Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Ik heb op Ebay een kale PCB gekocht voor het bouwen van een simpele koptelefoon versterker met een buisje. Voor het buisje heb ik een JAN6922 genomen, de 1000uF die ik heb zijn Rubicons YXF serie (is dit een goede keus?) Voor de rest heb ik nog niets besloten.
Nu zie ik wat vreemde waardes in het schema tevoorschijn komen. Eerst maar even het schema:
PS: Het schema wordt twee keer opgebouwd op de PCB.
-We beginnen links. R101, moeilijk leesbaar, maar is 1M/1W? Waarom 1W? Voor het vermogen wat er in opgestookt wordt zal het niet zijn...
-R109, 35 Ohm, mag dit ook zomaar 33 Ohm worden?
-De 2SK310 MOSFET... Ik las ergens dat een IRF510 ook een goede keus zou zijn? Die heb ik nog.
-Als ik de gloeistroom uitreken kom ik op 180mA ongeveer, is dit bruikbaar? EDIT: Sorry, 2x 180mA = 360mA! 
-C104 en C105 hoeven denk ik niet high end of low-esr te zijn, of heb ik het mis?
-Voor de rest, is het schema ok? Het hoeft voor mij niet high end allemaal, maar kleine verbeteringen zijn altijd leerzaam, dus goed!
Benadski
Ik heb even wat opgezocht.
De gloeidraad van de 6922 heeft aan 300mA al voldoende. De weerstand van 13 Ohm wordt dan 18 Ohm.
In plaats van de LM317 wil ik de TL783 eens proberen. Lijkt me wel mogelijk toch?
C104 en C105 heb ik toch maar low-ERS genomen.
En ipv 1000uF/25V over de voeding heb ik 2700uF/50V low-ESR genomen. Lijkt me wat beter, maar of het heel veel uitmaakt?!
Die 1M, waarom dat de enige is die 1W moet zijn vat ik nog niet...
De rest van de weerstanden, daar heb ik 0,5W metaalfilm voor genomen.
Ik ga ook een inschakelvertraging maken op de uitgang, dan houd ik mijn oren heel als ik het ding inschakel. Denk dat er een aardige plop uit komt anders.
Kan iemand het uitgangsvermogen schatten ongeveer?! Of is dat gissen bij deze dingen?
Op 2 augustus 2010 17:55:14 schreef Benadski:
In plaats van de LM317 wil ik de TL783 eens proberen. Lijkt me wel mogelijk toch?
Ja, zelfde werking, alleen wat overbodig.
C104 en C105 heb ik toch maar low-ERS genomen.
Niet van toepassing, nagenoeg DC. 105°C elco's is wel handig.
En ipv 1000uF/25V over de voeding heb ik 2700uF/50V low-ESR genomen. Lijkt me wat beter, maar of het heel veel uitmaakt?!
Ook niet van toepassing, idem als hierboven.
Die 1M, waarom dat de enige is die 1W moet zijn vat ik nog niet...
Is wat groter, samen met de wat langere en dikkere draden kan dat het bouwen vergemakkelijken. maar ¼W kan natuurlijk ook.
De rest van de weerstanden, daar heb ik 0,5W metaalfilm voor genomen.
Metaalfilm had niet gehoeven.
Ik ga ook een inschakelvertraging maken op de uitgang, dan houd ik mijn oren heel als ik het ding inschakel. Denk dat er een aardige plop uit komt anders.
Dat kan best luid, door het laden van de elco.
Kan iemand het uitgangsvermogen schatten ongeveer?! Of is dat gissen bij deze dingen?
De source van de FET kan tussen 15 en 24V varieren, en de bovengrens hangt van de mate van aansturing af. Maar laten we uitgaan van een hoofdtelefoonversterker en weinig vermogen, dus weinig aansturing.
Een mW kan genoeg zijn voor een gehoorbeschadiging.
Maar in theorie een paar Watt, is snel na te gaan met wat testsignalen, maar dat is achteraf. 
