In mijn EIP 371 18GHz counter zit een Ovenaire 10MHz OCXO die blijkbaar een probleem heeft: soms staat die ca. 19Hz te hoog.

Geef ik met een schroevendraaier een tikje op het OCXO dan springt ie tijdelijk terug naar de normale 10MHz (+/- 0,05Hz).
:( :(

Reparatie van zo'n volledig gesealde unit lijkt uitgesloten.... of niet?

Die 19Hz zit ver buiten het regelbereik, dat is +/- 0,5Hz of zo. Bovendien is de frekwentie niet stabiel als hij zich in die mode bevindt

Onderdelen van een gesloopte EIP op de kop zien te tikken, of een 'as is' EIP kopen en hopen dat de oven nog goed is?

[Bericht gewijzigd door alex278 op (34%)]

Een 2e hands (ebay) 10MHz OCXO voldoet inderdaad met wat geluk ook.

Afhankelijk van hoe die originele OCXO gesealed is, is een reparatie lastig.

Er staat een NIEUWE Rubidumlamp op eBay te koop:
#150469161458 Eur 31,20 1bod eindigt op 20:04:53 CEST

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (25%)]

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=87&t=1364
Tidak:
Daar zie je plaatjes van de Thunderbold, je hebt de mijne toch gezien ?

Ik kan alleen dat radar plotje niet meer terug vinden in de software.
Het enige probleem met de software is dat ik een serieel-usb kabel gebruik. Dat werkt perfect. Ik heb de hele thunderbold er mee in gesteld en verder staat hij permanent aan (hij is trouwens in een paar minuten tot op de Hz stabiel, dus voor counters is dat voldoende, na een paar uur is hij ergens rond de 8,4x10^-¹³
Maar het probleem is dus dat als ik later weer mijn VNA wil opstarten daar de driver van over de zeik is en ik alles opnieuw moet installeren. Die gebruikt een speciale driver, XP vroeg of je met de hand of automatisch wil zoeken windows 7 dumpt dan gelijk zijn eigen audiocodec er voor in de plaats. Dat is jammer want het was best een grappig soort screensaver. (wat de thunderbold echter niet minder bruikbaar maakt hoor)

Sine: Bedankt, ik ben heel blij dat het in ieder geval makkelijk is, dan is er nog hoop dat ik het uit kan vogelen ;-)
Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen. Ik wil het eigenlijk zoveel mogelijk zelf bedenken en niet zomaar nabouwen (dan leer ik weer wat) maar heeft er iemand een hint van de bouwblokken. bv eerst een latch dan een counter daarna een flipflop (weet ik veel, ik roep maar wat dingen hoor) Dan ga ik wel uitzoeken hoe zo'n blok in elkaar zit en er mee experimenteren. De aansturing van de LED segmenten denk ik via een leddriver zoals bv in een fluke 8000a zit of zo'n 7606 (in ieder geval de led versie van de 8022 driver)

Kan ik niet meer herinneren. Ziet er zo uit als een duf kastje, maar het gaat natuurlijk om de inhoud ;)

Een kennis van mij heeft net die nieuwe rubidiumlamp gekocht op eBay voor maar $41.00 (Eur 31,99) Da's maar 79 cent meer dan het startbod!!
Ik ontdekte wel dat de levensduur van die dingen "maar" 10 jaar is. Als je er dus zo'n rubidium oscillator koopt die ouder is of net nog geen 10 jaar, dan zit je scheef.
Ik denk dat je dus bij aanschaf eerst moet vragen wat de productiedatum is.

Ja daar kan je wel wat mee, als je snel klaar wilt zijn.
Ik heb in ieder geval maar het een en ander gedownload:

• Hex code
  • Broncode
  • Schema

Ik zal een pdf maken van nog meer info.

Alleen vind ik het eigenlijk leuker om de boel "discreet" op te bouwen....

