ik heb een type festival
als ik er water in doet pompt hij wel weg.
het wsblokje gooit hij wel open in de machine, maar dan gaat de tijdklok raar doen hij doet ontzettend lang over het aftellen.
Op een gegeven moment blijft de tijd op 16 staan.
heeft iemand een idee wat het kan zijn
de waterkraan staat open
bp
dit is mijn eerste bericht ben net aangemeld
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
16 minuten , blijft er water onderin staan op dat moment ? zo ja heb je kans op een verstopt labyrinth aan de linkerzijkant . optie 2 : wordt hij wel warm met afwassen ? met aanzetten eens checken na een 10 minuten draaien hij moet dan warm zijn . zo niet ,kans op het relais op de print voor de verwarming wat los in de soldeer zit . kwestie van opnieuw solderen .( computer en relais zit in de deur bovenin bij de knoppen )
allereerst bedankt voor je reactie
nee er blijf geen water in staan
aan de zijkant zit een groot plastic frame waar divers buizen op zijn aangesloten.
Bovenin zie je iets zwart/grijs zitten ik heb met soda en water en hameren gebrobeerd dit los te krijgen is niet gelukt
Is dat wat jij bedoelt?
Dat warm worden domme vraag hoe en waar voel ik dat(het water of de binenkant bd machine?
bert
testman
hij gaat eerst spoelen en daarna pakt hij het water voor de hoofdspoeling , dat wordt verwarmd naar de temperatuur die je hebt ingesteld . dus de deur even open doen na een 10 minuten en het water voelen en je weet het .
het labyrinth aan de zijkant heeft vaker problemen met afpompen als het water warm is en komt idd door de vervuiling in de linksachter bovenhoek , dat kan er wel uit maar dan moet het hele labyrinth eruit . dat valt wel mee is 2 schroeven en 2 slangklemmen en de andere aansluitingen zitten in een rubber gedrukt .
ik heb vaker het laby weer aan de gang gekregen met een mix van afwasmiddel , ontkalker , allesreiniger en heet water en dan vullen zodat de bocht helemaal vol komt te staan . een half uurtje laten inweken en ook flink schudden . het is niet erg als er vuil in de hoek blijft zitten , daar de machine al na een half jaar in die hoek vuil is en het geeft ook niet altijd problemen alleen als het rubber dopje blijft hangen waardoor afpompen te lang duurt . ( heeft met luchttoevoer te maken ).
ik meen ook dat het afpompprobleem gewoon resulteert in vastlopen en dus niet meer verder gaan in diverse eindtijden . maar het verwarmingsprobleem zorgt voor een erg lange programmaduur en vrij vuile vaat omdat het gewoon koud water is natuurlijk . de machine blijft eigenlijk wachten op de ntc ( meet de watertemperatuur )die aangeeft dat het apparaat op temperatuur is gekomen .
[Bericht gewijzigd door testman op (16%)]
labyrint is schoon, lijkt of er een magneet in zit(zwart staaje)
Maar de machine pompt wel weg gaat van 14 uiteindelijk naar 2 minuten, en daar blijft hij opstaan
weet jij nog raad
groeten
bert
testman
dat staafje reageert op lucht in die bocht en gaat dan open . het staafje gaat juist vaak vastzitten bij het afpompen van het hete water aan het einde . de 2 of 3 eindminuten zijn een bekend probleem van het labyrinth . de machine pompt max 3 minuten en stopt dan , is het water niet weg in die tijd dan loopt hij vast .
overigens is die bocht in het labyrinth alleen nodig om een rioolaansluiting te kunnen gebruiken wat onder de kuip ligt met de bovenkant . als je riool aansluiting gelijk is met de bovenkant van het apparaat of iets minder dan zou een stukje buis in de ingaande en uitgaande slang ook voldoen met 2 slangklemmen . dat is makkelijk te testen met een stukje pvc buis .
overigens zou de storing weleens weg kunnen blijven op een 30 graden programma ( als deze aanwezig is ) .
testman
sorry voor de late reactie
maar als ik de machine aanzet blijft die 2 minuten staan ik kan dus geen ander programmma draaien.
ik probeer wel even er water in te doen zodat hij gaat pompen en hopelijk op nul komt
Bert
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 29 juli 2010 19:10:35 schreef testman:
optie 2 : wordt hij wel warm met afwassen ? met aanzetten eens checken na een 10 minuten draaien hij moet dan warm zijn . zo niet ,kans op het relais op de print voor de verwarming wat los in de soldeer zit . kwestie van opnieuw solderen .( computer en relais zit in de deur bovenin bij de knoppen )
Dus toch een bekend probleem... (onze Bosch had dat, vanbinnen ook Siemens. Is een duur mannetje de module voor komen vervangen, idd relais van de print gebrand. Heb de oude module nog.)
testman
ik meen dat de machine gereset kon worden met een bepaalde toetscombinatie . bij sommige 2 programmatoetsen indrukken en bij andere was het de startknop inhouden en dan aanzetten dan reset hij het gekozen programma .
bosch , siemens waren hetzelfde vanbinnen . waren de notaire brandveroorzakers door de coating op die print wilde deze weleens vlam vatten . ik heb het 3x gezien waarvan 1x de ganse keuken vervangen kon worden , andere keren smolt de computer gewoon en was het een andere machine bestellen .
[Bericht gewijzigd door testman op (41%)]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Lekker! Dat ding draait hier altijd 's nachts...
't mag dan offtopic zijn, ik ga zo toch ff kijken of er een couting op die print zit. Op de oude niet iig
EDIT: Voor zover ik kan zien geen coating (niet anders dan dat groene spul wat normaal op printen zit, en niet echt glanzend ook). 't ding is overigens wel uit 2000... Oorspronkelijke module was een 5wk57603 (als dat de goede code is, er staan er meer op. Ook 5 600 025 355 AI02 en 2 data: 12 06 99 en 07 20 02). Nieuwe module... Uhm, ik ga 'm niet nog een keer openschroeven vandaag... 't doosje zegt 484213.
Wel gekke dingen hoor, dik spoor naar het relais en dan een via naar het pootje van het relais...
testman
het is epoxy met een glanzende laklaag , maar het was alleen de serie met kleine computer en toetsen uit ~2000-2002 die het probleem had .