet daar mm van maken.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (11%)]

Inductance = 3.573E-002 microhenries daar kom ik nu op uit en alles staat goed

de lengte is exact 8,77 mm

/EDIT begin het te begrijpen

[Bericht gewijzigd door rick6213 op (15%)]

Dan zul je rond de 0.5 tot 0.6 nH zitten. Turns betekent windingen, lenght is lengte en diameter natuurlijk gewoon diameter, er staat een tekening bij. Normaal wordt er ook nog met het soort draad en de draaddikte rekening gehouden. Dan kun je mm of inch aanvinken. Dat lijkt me duidelijk. Dan druk je op calculate en verschijnt de waarde in het venster. De diameter wordt hier genomen van de helft van de draaddikte tot de andere helft zie ik nu. Meet die maat op. Dus buitendiameter opmeten en dan 1 mm eraf.

Die trimmer, wat voor waarde is dat ? Dus bv van 2 to 10 pF.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (17%)]

de trimmer is van 2 tot 20pf

Edit: hier http://www.daycounter.com/Calculators/LC-Resonance-Calculator.phtml

heb ik een calculator gevonden en kom ik op het volgende uit:
Frequency: 99.9 (MHz)
Capacitance: 20 (pF)
Inductance: 127 (nH)

[Bericht gewijzigd door rick6213 op (80%)]

Met jou spoel en een 20pF trimmer moet je bijna tot 50 MHz kunnen komen. Er zit dus iets niet goed. Zit er een Ctje in serie met je trimmer, zoja, hoe groot. Die zou je dan een paar pF groter moeten maken

Je trimmer zit toch wel juist aangesloten ? Hoeveel Mhz kun je nu verstemmen, helemaal niets ? Dan zit je trimmer niet juist aangesloten.

trimmer zit juist aangesloten (zie foto's)
en ik kan dat niet testen omdat de zenders in de buurt te sterk zijn en ze hebben allemaal meerdere frequenties om zo piraterij tegen te gaan (zegt de gemeente) dus ik laat hem maar gewoon zo omdat er toch weinig vrij zijn maar hoe kan ik het bereik wat groter maken zonder dat ik een extra trapje gebruik nu is het bereik ongeveer 1 meter als ik de ground van de antenne aanraak gaat het bereik tot ongeveer 5 meter

Dan zit er inderdaad iets niet goed en denk ik dat je op 53MHz zit uit te zenden. Je hoort dan je tweede harmonische. Ik heb voor de grap een tijdje terug een paar bugjes gebouwd en die haalde allemaal een paar honderd meter zonder antenne.

mijn radio ontvangt geen 53 mhz, hoe kan ik de frequentie veranderen?
EDIT: ik ben hem aan het af solderen maar ik heb geen iedee hoe ik de 50k fijnafstemming moet plaatsen (potmeter zon zwarte met wit rondje en 3 pootjes)

Oh, je hebt de fijn afstemming er ook nog niet bij. Die zal de frequentie ook nog beïnvloeden, het is tenslotte ook een deel van de afstemming en je hebt ook nog geen audio, dan zou ik me om dat bereik en de frequentie nog even niet druk maken. Die dingen kunnen all over de place zitten. Als ik voor VHF iets bouw merk ik dat ook vaak. Als je even iets verandert denk je dat hij is afgeslagen maar blijkt het ding ineens op 400MHz te draaien of ineens 0p 60MHz ofzo. Die krengen zijn zo ongelooflijk onstabiel en onvoorspelbaar. Normaal bouw je een oscillator welke je dan helemaal inblikt en voorziet van een buffer en de nodige filtering. Daarna komt de rest van de zender. Dit is gewoon een hoog opgevoerde loslopende oscillator dus nogal onvoorspelbaar.

Ik ken het merk logies niet, maar de meeste mensen, op wat zendamateurs en luister amateurs na hebben geen 52MHz ontvanger dus je hoeft niet naar een ander merk te zoeken. Dit is de reden dat je eigenlijk niet zonder scoop en of counter kan bij het bouwen van zenders.

maar hoe moet ik de potmeter nu aansluiten waar moet links rechts en boven op dat is de vraag daarna kan ik weer even verder

schema http://www.circuitsonline.net/img/000248.png

[Bericht gewijzigd door rick6213 op (18%)]

Op het schema zie je drie aansluitingen. Twee vaste en een verstelbare er tussen in, die met de pijl. Dat zwarte ding heeft ook drie aansluitingen. Twee vaste, en er een tussen in. Die er tussen staat bij instelpotjes soms aan de andere kant, maar vanuit het zelfde vlak gezien nog steeds er tussen in. En als je twijfelt pak je de multimeter, zet hem in de ohm stand en zet je het witte knopje ergens halverwege de slag. Tussen de vaste pootjes meet je 50K, tussen een vaste en de verstelbare een stuk minder. Tussen de andere vaste poot en de verstelbare het zelfde. Die twee metingen samen zijn weer 50K.

dus als ik het goed begrijp moet het zo (zie foto's)
http://ybyvqq.bay.livefilestore.com/y1py2816xMvdZDrZ7AWFptsnFPdkTifuaFoXHwzzK1uEDxhLrt-E8JjWvZ4rgduExWjRqx81z8kJdidtoeZr9UStXf859PpsZJU/potmeter.png?psid=1http://ybyvqq.bay.livefilestore.com/y1py2816xMvdZB1dmIM8X5ZFTKOQ0w7GF-edcqCxbkemlujfOVxwQnSer9FgdZKW9QsS0pootkCNtuCi6BO5DaruXsNoVsi6msh/2.jpg?psid=1
klik hier als je de foto's niet ziet of voor grotere foto

En me multimeter heeft het begeven, wou kijken of hij het nog deed als ik hem in het stopcontact stopte toen begon hij te stinken was oude analoge maar de nieuwe digitale is zoek dus ach...

[Bericht gewijzigd door rick6213 op (15%)]

Niet echt zo. Midden en rechts omdraaien.