Op 4 augustus 2010 18:56:42 schreef testman:een goede conexlas wordt niet heet en zou ik eerder toepassen bij vrij onbereikbare lasdozen .

Spijtig genoeg gebeurt het soms ook omgekeerd, waar men er slecht aankan is het draaien vaak te moeilijk en gebruikt men een wago. Bij een slecht contact heb je natuurlijk dikke pech, 5cm draad afgebrand en dus helemaal niet meer kunnen aansluiten.

Om toch ook nog te antwoorden op de vraag van de aadlitze:
Voor soepel met stijve draad te verbinden gebruik ik meestal dit soort verbindingsklem, deze moet je erop persen met een speciale tang, zelfde principe als een kabelschoen met oog of vork.
Ze bestaan ook in de vorm van een buisje soldeersel in een stukje krimpkous, deze kan je rond de draden smelten maar de kwaliteit hiervan is meestal bedroevend.

Waar je wel op moet letten is dat je de insnijding die je creëert hierdoor zeker wegknipt, anders kunen de draden hier breken

Je tang stel je zo in dat je net niet door de isolatie heengaat en daardoor ook geen insnijding in de draad maakt.

Groeten, Bram

Om aardlitze te verbinden naar massief kun je ook de nieuwe wago lasklemmen gebruiken.

http://www.electroshop.nl/product_images/t/wago%20hevelklem__91409.jpg

deze werken met een veerklem

Oja, de vraag ging uiteindelijk om het verbinden van een aardlitze met een massieve draad. Ik heb dat wel eens gedaan door de litze een paar slagen om de draad te wikkelen en dan vast te solderen.

Op 4 augustus 2010 20:31:12 schreef bprosman:Je tang stel je zo in dat je net niet door de isolatie heengaat en daardoor ook geen insnijding in de draad maakt.

Ik doelde op de insnijding die er ontstaat door de draden in elkaar te draaien met een striptang ;)
Overigens is die stelschroef het eerste wat er af gaat als ik een nieuwe tang koop, met een beetje handigheid kan je zonder die schroef evengoed strippen zonder het koper te beschadigen.

Door het overmatige gebruik van merknamen vergeten we de juiste benaming van het materiaal.
Een STEEKLASKLEM welke we oa kunnen verkrijgen van het merk wago
Een DRAAILASDOP welke we oa kunnen verkrijgen van het merk conex.

Beide systemen zijn goed.
Sommige klanten kunnen in bestek voorschrijven welk systeem ze eisen.

Het is niet het merk wat goed of slecht is (uitgezonderd de baggerkwaliteit) maar de monteur die ze monteert.
En dan begint het idd met het juist en op maat aanstrippen met de juiste gereedschappen.

Een verzoek aan topic reactoren is om merknamen zoveel mogelijk te vermijden.

Over kroonstenen:
Dat zijn doorgaans prima verbinders, tenzij je met dunne of soepele draad gaat werken. Dan loop je de kans dat je de aders doorsnijdt als je de boel te stevig aanschroeft. Bij soepele draad kan je adereindhulsjes (die je er simpelweg overheenschuift) gebruiken, maar ook dan is het oppassen geblazen bij dunne aders. Adereindhulsjes, die voorzien zijn van een stift, zijn minder kwetsbaar. Rechts op de foto zie je er twee:
http://prosje.be/CO/Fotos/Eindhulzen.jpg

En voor zware toepassingen? Kijk eens naar de aansluitingen van een doorsnee kWh-meter. Het zijn vermomde kroonstenen. Ook bij de zwaardere uitvoeringen, waar plaats is voor aders van 25mm² of 50mm². En ja, ook geschroefde verbinders voor 150mm² ALU zijn weinig meer dan grooote kroonstenen.

Dat betekent uiteraard niet, dat lasdoppen niet zouden deugen. Als je ze goed aanbrengt, vormen ze een prima verbinding. Des te meer, omdat de "veer" die je rond de aders schroeft, daar een constante druk op uitoefent.
Maar lasdoppen zijn dan weer minder geschikt om twee 150mm² ALU aders aan mekaar te knopen... :-)

Maar lasdoppen zijn dan weer minder geschikt om twee 150mm² ALU aders aan mekaar te knopen...

Ook voor deze aders met deze oppervlakte hebben we aderschoenen,
het lassen gebeurd dan in een laskast.

[Bericht gewijzigd door Hollands licht op (35%)]

Op 4 augustus 2010 21:40:05 schreef Hollands licht: Een verzoek aan topic reactoren is om merknamen zoveel mogelijk te vermijden.

Ach, daar hoeven we niet te benauwt over te doen, iedereen snapt het als je het over een wagoklem, een conex of een stotz hebt. Bovendien heb je het zelf ook wel eens over een PKZ en meggeren gehad. ;-)
Het gebruik (misbruik) van merknamen is een algemeen gebruik. Het word vaak sneller begrepen en bovendien zijn die vaak korter dan de werkelijke benaming, het zal dus wel luiheid zijn.

Ik voel met je mee, maar heb op andere fora ervaringen dat daar het vermijden van merken zwaar aanbevolen wordt.
Maar oke zo, toch heb ik een goed gevoel bij het noemen van juiste benamingen.
Bij de PKZ gaf ik ook gelijk aan dat dit een motorbeveiligingschakelaar was.

Weet ik. Maar bij het meggeren had je waarschijnlijk niet eens stilgestaan. Het is zeker geen persoonlijke aanval hoor. Ik gebruik ook zo min mogelijk merknamen maar er glipt soms wel eens wat doorheen. Niets om hoofpijn van te krijgen, aspirientje? :-)

Ik voel ook wel wat voor de juiste benamingen, desnoods als aanvulling. Ik weet best wat een steeklasklem is, maar de merken ken ik als niet-installateur vaak niet.
Soortnaam plus merk als voorbeeld, misschien is dat wat.

Zo denkt bijvoorbeeld ook iedere zendamateur te weten wat een Amphenol-plug is. Goed. Maar er zijn twee nadelen aan die naam: 1. Amphenol maakt honderden soorten connecters, en bovendien: 2. de plug die de amateurs bedoelen maken ze nu juist niet meer. :)

Op 4 augustus 2010 21:58:29 schreef pros:
Adereindhulsjes, die voorzien zijn van een stift, zijn minder kwetsbaar. Rechts op de foto zie je er twee:
[afbeelding]

Ik ken dat alleen als kabelschoen met stift. ;)

Overigens waren de adereindhulzen zonder isolatiehulsje bij het bedrijf waar ik als laatste stage heb gelopen, verboden: het was een ongeschreven regel, maar die dingen werden niet gebruikt: het aantal storingen scheen er nogal van toegenomen te zijn.

Op 4 augustus 2010 21:40:05 schreef Hollands licht:
Een verzoek aan topic reactoren is om merknamen zoveel mogelijk te vermijden.

Er zit tussen lasdoppen van "ongeveer hetzelfde systeem" erg veel verschil, en laat dat nou vaak merkgebonden zijn... Een Conex is een compleet andere dop dan een Jasper, om maar eens iets te noemen. Jouw advies is niet zo practisch.

@FET: in de computerwereld heb je ook zo'n Amphenolgrapje, alleen daar heet het Molex. Gelukkig is Foxconn nooit zo ingeburgerd, want die maken niet alleen alle connectoren, maar ook nog de printplaatjes waar ze op zitten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (20%)]

Op 5 augustus 2010 01:48:24 schreef maartenbakker:
[...]Er zit tussen lasdoppen van "ongeveer hetzelfde systeem" erg veel verschil, en laat dat nou vaak merkgebonden zijn... Een Conex is een compleet andere dop dan een Jasper, om maar eens iets te noemen. Jouw advies is niet zo practisch.

Idd, een conex is voor een massieve ader en een jasper is voor een gevlochten ader zoals vmvl en rwpk.
Vroeger hadden de aannemers het ook altijd over dobbelsteentjes, terwijl ze over kroonstenen spraken.
Het in merken praten wordt zo'n gemeengoed dat het soms moeilijk te begrijpen is wat mensen bedoelen te zeggen.

Vroeger hadden de aannemers het ook altijd over dobbelsteentjes, terwijl ze over kroonstenen spraken.

Oh, je bedoelt "suikerklontjes", waarbij je de aders eerst op maat moet knippen met een "mussenbek" en vervolgens van hun isolatie ontdoen met een "denudeertang"? :-)

Verder zou het een mooi ding zijn, moest iedereen voor alles de correcte benaming gebruiken. Maar dat is een utopie, vrees ik - zeker als het technische termen betreft.

Op 5 augustus 2010 20:25:04 schreef pros:
Oh, je bedoelt "suikerklontjes"...

Ja, lusterklemmen voor de Belgen. :-)

Op 5 augustus 2010 20:57:09 schreef GJ_:
[...]
Ja, lusterklemmen voor de Belgen. :-)

In het noorden des lands ook wel prutserklemmen genoemd.

O.T.
Moet je in een electronika winkel werken en er wordt aan je gevraagt of je suikerklontjes hebt.
Ik heb de klant naar de buurt super gestuurd niet wetende dat zij een kroonsteentje wilde hebben.:-)
einde O.T.

prutserklemmen genoemd

Is daar ook een reden voor? Er is IMHO niets mis met lusterklemmen, als je ze met kennis van zaken gebruikt. Dat geldt trouwens voor alle verbinders.

[Bericht gewijzigd door pros op (12%)]

Er is ook niks mis mee. Er zijn trouwens ook veel verschillende soorten en maten. De gewone: een buisje met een schroefje, de betere, met onder het schroefje een lipje dat voorkomt dat de schroef dwars door de geleider geschroefd word en dat een kleine geleider naast de schroef terecht komt, en dan nog de kroonstenen met een serieuze kooiklem. Die laatse zijn meestal van hard warmte bestendig kunstof gemaakt en zijn geschikt voor hogere spanningen. Daarnaast zijn er ook nog steeds gewone porseleinen kroonstenen.

Er is inderdaad niks mis met kroonstenen/lusterklemmen. Volgens de NEN1010 zijn ze ook gewoon toegestaan in plaats van lasdoppen, zelfs zonder drukplaatje onder de schroeven.

Op 5 augustus 2010 19:37:10 schreef Hollands licht:
[...]
Idd, een conex is voor een massieve ader en een jasper is voor een gevlochten ader zoals vmvl en rwpk.

Dat bedoelde ik nog niet eens. Ik heb gewoon Jaspers voor massief draad, kan je nagaan. Echter zoals je in dit topic hebt kunnen lezen is het soms toch wel nuttig om ook merknamen te gebruiken: De Conex doppen zijn bij mijn weten de enige waar je de dop af kan draaien voor inspectie zonder dat je de las gelijk uitelkaar draait. Op z'n minst de merknaam Conex heeft dus meerwaarde om te noemen. Maar je hebt gelijk dat er verwarring uit voort kan vloeien; ze hebben immers ook steekdoppen. Het blijft hoe dan ook schipperen, maar het meest practische lijkt me om gewoon ter plekke uit te leggen wat een bepaalde dop is, als iemand het niet snapt. Voor de vaklieden zelf is het geen probleem, die kennen ze toch allemaal en weten ook waar de verwarring kan ontstaan.

Op 4 augustus 2010 22:57:19 schreef Frederick E. Terman:
Ik voel ook wel wat voor de juiste benamingen, desnoods als aanvulling. Ik weet best wat een steeklasklem is, maar de merken ken ik als niet-installateur vaak niet.
Soortnaam plus merk als voorbeeld, misschien is dat wat.

Zo denkt bijvoorbeeld ook iedere zendamateur te weten wat een Amphenol-plug is. Goed. Maar er zijn twee nadelen aan die naam: 1. Amphenol maakt honderden soorten connecters, en bovendien: 2. de plug die de amateurs bedoelen maken ze nu juist niet meer. :)

Hoezo? Gebruiken ze voor CB geen PL259 en SO239 meer?
Vakjargon is nu eenmaal een eigen taaltje. Als je maar precies weet wat bedoeld wordt is het niet eens zo erg. Lastig natuurlijk voor degene die zich sporadisch op een vakdomein begeeft. Die snapt er algauw niets meer van terwijl dat wél het geval zou geweest zijn als iedereen zich strikt aan de juiste benaming hield.

Erger dan dialect vind ik dat verkeerde benamingen gebruikt worden. Ik zie hier bijvoorbeeld meerdere keren het woord litze passeren als foute benaming terwijl men soepel snoer of draad bedoeld.
Litzedraad is een heel speciale vorm van soepele geleider. Het bestaat uit vele gevlochten draadjes die onderling geisoleerd zijn. De bedoeling is om de draaddoorsnede bij hoogfrequent stromen beter te benutten omdat de stroom door het skineffect naar de oppervlakte van de draad geduwd wordt wat een verhoging van de weerstand tot gevolg heeft.
Dit soort draad is na een halve eeuw vergetelheid terug in trek bij
geschakelde voedingen. Maar vanwege de dure constructie en de moeilijkheid om een aansluiting te maken wordt ze nooit voor 50 Hz gebruikt.

nog een tip die ik geleerd heb bij het maken van lassen, is om een draaiende beweging te maken bij het afknippen van de aders. Zo voorkom je dat de las toch nog iets open springt en daardoor de dop er niet goed op gaat.