Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
We komen er net achter dat onze vriezer kuren heeft.
In ieder geval doen alle controle lampjes het niet meer.
Type GSL 3011
Ik kwam er achter dat de kast zo goed als ontdooid was toen we gingen barbecuen. Dacht eerst dat iemand per ongeluk de hoofdschakelknop had uigezet, Toen bleken de controlle lampjes het dus ook niet te doen. Wel werkt het temperatuuralam (Pieper).
Ik kom er nu achter dat de linker deurpost flink warm wordt (Weet eigenlijk niet of dat normaal is).
- Iemand iets die iets zinnigs kan vertellen?
- Hoe kom ik bij dit type bij de elektronica?
- Is er ergens een servicedok en schema?
Vervelend is dat het weekend is en er geen noodservicenummers bekend zijn. Overigens draait de motor nu wel, maar de rest werkt dus nog steeds niet en die warme(/hete) deurpost vertrouw ik ook niet.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de deur hoort warm te worden , dit merk je nu omdat hij vrijwel ondooid is . er zit een element in de deur voor de deur ontdooid te houden , de lampjes deden het eerst nog wel ? tegenwoordig gaan neonlampjes geen 40 jaar meer mee , 10 jaar is al veel .
geen lampjes en een alarm klinkt als een stuurprint die de boel aanstuurt , de voeding van de electronica kan het begeven hebben ( is wrs een mkp en weerstand ) ook kan een soldering al de veroorzaker zijn .
heb ook gehad dat de snelvriesknop verbrandde wat de hele vriezer deed uitvallen .
m'n moeder heeft hem onlangs ontdooid en die vriezer ging niet eens lopen als de thermostaat op 3 stond , alleen op stand 5 was hij goed . en die vriezer is ook pas 6 jaar oud .
Tidak Ada
Ah dus dat warm worden is normaal? Alleen gek, dat hij dat alleen links doet, terwijl de deur rechts open gaat.
Volgens mij zijn die lampjes LED's (geen relaxantie geflikker): Groen, geel en rood. Ze zijn waarschijnlijk ook alle drie gelijk uitgevallen. En het alarmsignaal doet het wel.
Thermostaat heeft altijd op 3 gestaan (-23°C).
Jij hebt geen doc?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik zou de module waar de LED'jes opzitten demonteren en eens goed bekijken. Deze krijgt/maakt mijnsinziens geen voedingsspanning meer. Zal een klein trafotje of een netgekoppelde voeding op zitten, en daar zal wel iets aan door zijn.
Een schema heb ik niet, maar als je iets hebt aan een exploded view (eigenlijk een plaatje met onderdeelnummers erop om makkelijker onderdelen te kunnen bestellen; verbindingen en montage/demontage staan niet aangegeven) kan ik je dat wel bezorgen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (35%)]
Tidak Ada
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada
maartenbakker
Golden Member
Tidak Ada
Bedankt Maarten, je hebt mail terug.
Inderdaad zal de realiteit wel wat ingewikkelder zijn, vanwege de bedrading. De nummers zijn in ieder geval wel handig. Nu maar bestellen, of nieuwe lampjes/LED-jes inbouwen.
Het lijkt er inderdaad op alleen dat de lampjes defect zijn Blijkt dus dat de A/U schakelaar toch was uitgezet (zou eigenlijk een beveiligde- of een sleutelschakelaar moeten zijn). Toevallige samenloop van de dingen volgens Murphy.
Ik kreeg alleen wel het visioen van toen we van een lange vakantie terug kwamen en de aardlek bleek uitgeschakeld: Die lucht vergeet je niet gauw, om over de kosten van de inhoud van de kast maar niet te praten...
Tidak Ada
Even een rapportje:
De vriezer is gerepareed. Uteindelijk deden dus alleen de neonlampjes het niet meer.
Oorzaak: Een insect vond de schakelaar blijkbaar een uitstekende broedplaats. Ze had er haar eieren gedeponeerd. Het kroost, in de gedaante van kleine rupsjes, dacht dat printbaantjes een leuke doolhof was en zijn bij het oversteken gebakken.
Dat heeft een printbaantje gekost, wat ik met een stukje blank montagedraad kon repareren.
Scheelt weer €50 ex BTW 
Achteraf herinner ik me een tijdje terug een fenollucht geroken te hebben, maar kon niets ontdekken.
maartenbakker
Golden Member
Inderdaad een aparte fout! Ik hoor wel of ik die andere dopjes/frutseltjes/nokjes nog mee moet bestellen bij gelegenheid.
Overigens waren de prijzen die ik noemde allemaal inclusief BTW, scheelt toch weer 19% 
testman
insecten gaan ook met de tijd mee , een droge warme plek met eten in de buurt , zo ging het met mensen ook tig jaar geleden .....
snap wel niet dat ze dan bij tidak in de vriezer gaan zitten als er zat leegstaat momenteel en dan nog in zeeland notabene ......
Tidak Ada
Ik vind ze nogal duur en denk dat ik met een 20 jaar oude vriezer de investering niet meer doe. Ik zou ze alle 12 nodig hebben.
t'is alleen lastig dat die kleppen steeds op je kersenpit vallen als je iets van onderop wilt pakken, maar ik heb er nog geen buil aan overgehouden
Misschien gaat het ook goed met een RVS parker of een nylon M6 bout.
Ik snap overigens niet dat ze er niet direct nylon penne voor hebben genomen. Dat harde PVC of wat het ook is wordt veel te bros bij die lage temperaturen (of is het als slijtmijt bedoeld? Dacht eigenlijk dat dat een Philips octrooi was
).
Voordat je je voedsel onderin de vriezer leg moet je er een touwtje met een label eraan doen (datum invriezen, gewicht, inhoud enz.) en die laat je buiten de vriezer hangen. Als je iets nodig heb trek je aan het juiste touwtje en het produkt komt vanzelf naar je toe. Zijn er geen touwtjes aan de buitenkant van de vriezer aanwezig, dan is de vriezer leeg.
testman
een 20 jaar oude vriezer , die trekt al het reparatiebedrag aan stroom weg per jaar . goed is goed bij zo'n ding .
je kunt voor kapotte klepjes ed ook tayraps gebruiken die kunnen ook wel wat aan , zeker de uitvoering met metalen lipje .
maartenbakker
Golden Member
Schijnbaar is het probleem ook bij Bosch bekend. Die levert geen losse pennetjes of frutseltjes meer, maar setjes "per kant", dus ik verwacht min of meer dat je met twee setjes uit bent. Was het mijn eigen kast geweest dan had ik ze gewoon op de gok laten komen (exploded view en artikelomschrijving zijn er nogal onduidelijk in).
Overigens kan het verbruik van een machine zoals deze die op R12 loopt nog erg meevallen. Mijn Liebherr (Miele) koelkast uit 1985 kwam zonder nieuw deurmanchet op een klasse B uit na meting. Duurt toch wel een flink aantal jaar voordat je een nieuwe bijelkaar gespaard hebt, en kan het geen kwaad er nog wat geld in te steken. Pas de tussenmodellen met R134a koelgas waren wat minder zuinig.
Tidak Ada
Dat maakt nogal wat los hier!
Ik was zelf ook verbaasd dat we hem al zo lang hadden, Hij werkt echter nog steeds prima. Zelfs het rubber is nog goed. dat komt deels doordat ik altijd eerst lucht in de kast laat lopen door het rubber wat in te drukken; dan trek je er niet zo aan. Ik heb dat van een professionele kast uit de Horeca. Daar zat een pedaal aan dat hetzelfde deed.
Onze koelkast, die ingebouwd is, koester ik door middels een ventilator de warme lucht van achteren weg te zuigen, zodra er een temperatuurverschil >5°C is tussen de lucht achter de kast en de lucht in de keuken. Werkt perfect en spaart stroom.
Voor mij zijn een heleboel van die energiezuinigheidsliflafjes een doekje voor het bloeden, zowel om de milieu-activisten het naar de zin te maken als om de kortere levensduur van die apparaten te verbloemen.
Mijn CV ketel van gietijzer draait al dertig jaar en heeft nog geen duidelijk slijtage verschijnselen, dat heb je met die blikken high-tech dingen niet. 10 jaar is veel 
"Hypermoderne" badgeyser met elektronische ontsteking: niets dan ellende mee en nu zijn er zelfs geen onderdelen meer te krijgen 
@ Maarten:
Ik heb gekeken en mer dat het erg ingewikkeld gaat worden om die stiften te vervangen. Ik zal wel eens wat flansen
In ieder geval was die exploit een reuzen hulp, nog bedankt daarvoor!!
We beginnen nu wel erg af te dwalen, dus ik zal maar stoppen. De klus is geklaard.
maartenbakker
Golden Member
Graag gedaan en van jou netjes gedaan, ik schep er zelf ook plezier in om lang met mijn spullen te doen.
En ja, er komt hier altijd wel wat los, dat is de toegevoegde waarde van zo'n forum