Benadski
De TL783 heeft iets betere "transient response", en betere "in- en output regulation". Voor de rest vrij identiek, maar dus toch net iets beter? Of toch niet?
Die originele condensator in de voeding vond ik met z'n 25V wat dicht bij de 24V voedingsspanning zitten. En misschien wil ik wel iets omhoog met de spanning als dat betere resultaten geeft. Low ESR leek me ook beter, maar als het niets toevoegt bewaar ik ze wel voor een switcher oid.
Die metaalfilm weerstanden, ik dacht altijd dat dat minder ruiste dan koolfilm weerstanden. Of is dat iets van lang geleden wat verkeerd is blijven hangen?
Voor de inschakelvertraging: Ik dacht met een DPDT relais eerst de uitgangen kort te sluiten naar massa, na een aantal seconden door te verbinden naar de koptelefoon. Is dat een goed idee?
En 2,5W zal wel met heel veel vervorming zijn, niet? Waarom ik het wil weten is eenvoudig. Ik wil eerst met een paar 8 Ohm B&W speakers gaan testen, ik heb nog geen goede koptelefoon namelijk. Die 10 Ohm weerstand, kan ik die weglaten als ik speakers gebruik?
Op 2 augustus 2010 20:14:49 schreef Benadski:
De TL783 heeft iets betere "transient response", en betere "in- en output regulation". Voor de rest vrij identiek, maar dus toch net iets beter? Of toch niet?
De vraag is of je het gaat merken. Ik denk het niet.
Die originele condensator in de voeding vond ik met z'n 25V wat dicht bij de 24V voedingsspanning zitten.
Je hebt gelijk, 25V is veel te krap, minimaal 35V elco toepassen.
Low-ESR voegt niets toe, de rimpel is 100Hz als je voedt met trafo/brug/elco en dat vangt een normale elco ook goed op.
Die metaalfilm weerstanden, ik dacht altijd dat dat minder ruiste dan koolfilm weerstanden. Of is dat iets van lang geleden wat verkeerd is blijven hangen?
Nee hoor, maar de buis is ook niet ruisvrij, en de ingang heeft een hoge impedantie. Zo heb je al meer ruis dan koolweerstanden zouden veroorzaken.
Verder zitten niet alle weerstanden in een audiopad.
Voor de inschakelvertraging: Ik dacht met een DPDT relais eerst de uitgangen kort te sluiten naar massa, na een aantal seconden door te verbinden naar de koptelefoon. Is dat een goed idee?
Helpt tegen harde knallen, een lichte plop kan blijven voorkomen.
En 2,5W zal wel met heel veel vervorming zijn, niet? Waarom ik het wil weten is eenvoudig. Ik wil eerst met een paar 8 Ohm B&W speakers gaan testen, ik heb nog geen goede koptelefoon namelijk. Die 10 Ohm weerstand, kan ik die weglaten als ik speakers gebruik?
Beide dingen wil ook wel weten. Ik zou een testopstelling maken, helaas kwam er wat tussen. De 10Ω weerstand wordt in andere hybrides (SHHA/MHHA) meteen al weggelaten.
Ik vraag me namelijk af wat de stroombron gaat doen als zijn ingangsspanning omlaag gaat. En denk er om dat elke stroombron maar de helft van de totale gloeistroom levert.
Grotere versie van het schema: http://frank.redpin.com/~urbex/6dj8-schematic-large.png
Andere versie: http://www.headphoneamp.co.kr/bbs/data/diy_member_new/SHHA_SCH2.JPG
Benadski
Hee, dat is leuk, meer variatie!
Op dat andere schema zie ik geen condensatoren over de gloeidraden. Nu wordt voor de TL783 aangeraden (bij spanningsbron in ieder geval) geen condensatoren van adj. naar massa te leggen. Zal ik die 220uF's in het originele schema ook maar weglaten? Wel worden output C's aangeraden, mag ik een kleine C vanaf out naar massa leggen? of gaat de boel dan oscilleren? <- Zie EDIT
Ik snap J2 ook niet. Testbrugje voor een Ampère meter misschien?
