Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 2

Dit topic is gesloten

Dus in een pc voeding kan je er vanuitgaan dat het de gele trafootjes zijn die ze voor energieopslag gebruiken?

Zat vanwege de omvang ook aan "opslag" te denken, maar het is natuurlijk ook logisch dat de smoorspoelen voor dergelijke stromen ook behoorlijk worden.

Ga maar eens meten denk ik.

Lucky Luke

Golden Member

Op 5 mei 2011 00:29:33 schreef necessaryevil:
Kan ik smoorspoelen en verliesarme spoelen op een eenvoudige manier herkennen, zoals bijvoorbeeld de kleur van de kern of de omvang?

Er was geloof ik iemand die ze in de magnetron gooide... 'k zou er wel een glas water naast zetten, laag vermogen gebruiken, en niet al te lang.

Ik heb niet eens een magnetron (wel enige keren met een gekookt en wat proefjes met ijs enzo mee gedaan), dus CMIIW

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik heb nog nooit een magnetron gezien die op laag vermogen kon.

Alle magnetrons die ik ken doen PWM met een frequentie van ongeveer 0.033Hz om het vermogen te reduceren. 180W uit een 900W magnetron is dus 6 sec aan (900W), 24 sec uit (0W).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henry S.

Moderator

Op 7 mei 2011 18:27:34 schreef necessaryevil:
Dus in een pc voeding kan je er vanuitgaan dat het de gele trafootjes zijn die ze voor energieopslag gebruiken?

De grootste zet bijna alle energie om van de gelijkgerichte netspanning naar de laagspanningen op de uitgang. Er zitten een nog een paar kleintjes naast, deze zijn voor de aansturing daarvan en voor hulpspanningen bedoeld.

Soms zijn de kernen in kokend water te scheiden zodat je het koperdraad, de kernen en het spoellichaam kunt hergebruiken.

Primair zie je vaak ook nog een klein geel bloktrafootje, dat is een common-mode filter. Ook kom je nog wel eens een spoel op een normaal blikpakket tegen, dit is een PFC.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Misschien niet helemaal zoals het hoort in dit topic maar ik heb deze transformator (42V 4.5A) van Baco Army Goods:
http://www.baco-army-goods.nl/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/r/i/ringkerntrafo-42volt-2.jpg
http://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronica-onderdelen/trans…

Hoe moet ik deze aansluiten qua draden om 42V te krijgen? 2 draden voor de 230V, 2 voor de 42V, maar waar die andere 3 voor zijn :S ?!?

maartenbakker

Golden Member

Laat het etiket maar eens zien. Opschriften worden vaak onderschat ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die heb ik dus gechecked maar staat niet echt iets handigs:

Varilec bv
P/C 2004/21
PN: U300 181
Varicel Type: 29/423176/0

Heb op die typenummers niet kunnen vinden

ZWART = 0 VOLT
GRIJS = 220 VOLT
ORANJE = 240 VOLT

WIT / WIT = 42 VOLT / 4,5 Amp.

ROOD / ROOD = 9 VOLT / 0,6 Amp.

MVG Gerard. ;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Gerard, je bent geweldig! ;)

PS: Heel stom misschien, maar grijs en oranje lijkt me aan de 2 wisselspanningsdraden uit het stopcontact toch :P

[Bericht gewijzigd door Iska op dinsdag 10 mei 2011 12:12:20 (68%)

NEE dat niet, de Zwarte met de Grijze voor 220 Volt, en de Zwarte met de Oranje voor 240 Volt.
En niet Grijs met Oranje, dat is maar 20 Volt, voor het net waar men op zit, aan te passen.
Men heeft in NL al zo'n 230 Volt.
Dus men heeft de keus om op 240 Volt te kiezen. Zwart met Oranje dus.

MVG Gerard. ;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Gelukkig zat er een zekering tussen want grijs-oranje werkt idd niet :P

Nogmaals bedankt Gerard!

Overgens dat kleine lampje,onder mijn naam,van 220 Volt / 1500 Watt die brand bij mij op 24 Volt,
en dat is mooier dan bij 220 Volt, dan kan men er niet in kijken.

MVG Gerard. ;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Iska, mischien is het verstandig dat jij maar voorlopig geen dingen meer op 230V aansluit. Je hebt even meer dan 2000V tussen de oranje en de grijze draad gehad. Geen grappen!

@gerard hieronder, JA jij had het m.i. heel duidelijk omschreven. Maar als Iska het op basis van jou beschrijving verkeerd aansluit blijf ik bij mijn mening dat Iska beter even in een boekje kan gaan turen alvorens trafos op 230 proberen aan te sluiten.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 10 mei 2011 15:35:01 (42%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 mei 2011 13:38:29 schreef rew:
.....Je hebt even meer dan 2000V tussen de oranje en de grijze draad gehad. Geen grappen!

@rew:
Men bedoeld: als er op Grijs en Oranje (= 20 Volt wikkeling) 230 Volt komt te staan,
dan komt de 2000 Volt op de Zwarte met de Grijze of Oranje! En niet zoals men omschreef.
Ik had het duidelijk omschreven.

MVG Gerard. ;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
maartenbakker

Golden Member

Overigens denk ik dat de kernverzadiging toch al inzet voordat er 2kV ergens komt te staan, of zit ik ernaast?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Er zal wel een hogere spanning op die wikkeling komen te staan, maar geen theoretische 2000 Volt,
Maar evenwel gevaarlijk genoeg, doch zal die kleine wikkeling het ook niet lang vol houden.
Maar alles boven de 42 Volt AC en 110 Volt DC is voorzichtigheid geboden.

MVG Gerard. ;)

[Bericht gewijzigd door GerardMonique op dinsdag 10 mei 2011 14:27:53 (16%)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Grote (2cm) groene niet-gepolariseerde condensator:

630V
22nJ

630 volt snap ik, maar 22 nanoJoule?
Of bedoelen ze 22 nanofarad, J= +/- 5%
22 nF lijkt me wat weinig voor zo'n grote condensator?

Hij komt van een kapotte vliegenmepper waar ik de onderdelen van wil herbruiken (ooit)

Het is een beetje gokken zonder foto, maar het lijkt me toch echt 22nF met J als code voor de tolerantie.

Wat betreft de grootte moet je natuurlijk rekening houden met de 630V; dat is best een hoop.

If you want to succeed, double your failure rate.
Henry S.

Moderator

Op 12 mei 2011 15:11:14 schreef Sangre:
Grote (2cm) groene niet-gepolariseerde condensator:

630V
22nJ

22nF +/- 5%

22 nF lijkt me wat weinig voor zo'n grote condensator?

Een 22nF condensator kan goed die afmetingen hebben bij een maximum van 630V.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 12 mei 2011 18:55:31 (12%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Ik heb nog wel grotere condensators van 500pF ;-) Ik heb ook een aantal van die groene 2cm grote. Allemaal tussen 1 en 60nF en ook 630V

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ah dank voor de info allemaal :)
Goed te weten dat er dus inderdaad "Grote Kleine" condensators zijn.

Wat is dit onderdeel, op het oranje deel staat de tekst '3M'.
Het komt uit een telefonie-wijkkast.

http://i54.tinypic.com/nvbk84.jpg

Het is bijna niet te zien wat je bedoelt, maar ik zou zeggen: knippen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten