Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 2

Dit topic is gesloten

Ik heb wat reverse engineering gedaan en ben op dit uitgekomen:
http://www.uploadarchief.net/files/download/100_8570.jpg
De zwarte en de gele draad komen op printplaat 2 direct uit op een spoeltje. Dus het meest voor de hand liggende is dat het een telefoonlijn ontvanger is.

fred101

Golden Member

Op 24 februari 2011 17:59:40 schreef Shiptronic:
Mischien de categorie "oud" , toen was alles groter .

Ik ben hier in een apparaat uit de jaren zeventig net een 3000 uF / 16 V elco aan het reformeren , dat ding is ongeveer 15 cm lang en 3 a 4 cm dik. In die oude apparaten ( meetaparatuur dan) zijn ze in de tijd bij allemaal erg groot. Zeker tov tegenwoordig. ( helaas is alleen volgens mij de kwaliteit mee verminderd met het formaat)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@EL83: Er ontbreekt een zekering. Het apparaat is oud en volgens mij geproduceerd door Philips.

Philips? Nira was toch al duidelijk?

If you want to succeed, double your failure rate.
Robin F.

Golden Member

Ding dat ik in de rommeldoos vond:
http://www.uploadarchief.net/files/download/spoeligding1.jpg

Kapje eraf:
http://www.uploadarchief.net/files/download/spoeligding2.jpg

Ene kant:
http://www.uploadarchief.net/files/download/spoeligding3.jpg

Andere kant:
http://www.uploadarchief.net/files/download/spoeligding4.jpg

Het is in elk geval een lange klos draad, maar er zit iets onder dat op een stuk flexprint ofzo lijkt. Iemand een idee wat dit doet?

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

Volgens mij een Y vertragingslijn uit een K7.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Robin F.

Golden Member

Nu je het zegt, ik heb dit inderdaad lang geleden uit een oude TV gesloopt. Maar bij een delay-line denk ik aan van die glazen plaatjes die je in videorecorders vindt. Hoe werkt deze dan?

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
bprosman

Golden Member

Hoe werkt deze dan?

De kortste weg tussen 2 aansluitpunten is een rechte lijn. Nu moeten al echter die electronen al die rondjes draaien wat dus gewoon een langere weg oplevert en langer duurt voordat al die electronen aan de andere kant zijn :+

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Die met een glazen plaatje zijn PAL vertragingslijnen, dat is 64us de tijd van één beeldlijn. Dit is een 2ns. vertrager alleen voor het Y signaal en die zit er om de langere signaalweg van het chroma signaal ten opzichte van het Y signaal te compenseren.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Diamon

Golden Member

Mijn pa heeft een Festool schuurmachine, waarbij onderstaande condensator geploft is (ontstoringscondensator denk ik).

Iemand een idee waar deze (met name formaat) te kopen is ?.

http://zwolle-thuis.dnsalias.org/circuitsonline/topic/86606/dsc00784.jpg

bjokal

Golden Member

Dat is niet 1 condensator, dat zijn er 3 in 1 jasje.
Het is een zogenaamde XY condensator.

O.A. conrad heeft er een, maar of deze past?

Een google zoekopdracht op de code BV16250 levert ook al aardig wat op.
Bijvoorbeeld dit.

Maar eh, levert Festool zelf geen onderdelen?

[Bericht gewijzigd door bjokal op maandag 28 maart 2011 19:52:00 (38%)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
maartenbakker

Golden Member

Het ding is al van 1982 zo te zien. Kans dat die niet meer leverbaar zijn bij Festool zelf, hoewel ze redelijk hetzelfde zijn gebleven door de jaren heen. Dit soort gecombineerde XY-condensatoren zitten in veel witgoed en gereedschap dus bij een beetje handymanachtige winkel vast ook wel te krijgen. Vaak betreft het hier nog steeds papiercondensatoren volgens antieke principes (google op teerknollen en wimadropjes voor een historisch perspectief). Op zich gaan die ook wel minstens 5 jaar mee (in dit geval zelfs 29 jaar wat toch netjes genoemd mag worden) maar als je toevallig een foliecondensator (bijvoorbeeld MKT) kan krijgen verdient dat qua betrouwbaarheid wel de voorkeur.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Diamon

Golden Member

Heb me pa (eerst) doorverwezen naar Festool zelf, kijken wat voor reactie ze geven.
Is de kans aanwezig dat bv het anker zelf defect is, of klappen deze condensatoren vaker uitzich zelf ?
Koolborstels zitten goed tegen het anker en hebben nog genoeg kool.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 27 maart 2011 17:46:59 schreef Robin F.:
Ding dat ik in de rommeldoos vond:
[afbeelding]

Kapje eraf:
[afbeelding]

Ene kant:
[afbeelding]

Andere kant:
[afbeelding]

Het is in elk geval een lange klos draad, maar er zit iets onder dat op een stuk flexprint ofzo lijkt. Iemand een idee wat dit doet?

