Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 2

Dit topic is gesloten

Op 23 mei 2011 10:00:19 schreef roadrunner84:
@Pros: iedere branche heeft wel zoiets, in software land zijn GOTO's smerig, in webdev land slaan ze je de kop in als je je pagina layout m.b.v. tables.

vergeet framesets niet... yuk

Op 20 mei 2011 22:20:13 schreef McRemco:
Ik heb net een Grabbag van Kareltje binnen gekregen en daar zat dit component in:
[afbeelding]
Ik heb geen idee wat dit is aangezien er verder geen enkele informatie op staat.

0r weerstande

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 2 juni 2011 20:44:40 (45%)

als je maar genoeg kracht zet gaat alles stuk http://www.thortech.nl/

hoi,

voor de hobby mocht ik een diesel aggregaat van honda gebruiken van een familielid.

na gebruik met een ouwerwets lassapparaat waarbij men de kern vd trafo kan regelen was de groep defect.
er kwam geen 220V maar een veel lagere spanning op de uitgang.

intussen heb ik wel al mijn lesje geleerd en zal ik een electronisch lasapparaatje gaan gebruiken in combinatie met een aggregaat.

nu heb ik het aggregaat betaald aan mijn familielid omdat ik deze gebroken heb. toch is het een pijnlijke hap uit mijn hobby budget. dit vooral omdat ik nu ook nog een ander aggregaat moet gaan zoeken.

daarmee opende ik na wat meetwerk de dynamo van het aggregaat

daarbij kwam ik te weten dat de rotor bestaat uit 2 spoelen (elk op een kant van de rotor gemonteerd) waarvan het begin van de spoel aan het einde van dezelfde spoel gesoldeerd is met een diode en een ander onbekend onderdeel.

op de 1ne spoel heb ik de onderdelen nog terug gevonden op de andere spoel was duidelijk te merken dat de onderdelen er losgekomen waren en door de middelpuntvliegende kracht verdwenen zijn.

de rotor kan ik intussen al laten herwikkelen bij een kennis die op tijd en stond eens een tractie/pompmotor voor mij herwikkeld. maar de componenten om de spoelen af te sluiten blijken niet terug te vinden.

het gaat om de het groene component weergegeven in de foto's, niets meet door met de ohm meter op diodestand, ook de LC meter geeft niets aan.
vermoedelijk is het onderdeel wel defect

http://i300.photobucket.com/albums/nn36/keuninkske/electronica/DSC02950.jpg
http://i300.photobucket.com/albums/nn36/keuninkske/electronica/DSC02949.jpg
http://i300.photobucket.com/albums/nn36/keuninkske/electronica/th_DSC02951.jpg
kan iemand aangeven wat voor iets het is en wat ik als vervanger kan gaan gebruiken?
alvast bedankt

!overload! to much information in this signature!

Dat groene ding is een ceramische condensator van als ik het goed zie, 10Nf met een spanning van 1000 volt. Dat zwarte is een diode, daar zijn geen gegevens op te zien.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

owkeej,

alvast bedankt voor de input.

VDR moest ik eventjes opzoeken, google hielp me dat dit een spanningsafhankelijke weerstand is.

kun je onderleggen waarom je dit denkt sine?
of zijn er andere methodes om uit te maken of het nu een condensator of een VDR is?

het zwarte onderdeel is zeker een diode, deze heb ik al liggen.

vermoedelijk zal de toepassing en plaatsing in de schakeling ons moeten verder helpen, daarom mijn uitgebreide uitleg

!overload! to much information in this signature!

Sine heeft gelijk, een varistor 10mm 10% 1000V, Zie:

http://www.szbxy.com/products/RCandMYG/MYG.pdf

Reden: Onlogische plaats voor een condensator en je meet geen capaciteit. Als het ding echt stuk zou zijn is ie ontploft en kun je zeer waarschijnlijk niks meer lezen!

-edit- In de spec staat 100V maar dat is een fout!

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Henry S.

Moderator

Op 6 juni 2011 19:01:05 schreef henri62:
-edit- In de spec staat 100V maar dat is een fout!

Idd, moet 1kV zijn.

VDR's zijn soms moeilijk te identificeren, maar hou als vuistregel aan dat de eerste cijfers de diameter aangeven en de tweede cijfers de spanning (twee basisgetallen en een vermenigvuldiging).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 6 juni 2011 19:32:08 (37%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

henri62, (en alle anderen ook natuurlijk :p)
je bent echt hartelijk bedankt dat is de datasheet waarnaar ik al geruime tijd op zoek ben.

omdat ik mijn electronica componenten normaal bij farnell bestel was ik even op zoek tussen de varistor 10 en 14mm disc behuizingen.

daarbij lijkt er niets te bestaan om en bij de 1000V rating.

is het misschien mogelijk om te helpen een vervanger zoeken?
want zover reikt mijn kennis hierover echter niet

alvast hartelijk bedankt

!overload! to much information in this signature!