Ook zie ik dat er een andere buis (twee gloeidraden) wordt gebruikt. Daarom zal die 60V en die constructie met de condensator tussen de buis en MOSFET wel zo verzonnen zijn. Ik verwachte echter C8 en 11 andersom...
Voor de rest, geen ingangs C's. Niet nodig om te onkoppelen? Zorgt wel voor een lagere ingangs-impedantie, dus minder ruis waarschijnlijk?
En de uitgang. 75 Ohm weerstanden, lijkt me niet ideaal, zo krijg je volgens mij niet optimaal controle over de hoofdtelefoon? Tenzij deze heel hoogohmig is.
EDIT: Als het goed is gaan die lineaire regelaars gewoon door met werken, ze zijn in dit schema in staat de stroom constant te houden vanaf een volt of 9 (6,3 + 3V) of bij de TL een volt of 16... (O oh, dat had ik nog niet gezien, geen TL gebruiken dus...) Daaronder kan er van alles "gebeuren". In het gunstigste geval neemt de stroom lineair af tot een volt of 3, daaronder is het helemaal over denk ik.
Ik heb vandaag nog even nagedacht over dit ontwerp. De eindtrap is afgeleidt van de Zen van Nelson Pass: http://sound.westhost.com/project36.htm
Het uitgangsvermogen valt achteraf heel erg tegen, de ruststroom is zo'n 180mA met 15Ω||13Ω en dat komt neer op max ruim 125mW in 4Ω. Je hebt daarvoor een gevoelige luidspreker nodig. Ook is een luidspreker af te raden vanwege de uitgangsweerstand 12/0.18=66.6Ω, de uitgangsimpedantie is ietsje lager. Dus de dempingsfaktor is heel laag, laagohmige hoofdtelefoons zijn dus ook niet handig.
Ga je uit van 'dopjes' van 32Ω dan ziet het er beter uit, 0.5W (nu speelt de maximale amplitude ook mee) in 32Ω (nog steeds een lage dempingsfaktor), en 600Ω hoofdtelefoons werken het beste hier op, een nog hogere dempingsfaktor.
Ook ik keek eerst even vreemd naar de stroombron, maar zolang de ingangsspanning hoog genoeg is dan werkt dat gewoon. En idd blijkt de TL783 ongeschikt vanwege de hogere dropout. Dat was ik even vergeten, maar was me al opgevallen bij een voedingsdeel van mijn eigen buizenprojekt.
Op 3 augustus 2010 01:57:15 schreef Benadski:
Op dat andere schema zie ik geen condensatoren over de gloeidraden.
Zijn ook niet direkt nodig, maar een kleine elko voor lokale ontkoppeling kan geen kwaad.
Ik snap J2 ook niet. Testbrugje voor een Ampère meter misschien?
Ik denk eerder aan een optionele weerstand. De stroombron zelf is ook door een weerstand te vervangen.
Ook zie ik dat er een andere buis (twee gloeidraden) wordt gebruikt. Daarom zal die 60V en die constructie met de condensator tussen de buis en MOSFET wel zo verzonnen zijn. Ik verwachte echter C8 en 11 andersom...
Als de gloeidraden parallel gezet waren dan had de voedingsspanning lager gekunt. Vanwege die spanning is de mosfet vastgelegd met weerstanden omdat de buis misschien anders in een ongelukkig gebied ingesteld moet worden. Maar daarvoor moet je datasheet bekijken.
C8 en C11 zitten op de juiste plaats, die zijn hier puur voor de scheiding tussen anode- en gatespanning.
Voor de rest, geen ingangs C's. Niet nodig om te onkoppelen? Zorgt wel voor een lagere ingangs-impedantie, dus minder ruis waarschijnlijk?