Daar kun je een leuke mini tesla van maken :) Het ding is misschien niet helemaal perfect, maar het zal best aardig gaan denk ik.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
maartenbakker

Golden Member

Op 28 maart 2011 23:01:07 schreef Diamon:
Heb me pa (eerst) doorverwezen naar Festool zelf, kijken wat voor reactie ze geven.
Is de kans aanwezig dat bv het anker zelf defect is, of klappen deze condensatoren vaker uitzich zelf ?
Koolborstels zitten goed tegen het anker en hebben nog genoeg kool.

Zoals gezegd klappen deze papiercondensatoren soms al na 5 jaar, en wel geheel vanzelf. 29 jaar is best netjes voor zo'n ding. Wat ik me al vaker hardop heb afgevraagd, ook in dit topic geloof ik, is waarom de heren fabrikanten na al die jaren niks hebben bijgeleerd. De vroegere teerknollen van Philips en dropjes van Wima begaven het ook ruwweg tussen de 5 en 29 jaar gebruik geheel spontaan tenzij strikt warm en droog gebruikt dan willen ze nog wel eens iets langer meegaan, terwijl polyester- en andere moderne foliecondensatoren practisch het eeuwige leven hebben. Ook heb ik ernstig mijn twijfels aan het voldoen aan de normen van de op deze manier meegewikkelde Y-condensatoren. De lekstroom en isolatiewaarde zullen op een gegeven moment overschreden worden en bij stukgaan lijkt me niet gegarandeerd dat de aardaansluiting als eerste onderbreekt.

Op 28 maart 2011 23:28:23 schreef (Z)weetvoetje:
[...]
Daar kun je een leuke mini tesla van maken :) Het ding is misschien niet helemaal perfect, maar het zal best aardig gaan denk ik.

Of het spoellichaam zelf geschikt is, weet ik niet maar dat zou nog best kunnen. De spanningsvastheid van het gebruikte draad is echter van geen kanten wat je zoekt voor een Teslaspoel. Als TV-verzamelaar roep ik altijd: bewaar dit soort onderdelen, ze worden al jaren niet meer gemaakt en er is genoeg te restaureren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 28 maart 2011 23:56:40 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
free_electron

Silicon Member

Op 20 maart 2011 22:35:33 schreef Stijntjhe:
Nog nooit gezien, condensator arrays :P
Ik dacht dat die alleen als weerstand bestonden...

en diode arrays ... er zijn zelfs r/c arrays...

Op 22 maart 2011 06:44:01 schreef EL83:
het ic is lm3900N, een viervoudige versterker volgens datasheet

das zo een norton amplifier.. ( transconductance amplifier) zeer ongebruikelijk component..

aan de afstembare condensator en spoel : zal wel een ontvanger of zender zijn voor draadloze oproep.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 5 april 2011 23:07:05 (43%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

http://prive.bitwizard.nl/lcd_small.jpggroot (800k)!

Dit is een LCD scherm wat ik al jaren heb. Heeft iemand een idee hoe dit aangestuurd moet worden?

Hmm. Ik denk dat ik er wel uit zal komen met de datasheets:
http://prive.bitwizard.nl/msm5299.pdf
http://prive.bitwizard.nl/msm5298.pdf
maar als iemand een beschrijving weet van hoe zo'n hele module aangestuurd moet worden, dan is dat denk ik wel makkelijk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo

Mijn koffiemachine is stuk en nu trof ik dit onderdeel aan. Ik weet niet wat het is alleen dat het waarschijnlijk iets met temperatuur te maken heeft. Er staat Tf 216C op wat misschien duidt op 216°C.

[Bericht gewijzigd door steve04 op woensdag 13 april 2011 18:20:33 (27%)

dat is een temperatuurzekering, als de temperatuur hoger wordt dan de temperatuur dat op die zekering staat, dan gaat hij defect.

kun je testen met de doorpieper van je multimeter

[Bericht gewijzigd door Luckyboy op woensdag 13 april 2011 18:23:52 (17%)

Dat zal dan waarschijnlijk de reden zijn waarom de koffiemachine stuk is, ik meet er namelijk 230V over.

De zekering is waarschijnlijk om het verwarmingselement te beveiligen mag ik deze overbruggen, het heeft niets als de koffiemachine na een eindje het dan toch begeeft?

Op 13 april 2011 18:31:22 schreef steve04:
...
De zekering is waarschijnlijk om het verwarmingselement te beveiligen mag ik deze overbruggen, het heeft niets als de koffiemachine na een eindje het dan toch begeeft?

Nee of als je wilt dat je hele inboedel het ook niet meer doet na een woning brand! Zit er niet voor niks in.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

zeker NIET overbruggen, anders staat straks het huis te fikken.

Het kan wel even natuurlijk om te controleren of dit wel de oorzaak is.

Die automaten worden op temperatuur gehouden met een thermostaat. Weigert die thermostaat, dan blijft het element ingeschakeld staan en wordt te heet. Meestal zijn die koffiezetters van kunststof en als het lang genoeg duurt vliegt hij vanzelf in brand. Vandaar die temp. zekering.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Dit topic is gesloten