Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 2

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

4mm ÷ 2,54 = 1,56" Dat was een pitchmaat voor edgeconnectors.

Ik heb hier nog stukjes edge connector van een experimenteerprint (dubbelzijdig en 22 vergulde contactvingers).
Heb je daar wat aan??

Heb niet goed gelezen en maak daardoor een komma fout. Ik vroeg me al af waarom die foto zo onscherp was. Alles is dus 10× zo klein :o

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 3 mei 2011 09:17:11 (30%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 28 april 2011 22:08:55 schreef gforse:
Ik ben voor me neefje zijn electrissche trapautotje aan het opknappen nu kwan ik het volgende onderdeel tegen waarvan ik niet weet wat het is.
[afbeelding]
Het is een rechthoekig bloke met 2 m4 schroefdraad stukjes dr om. De schakeling werkt simpel. Je komt met de plus en min van de accu bij een schakelaar, hier kan je de rijrichting bepalen dus een simpele omkeer schakeling. Vervolgens loopt het naar dit blokje en daarna naar hrt gas pendaal war een gewoone simpele s harde schakelaar is. Dan gaat ieverder naar de rem. Dit is een 2 pokige svhakelaar. Die nc is en als je remt no en dan een weerstand in serie naar de ground. Vervolgens gaat ie. Bij nc naar de motors. Iemand een idee wst het is. Er staat vaagjes 30a op, denk zelf is van soft start of warmtwe zekering. Of iets va bimetaal. Of thyristor?

Op 28 april 2011 22:36:46 schreef testman:
dat is zo'n ouderwetse roestverzamelaar denk ik zo :)

als er maar 2 draden zijn valt relais af , en aan de opbouw te zien is het een klixon beveiliger in zware uitvoering . wip het kapje er eens af om te zien wat er in zit.

het ding stond zeker buiten in de regen , gezien het hele accucompartiment vol heeft gestaan.....

Haha ja roesten doet ie zeker :P maar ik zal het binnekort even open maken ( als dat nog lukt...) en kijken wat er in zit. weet iemand hoe deze clixon te vinden is bij farnel oid? vind namelijk best weinig.

SMD fuse uit een 22" TFT panel (van de panel PCB zelf):

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_5929.jpg
dit is het beste dat ik ervan kon maken

Wie kan me de waarde vertellen? Is dat uit de kleur af te leiden? Of heeft iemand enig idee in welke orde grootte die dingen normaal liggen?

If you want to succeed, double your failure rate.

Stroom meter ertussen hangen en meten, afronden naar boven?
Anders proberen een service doc te pakken te krijgen en hopen dat het stuk wat je nodig hebt ertussen staat (maar die kans is wel heel klein).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
bjokal

Golden Member

staat er geen letter op die fuse? meestal wordt daar de waarde mee aangegeven.
Anders zoeken op het typenummer van het LCD-panel. Met een beetje geluk kun je een datasheet vinden met daarin de benodigde stroom voor het panel.
Dan weet je ongeveer hoe groot die zekering is.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
maartenbakker

Golden Member

@rew: Heb je een positienummer van dat flexkabeltje? Aswo heeft vrij veel onderdelen van dat ding, of had je daar al gekeken?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 2 mei 2011 23:08:19 schreef henri62:
Stroom meter ertussen hangen en meten, afronden naar boven?

Tja, tenzij je niet weet waarom die fuse kapot ging en hem dus nu niet wilt kort leggen.

Op 2 mei 2011 23:17:55 schreef bjokal:
staat er geen letter op die fuse? meestal wordt daar de waarde mee aangegeven.

I know, maar ik kan niks ontdekken. Hij is blauw van kleur (mooier blauw dan op de foto, die het met TL-licht moest doen). Ik ga zo even onder de microscoop op het werk.

edit:
Ik zie de letter P. Volgens deze info is dat 3A, volgens deze info zou het 1.5A zijn. Natuurlijk zijn er nog wat andere pagina's op internet met allebei de lijstjes te vinden. Ik zie dat zowel Littelfuse als Cooper Bussmann de P als 3A hanteert in deze datasheets die ik maar zo even erbij zocht. Dan moet ik dat maar aanhouden denk ik. Waar die 1.5A z'n oorsprong vindt is me onduidelijk.
Ik zal er wel nooit achterkomen wat voor 'n karakteristiek dat ding had. Bovengenoemde voorbeelden lopen al erg uiteen: de ene doet er max 60 seconden over om op 200% van rating uit te branden, de andere max 5 seconden.

Anders zoeken op het typenummer van het LCD-panel. Met een beetje geluk kun je een datasheet vinden met daarin de benodigde stroom voor het panel.

Ik had al even gezocht, maar d'r is verdacht weinig te vinden over dat ding.

[Bericht gewijzigd door Jochem op dinsdag 3 mei 2011 08:39:48 (20%)

If you want to succeed, double your failure rate.
pa3gws

Golden Member

Beste forum leden.
Weet iemand welke componenten dit zijn?
En dan met name het zwarte SMD component met als opdruk BEV C719 van STmicroelectrinics.
Dit onderdeel meet oneindig en staat over de + en -
Het onderdeel daarnaast zit ook direct over de + en - heen en is denk ik een elco.
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00358.jpg
De weerstand aan de andere kant van de PCB is uitgefikt en daar is de kleurcode niet meer van te lezen.
En die zit tussen de - aansluiting en de groundplane aan de andere kant van de PCB safety weerstand?
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00364.jpg
De PCB is van een Valsat 2008 M2 GPS systeem.
Ik denk dat men de polariteit heeft omgewisseld maar dat heeft men er niet bij vermeld :-)
Alvast bedankt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Die gele is inderdaad een tantaal elco.

De zwarte doet denken aan een diode. Zo dicht bij de voeding kan dat een zogenaamde crowbar zijn. Die sluit de ingang kort als er verkeerdom spanning op gezet wordt. Als je zoekt op tantaal elco SMD Kom je vast tegen waar de + en de - van dat ding zitten. (er is iets met een streep, maar of die nu bij de + of de - staat kan ik nooit onthouden). Dan weet je hoe om de elco staat, dus wat de + en wat de - moet zijn. Vervolgens kan je kijken of die diode inderdaad kapot is (diode stand!) en of ie inderdaad in crowbar configuratie staat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pa3gws

Golden Member

Het streepje op de elco zit aan de + het zwarte onderdeel meet oneindig.
Als het een crowbar is hoort die dan niet rond de 0 Ohm te zitten?
Naast de weerstand aan de andere kant van de PBC zit een diode in de + dat kan natuurlijk ook een ompool beveiliging zijn.
Ik heb als test de verbrande weerstand even met een 10 Ohm weerstand overbrugd maar dat haalt niets uit.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 2 mei 2011 20:01:11 schreef rew:
Dit is een connector:
[afbeelding]
Maar waar kan ik de contrastekker kopen?

De manual van de KU990(pag 61) tekent een 30-pins connector, terwijl ik hier maar 28 contacten tel. Zitten er twee contacten ergens verborgen?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@pa3gws: dat zwart blokje is idd. een overspanningsbeveiliging. Kijk in de datasheet op pagina 8 naar de markering (opdruk), en het bijbehorende typenummer.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 3 mei 2011 11:11:37 schreef pa3gws:
Weet iemand welke componenten dit zijn?
En dan met name het zwarte SMD component met als opdruk BEV C719 van STmicroelectrinics.

Denk dat C719 de locatie en datum code is.
Kijk hier maar even in.
Pagine 8 staat de BEV.

Edit/ @pros was mij voor.

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
maartenbakker

Golden Member

@Jochem: Wat is het typenummer dan?

@rew: Het connectortje lijkt artikelnummer GB042-30S-H10-E3000 te hebben, maar de eerste hits op Google zijn alleen partsbrokers. Even op de exploded view gekeken. Kan je iets met een van de volgende flexkabeltjes?
positienummer 41, SACY0063001
positienummer 42, SACE0057302

Deze zijn beide bij Aswo op aanvraag leverbaar, prijs onbekend. Van de losse connectoren is alleen CN300 leverbaar terwijl ik denk dat je CN600 nodig hebt (geen idee of die op elkaar passen, zie plaatje van CN300).
https://ishop.aswo.com/products/223988.jpg

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 3 mei 2011 07:38:29 schreef Jochem:
[...]Tja, tenzij je niet weet waarom die fuse kapot ging en hem dus nu niet wilt kort leggen. [...]I know, maar ik kan niks ontdekken. Hij is blauw van kleur (mooier blauw dan op de foto, die het met TL-licht moest doen). Ik ga zo even onder de microscoop op het werk.

Je kunt natuurlijk ook tijdelijk een 20 mm zekering in je
meetleiding opnemen. Als je zomaar een zekering in het circuit terugzet moet je die immers steeds lossolderen als hij doorknalt....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Klopt, dat was voor vanavond m'n volgende stap (zeker gezien ik 0603 of 0402 zekeringen niet op voorraad heb) (en al had ik ze, dan waren ze nu vast al een keer weggeniesd).

Op 3 mei 2011 13:09:05 schreef maartenbakker:
@Jochem: Wat is het typenummer dan?

Monitor is een E2200WS, het panel weet ik zo niet meer, moet ik vanavond zien.

edit: panel is een AU Optronics (AUO) M220EW01 (zijn beide twee nullen)

edit2: ik zie in m'n google history dat ik bij m'n vorige zoekactie een typfout heb gemaakt, ik vind nu wel iets meer... Current tussen 0.9A-1.8A en inrush 2.5A, dan past die 3A fuse er op zich wel bij en mag het ook gewoon een snelle zijn.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 2 mei 2011 16:31:37 schreef Firehunter:
Voor een project ben ik 2 rotary encoders nodig. Nu kwam ik een printje tegen uit een oude camcorder (Philips M624/01) met een encoder achtig iets voor het focussen.
Foto's (let op, grote bestanden!):
http://www.robinhuisman.nl/IMG_5435.JPG
http://www.robinhuisman.nl/IMG_5438.JPG

Kan iemand bevestigen dat dit inderdaad een rotary encoder is?
En hoe ik deze dan moet aansluiten?