Zie ik vaker, lagere ingangsimpedantie (minder ruis) bij lage potmeterstand, maar de instelling van de buis varieert daarmee. Ik gebruik liever een goede MKT koppelcondensator en gelukkig zijn triodes redelijk stil.
En de uitgang. 75 Ohm weerstanden, lijkt me niet ideaal, zo krijg je volgens mij niet optimaal controle over de hoofdtelefoon? Tenzij deze heel hoogohmig is.
Idd, dar werkt de uitgang sowieso beter op, de weerstand temt de uitgang wat, maar probeer met en zonder weerstand. Btw, over de uitgang is ook nog een weerstand tegen harde ploppen, misschien is een vertraging niet nodig.
Sorry voor de lange post... het blijven eenvoudige maar interessante schakelingen.
Benadski
Op 3 augustus 2010 18:21:29 schreef Henry S.:
Ik heb vandaag nog even nagedacht over dit ontwerp. De eindtrap is afgeleidt van de Zen van Nelson Pass: http://sound.westhost.com/project36.htmHet uitgangsvermogen valt achteraf heel erg tegen, de ruststroom is zo'n 180mA met 15Ω||13Ω en dat komt neer op max ruim 125mW in 4Ω. Je hebt daarvoor een gevoelige luidspreker nodig. Ook is een luidspreker af te raden vanwege de uitgangsweerstand 12/0.18=66.6Ω, de uitgangsimpedantie is ietsje lager. Dus de dempingsfaktor is heel laag, laagohmige hoofdtelefoons zijn dus ook niet handig.
Ah, ja, da's wel erg weinig vermogen. Ik gebruik trouwens 8 Ohm speakers voor de test. 125mW zal dan rond de 200mW worden denk ik? Bij 88dB/W zal het ongeveer op 81dB max. uitkomen? Dat hoor ik nog wel!
En ik zal eens zoeken naar een mooie hoogohmige hoofdtelefoon (voor niet teveel knaken
). Suggesties?
C8 en C11 zitten op de juiste plaats, die zijn hier puur voor de scheiding tussen anode- en gatespanning.
Ik dacht dat de polariteit in het schema verkeerd was. De plaats begreep ik wel.
Zie ik vaker, lagere ingangsimpedantie (minder ruis) bij lage potmeterstand, maar de instelling van de buis varieert daarmee. Ik gebruik liever een goede MKT koppelcondensator en gelukkig zijn triodes redelijk stil.
Ok, dan houd ik daar gewoon mijn C's!
Idd, daar werkt de uitgang sowieso beter op, de weerstand temt de uitgang wat, maar probeer met en zonder weerstand. Btw, over de uitgang is ook nog een weerstand tegen harde ploppen, misschien is een vertraging niet nodig.
Ik ga alle opties even proberen.
Sorry voor de lange post... het blijven eenvoudige maar interessante schakelingen.
Geeft niets, dan heb ik weer wat te lezen en te leren. Altijd goed! 
Op 4 augustus 2010 11:55:17 schreef Benadski:
Ah, ja, da's wel erg weinig vermogen. Ik gebruik trouwens 8 Ohm speakers voor de test. 125mW zal dan rond de 200mW worden denk ik?
320mW ( theoretisch, I2*R).
Bij 88dB/W zal het ongeveer op 81dB max. uitkomen?
Ja, zoiets, opzich goed hoorbaar.
En ik zal eens zoeken naar een mooie hoogohmige hoofdtelefoon (voor niet teveel knaken
). Suggesties?
Sennheiser/Beyer, €100-€200, echte gesloten hoofdtelefoons voor DJ/monitoring. Anders gewoon een goedkopere laagohmige Sennheiser.
Ik dacht dat de polariteit in het schema verkeerd was. De plaats begreep ik wel.
Op die fiets!
Daar heb je gelijk in, hetzelfde geldt voor de uitgangscondensators.
