Dag mensen. Ik ben bezig met het ombouwen van mijn auto, het alarm blijft behouden, en heeft een stevige ombouwbeurt nodig.
Heb een 22 polige stekker, met ongeveer 15 kabels, en op die 15 kabels zitten totaal 67 kroonsteentjes exclusief soldeerverbinden die totaal niet nodig zijn, indien er kabel word gebruikt die lang genoeg is. Reden voor mij om alles eruit te trekken en opnieuw te leggen.
Idee -
22 polige stekker die op de centrale steekt, die kabels op ongeveer 15 - 20 CM afknippen, deze in een soort van "verdeel"doosje leggen, waar ik de kabels van de 22polige stekker in een soort van kroonsteentjes kan steken, en vanuit de andere kant van het kroonsteentje wil ik nieuwe bekabeling leggen, deze lopen dan uit het doosje naar hun bestemming toe. De kabels zijn 0,5mm dik.
Ik ben ernstig tegen het gebruik van kroonsteentjes voor dunne kabel, en al helemaal als het in de auto is. Ik heb 1 jaar alarmsystemen geinstalleerd voor een beveiligingbedrijf, maar ik kan me absoluut niet meer herinneren hoe alle onderdelen heten.
Ik persoonlijk zat te denken aan een hard-plastic doosje wat niet hoger mag zijn als 7CM, waar ik een allu-of ijzeren "railtje" in leg, waar dan connectoren op geklikt worden waar je kabels in kunt schroeven en los kunt schroeven. Ze worden bijv. in schakelkastjes gebruikt voor PLC als ik het goed heb.
Kan iemand mij met dit idee helpen zou het erg op prijs stellen.
Aha, kijk eens ;
http://www.aura-systems.com/Images/control_panels/SmlPLC_Panel_large.j…
Afbeelding waar onderin de rail en connectoren zichtbaar zijn.
persoolijk zou ik gewoon de draadjes solderen en krimpkousje eromheen. Denk ook dat dit het goedkoopste is. zodra je klaarbent met solderen en krimpkouse kabelboom intapen en je ziet ik bijna niks van.
op deze manier hou je de auto overzichtelijk met bekabeling en krijg je geen rare las doosjes en dergelijke.
hoop dat je er iets aan heb
MVG Ron
Doosje (zoek op "rose") en railtje (zoek op "TS15") en klemmen (Phoenix, Weidmuller) zou ik niet doen. Ik bouw o.a. taxameters in en alles solderen met krimpkous is het beste.
Als je toch klemmen wil gebruiken, dan veerdrukklemmen, geen schroefklemmen. Of nog beter voor automotive: faston.
Inderdaad mijn eerste voorkeur, solderen met krimpkous en daarna de kabelboom intapen, dat had ik ook al allemaal gekocht bij Brezan, wat ook de enige winkel is waar je zoiets kunt halen in heel Venlo volgens mij.
Er zat oorspronkelijk een soort van lasdoosje standaard van de Clifford centrale, maar die heb ik uit elkaar moeten slopen. Het was 1 grote spaghettiboel onder het dashboard en van al die onbeschermde lassen en veel te grote kroonsteentjes krijg je tranen in je ogen.
Om het in de toekomst makkelijk te maken om iets om te pluggen (programmeerbare schakelaars) gebruik ik dan toch liever faston klemmen (wat verschrikkelijk als je ergens de naam niet van weet) en dan natuurlijk de waterproof versie.