hoi,
voor de hobby mocht ik een diesel aggregaat van honda gebruiken van een familielid.
na gebruik met een ouwerwets lassapparaat waarbij men de kern vd trafo kan regelen was de groep defect.
er kwam geen 220V maar een veel lagere spanning op de uitgang.
intussen heb ik wel al mijn lesje geleerd en zal ik een electronisch lasapparaatje gaan gebruiken in combinatie met een aggregaat.
nu heb ik het aggregaat betaald aan mijn familielid omdat ik deze gebroken heb. toch is het een pijnlijke hap uit mijn hobby budget. dit vooral omdat ik nu ook nog een ander aggregaat moet gaan zoeken.
daarmee opende ik na wat meetwerk de dynamo van het aggregaat
daarbij kwam ik te weten dat de rotor bestaat uit 2 spoelen (elk op een kant van de rotor gemonteerd) waarvan het begin van de spoel aan het einde van dezelfde spoel gesoldeerd is met een diode en een ander onbekend onderdeel.
op de 1ne spoel heb ik de onderdelen nog terug gevonden op de andere spoel was duidelijk te merken dat de onderdelen er losgekomen waren en door de middelpuntvliegende kracht verdwenen zijn.
de rotor kan ik intussen al laten herwikkelen bij een kennis die op tijd en stond eens een tractie/pompmotor voor mij herwikkeld. maar de componenten om de spoelen af te sluiten blijken niet terug te vinden.
het gaat om de het groene component weergegeven in de foto's, niets meet door met de ohm meter op diodestand, ook de LC meter geeft niets aan.
vermoedelijk is het onderdeel wel defect

kan iemand aangeven wat voor iets het is en wat ik als vervanger kan gaan gebruiken?
alvast bedankt