Benadski
Bedankt! Nu ben ik zo'n beetje klaar om aan het bouwen te beginnen!
Ik gebruik trouwens de JAN6922 buis, gloeistroom is daarvan 300mA, dus 150mA per kanaal. Ik kom dan (bij 8 Ohm) op 180mW uit. Ook nog wel goed hoorbaar. Het gaat me vooral even om de hoog en midden weergave. Als ik het goed begrepen heb is demping vooral belangrijk wanneer er lage tonen afgespeeld moeten worden, dus kan ik met de speakers (B&W 201i) best dat even testen lijkt me. De hoofdtelefoon die ik nu heb (Sennheiser HD-447) is niet zo haarzuiver in dat gebied, basweergave is ook wat te overdreven, dus die gaat het niet worden denk ik.
Om wat nieuws te proberen heb ik een Gatt HP-7 gekocht. Weinig over te vinden, maar naar wat ik lees ziet er wel aardig uit. En het draagcomfort is ook prima naar het schijnt. Wel sloop ik de volumeregeling er direct uit (tenzij het kwaliteitspul is). Ik zal wel een kleine samenvatting schrijven over de bevindingen. (Ja, wat dat betreft blijf ik misschien een hollander, veel voor weinig hopelijk) 
Nu je het zegt, die uitgangs C's had ik niet eens opgemerkt. 
EDIT: Even aan het bouwen geweest:
Ik vind de weerstandjes wel erg klein uitgevallen voor 0.5W types. Zal wel alleen zijn als ze met korte draadjes op zware kopervlakken zijn gesoldeerd. De 15R weerstand krijgt het het zwaarst. 0,1W verstookt deze. Zal denk ik wel goed gaan...
Ik heb alleen geen idee wat voor type ingangscondensatoren ik heb gepakt en of ze bruikbaar zijn voor audio. Zijn die grote witte blokken.
Benadski
Ik heb alles op de print gesoldeerd en even met een 30V 400mA trafo getest. Het werkt! Het geluid is warm, toch heel gedetailleerd en het hoog is sprankelend! 
Ben ook tevreden met de Gatt hoofdtelefoon. (Is alleen geen nederlands fabrikaat aan de handleiding te zien.) Deze is licht, zit best confortabel en klinkt prima. Niet teveel bas, maar ook geen gebrek eraan. Klinkt open in middengebied, veel meer details hoorbaar dan met de Sennheiser HD-447 en mooier (tussen "soft-dome" en "magnetostaat" tweeter wat klank betreft) hoog! Haarzuiver met een zacht randje dus. Voor zover dat mogelijk is dus. 
Alleen valt me op dat recht en links niet "gelijk" klinken. De ene helft van mijn NOS E88CC is toch behoorlijk anders dan de andere. Bij gelijke anodestroom bijvoorbeeld is de spanning over de kathodeweerstand (van 100 Ohm, 1%) heel anders. De ene zit rond de 100mV, de andere rond de 130mV. Ik denk dat het komt omdat hij toch ver buiten z'n normale werkgebied gebruikt wordt. Of moeten die dingen "inbranden"? (Heb trouwens ook een PCC88 gekocht, niet NOS, nog wel uitstekende "getallen", ga die ook eens proberen).
Hoe stel ik 'm het beste in? Gelijke anodestroom, gelijke kathodespanning of ertussenin? En waarom?
EDIT: Even voor de grap een ECC81, ECC83 en een ECC82 geprobeerd. Twee werken enigszins (de ECC81 een beetje, de ECC83 vrijwel niet). De ECC82 doet het wel vrij aardig eigenlijk. Nog behoorlijk geluidsniveau, zeer gedetailleerd geluid, alleen iets minder laag (door nog lagere dempingsfactor? Met de ECC82 loopt er maar 75mA per kanaal). Iets minder ruimtelijk, maar wel minder "brom" in de testopstelling en betere "gelijkloop" tussen links en rechts. Het is leuk om eens met buizen te stoeien!