Even een vraagje. Ik zoek zo'n CRT uit een intercom, geen idee hoe die dingen heten, dus is het moeilijk zoeken...

Eigenschappen:

-Kanon zit op zo'n 90 graden van kijkhoek.
-Zwart-wit
-Ongeveer 4 inch
-Projecteert op achterkant van buis, vooraanzicht is helder.
-Achterkant CRT loopt "rond"

Zoiets:
http://www.allproducts.com/manufacture98/doorphone/product3.jpg

Maar alleen de CRT (+datasheet?)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Even Googlen.

De eerste paar hits leveren precies wat je zoekt (met uitzondering van die YouTube video).

Heb ik een uur op zitten Goochelen. Verkeerde zoekwoorden (en Google is een ramp in vergelijking tot een aantal jaar geleden).

Aha, ze heten dus "4-inch flat crt". Alleen verkrijgbaar bij vage websites helaas, niet in een europese webshop zo te zien. O, en op Ebay ook, maar totaalprijs vind ik te hoog.

Iemand anders nog zo'n CRT nodig om mee te experimenteren toevallig? Wel leuk voor een klokje misschien... Ik overweeg om er een paar uit canada te laten komen (slechts 7 euro per stuk, maar verzendkosten 25 euro :(), ik verwacht dat de verzendkosten niet per buis extra ook 25 euro stijgen, daar heb ik al naar gevraagd.

Wel wat info gevonden ondertussen over de volledige modules, maar nog geen datasheet van zo'n buisje. Iemand?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Sine

Moderator

Klokje is kritisch, vector graphics op een CRT met elektromagnetische afbuiging is een kunst op zich.

Dat Canadese spul, heb je daar een link van? Die ben ik dan net niet tegengekomen. Heel misschien interesse.

Van één van dat soort buisjes zijn dit de specificaties.

[Bericht gewijzigd door Bert M op woensdag 8 juni 2011 00:00:04 (36%)

Volgens mij heb ik zo'n ding gezien in het topic hier "Je bizarste glaswerk", zelf even zoeken welk topic het geweest is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 7 juni 2011 23:43:19 schreef Sine:
Klokje is kritisch, vector graphics op een CRT met elektromagnetische afbuiging is een kunst op zich.

Ik dacht eigenlijk dat die dingen elektrostatische afbuiging hadden. Jammer... Dan wordt het sowieso moeilijker om er zonder module iets mee te maken denk ik?

Net een berichtje van de canadees gehad:

I have updated the shipping calculator on ebay to reflect true shipping cost by Canada Post.
For 5pcs: total shipping cost: $102.50
For 4pcs: $86.00

Beetje te duur vind ik dat worden... :(

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 9 juni 2011 17:44:34 (29%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
bjokal

Golden Member

Zoek anders eens op marktplaats op "intercom" , ik zie er nu ook een paar staan.
Mischien kun je er voor weinig eentje scoren.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Al tijden druk met het ontrafelen van wat SMD-grabbag spul van Karel. Nu deze:
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_6043_crop.jpg http://www.uploadarchief.net/files/download/img_6048_crop.jpg

Ongeveer 3 mm x 2,5 mm x 2,5 mm (lxbxh) (sorry, referentieobject op de foto vergeten..)
Afgeschuind dak met opdruk '22'.

Meet op DC beide kanten op een sluiting.

Zekering? Welke waarde?

If you want to succeed, double your failure rate.
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

geen idee wat gebruikelijk is kwa notatie bij die dingen.
22mA?
220mA (de nul weggelaten)
200mA --> 2*10^2
en zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken

Ik denk spoeltje. 22 µH.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Spoeltje zou ook kunnen, ik zal als ik van 't weekend tijd heb eens even wat draden eraan solderen om te meten.

Maar als iemand het zeker weet mag hij het zeggen :)

If you want to succeed, double your failure rate.
Henry S.

Moderator

Ziet er erg veel uit als een spoeltje (en zou dan 22µH zijn), die hebben vaak een wat hogere behuizing.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

En het schuine dak zou de ronding van de wikkeling kunnen volgen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik krijg hem met mijn LCR-brug op 1.94uH, maar dat ding zit al flink onderin z'n bereik bij die waarden. Ik denk dus dat het een spoeltje van 2.2uH is.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten