CB Emperor Samuraļ problemen

Met de squelch (knop SQ) helemaal linksom moet het zoeken stoppen.
Bedoel je met het aangesloten bakje de microfoon? Dan lijkt er iets mis mee als je de knopjes op het toestel niet kan bedienen. Is het wel de originele?

Het toestel kan inderdaad kapot gaan als je zendt zonder dat er een goede antenne of een dummyload aangesloten is.

Handleiding heb ik niet, misschien eens vragen op het CBforum

Als je even googelt zal je vinden dat dit in feite een President is, en dat er meer in zit...

Knoppekes:
Scan: om te scannen naar een kanaal waar iets te horen is
Mode: AM/FM omschakeling
Tone: vermoedelijk Roger beep aan begin uitzending
PA: zie boven
Local: als er hele sterke stations zitten, normaal staat die af
ANL/NB: storingsonderdrukking (Automatic Noise Limiter/Noise Blanker)

VOL: spreekt voor zich
SQ: squelch: onderdrukt ruis als er geen signaal ontvangen wordt, vooral in FM. Die stel je in op een vrij kanaal, en draai je rechtsom tot de ruis verdwijnt, gewoonlijk op de stand 11u (als 8u open is en 16u dicht).

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Bedankt voor de nuttige informatie... Ben al heel wat wijzer geworden :-)
Met het bakje bedoel ik dus de microfoon.

Ik heb de schakelaar SQ helemaal links gedraaid... Probleem blijft
Ik denk dat dit komt omdat de CB geen enkel signaal ontvangt doordat er geen antenne aangesloten hangt. Of kan deze ook iets ontvangen zonder een antenne??? zoals bij een gewone FM radio???

Ik heb nu ook 2 weerstanden van 100 ohm parallel op de antenne aansluiting aangesloten (1/4W). Bedoel je met deze belasting dan de dummyload?

Ik heb namelijk geen swr meter maar de weerstanden die eraan gesloten hangen worden (zeer) warm, dus ga ik er vanuit dat de CB zal zenden...
De stroom die de CB opneemt zonder te zenden is 0.25A. Als ik op de PTT knop druk neemt de CB na een seconde of 3 een stroom op van boven de ampère.
(Zijn dit geen bewijzen dat de CB zend?)

Nog 1 vraag:
Is het mogelijk om een (staaf)antenne te gebruiken van een fm radio of zelf een (voorlopige)antenne in elkaar te prutsen? Of is het aansluiten van een lange draad aan de ene aansluiting van de antenne aansluiting al meer dan genoeg?

sry voor de misschien stomme vragen, ik heb nog niet zo veel ervaring met CB's

Op 12 augustus 2010 20:39:05 schreef Louis123:
Ik heb nu ook 2 weerstanden van 100 ohm parallel op de antenne aansluiting aangesloten (1/4W). Bedoel je met deze belasting dan de dummyload?

Dat kan je beschouwen als een dummy load, maar ik zou hem niet zomaar verder gebruiken.

Ik heb namelijk geen swr meter maar de weerstanden die eraan gesloten hangen worden (zeer) warm, dus ga ik er vanuit dat de CB zal zenden...

Dan zend ie inderdaad. Voorlopig nog :-)

Is het mogelijk om een (staaf)antenne te gebruiken van een fm radio

Nee, een antenne wordt gemaakt voor een bepaalde frequentie. Grofweg hoe lager de frequentie (27 MHz tov 100 MHz) hoe langer de antenne.
Maar probeer eerst een swr meter vast te krijgen. Meter is zeer belangrijk in dit stadium.
Als antenne zou je twee stukken draad van ongeveer 2,63 m kunnen gebruiken. Heb je coax liggen ?
Deze antenne zou je ook best zo vrij mogelijk ophangen.

Wat betreft het scannen : als je op de knop scannen drukt stopt ie dan ?
Als je de sq helemaal naar links draait ontvang je een beetje ruis ? Dit zou het scannen moeten stoppen of pauzeren.
Nog een vraagje : zit e rop de micro twee knopjes waar Up en Down of iets gelijkaardigs ?

Ja coax heb ik liggen. Hoe moet ik deze dan aan de aansluiting van de antenne koppellen? Aan de massa een coax en aan het signaal?

Ik krijg een beetje ruis uit de box op de CB. Als ik op de knop scannen druk gebeurt er helemaal niks :(

Er zijn inderdaad 2 knopjes aanwezig op de microfoon up en down. Ik ga er van uit dat je hiermee de kanalen kunt verzetten zonder aan de CB te moeten komen.

Als ik de microfoon uit de CB trek dan kan ik alles doen, kanalen verzetten, andere drukknoppen bedienen. Enkel als ik de microfoon er terug insteek kan ik alleen maar zenden (niks anders).
Als ik op de PTT knop druk stopt hij met verder frequenties aflopen en begint hij te zenden op de frequentie die hij bereikt heeft. Dan begint hij te ruisen uit de microfoon en dan zend hij.
Als hij begint te zenden komt er een piepende toon uit de luidspreker.
Dit vind ik ook zeer eigenaardig...
Zit er eigenlijk ook een luidspreker in de microfoon?

Nee, geen domme vragen, je moet toch ergens mee beginnen?

Hoogstwaarschijnlijk heb je een andere microfoon dan de originele, of een originele met een defecte kabel.

CB toestellen hebben in de microfoon een schakelaar die de luidspreker doorlust. Is de microfoon niet aangesloten, of een verkeerde microfoon, dan wordt het audio niet doorgelust en hoor je niets.

Je kan eens proberen pin 2 te verbinden met pin 5. Zie figuur hieronder.
Met SQ linksom moet je dan ruis horen. Sterke ruis op mode FM, zwak op AM.

Als de weerstanden warm worden, dan mag je er van uitgaan dat de zender OK is. Er komt normaal 4W uit.

Een zendantenne is 'afgestemd'. Hier op CO zijn tal van topics over geweest, zoals bvb dit. Of zoek eens op 11m antenne.
Voor ontvangst maakt het minder uit, althans je zal er niets mee kapot maken. Je kan bvb een gewone draad gebruiken. Lokale stations, <10km zou je moeten kunnen horen.

http://home.scarlet.be/~on1aht/MIC_president1.jpg

1 Modulation: signaal van de microfooncel naar de zender
2 RX: = receive / signaal uit de CB van de luidspreker. Wordt aan massa geled bij ontvangst.
3 TX: transmit / PTT push to talk schakelaar in microfoon die zender inschakelt door deze pin aan massa te leggen
4 UP/DOWN: knoppekes op de micro om kanaal omhoog of omlaag te gaan, of te scannen als je langer dan 1 sec drukt
5 Masse : massa, minpool van voeding, soms de behuizing van het toestel
6 Alimentation: voeding, +12V

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Frederick E. Terman

Honourable Member

De zender gaat ook niet zomaar kapot als er per ongeluk even geen antenne aan hangt. Normaal zal een zendertje daar tegen beveiligd zijn, òfwel doordat de eindtor wat fors gekozen is, òfwel door een SWR protectie die de sturing terugregelt als er teveel reflectie is.

Alleen de illegale zendertjes hebben dat vaak niet; maar die hoeven dan ook niet aan eisen te voldoen. De 'Samurai' is een gewoon toegelaten PR27 apparaat zo te zien.

De gebruiksaanwijzing waarschuwt hier ook niet eens voor; zelfs niet bij het onderdeel "afstellen van de antenne op beste SWR".
Als er ook maar enig risico was, zouden ze er wel iets over zeggen.

Maar je weerstandjes van 1/4W zullen inderdaad vlug stuk gaan als je lang zendt. Maar voor de proef kon dat eventjes geen kwaad.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bedankt allemaal voor de info...
Ik heb geprobeerd een brugje te leggen tussen pin 2 en pin 5 van de aansluitingen op de CB.
Dit heb ik ook geprobeerd als de microfoon in de CB zit. Het resultaat is hetzelfde. De CB blijft verder frequenties aflopen.
Er moet nog waarschijnlijk een verkeerde aansluiting zijn in de microfoon die ervoor zorgt dat er een drukknop wordt overbrugd zodat de frequenties blijven aflopen.
Kan iemand mij verder helpen???

Op de microfoon staat 'President'
Heeft iemand een handleiding?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het zou al heel toevallig zijn als bij dat toestel de aansluitingen precies hetzelfde waren. :+

Hier vind je een aantal microfoonaansluitingen. Alleen de Samurai staat hier niet bij, maar die had je al gekregen.
http://www.okdxgroup.co.uk/mic.htm

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Meet eens tussen pin 5 en 4 van de micro of je daar een kortsluiting hebt. Als je multimeter alleen biept bij het indrukken van de Up of Down toets, dan valt die optie al af. Het zou kunnen dat 1 van die schakelaars blijft hangen.

Andere vraag : scant ie van kanaal 1 naar 40 of omgekeerd ?

Hij scant van kanaal 40 naar kanaal 1... dus omgekeerd

Hier stond dat dit in wezen een President toestel is.
Maar hier blijkt er een verschil te zijn tussen aansluiting van President en Samurai.

http://home.scarlet.be/~on1aht/MIC_president2.jpg
http://home.scarlet.be/~on1aht/MIC_samurai.jpg

Bij een originele President micro is dus in rust pin 2 met pin 5 verbonden.
Steek je die op een Samurai, dan verbindt je massa en down, wat het naar beneden scannen verklaart.

Het eenvoudigst is de microfoonplug herbedraden.

Bij wijze van test kan je pin 2 en 6 met elkaar verbinden, dan moet je ruis horen.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Frederick E. Terman

Honourable Member

Bingo, gok ik!
Maar dan had de bron van je eerdere MIC aansluitschema het dus fout.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Yoooo,
Heb geprobeerd pin 2 met pin 6 te verbinden...
DE RUIS WERD VEEL LUIDER DAN DAARVOOR

Ik ontving wel niets door op de kanalen te zoeken. Waarschijnlijk door er geen antenne aan te hangen???

Hoe ver kan een CB eigenlijk zenden en ontvangen???
Wordt er altijd wel iets op gezegd of kan het zijn dat er niets wordt ontvangen?

Verschilt per regio. Hier in Zaandam is er bijna altijd wel iets te horen. Op sommige momenten zijn er wel 10 kanalen bezet, maar dat is alleen zo tijdens goede condities vrees ik.
Met mijn 4w (met dank aan Rob007) bakkie en venom 1/2 antenne aan de gevel (4m hoog) had ik een paar weken geleden een kort qso'tje met iemand 50km verderop. De venom is een 5,5m lange verticale sprietantenne.
Minder vermogen en een mindere antenne geeft vanzelfsprekend een kleiner bereik.
Met goede condities is er meer mogelijk. Een tijdje terug waren er veel oost europeanen te horen en zat de hele band vol.
Als je geen goede antenne hebt/kwijt kunt kun je een versterker bijplaatsen, maar met een goede antenne schiet je veel meer op.
4w uitgestraald vermogen is legaal, meer niet. Let daar op. Met een goede antenne straal je al gauw meer uit... Maar gelukkig bekommert praktisch niemand zich daar om. Zolang je de tv ontvangst van de buren niet stoort zal men niet achter je aan komen.

Om je ontvangst te testen kan je een lang stuk draad in je antennebus stoppen. Niet gaan lopen zenden, niet ieder bakkie kan tegen een slechte SWR.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Dag iedereen
Heb net de microfoon herbekabeld zoals Pertinax mij verteld had. Nu had ik een vraag. Bij een gewone president zit de UP&DOWN schakelaar op 1 draad aangesloten namelijk de 4. Hoe moet ik dit doen bij de Samuraï?
Kan namelijk nu alleen naar beneden gaan en niet naar boven.

Heb ook een coax draad aangesloten als antenne gebruikt Het signaal leg ik aan de middelste draad en de massa leg ik aan de massa van de antenne-aansluiting. Als ik zend verbruikt de CB nu ineens meer dan 2A. Ik ontvang ook nog geen enkel signaal...

Kan iemand mij verder helpen?

Omdat je een afgeschermde draad hebt... Coax is de kabel die naar de antenne loopt, niet de antenne zelf...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Heb ondertussen een alu buis als antenne geprobeerd maar het probleem blijft hetzelfde, zeer veel ruis maar geen ontvangst op welk kanaal dan ook.
De signaalmeter op de LCD heeft nochtans aan dat ik ongeveer 4 blokjes ontvangst moet hebben...

[Bericht gewijzigd door Louis123 op vrijdag 13 augustus 2010 19:36:51 (34%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Die ruis blijft hetzelfde, totdat je een signaal ontvangt. Maar die 4 blokjes, heb je die ook als er niets in de antennebus gestoken is?
Staat de RF regelaar helemaal rechtsom?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Waarom sluit je gewoon geen antenne aan???Nu blijf je maar dingen proberen terwijl de cb mischien op een antenne wel werkt.Je kan toch geen cb testen zonder antenne?

Mvg:
Martijn

[Bericht gewijzigd door rockfordbreda op vrijdag 13 augustus 2010 21:52:59 (13%)

@Frederick
Kan het zijn dat ik werkelijk niets ontvang omdat er niets uitgezonden wordt misschien? Wat bedoel je eigenlijk met de antennebus? is dat het gaatje waar de antenne op aangesloten wordt? Dus enkel het signaal, niet de massa?

@rockfortbreda
Helemaal juist
Ik ga een CB antenne zoeken, heb al veel gelezen dat de CB bij sommige mensen werk door er gewoon een spriet aan te sluiten. Wil eigenlijk zeker zijn dat de aankoop van een antenne geen weggesmeten geld is..

[Bericht gewijzigd door Louis123 op vrijdag 13 augustus 2010 22:02:17 (84%)

Steek er een doodnormaal stukkie draad in, en luister even op alle kanalen. Sommige gebieden zijn gewoon stil, maar je moet best iets kunnen horen...
Vaak zijn er wel italianen of spanjaarden met een overdosis vermogen.
Ik zie dat je bakkie AM heeft. Zet 'm op AM, steek er een stukje draad in, en houd dan iets in de buurt dat veel storing veroorzaakt (voorbeeld: ipod, iets met een klein motortje, schakelende voeding van mobieltje)
Dan moet je een verandering in de ruis horen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 13 augustus 2010 22:34:41 (37%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Als ik hem op AM zet en er een stukje draad in stop veranderd de ruis. Idem op FM, maar iemand horen kan ik nog niet...

Evarist

Golden Member

Hoi, Louis. Ik ben sinds gisteravond terug CB'er. HI.
Ik heb vandaag 2 stations gehoord, een gesprek ca 15km van hier en een stel italianen, die mss met 19KW zenden. Voor de rest--- stilte. Ik woon in Mechelen. Waar woon jij? Anders konden we eens proberen.

Eerder in dit topic werd gezegd dat een CB antenne een afgestemde antenne is. Probeer dus niet zo maar met een stuk aluminium buis!! Je gaat je bak om zeep helpen.

Ik heb een zelfgebouwde inverted V wegens plaatgebrek. Dat kan je makkelijk maken met wat rommel uit je kelder. Wel goede 50 Ω coax kopen.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Hey Evarist
Ik woon in Eke, dat is in de buurt van Gent...
Kan niets ontvangen, alleen op sommige kanalen een iets stillere of luidere ruis...
Ik ga zoeken achter een CB antenne, jammer dat ik eigenlijk niets ontvang...:(
Het kan misschien ook zijn dat de CB kapot is

Evarist

Golden Member

Eke is te ver. Dat gaat niet lukken.

Nihil est verum, quod non probatur primo.