Op 26 juli 2010 00:25:19 schreef fred101:
na een paar uur is hij ergens rond de 8,4x10^-¹³

Hoe weet je dat Fred? Volgens de datasheet is hij "accuracy: 1.16 x 10-12 (one day average)". Dat is dus uitgesmeerd over een etmaal.
En volgens hier:
The GPSDO is a very high stability oscillator (typically 10.000000000 MHz +/- ) that uses data from the GPS satellite system to provide timing/locking/disciplining information to control the internal oscillator within a couple of parts in 1E-11 (i.e. 1 in 10000000000) once stabilised.

http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=2420&sid=caa6521ee4881…

Rechts op de foto, dat is volgens zijn eigen software, ik ben bang dat ik niets heb om dat te controleren en ik denk ook niet dat ik er wakker van lig als het is wat jij opgeeft. Dat is altijd nog een stuk beter dan mijn beste counter kan aflezen.er wat overdone.

Tidak: Zo'n HP klok is inderdaad een stuk minder duf om te zien maar om nou een hele 19"plaats te bezetten met alleen een klok is ook weer wat overkill

@fred101:
Ik bedoel niet die HP klok, maar het werken met discrete logica (TTL; CMOS).
Als je zo'n PIC geprogrammeerd koopt, kun je net zo goed een LSI blokje met een klok kopen.
Als het printje er dan ook nog bij zit is het net LEGO.

Okay, het duurt natuurlijk veel langer, omdat je er echt over moet nadenken en allerlei voetangels en klemmen moet overwinnen, maar dat maakt het ook spannender. Èn je bent van de straat af.....

Je schreef dat je die thunderbold een duf kastje vond (uiterlijk)

Ik wil ook geen klok met uP maken, anders was ik al lang klaar geweest, PIC uit de voorraad, software downloaden en klaar, maar dan ik weet nog steeds weinig over discrete logica IC's en hang alleen maar op straat rond ;-)

Ik schreef ook dat het van binnen veel interessanter was; dat komt omdat je niet buiten gespeeld hebt :P

P.S.
Er zijn toch ook geen bloemetjes op dat kastje van je geschilderd, noch bliksemflitsen en snelle strepen? >:)
Overigens: Jij hebt toch ruimte zat om nog een 19" rekje neer te zetten??

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (14%)]

Ah, ok. Dat is de Allan deviation over 5000 seconden (1:23 uur).
Op de lange termijn weet een GPS dit wel laag te krijgen. Voor 1 seconde (denk gate tijd voor een counter) is het bij jou 4E-10.
Bij deze gozer lijkt zijn Thunderbolt wel een factor 10 beter. Dat is wellicht een kwestie van lang aan laten staan.

Maar zoals je zegt. Voor huis-tuin-en-keuken gebruik zit je al lang goed met dit soort waarden. Ik heb ook wel eens zitten kijken naar een oventje waarvan ik eerst dacht dat die maar niet echt stabiel wilde worden. Tot ik eens de digits op de counter ging tellen en bleek dat ik een factor 10 onder de verwachte nauwkeurigheid zat te koekeloeren. Het is waarschijnlijk net als de afscheidbonus van die BP topman, boven een aantal nullen kun je je er toch geen voorstelling meer van maken ;-)

Die blauwe tabel bij mij is 1pps. 1 tau was direct na aanzetten, het laatste getal was na iets van 6 uur. Dat is dus een andere grafiek denk ik. Ik ben wel benieuwd wat hij nu doet. Ik heb nog een oude laptop met XP, eens kijken of ik daar de software niet op kan zetten en dan kijken wat hij nu doet.

Nou, ik heb de OCXO in de EIP counter blijkbaar zover dat ie zich netjes gedraagt.

Hier een plaatje. De EIP counter is net aangezet, loopt op zijn OCXO (die onder spanning blijft) en telt de 435 MHz die uit de stabilock komt rechtstreeeks dus zonder prescaler.

http://i27.tinypic.com/2u88gv8.jpg

De stabilock is extern gelockt met een DATUM 10MHz bron (GPS).