Na veel onderzoek en wat testen met m'n goedkope multimetertje ben ik tot de conclusie gekomen dat het een dubbele 100kΩ potmeter is met 180° verschil tussen beide meters.
Vergelijkbaar met http://www.alphapotentiometers.net/html/11mm_pot_5.html
Nu nog wat wiskundige magie zoeken om beide potmeters zo uit te lezen dat het een rotary encoder lijkt.

Ik ben geboren op m'n verjaardag, en jij?
maartenbakker

Golden Member

@Jochem: Ik vond het al vreemd, want veel panelen zijn op Google wel terug te vinden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Klopt.

De fuse klapt er na vervanging (3.15A glaszekering) gewoon net zo snel weer uit. Piek die de multimeter nog meepakte was 6.82A ofzo.

Voeding is netjes 5V1, daar zit het hem niet in. Keiharde sluiting meet ik (helaas) niet.

Voor wat ik kan zien splitst de voeding zich met name op naar een simpele 3V3 regelaar en een switcher (MAX1518B). Ik ben er nog niet uit waar de hoge stroom heen gaat. Ik heb al een pootje gelift van die 3V3 driepoot, maar ben er nog niet aan toegekomen veel verder te meten. De weerstandsmeting met de multimeter tussen VCC/GND veranderde bijna niks na het loshalen van die poot, maar dat hoeft niet veel te zeggen natuurlijk. Vanavond de voeding eens afzonderlijk aanleggen.

Als het die MAX1518B zelf blijkt te zijn, dan is die wel te krijgen, maar enkel als TQFN en volgens mij hebben die toch echt geen pootjes, terwijl die op de print wel pootjes lijkt te hebben. Of ik kijk verkeerd en het is enkel tin, want bij Maxim vind ik geen andere packages voor dat ding terug.

Het is ontzettend lastig werken, want die PCB moet je half opzij klappen om erbij te kunnen, dus eraan solderen is klote, maar in bedrijf meten is ook niet handig.

If you want to succeed, double your failure rate.
bjokal

Golden Member

@jochem: zou wel eens een keramisch c-tje kunnen zijn ergens verderop in de schakeling. Die gaan wel eens spontaan in sluiting.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Ik zal ze vanavond nog eens even allemaal doorpiepen...

En liggen die dan vaak meteen helemaal strak in sluiting? Want dat meende ik eerder nergens te meten.

If you want to succeed, double your failure rate.

Als dat zo is, dan zou je toch verwachten dat je direct op de voedingsrails een ferme sluiting zou vinden, of zou ie zich als een herstellende zekering gaan gedragen: kortsluiting boven een bepaalde spanning, en weer "open/condensator" als ie er onder komt?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bjokal wint.

Ik had kennelijk maar een paar C'tjes gemeten. De defecte zat achter de switcher, dus op de inkomende voeding meette ik geen sluiting.

Switcher extern gevoed uit m'n labvoeding, met m'n vinger geconstateerd dat er in een rijtje van 3 C'tjes eentje erg heet werd (auw) en het exacte component bepaald met kassabon-oplegging.

Was een crime om dat ding eraf te solderen, maar toch gelukt. Heb alleen geen idee van de waarde die hij had (en ga één van die andere drie er ook niet af bikken), dus ik denk dat ik maar een 4u7 ervoor in de plaats zet. Overigens werkt het ook zonder, dus misschien laat ik het wel zo...

Kunnen we mooi weer terug on-topic, want ik ga dus een 0603 SMD fuse van 3A bestellen, kan die glaszekering er weer tussenuit :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Heb hier wat ringkernspoelen uit pc voedingen liggen.

Kan ik smoorspoelen en verliesarme spoelen op een eenvoudige manier herkennen, zoals bijvoorbeeld de kleur van de kern of de omvang?

Henry S.

Moderator

Nee de kernkleur zegt helaas niets, met de kleur en omvang kan je de maximale stroomsterkte bepalen.

De inductie is te meten, en met behulp van een tooltje kan je bepalen wat je nodig hebt voor aangepaste waardes (ook de stroomsterkte als de kern dat toelaat).

Verder zijn het smoorspoelen en bijv niet geschikt voor hogere frequenties dan welke in geschakelde voedingen wordt toegepast.

Tooltje (ook voor andere onbekende en bekende spoelen en kernen): http://www.circuitsonline.net/download/view/93

De daarin genoemde kleuren zijn alleen voor die serie van Amidon, en zijn hier niet van toepassing.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten